يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۱۵۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۰۴ مهر ۱۳۹۴
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مطرح کرد
بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با ارسال نامه‌ای به وزیر نفت تاکید کرد که برگزاری سمینار رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران در لندن مخالف عزت و منافع ملی و اسلامی است و مکان این سمینار باید تغییر کند.

به گزارش پایگاه 598، بعد از تعویق های مکرر در برگزاری سمینار رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران در لندن، در نهایت بعد از توافق هسته ای وین قرار بر این شد که این سمینار در دسامبر سال جاری (اواخر آذرماه) در شهر لندن برگزار شود.

به همین منظور بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با ارسال نامه ای به بیژن زنگنه، وزیر نفت در تاریخ 28 مرداد سال جاری نسبت به مکان برگزاری این سمینار واکنش نشان داد.

مهمترین نکته اشاره شده در این نامه، نادیده گرفته شدن منافع و عزت ملی توسط وزارت نفت با انتخاب لندن به عنوان مکان برگزاری این سمینار بود.

همچنین در این نامه اشاره شده بود که ضرورت دارد متن قراردادهای جدید نفتی در اختیار نخبگان و رسانه‌ها قرار گیرد. چند روز بعد از ارسال این نامه، وزیر نفت در کنفرانس خبری مورخ 3 شهریور ابراز تمایل کرد که این سمینار ابتدا در تهران برگزار شود اما از نظر ایشان بنا به دلایلی این امکان وجود نداشت.

بعد از رسانه ای شدن این صحبت های وزیر نفت، بسیج دانشجویی دانشکده فنی نامه ای دیگر را در تاریخ 25 شهریور به زنگنه ارسال کرد و ضمن اشاره به مواضع اعلام شده در نامه قبلی خود، بر ضرورت برگزار نشدن این سمینار در لندن و برگزاری آن در ایران تاکید کرد.

چند روز بعد از ارسال این نامه و هم‌زمان با انتقادات برخی رسانه‌ها نسبت به مکان برگزاری سمینار رونمایی از قراردادهای نفتی ایران، رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 27 شهریور از برگزاری این سمینار ابتدا در تهران و سپس در لندن خبر داد.

سعید فضل زرندی، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در گفتگویی کوتاه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به موضع این مجموعه درباره آخرین وضعیت سمینار رونمایی از قراردادهای نفتی ایران گفت: نادیده گرفتن جنایات انگلیس خبیث نسبت به کشور و ملت ایران خصوصا در سال‌های اخیر و برگزاری سمینار رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران در لندن مخالف عزت و منافع ملی و اسلامی است. 

به همین دلیل این مجموعه در کنار همه دلسوزان واقعی کشور خواهان لغو برگزاری سمینار در لندن است. این مجموعه بر خود لازم می‌داند با همه توان و ابزارهای خود پیگیری برای لغو برگزاری این سمینار در لندن را دنبال کند.

آنچه در ادامه ملاحظه می کنید متن دو نامه بسیج دانشجویی به وزیر نفت درباره سمینار رونمایی از قراردادهای نفتی ایران در لندن است.

نامه دوم در تاریخ 25 شهریور 94

جناب آقای مهندس زنگنه

وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران                                                                                                             

با سلام و احترام

همان طور که مستحضر هستید سمینار رونمایی از قراردادهای جدید نفتی (IPC) پس از تعویقهای مکرر قرار است در ماه دسامبر سال جاری میلادی (اواخر آذر ماه) در لندن برگزار شود.

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در راستای وظیفه مطالبه­ گری تخصصی خود نامه­‌ای را در تاریخ 28/05/94 خدمت شما ارسال کرده و نکاتی را پیرامون این سمینار به استحضار رساند.

این نامه به پیوست تقدیم شده است. این مجموعه ضمن تأکید بر نکات نامه قبلی از ابراز تمایل شما در نشست خبری مورخ 3/06/94 برای برگزاری این سمینار در کشور تشکر می‌کند.

یکی از مشکلاتی که جنابعالی برای برگزاری این سمینار در کشور اعلام کردید این بوده است که بعضی از شرکتهای خارجی برای شرکت در این سمینار به کشور نخواهند آمد.

حال سوال اساسی از شما این است: اگر شرکتی قرار است چندین میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه‌گذاری کند حاضر نباشد برای آگاهی از محتوای قراردادهای جدید نفتی و آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری به کشورمان سفر کند، چگونه برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌آید؟

با توجه به تلاش‌های وزارت نفت برای ایجاد جذابیت برای سرمایه­‌گذاران از طریق طراحی مدل جدید قراردادهای نفتی و همچنین ابراز تمایل شرکتهای خارجی برای ورود به صنعت نفت کشور که در سفرهای متعدد آن‌ها به کشور در ماه‌های اخیر مشهود است،در صورت برگزاری این سمینار در داخل کشور، انتظار می­‌رود از آن استقبال مناسبی شود.

لذا همان طور که در نامه قبلی این مجموعه نیز اشاره شد، با توجه به تسهیلات ویژه مناطق آزاد برای مسافران خارجی از جمله عدم نیاز به صدور روادید پیشنهاد می‌شود این سمینار در کیش برگزار گردد.

و من الله التوفیق

سعید فضل زرندی

مسئول بسیج دانشجویی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران

رونوشت: جناب آقای مهندس سید مهدی حسینی رئیس محترم کمیته بازنگری قراردادهای نفتی                                                                 

 

*نامه اول در تاریخ 28 مرداد 94

جناب آقای مهندس زنگنه

وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران                                                                                                             

با سلام

همانطور که مستحضر هستید بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در راستای ایجاد رونق اقتصادی، وزارت نفت با هدف جذب سرمایه و انتقال فناوری در صنعت نفت و گاز کشور اقدام به طراحی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران کرد. ابتدا قرار بود اوایل سال 93 در ماه آوریل سمینار رونمایی از این قراردادهای جدید در لندن برگزار شود، اما طبق گفته مسئولان ذیربط به دلیل مذاکرات هسته‌­ای و مسئله تحریم‌­ها این سمینار چندین بار به تعویق افتاده و قرار است در نهایت در ماه دسامبر سال جاری برگزار شود. بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در راستای وظیفه­‌ مطالبه‌گری تخصصی بر خود لازم می داند نکاتی را پیرامون این سمینار به استحضار برساند:

لزوم ایجاد شفافیت در زمینه قراردادهای جدید 

نفت سرمایه ملی همه‌ی مردم کشور محسوب می‌شود و حفاظت، صیانت و بهره‌برداری بهینه از آن مطالبه‌ی به حق مردم از حاکمیت است، لذا قراردادهای نفتی باید به نحوی تنظیم شوند که این مطالبه را برآورده کنند. در این راستا ضروری است که متن قراردادهای نفتی در اختیار نخبگان و رسانه‌ها قرار گیرد تا از این طریق طیف‌های گوناگون کارشناسی و صاحب‌نظران صنعت نفت کشور بتوانند این قراردادها را بررسی کرده و در جهت تکمیل و رفع نواقص احتمالی، نظرات و نکات خود را به دولت اعلام کنند.

آیا نمی‌توان قراردادهای جدید را زودتر برای شرکت های داخلی رونمایی کرد؟

عدم تمایل شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت کشور به دلیل اعمال تحریم‌های غرب در سال‌های اخیر ضرورت توجه به توانمندی داخلی کشور در عرصه صنعت نفت را بیش از پیش آشکار کرده است و در این راستا لازم است که وزارت نفت شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاری داخلی و افزایش توانمندی شرکت‌های بومی فراهم کند.

حتی اگر این وزارت‌خانه حاضر به امتیاز قائل شدن برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های داخلی نسبت به شرکت‌های خارجی نیست، باید امکان و زمینه حضور این سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها را با شرایطی مشابه شرایط در نظر گرفته شده برای شرکت‌های خارجی مهیا کند.

سوال مهم این است که آیا بهتر نبود این وزارت‌خانه به جای انتظار کشیدن برای لغو تحریم‌ها و تعویق 20 ماهه این سمینار، حداقل در طول این مدت قراردادها را برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های داخلی رونمایی می‌کرد؟

آیا لندن گزینه مناسبی برای برگزاری این سمینار است؟

دولت انگلیس در عرصه‌های گوناگون از جمله صنعت نفت، کارنامه سیاهی در تعامل با دولت و ملت ایران داشته و دارد و طبق بیانات امام خمینی (ره) "امریکا به این زودی دست از ما برنمی‏دارد؛ انگلیس هم دست از ما برنمی‏دارد­­­".

چپاول منابع نفتی کشور پیش از ملی شدن صنعت نفت و اقداماتی نظیر قرارداد 1919 و قرارداد دارسی در کارنامه‌ی سیاه این دولت قرار دارد. در جریان جنگ اقتصادی سال­های اخیر نیز توطئه­چینی و سوءنیت این دولت در مواردی نظیر ترور دانشمندان هسته‌ای و پیش‌قدمی در تحریم بانک مرکزی بیش از پیش برای ملت ایران آشکار شده است. با توجه به این کارنامه سیاه دولت انگلیس در تعامل با دولت و ملت ایران چه ضرورتی دارد جمهوری اسلامی ایران به دنبال برگزاری سمینار نفتی در لندن باشد؟

آیا به صرف حضور دفاتر شرکت‌های بین‌المللی در لندن می‌توان سابقه رفتارهای گذشته این دولت را نادیده گرفت؟ آیا جز این است که بخشی از اهمیت و اعتبار این کشورها در مناسبات بین­المللی ناشی از این گونه توجهات از سوی سایر کشورهاست؟

این در حالی است که برگزاری این نوع سمینارها در سایر شهرهای جهان مسبوق به سابقه است. به عنوان نمونه عراق رونمایی از قراردادهای نفتی خود  را در سال 2011 در امان (پایتخت اردن) برگزار کرد و سمینارهای مشابهی نیز در سال‌های اخیر در استانبول و دوبی برگزار شده است.

پیشنهاد برگزاری این سمینار در داخل کشور

طبق اعلام مسئولان وزارت نفت، تلاش زیادی برای اصلاح قراردادهای نفتی در این وزارتخانه صورت گرفته است تا این قراردادهای جدید بتوانند شرایط مناسبی را برای ورود شرکت­های خارجی به صنعت نفت کشور مهیا ­کنند.

علاوه بر این بسیاری از شرکت­های بزرگ نفتی دنیا برای ورود به صنعت نفت ایران ابزار تمایل کرده­‌اند. در چنین شرایطی، اگر این سمینار در داخل کشور برگزار شود قطعا با استقبال مناسب این شرکت‌ها روبه­رو خواهد شد. واضح است که اگر شرکتی برای آگاهی یافتن از جزئیات و شرایط قراردادهای جدید نفتی حاضر نباشد به کشورمان سفر کند به طریق اولی برای سرمایه­گذاری و انتقال فناوری در صنعت نفت کشورمان نیز حضور پیدا نمی­کند.

لذا با توجه به تسهیلات ویژه مناطق آزاد برای مسافران خارجی از قبیل عدم نیاز به صدور روادید پیشنهاد می­شود این سمینار بجای لندن در کیش برگزار شود.

با تشکر

سعید فضل زرندی

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران

رونوشت: جناب آقای مهندس سید مهدی حسینی رئیس محترم کمیته بازنگری قراردادهای نفتی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ابوالفضل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴
۰
۰
این دولت ریشه انگلیسی داره ... مگر ندیدی سفارت گرگ باز شد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها