أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۱۰۰۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
تعدادی از موشک های کنکورس که طی روزهای گذشته نمونه ای از آن به دلیل انهدام تانک آبرامز سعودی توسط رزمندگان یمنی، به شهرت جهانی دست پیدا کرده اند نیز در رژه امروز حضوری چشمگیر داشتند. این موشک در ارتش های تعدادی از کشورهای جهان از جمله یمن و ایران، از سالها قبل حضور دارد./ موشک های سری شهاب که معمولا پای ثابت رژه های نیروی های مسلح در سالهای اخیر محسوب می شدند، نیز در مراسم امروز حضور نداشتند.
به گزارش پایگاه 598، رژه یگان‌های منتخب نیروهای مسلح امروز در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد. در رژه سراسری نیروهای مسلح علاوه بر رئیس جمهور، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح از جمله سرلشکر فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و ... حضور داشتند.

در این مراسم یگان‌های پیاده نیروی زمینی، دریایی و هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و یگان‌های نیروی زمینی، دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا از مقابل جایگاه رژه بروند.

براساس این گزارش در مراسم امروز یگان‌های محمول نیروی زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و نیروی زمینی، دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا از مقابل جایگاه رژه رفتند.

روحانی: تروریست‌ها در هر کشور همسایه جولان دهند امید آن کشور به ارتش و سپاه ایران است

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در رژه نیروهای مسلح که امروز صبح در جوار حرم ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد طی سخنانی اظهارداشت: مردم ما برای استقرار حکومت و تثبیت انقلاب با مشکلات زیادی مواجه بودند اما در سایه انقلاب ملت از هر زمان دیگر زنده‌تر و آماده‌تر بود.

وی افزود: ملت ایران با تحمیل جنگ و تجاوز بر این ملت ایستادگی کرد و اگر تعبیر کنیم که دفاع ۸ ساله‌ ما تاریخ‌ساز شد و برای همه درس‌آموز بود سخن به گزاف نگفته‌ایم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جنگ تحمیلی گرچه خسارت‌هایی برای کشور داشت اما دفاع ملت ایران آموزنده بود و نتایج گرانبهایی را به همراه داشت.

روحانی تاکید کرد: اولین اثر دفاع ملت ایران این بود که این دفاع ملت‌ساز شد و ملت ایران به یک ملت منسجم و مقاوم و قدرتمند در برابر متجاوزین و بیگانگان تبدیل شد.
 
گزارش رژه


وی افزود: برخی فکر می کردند با زور سرنیزه می‌توان ملتی را ساخت و آنها به تاریخ‌های گذشته روی می‌آوردند اما در دوران بعد انقلاب دیدیم که توانستیم ملت منسجمی را بسازیم و در برابر متجاوزین مقاومت و دفاع کنیم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه دفاع مقدس تمام شکاف‌هایی که برخی از آنها در شرایط بعد از انقلاب ظهور و بروز پیدا کرده بودند را از بین برد، گفت: فارس و ترک و کرد و لر و ترکمن و بلوچ و عرب همه طوایف از اقوام و همه مذاهب، ادیان یکپارچه در کنار هم به صورت صف واحد ایستادگی کردند.

روحانی ادامه داد: دفاع مقدس ملتی قوی و بزرگ و منسجم ایران را برای ما ساخت.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته به ما اتهام می‌زدند که ایران بعد از انقلاب یک نظام بنیادگرا است و هرچه خواست خود است را به همسایگان و دیگر ملت‌ها تحمیل می‌کند اما در جنگ تحمیلی ثابت شد که چه کسانی متجاوز و چه کسانی به فکر تجاوز و دخالت در امور داخلی دیگر ملت‌ها هستند و همچنین مشخص شد چه کسانی نه تنها به ملت‌های همسایه بلکه به ملت‌های خود هم رحم نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آنها نه به ملت ایران و نه به ملت عراق حتی به کویت هم که متاسفانه در آن زمان پشتیبانشان بود و به آنها هم رحم نکردند و اگر فرصت می‌یافتند به ملت‌های منطقه تجاوز می‌کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دفاع مقدس به ما نشان داد دین، اعتقاد به خدا، اسلام با حب وطن و عشق به میهن نه تنها منافاتی ندارد و رو در روی یکدیگر نیست بلکه عشق به خداوند و ایمان و حب وطن در کنار یکدیگر است و به خوبی دیدیم که حب وطن از ایمان است.

روحانی ادامه داد: هم‌افزایی‌هایی که عشق به سرزمین و ایمان به خدا در دفاع مقدس برای ما به وجود آورد، پرافتخارترین دفاع ایرانیان در سرزمینشان در دفاع مقدس ۸ ساله تحقق پیدا کرد و اگر به همه قرون متمادی گذشته سر بزنید و دفاع‌های متعدد و جنگ‌های مختلف را ببینید در هیچ کدام غیرت، حماسه، ایستادگی در ۸ سال به اندازه‌ای که در این دفاع مقدس بود را نمی‌یابید.

وی تصریح کرد: یک ارتش میهنی، ملی، اسلامی و مکتبی که در منطقه بی‌نظیر است و یک سپاه پرافتخار که از دل انقلاب و از دل مومن این سرزمین جوشید سر برآورد، جوانان برومند و انقلابی، مجاهد، ایثارگر و فداکاری که دانشکده‌های نظامی را ندیده بودند، کلاس‌های نظامی پرطمطراق را نگذرانده بودند اما ایمانشان،‌ ابتکارشان و خلاقیتشان به مراتب بالاتر از آنهایی بود که سالیان دراز دانشگاه‌های بزرگ نظامی را پشت سر گذاشته بودند.

رئیس‌جمهور به تشریح فضای دوران ۸ ساله دفاع مقدس پرداخت و خاطرنشان کرد: شب تا نیمه شب عقل و تدبیر و برنامه بود و از نیمه شب تا صبحگاهان عشق و مناجات با خدا و دعا و نماز شب و توسل بود، آنجایی که ایمان و جهاد و اجتهاد، فداکاری در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد، آنجایی که عشق و عقل و تدبیر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و آنجایی که مظلومیت با شجاعت در کنار هم قرار می‌گیرند، نیروهای مسلح ما مظلومانه جنگیدند.
 

گزارش رژه


روحانی خاطرنشان کرد: در برخی از مقاطع با دست خالی جنگیدند و با سپاهی که تا دیروز در برابر تروریست‌ها و گروهک‌های مسلح مزدور از کشور و انقلاب دفاع کرده بود امروز در میدان جنگ در برابر مجهزترین ارتش‌های منطقه ایستادگی و مقاومت می‌کرد و وقتی این سپاه دلاور با ارتش قهرمان در کنار نیروهای مردمی بسیج و در کنار همه نیروهای انتظامی آن زمان مانند کمیته‌ها، شهربانی،‌ ژاندارمری و طوایف و اقوامی که به میدان جنگ و جهاد آمده بودند، این منظومه زیبا آنچنان حرکت و طوفانی را ایجاد کرد که دیدیم حماسه‌های عظیم و بزرگ آفریده شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بعد از ماه اول که دشمن توانست در برخی از بخش‌ها نفوذ کند و به برخی از شهرهای مرزی و روستاها تجاوز کند، سدی محکم در برابر متجاوزین ساختند، اولین عملیات تهاجمی خود را در ماه‌های دوم جنگ طراحی کردند و به قلب دشمن یورش بردند و عملیات بزرگ را ظرف یک سال در مهر سال بعد به وجود آوردند و فرمان امام راحل را اجرا و آبادان را از حصر آزاد کردند و این ایمان قوی بود که خرازی‌ها، باکری‌ها و همت‌ها و زین‌الدین‌ها را ساخت.

وی تصریح کرد: این ایمان قوی بود که صیادها، ستاری‌ها،‌بابایی‌ها، کشوری‌ها، شیرودی‌ها ساخت و یکبار نشد در دوران دفاع مقدس به خلبان هوانیروز یا خلبان جنگنده نیروی هوایی فرمانی صادر شود و از فرمان تمرد کند، همواره داوطلبان بر هم سبقت می‌جستند برای اینکه یک عملیات مهم را انجام دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: آنگاه که ما می‌خواستیم به تلافی حملات تهران بغداد را زیر غرش هواپیماها و جنگنده‌ها قرار دهیم، خلبان‌های ما از همدان تا مهرآباد و بندرعباس و اصفهان همه داوطلب بودند و سبقت می‌جستند و این برای عملیاتی بود که ریسک آن بالای ۹۰ درصد بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در میدان جنگ در روزهای اولیه تانک با تانک نمی‌جنگید و ما به اندازه کافی نیروی زرهی در میدان عمل نداشتیم و خلبان‌های هوانیروز ما با تانک‌های دشمن جنگیدند و مبارزه کردند و این ایمان و وحدت و اتحاد در میان نیروهای مسلح و آن نفس گرم امام راحل به عنوان فرمانده کل قوا بود که ملت ما و نیروهای مسلح ما به وجود آن فرمانده افتخار می‌‌کردند و فرمان وی را فرمانی مقدس می‌دیدند و اجرا می‌کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز نیز به حمدالله اینچنین است و فرمانده کل قوایی بر سر نیروهای مسلح است که به درایت،‌ شجاعت و ایمانش همه ما افتخار می‌کنیم. این فرماندهی، ایمان، میهن‌دوستی و ملت بزرگ و پرافتخار توانست دفاعی را بیافریند که به حق دفاع مقدس شد و مقدس بود و مقدس است.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: آن دفاعی که برای شرف، ایمان، ناموس،‌ آب و خاک و برای دفاع از سرزمین جان و مال خود را فدا می‌کند، ما که قصد تجاوز نداشتیم و بعد از انقلاب در پی آن بودیم با همه  همسایگان خود با محبت، برادری و دوستی زندگی کنیم و پیام انقلاب ما رحمت، عدالت و استقلال برای همه ملت‌های همسایه بود.

روحانی خاطرنشان کرد: قدرت‌های بزرگ همسایه‌ای را وادار کردند و افلغیان مزدور را برای تجاوز آماده کردند و فکر کردند با این تجاوز می‌توانند قدرت ملت بزرگی را به شکست بینجامند.

رئیس‌جمهور بیان داشت: ملت ما در ۱۶ سال انقلاب اسلامی نشان داد که با ایمان و وحدت و دست خالی در انقلابش پیروز شد و همین ملت توانست در ۸ سال دفاع مقدس در برابر تجهیزات گسترده شرقی و غربی که در اختیار دشمن بود و در واقع دست ما خالی بود ایستادگی کردیم که امروز هم ملت بزرگ ما همان راه را ادامه داده است.

رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود تأکید کرد: وقتی ملتی،‌ مقتدر ایستاده در برابر فشارها و تحریم‌ها است و رهبری با درایت و شجاع دارد و همچنین دارای دولتی برآمده از آرای خود و صندوق‌های رأی است و دارای دیپلمات‌های کارکشته و خلاق و با شهامت است می‌تواند و توانست در برابر ۶ کشور قدرتمند بزرگ در پای میز مذاکره بنشیند و از همه حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کند.

روحانی افزود: بحمدلله پیش‌نویسی را این تیم مذاکره کننده توانست برای شورای امنیت سازمان ملل آماده کند. این در حالی است که ۷۰ سال از تأسیس سازمان ملل گذشته و اولین قطعنامه شورای امنیت ۷۰ سال پیش راجع به ایران بود آن زمانی که در جنگ جهانی دوم بخشی از کشور ما در اشغال دیگران بود و تقریباً آخرین قطعنامه‌های شورای امنیت در ۷۰ سالگی مربوط به ایران می‌شد.

روحانی افزود: گرچه در این میان قطعنامه‌های ناصوابی از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شد اما آن قطعنامه‌های اولیه در دفاع از ملت ایران و لزوم خروج نیروهای بیگانه از ایران بود و این آخرین قطعنامه هم به معنای غلط بودن تحریم‌های ظالمانه و رفع تحریم‌ها بود.

وی ادامه داد: گرچه ما از شورای امنیت سازمان ملل گلایه‌های به حقی داریم اگر این شورا در دوران جنگ تحمیلی به خوبی در دفاع از مظلوم ظاهر نشد اما در یکی دو مقطع به طور نسبی از حق ملت ایران دفاع کرد.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم ملت ما پیروزی و موفقیتی در برابر دیگران به دست آورده در سایه انسجام و وحدت دولت و ملت و امت بزرگ اسلامی و راهبری بزرگ و شجاع و ایستادگی و مقاومت این ملت است.

روحانی با اشاره به مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ گفت:یک سال پیش کشورهای ۱+۵ به ما می‌گفتند فقط ۱۰۰ دستگاه سانتریفیوژ در اختیار شما باشد و نه بیشتر در حالی که ما امروز موفق شدیم ۶۰ برابر و ۶۰۰۰ هزار سانتریفیوژ فعال است.

وی افزود: آنها به ما می‌گفتند حتی یک سانتریفیوژ هم در فردو نباید بماند اما الان هزار برابر آن در فردو است، می‌گفتند راکتور آب سنگین نباید باشد و امروز می‌گویند راکتور آب سنگین مدرن‌تر از گذشته باید فعالیت کند و این همه توفیق در سایه داشتن ملتی بزرگ و نیروهای مسلحی قوی و دیپلمات‌های خلاق و لایق و راهبری درایتمند به ارمغان آورده شده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز به دنیا می‌گوییم بزرگ‌ترین نیروهای مسلح ضد ترور و تروریسم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستند.

روحانی ادامه داد: این سپاه پاسداران قبل از آنکه در برابر تجاوز دشمن در میادین غربی و جنوبی در مقابل افلغیان بایستد اولین قدمش مبارزه با تروریزم در داخل و گروهک‌های مزدور ترور بود.

وی با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین قدرت اول منطقه علیه ارعاب و ترور نیروهای مسلح ما هستند گفت: همانطور که ما در عراق و سوریه با درخواست دولت‌های آنها علیه ترور به ارتش و دولتشان کمک کرده‌ایم اگر خدایی ناکرده تروریست‌ها بخواهند در کشورهای دیگر همسایه هم جولان دهند باز هم تنها امیدشان به ارتش و سپاه و بسیج ایران زمین است.

رئیس‌جمهور افزود: این کشورها فکر نکنند که قدرت‌های بزرگ مدافع آنها هستند. کشورهایی که  امروز به همسایگانشان به ناروا ظلم می‌کنند بدانند اگر فردایی تروریست‌ها بخواهند آنان را از پای دربیاورند و ملت آنها را به ذلت بکشانند به درخواست ملت آنها آن نیروی مسلحی در این منطقه که بتواند آن تروریست‌ها را غل و غم کند آن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما به این ارتش و سپاه و بسیج و نیروی انتظامی و ملت بزرگ و رهبر شجاع افتخار می‌کنیم، منسجم هستیم و از همه مشکلات عبور خواهیم کرد و ایران آبادتر و سرزنده‌تر می‌سازیم.

وی تصریح کرد: به دنیا می‌گوییم ایران ملتی و کشوری بزرگ،‌ قدرتمند،‌ سرزنده و مقاوم در برابر تجاوزها است. البته قصد تجاوز به هیچ کس را ندارد اما به خوبی از سرزمین و ملت خودش دفاع خواهد کرد.

نمایش انبوه موشک‌های بالستیک در رژه نیروهای مسلح

در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح که از ساعاتی پیش بمناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در جوار حرم امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، موشکهای بالستیک جمهوری اسلامی ایران نیز از مقابل جایگاه رژه رفتند.

انواع موشک های دوربرد سجیل و قدر، میان برد شهاب و قیام و نیز کوتاهبرد فاتح و خلیج فارس ازجمله این موشکها بودند.

این درحالیست که موضوع موشک‌های بالستیک ایران خصوصا پس از پایان مذاکرات هسته ای و صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بیش از پیش در معرض افکار عمومی قرار گرفته و هرچند دستگاه دیپلماسی مدعی بی تاثیر بودن این قطعنامه بر توان موشکی است اما برخی از صاحبنظران سیاسی و نظامی با ابراز نگرانی از این موضوع، نسبت به قطعنامه ۲۲۳۱ درخصوص توسعه موشک های بالستیک انتقاد کرده اند.

از منظر کارشناسان سیاسی، نمایش انبوه موشک های ایرانی در این مقطع می تواند حامل پیام هایی صریح درخصوص جدی بودن ایران در زمینه طراحی، توسعه و بکارگیری این قبیل موشک‌ها باشد.

حاجی‌زاده: رزمایش موشکی سپاه به زودی برگزار می‌شود 

سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در حاشیه رژه امروز نیروهای مسلح و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران همواره در کنار مقاومت بوده و خواهد بود و چگونگی عملکرد آن در میدان نشان داه می‌شود گفت: رزمایش موشکی به زودی برگزار می‌شود و اجازه تحرک به هیچ دشمنی را نخواهیم داد. 

فدوی: آمریکا گفته تا ۲۰۲۰ برنامه ای برای جنگ ندارد 

سردار علی فدوی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با تبریک هفته دفاع مقدس گفت:‌ دوران جنگ تحمیلی به چند مرحله تقسیم می‌شود؛ مرحله اول جنگ زمانی بود که عراقی ها خیلی راحت به داخل کشور آمده و به عبارتی سرشان را پایین انداختند و تا مسافت هایی به داخل کشور آمدند و به دنبال این بودند که ۱۳ کیلومتری شهر اهواز را تصرف کنند؛ به مثابه اینکه تقریبا مانعی در سر راه آنها وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: مرحله دوم جنگ زمانی بود که با ندای امام(ره) مردم و رزمندگان جلوی پیشروی دشمن را گرفتند و مرحله سوم زمانی بود که متجاوزان از سرزمینمان بیرون رفتند و کار مجلس در آن زمان این بود که عدم صلاحیت رئیس جمهور وقت را صادر کرد؛ پس از این، مرحله عملیاتی به فرماندهی فرمانده کل قوا شروع شد و پس از انجام عملیات های بسیار خرمشهر آزاد شد و دشمن ناچار به عقب نشینی از سرزمینمان شد.

سردار فدوی ادامه داد: با توجه به اینکه عملیات‌های بسیاری در دوران جنگ تحمیلی انجام شد مرحله ای در این دوران به وجود آمد که ۴ سال ادامه پیدا کرد؛ در حالی که در همین مدت ۴ سال برای اطمینان از عدم تجاوز دشمن، عملیات های بزرگی طراحی گردید و به لحاظ اینکه این عملیات ها هیچ تعیین تکلیفی برای جنگ نکرد به گمان کشورهای غربی جنگ تحمیلی جنگی بود که غالب و مغلوب نداشت و متأسفانه در این مدت ۴ سال منافع بسیاری برای کشورهای غربی ایجاد شد.

سردار فدوی افزود: عملیات والفجر۸ عملیاتی بسیار خاص بود که دنیا را مجبور کرد از تحلیل خود دست برداشته و نسبت به آن شک کند؛ تحلیلی که می‌گفت این جنگ غالب و مغلوب ندارد. زمانی که عملیات والفجر ۸ در شمال خلیج‌فارس صورت گرفت، دنیا به خود آمد که این جنگ می‌تواند غالب و مغلوب داشته باشد و زمانی که ۹ ماه عملیات کربلای ۵ در دروازه‌های بسته که دارای شرایط ویژه‌ای بود، انجام گرفت، با اطمینان اعلام شد که این جنگ قطعاً غالب و مغلوب دارد و قطعاً عراق غالب این جنگ نیست.
 

گزارش رژه


فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد:اگر دقت کنید متوجه می‌شوید در حالی که ما عملیات والفجر ۸ را انجام داده و در حال انجام عملیات کربلای ۵ بودیم، گلوی دشمن را در صحنه واقعی جنگ می‌فشردیم و دنیا تصمیم گرفت به ما در دو نقطه فشار آورد؛ یکی در جنگ شهرها و دومی در خلیج فارس.

وی گفت: در جنگ خلیج‌فارس غربی‌ها و آمریکایی‌ها تصمیم بسیار کلانی گرفتند که عراقی‌ها را مجاز کنند که هرآنچه مربوط به ما است در خلیج فارس در سواحل و جزایر را مورد اصابت قرار دهند و آمریکایی‌ها به خلیج‌فارس بیایند تا ما نتوانیم اقدام متقابل انجام دهیم.

سردار فدوی افزود: در اوج عملیات کربلای ۵ فشار زیادی به ما وارد شد، تاجایی که ما که به صورت عادی تا ۳ میلیون بشکه نفت باید صادر می‌کردیم، در برخی روزها صادرات ما به زیر ۱۰۰ هزار بشکه رسیده بود. چرا که عراقی‌ها مجاز شده بودند، تمام تجهیزات و امکانات ما را در جزایر و سواحل منهدم کنند.

۵۸۰ کشتی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی مورد اصابت قرار گرفت

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد:۵۸۰ کشتی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی مورد اصابت قرار گرفت و با آمدن ناوهای آمریکایی‌ به خلیج‌فارس در زمستان سال ۶۵ در اواسط عملیات کربلای ۵، آمریکایی‌ها به طور مستقیم در جنگ دخیل شدند.

وی گفت: در روز شهادت شهید خرازی، به ما ابلاغ کردند که به خلیج‌فارس برویم؛به اولین عملیات مقابله به مثل که در خلیج‌فارس جنگ اصلی ادامه پیدا کرد توجه خاصی نشده است، اما مهم آن است که در یک‌سال و نیم آخر جنگ، جنگ در خلیج‌فارس با سرعت زیاد ادامه پیدا کرد و آمریکایی‌ها نیز در کمتر از ۲ ماه ناوهای جنگی خود را از ۱۰ فروند به ۸۶ فروند رساندند؛ اما در این وضعیت رزمندگان اسلام توانستند ۱۳۹ عملیات مقابله‌به‌مثل، ۱۷ عملیات موشکی، ۵ عملیات ویژه انجام دهند.

سردار فدوی افزود: در آن زمان یک سیاست اعلامی و ابلاغی به ما صورت گرفت به گونه‌ای که به ما زمانی اجازه داده می‌شد، کشتی را مورد هدف قرار دهیم که قبل از ما عراقی‌ها یک کشتی را زده باشند، چرا که حداقل تشنج در خلیج‌فارس وجود داشت و مراقبت صورت می‌گرفت تا درگیری در این منطقه بسط همه‌جانبه نیابد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد:این وضعیت بسیار مهم بود که تا الان نیز ادامه یافته است؛ آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که از برنامه‌ریزی‌های قبلی خود نمی‌توانند استفاده کنند و به دنبال آن بودند تا تسلط خود را بر دنیا بیشتر کنند. بر همین اساس روی مسئله انرژی هدف‌گذاری کردند که این موضوع نیز تاکنون ادامه یافته است. آمریکایی‌ها هر چقدر از آن زمان فاصله گرفته‌اند، نیازشان به این عامل بیشتر شده چرا که عامل دیگری را که در اختیار داشتند، تضعیف شده است.

وی گفت: قرار بر این بود اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰ اقتصاد اول دنیا شود، اما اقتصاد این کشور در اواخر سال ۲۰۱۴ به این رتبه رسید. بر این اساس قرار بود در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در دنیا شود اما در سال ۲۰۱۵ به این مرحله رسید؛ این یعنی آنکه سرعت از دست دادن عواملی که از قبل آمریکایی‌ها در دست داشتند، بیشتر شد.

قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران باعث شده آمریکایی‌ها انفعالی عمل کنند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت از سه کشوری که در دنیا منابع گازی دارند، دو کشور آن در خلیج فارس قرار دارد و به دلیل اینکه نیروهای انقلابی در خلیج فارس حضور دارند آمریکایی ها دراین منطقه هیچگاه موضع تهاجمی نگرفته اند بلکه آنان همیشه در حال انفعال هستند.

سردار فدوی افزود: کسی که مستکبر است دوست ندارد انفعالی عمل کند؛ اما قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران باعث شده آمریکایی ها انفعالی عمل کنند و نباید فراموش کرد آمریکایی های جنایتکار تنها زور را درک می کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها براساس منفعت و هزینه اقدامات خود را انجام می دهند و هرگاه هزینه اقدامی بیشتر از منفعت آن باشد آنان کاری نخواهند کرد اما قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران باعث شده که آمریکایی ها نتوانند در خلیج فارس هیچ حرکتی انجام دهند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ماهیت دعوای جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تنها به موضوعاتی مانند اقتصاد محدود نمی شود به دلیل اینکه اگر اینگونه بود در ۳۶ سال گذشته مشکلات حل شده بود بلکه دعوای ما روی موضوع حق و باطل است و حق و باطل در کنار هم قرار نمی گیرند.

سردار فدوی افزود: رئیس جمهور آمریکا رسما در بیان راهبردهای کشورش اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۰ برنامه ای برای جنگ ندارد که این به دلیل قدرت بازدارندگی است و مبانی انقلاب اسلامی و انقلابیون باعث شده اند که قدرت بازدارندگی به وجود آید.

وی ادامه داد: حبیب ابن مظاهر در بحبوحه کوفه گفت که مردها را باید با جان امتحان کرد؛ پاسداران انقلاب اسلامی با جان خود پای انقلاب ایستاده اند و کسی جرأت نخواهد کرد به طرف انقلاب اسلامی حتی یک تیر نیز شلیک کند.

سردار فدوی گفت: روند بازدارندگی باعث می شود جنگی به وجود نیاید و در این شرایط کشور می تواند برنامه های خود را به جلو پیش ببرد، زمانی که قدرت بازدارندگی کشوری از بین برود دشمنان سعی می کنند شرایط جنگی را فراهم کنند.

وی ادامه داد: با وجود بیش از ۲۰۰ هزار شهید عزیز در کشور که ۴۰ هزار نفر از آنان از پاسداران گرامی بودند و به برکت انقلاب اسلامی، مردم پای آرمان های خود خواهند ایستاد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران نماد حق است و آمریکایی ها طرفدار باطل، بنابراین دعوای حق و باطل در هیچ شرایطی تمام شدنی نیست مگردر صورتی که آمریکایی ها به حق بپیوندند.

سردار فدوی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر مدار بازدارندگی باقی خواهد ماند و انقلابیون آماده شهادت هستند و منتظر پیوستن به رفقای شهید خود خواهند بود.

وی ادامه داد: وعده خداوند حق است البته خداوند یکتا شروطی نیز برای وعده خود گذاشته تا به بنده اش عزت دهد براساس فرمایشات امام خمینی(ره) ما مکلف به انجام تکلیف هستیم و نتیجه دست خداوند یکتا است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: رهنمودهای امام خمینی اثر وضعی داشت و فرمایشات امام راحل از سال ۴۲ تا کنون محقق شده و ما انقلاب اسلامی را با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری به صاحب اصلی اش حضرت مهدی(عج) تحویل خواهیم داد. 

صالحی: مشتاقیم اسرائیل را در کمتر از ۲۵ سال نابود کنیم 

سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی  صبح امروز (سه‌شنبه) در حاشیه رزمایش یگان‌های نمونه نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران با اشاره به تهدیدات دشمنان علیه ایران اظهار داشت: استکبار جهانی اعم از تحریکات تروریستی و تحریک برخی برای تشکیل ائتلاف‌ها به نفع استکبار اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: همه آنها می‌دانند که یک قدرت به نام انقلاب اسلامی وجود دارد و در سطح جهانی ملاحظه می‌کنید که ۶ کشور اول جهان در پشت میزی که آن طرف آن ایران است می‌نشینند و این امر نشان می‌دهد که آنها با کشورهای همسایه کاری ندارند.

فرمانده کل ارتش  در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی آنها مرکزیت به نام خورشید اسلام و انقلاب اسلامی است.

سرلشگر صالحی تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی همان طوری که تجاوز واقعی را در ۳۵ سال پیش پاسخ دادند امروز نیز دشمنان در ترس از همان دفاع هستند.
 

گزارش رژه


وی افزود: کشورهای منطقه که جبهه مقاومت را علیه استکبار تشکیل دادند، امروز در حمایت کامل ما هستند.

فرمانده کل ارتش تاکید کرد: ما هیچ‌گاه تهدیدی را از سوی همسایگان خود نمی‌پذیریم و با اقتدار در مقابل آن می‌ایستیم و مطمئنا اسرائیل را نابود خواهیم کرد و همچنین مشتاقیم که اسرائیل زودتر علیه ما اقدام کند تا ما این نابودی را کمتر از ۲۵ سالی که وعده داده شده، محقق کنیم و شر آنها را حتی از روی ملت آمریکا نیز برداریم.

سرلشکر صالحی تصریح کرد: ما امروز دیگر گزینه‌ای روی میز علیه خود مشاهده نمی‌کنیم چرا آنها امروز تنها تهدید می‌کنند.

وی همچنین در خصوص رزمایش اخیر نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی ارتش یک ظاهر و یک باطن دارد، باطن این نیرو بیشتر بر روی قوی‌تر کردن تکنیک‌ها تمرکز دارد و رزمایش اخیر نیز نیروی هوایی را به همه اهداف خود رساند. 

پوردستان: روی تروریست‌های افغانستان و عراق تسلط کامل داریم 

 امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رژه ۳۱ شهریور و هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اقدامات آمریکایی‌ها برای نفوذ در ایران و منطقه چیست، گفت: آمریکا در منطقه نفوذی ندارد، اما آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره سعی کردند تا در ایران نفوذی پیدا کنند که با توجه به تدابیر رهبر انقلاب و هدایت‌های ایشان، جای پای آنها قطع شده است.

وی افزود: پس از برجام، آمریکایی‌ها سعی کردند از طریق کشورهای اروپایی جای پایی برای خودشان در ایران پیدا کنند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین در پاسخ به سوال که ارزیابی شما از گروهک‌های تروریستی و تهدیدشان برای ایران چیست، گفت: ما روی آنها اشراف کامل داریم، چه در عراق و چه در افغانستان بر روی آنها مسلط هستیم.

امیر پوردستان اضافه کرد: این مرز ۴۰ کیلومتری که مشخص کرده‌ایم، اگر بخواهند از این مرز عبور کنند با پاسخ تند ما مواجه می‌شوند.

وی در پایان با بیان اینکه ما لحظه به لحظه اقدامات گروهک‌های تروریستی را رصد می‌کنیم، گفت: اگر آنها اقدامی کنند، حتما پاسخ تندی را از جانب ایران دریافت خواهند کرد. 

فیروزآبادی: در هیچ سندی بازدید از مراکز نظامی ایران ذکر نشده است 

سردار سرلشکر فيروزآبادي در حاشيه برگزاري رژه ۳۱ شهريور ماه در جمع خبرنگاران با تاکيد بر سرزندگي و نشاط نيروهاي مسلح اظهار داشت: ما هر روز فناوري جديدي را در نيروهاي مسلح به ثمر مي‌نشانيم و تسليحات مدرن‌تري را در اختيار رزمندگانمان قرار مي‌دهيم.

وي افزود: نيروهاي مسلح ايران آماده دفاع همه‌جانبه با پشتيباني ملت از مرزهاي جغرافيايي و همچنين مرزهاي اعتقادي ملت بزرگ ايران هستند.

رییس ستادکل نيروهاي مسلح با اشاره به برخي تهديدهاي خارجي تاکيد کرد: بسياري از اين تهديدها، توخالي است و برخي ديگر از آنها جيغ کشيدن از ترس است٬ بنابراين من تهديد جدي و مهمي که متوجه ملت ايران در شرايط کنوني باشد٬ نمي‌بينيم. با اين وجود مسلما هر کس دُر گرانبهايي با خود دارد و براي حفظ آن تلاش مي‌کند و ملت ايران نيز براي حفظ آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، استقلال، آزادي و آرمان‌هاي امام جانانه از در گرانبهاي خود دفاع خواهد کرد.

فيروزآبادي در پاسخ به سوالي در مورد بخشي از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور درباره اميد کشورهاي منطقه به ايران جهت مبارزه با تروريسم خاطرنشان کرد: فرمايش رئيس‌جمهور محترم کاملا درست و منطبق با راهبردهاي دفاعي و امنيتي ايران است. ما در دکترين امنيتي‌مان مبحثي درباره دفاع از ملت‌هاي مظلوم و مسلمان و آزاده جهان داريم و هر‌گاه مورد تجاوز قرار گرفته از آنها دفاع خواهيم کرد.

رییس ستاد کل نيروهاي مسلح افزود: امروز دستِ آمريکا، اسرائيل و انگلستان در منطقه در دست تروريست‌هاي منطقه است و تروريسم در اين منطقه سرانگشتان استکبار جهاني است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در هیچ سندی بازدید از مراکز نظامی ایران ذکر نشده است، اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه نخواهند داد که کسی از مراکز نظامی بازدید کند.

وی در ادامه درباره اختصاص تجهیزات نظامی جدید از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: این اقدامات دلداری به این رژیم است. رژیم صهیونیستی گنبد آهنین و سنگرهای زیرزمینی ایجاد کرده و خود را به سلاح‌های جدید مجهز کرده اما اینها همه دلداری برای آنها محسوب می‌شود. اگر آنها قصد تجاوز به ایران داشته باشند شکست سختی خواهند خورد.

فیروزآبادی در پاسخ به پرسشی درباره امکان همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش نیز گفت: آمریکا خودش داعش را ایجاد کرده و به آنها کمک می‌کند. مقامات آمریکایی منافقانه نقشی دوگانه بازی می‌کنند. در سیاست هم همچون امنیت دروغ می‌گویند تا اروپا و مردم خود را فریب دهند. آنها قصد مقابله با داعش را ندارند زیرا اگر چنین قصدی داشتند تا کنون فرصت زیادی را از دست داده‌اند.

 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که جمهوری‌خواهان در آمریکا برجام را کاغذپاره خوانده‌اند و ایران را نیز تهدید نظامی کرده‌اند، نظر شما در این رابطه چیست، گفت: آنها آدم‌های مرتجعی هستند و می‌خواهند به شرایط دوران ریاست جمهوری بوش دیوانه بازگردند. بوش تمام تلاش خود را کرد تا به ایران حمله کند اما نتوانست.

سرلشکر فیروزآبادی با بیان اینکه آمریکا معتقد است که می‌تواند حمله را آغاز کند، اما نمی‌تواند پاسخگوی پاسخ‌های احتمالی آن باشد، افزود: جمهوریخواهان اگر بخواهند راه بوش را ادامه دهند، نمی‌توانند با ایران وارد جنگ شوند. جنگ برای آنها حاصلی نخواهد داشت زیرا جمهوری‌خواهان فقط شعار توخالی می‌دهند.

سیاری: خط تولید ناوشکن‌های ایرانی توسعه یافت 

امير دريادار حبيب‌الله سياري در حاشيه مراسم رژه نيروهاي مسلح در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه در ماه‌هاي آينده يک ناوگروه از ايران به روسيه سفر خواهد کرد، افزود: در اين سفر تمرين مشترکي نيز با نيروي دريايي روسيه خواهيم داشت.

وي در ادامه اظهار کرد: ما اخيراً در آب‌هاي خود با ناوگروه‌هاي روسيه و هند نيز تمرين مشترک داشته‌ايم.

سياري همچنين درباره زيردريايي فاتح گفت: اين زيردريايي کامل شده و مراحل آزمايشي خود را پشت سر مي‌گذارد و زمان الحاق آن در آينده اعلام مي‌شود.

فرمانده نيروي دريايي در پايان با اشاره به بازديد وزير دفاع از پروژه‌هاي در حال احداث نيروي دريايي گفت: ما بايد خط توليد شناورهاي خود را توسعه دهيم که البته امروز اين اتفاق افتاده است. وزير دفاع از ناوشکن‌هاي سهند، شيراز،‌سينا و زيردريايي‌هاي در حال توليد بازديد کرد. 

نکات مهم و قابل توجه در رژه امسال 

*تعداد ۱۲ موشک بالستیک دوربرد شامل ۴ فروند موشک قدر F؛ ۴ فروند موشک قدر H و ۴ فروند موشک سجیل در رژه امروز حضور داشتند.

* همچنین در بخش پدافند هوایی ۲ سامانه سوم خرداد، دو سامانه طبس، ۴ سامانه رعد ۱، ۴ سامانه تور ام یک حضور داشتند.

* برای اولین بار موشک بالستیک خلیج فارس که وظیفه انهدام شناورهای سنگین دشمن را بر عهده دارد با رنگ جدید آبی در رژه حضور یافت. همچنین ۴ تیر موشک بالستیک هرمز نیز در رژه حضور یافت.

* حضور پرشمار کپسول های مخصوص نگهداری موشک های پدافندی اس ۲۰۰ نیز قابل توجه بود که تاکنون در این حجم به نمایش درنیامده بودند. این کپسول ها به علت بزرگی و ابهت شان، برخی حاضران را به اشتباه انداخته و تصور می کردند، سامانه های مربوط به اس ۳۰۰ در رژه حضور دارند.

* موشک های سری شهاب که معمولا پای ثابت رژه های نیروی های مسلح در سالهای اخیر محسوب می شدند، نیز در مراسم امروز حضور نداشتند.

* نمونه هایی از موشک های کنکورس که طی روزهای گذشته نمونه ای از آن به دلیل انهدام تانک آبرامز سعودی توسط رزمندگان یمنی، به شهرت جهانی دست پیدا کرده اند نیز در رژه امروز حضوری چشمگیر داشتند. این موشک در ارتش های تعدادی از کشورهای جهان از جمله یمن و ایران، از سالها قبل حضور دارد.


منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها