أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۱۶۷۱
زمان انتشار: ۰۴:۱۷     ۰۵ مهر ۱۳۹۴
وزیر کشور با بیان اینکه نیازی به تجمع اعتراضی مقابل سفارت عربستان نیست،‌ گفت:‌ تقاضا داریم این موضوع تازمانی که حجاج ما به کشور منتقل نشده‌اند، به گونه‌ای نباشد که مسوولین در بعثه دچار مشکل شوند و به نوعی با یک عدم همکاری از سوی عربستان مواجه شوند.
به گزارش پایگاه 598، عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح مصوبات سومین جلسه ستاد ویژه پیگیری حادثه منا گفت: ‌مهم‌ترین تصمیم در ارتباط با موضوع تسریع در انتقال پیکر جانباختگان به ایران بود. پیگیری حقوقی حادثه منا نیز از دیگر مصوبات جلسه امروز بود.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای سیاست‌های تبلیغی و رسانه‌ای این حادثه به صورت واقعی و حقیقی انجام شد چرا که در شرایط کنونی شاهد بودیم اطلاعات غلط و تصاویر آرشیوی در شبکه‌های مجازی در حال انتشار است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه دولت عربستان قطعا باید پاسخگوی این حادثه باشد، افزود: در این حادثه مدیریت ضعیف و ناکارآمد و همچنین ضعف در اداره فضای مناسک حج به عمل آمده است. عربستان تاکنون با دو تن از وزرای خود برخورد کرده و این نشان می‌دهد که آن‌ها به اشتباه خود واقف هستند.

رحمانی فضلی در مورد عدم مجوز عربستان برای سفر وزیر بهداشت و هیات ایرانی به مکه گفت: روز گذشته تصمیم گرفته شد تیمی از ایران به عربستان برود و از دیروز دنبال گرفتن ویزا بودند اما مسئولان عربستانی به بهانه تعطیل بودن تاکنون ویزا را صادر نکردند.

وی ادامه داد: آنچه که حق ملت ایران است این است که ماموران دولت عربستان موظفند ‌‌نهایت همکاری را با ما انجام دهند. براساس آخرین اخبار امروز ده تیم تجسس برای سرکشی و شناسایی مجروحان و پیکر جانباختگان به داخل بیمارستان‌ها رفتند و تحقیق و تفحص همچنان ادامه دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه ما به خانواده‌هایی که دراین حادثه مفقود دارند، حق می‌دهیم گفت: براساس صحبتی که ستاد بعثه داشتم آن‌ها مطرح کردند به دلایل مختلف نمی‌توانیم اعلام کنیم وضعیت مفقودان به چه صورت است چرا که شاید ممکن است این افراد اعمال حج خود را ادامه داده باشند یا به سرکشی زخمی‌ها رفته باشند ولی آنچه که مشخص است ما تمام تلاشمان را خواهیم داد تا اطلاعات دقیقی از مفقودان حادثه به دست آوریم و امیدواریم با پیگیری ۱۰ اکیپ، مفقودان حادثه به زودی تعیین تکلیف شوند.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده ۳۰ تن از حجاج ایرانی در عربستان بازداشت شدند، اظهار کرد: چنین اطلاعاتی به دست ما نرسیده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص این حادثه به سازمان‌های بین المللی شکایاتی شده است یا خیر؟ گفت: ما در چارچوب مقررات و در شرایط بین‌المللی در این زمینه حتما حرکت خواهیم کرد. ما توافق نامه امنیتی را با دولت عربستان داریم البته ما این موضوع را از نظر حقوقی و پیگیری‌های قانونی به وزارت خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری محول کردیم و آن‌ها پیگیری‌های قانونی این موضوع را در نهادهای بین المللی انجام خواهند داد و با اعلام آن‌ها، ما به دستگاه‌های مسوول نتایج را اعلام خواهیم کرد که پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

وزیر کشور اضافه کرد: رسانه‌ها در عرصه اطلاع رسانی تلاش کنند موضوع را در یک شرایط واقعی و حقیقی و پیگیرانه برای احقاق حقوق از مسیرهای قانونی داشته باشند.

وی در مورد ادعای برخی از مسئولان عربستانی مبنی بر مقصر بودن حجاج ایرانی در حادثه منا، گفت: واقعیت به قدری روشن و صحنه به قدری علنی است که کتمان مساله کار بسیار سختی است. در آنجا دوربین‌های مختلف وجود داشته و تصاویر را ضبط کردند. سیل جمعیت در آنجا بوده و نمی‌توان گفت که کشور خاص یا کاروان خاص مقصر این حادثه بوده است و این قضیه کاملا رد می‌شود و مورد تایید نیست. افرادی که چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند و به آن دامن می‌زنند، بیشتر در معرض اتهام قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: کوتاهی‌ها و ضعف مدیریت درباره این حادثه باید پیگیری شود تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا پس از ارسال نامه کتبی به عربستان پاسخی دریافت کرده‌اید یا خیر؟، اظهار کرد: هنوز پاسخ کتبی از عربستان دریافت نکردیم اما نماینده وزیر کشور با ستاد بعثه تماس گرفته و همکاری‌های لازم را انجام داده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه پیرو توافق نامه امنیتی ایران و عربستان مجددا مکاتبه انجام خواهد شد، گفت: تقاضای ما تشکیل جلسه مشترک با عربستان چه در ایران و چه در عربستان است.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره تجمعات دانشجویی در مقابل سفارت عربستان گفت: وزارت کشور تاکنون مجوز رسمی برای تجمعات صادر نکرده است چرا که در جلسه‌ای که داشتیم نیاز به برگزاری تجمع احساس نشد اما این آمادگی وجود دارد که اگر این تجمعات در جایی شکل گرفت مدیریت مناسبی صورت گیرد و یک تجمع توام با آرامش را داشته باشیم؛ تجمعی که در نمازجمعه صورت گرفته نوعی از این اعتراضات خودجوش مردمی است. اما ما تقاضا داریم این موضوع تازمانی که حجاج ما به کشور منتقل نشده‌اند، به گونه‌ای نباشد که مسوولین در بعثه دچار مشکل شوند و به نوعی با یک عدم همکاری از سوی عربستان مواجه شوند. باید با حفظ بعد حزن انگیز این حادثه و تالمات روحیه این مساله و تسلی دادن به خانواده‌ها موضوع را مدیریت کنیم.
منبع: ایلنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها