امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۴۱۶۳۴
زمان انتشار: ۱۹:۵۴     ۰۴ مهر ۱۳۹۴
معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با بیان اینکه شکایت مرکز پزشکی از مدیریت بحران دولت عربستان به صورت رسمی ابلاغ شده است،گفت این حجم از خطا واقعا غیرقابل بخشیدن است.

به گزارش پایگاه 598، پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس از با ابلاغ رسمی شکایت مرکز پزشکی از مدیریت بحران دولت عربستان خبر داد و گفت: تمامی شواهد نشان از ضعف در مدیریت بحران دارد، آنوقت در فضای رسانه‌ای کاروان‌های ایرانی را مقصر می‌دانند.

وی بیان کرد: حادثه نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های لازم برای مسیر منا تا رمی جمرات نشده بود، محلی که یازده ماه از سال سکونتی در آن نیست و براحتی می‌توانند همه مسائل را پیش بینی و کارهای لازم را انجام دهند.

مدیر عملیات پزشکی حج همچنین گفت: در موضوع تجمعات انبوه، برخی از اقدامات باید قبل از حضور جمعیت به انجام رسد، این اقدامات همچنین به طراحی مهندسی مکان تجمع انبوه و مسیری که جمعیت متحرک در آن روان می‌شود نیز مرتبط است، همچنین برآوردی از جمعیتی که مقرر است از مسیر مشخص شده در زمان خاص عبور کنند.

کولیوند اضافه کرد: در اینگونه موارد باید راه‌های ویژه و اضطراری برای ورود و خروج نیروهای امدادی نیز در نظر گرفته شود.

وی از تذکر چندباره به موسسات و دولت عربستان در این خصوص گفت و افزود: در این گونه موارد بیمارستان‌های مرجع نیز باید برای چنین ماموریت‌هایی آماده باشند در صورتیکه بیمارستان‌های سعودی هنوز برای این قبیل کارها آماده نیستند.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: در حوادث اینچنینی باید مکان‌هایی برای استقرار تیم‌های موقت درمانی در نظر گرفته شده و افرادی که قدرت آرام کردن و کنترل جمعیت را داشته باشند تربیت کرد ولی دریغ از انجام یک دهم این کارها توسط سعودی‌ها.

وی با بیان این که با توجه به حجم زیاد جمعیت، سرعت و ظرفیت گذرگاه های موجود می‌توانستند بخوبی ورودی‌ها و خروجی‌ها را تنظیم کنند گفت: بالگردها که دائم در حال پرواز بودند چه کردند؟ حتی ساده ترین کارهای امدادی را هم انجام ندادند.

این مقام مسئول به اتاق‌های کنترل و دوربین‌های متعدد موجود در آن نیز اشاره کرد و گفت: لحظه به لحظه حادثه از طریق این دوربین‌ها رویت می‌شود و به راحتی می‌توانستند در جهت جلوگیری از بروز این فاجعه اقدامات لازم را انجام دهند.

کولیوند ناتوانی در هدایت و کنترل جمعیت، برآورد غیر صحیح از حجم جمعیت،ناتوانی در کنترل ازدحام،ضعف در کنترل ترافیک، عدم توانایی در ارائه خدمات فوریتی پزشکی میدانی در زمان مناسب از مهترین ضعف‌های سعودی‌ها در مدیریت این حادثه بود.

وی یکی دیگر از اشتباهات و ضعف‌های مدیریتی سعودی ها را در عدم استفاده از نیروهای امدادی حاضر در صحنه خواند و گفت: نیروهای نظامی و انتظامی باید بقدر کفایت و برای کنترل عبور و مرور، کنترل نظم و امنیت میدان باشند تا نیروهای امدادی بتوانند با سهولت بیشتری کارشان را به انجام رسانند، نه اینکه خود به مانعی برای عملیات امدادرسانی بدل شوند.

کولیوند از دیگر نقایص و ضعفهای دولت سعودی در این حادثه را استفاده از نیروهای جوان و بی تجربه به جای نیروهای آموزش دیده و مجرب دانست و گفت: این حجم از خطا واقعا غیر قابل بخشیدن است.

وی در خاتمه به حادثه سقوط جرثقیل هم گریزی زد و گفت: اگر سقوط به علت خرابکاری بوده باشد یک خطای امنیتی صورت گرفته و اگر به علت باد باشد یک خطای ایمنی.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها