أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۱۹۱۵
زمان انتشار: ۰۴:۴۶     ۰۶ مهر ۱۳۹۴
باسل الخطیب کارگردانی سوری با اشاره به تحریم‌های فرهنگی علیه هنرمندان حامی نظام قانونی سوریه گفت: جشنواره کن نامه‌ای به من نوشت و گفت فیلمی سوری که توسط وزارت فرهنگ این کشور تهیه شده باشد نمی‌تواند در این جشنواره حاضر شود.

به گزارش پایگاه 598، بیش از 4 سال است که سوریه درگیر آتش جنگ خانمان‌سوزی شده است که جریان‌های تکفیری و صهیونیستی علیه این کشور برپا کرده‌اند تا این کشور از حرکت در مسیر مقاومت دست بردارد.

سوریه تقریبا یک سال پس از آغاز آنچه انقلاب سوریه خوانده می‌شد از سوی کشورهای غربی و عربی تحریم شد که یکی از این تحریم‌ها، تحریم فرهنگی این کشور بود تحریمی که موجب شد در کنار مشکلات امنیتی و اقتصادی، حضور اهل فرهنگ و هنر و آثار فرهنگی آن در خارج از این کشور محدود شود.

در جدیدترین اظهارنظرها در این زمینه، باسل الخطیب کارگردانی سوری ـ فلسطینی در گفت‌وگو با روزنامه مصری الشروق درباره حضور فیلم‌هایش در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: فیلم «مریم» را درباره حوادث سوریه تولید کردم و آن را برای جشنواره کن فرستادم؛ آنها برای من نامه‌ای فرستادند که در آن آمده بود فیلم از ارزش هنری بالایی برخوردار است و فیلمی است که در جهان عرب چنین چیزی ندیده‌اند اما برخی قوانین غیرهنری اجازه نمی‌دهد فیلمی سوری که توسط وزارت فرهنگ این کشور تهیه شده باشد در این جشنواره اکران شود.

وی افزود: با روشنی تمام و وضوح کامل مدیران جشنواره موضع سیاسی خود درباره حوادث سوریه را بیان کردند و از یاد بردند که هنر زبانی جهانی است و این در حالی بود که آنان فیلم‌های هنرمندان معارض سوری که در خارج از کشور تولید شده بود را پذیرفته بودند.

باسل الخطیب با بیان اینکه این تنها اتفاق از این نوع نبوده است، تاکید کرد: با صراحت کامل باید بگویم که همه چیز در سوریه تحت محاصره است و این محاصره حتی از سوی کشورهای برادر بیشتر از کشورهای بیگانه است و بیشتر جشنواره‌های عربی حضور فیلم‌های سوری را رد می‌کنند و متاسفانه جشنواره فیلم قاهره که بزرگترین جشنواره فیلم در جهان عرب است مخالف حضور فیلم‌های سوری است و در این مسیر برای ما راهی جز حضور در الجزایر، جشنواره اسکندریه یا جشنوراه‌های کوچک در هلند و چین نمانده است.

این کارگردان سوری که آثاری چون «مریم»، «مادر» و «سوری‌ها» را در سه سال اخیر درباره حوادث سوریه ساخته است با اشاره به حمایتش از سوریه در برابر حملات صورت گرفته علیه این کشور به انتقادش از دولت بشار اسد اشاره کرد و گفت: در سال 1998 اولین سریال در مخالفت با فساد در سوریه را ساختم که هیچ وقت در سوریه پخش نشد و با مسئولان نظارتی سوریه مشکلاتی داشتم تا جایی که جلوی پخش برخی سریال‌هایم را می‌گرفتند یا جلوی ادامه تصویربرداری را می‌گرفتند اما با همه این مشکلات به عنوان کسی که به او ظلم شده لحظه‌ای به فکر خروج از کشور در دوره بحران و پشت کردن به آن و حمله به سوریه نبودم چراکه من به سوریه ایمان دارم.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها