أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۲۴۴۲
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۰۸ مهر ۱۳۹۴
در حالی که رسانه‌های زنجیره‌ای به سنت همه‌ساله از هفته‌های گذشته از دیدار اتفاقی و احتمالی هیئت ایرانی در آمریکا با اوباما خبر داده بودند و از این دیدار با عنوان دیپلماسی تصادفی یاد کرده بودند این تصادف روز دوشنبه روی داده و وزیر امور خارجه با اوباما ملاقاتی کوتاه کرد!
به گزارش پایگاه 598، کیهان 10 روز پیش در گزارشی با اشاره به رویکرد رسانه‌ای زنجیره‌ای‌ها به سفرهای رئیس‌جمهور تأکید کرده بود؛ همه‌ساله و در روزهای پایانی شهریور ماه روزنامه‌های زنجیره‌ای پا به میانه میدان می‌گذارند تا دلال رابطه‌ای شوند که در این رابطه رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به نیویورک مقر سازمان ملل متحد با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌و گو کرده و تابویی که نزدیک 4 دهه گذشته در رابطه میان ایران و شیطان بزرگ شکل گرفته است، بشکند!

در آن گزارش به مستنداتی در این زمینه از روزنامه‌های زنجیره‌ای در دو سال گذشته اشاره شد از جمله اینکه آرمان امروز در شماره 31 شهریور 1392 در این زمینه نوشت: «دو رئیس‌جمهور در یک قاب؛ این خیالی است که این روزها سیاستمداران اقصی نقاط جهان و تحلیلگران بین‌المللی پیرامون آن سخن گفته‌اند و بسیار پیرامون آن نگاشته‌اند. دو رئیس‌جمهور فوق یکی شیخ دیپلمات ایرانی است و دیگری اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست تاریخ ایالات متحده. تلاقی این دو شاید بتواند دیوار 35ساله روابط میان ایران و آمریکا را رخنه‌‌ای سترگ بدهد. منازعه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده بی‌گمان یکی از دامنه‌دارترین و البته مهم‌ترین پرونده‌های عرصه سیاست جهانی است.» 


روزنامه شرق نیز در شماره دو مهر 1392 به نقل از سخنگوی سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرد «امشب دیدار اوباما با روحانی».


با این وجود در آخرین لحظات حضور رئیس‌جمهور در نیویورک کار نابجا صورت گرفت و روحانی با اوباما تلفنی سخن گفت و از سوی دیگر وزیر امور خارجه با کری همتای آمریکایی خود  بر سر میز نشست و به گزارش نشریات زنجیره‌ای دست دیپلماتیک داد تا این تیتر بر صفحه اول این رسانه‌ها خود‌نمایی کند: «جهان غافلگیر شد؛  نیم ساعتی که تابوی 35 ساله را شکست».


پس از انتشار این گزارش روند مطالب منتشر شده در نشریات زنجیره‌ای در این رابطه تداوم یافت و به عنوان نمونه روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی در شماره 6 شهریور به نقل از یک مقام آمریکایی از دیدار احتمالی روحانی و اوباما خبر داد.


آرمان امروز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال دیدار روحانی و اوباما نوشت چنین دیداری بعید نیست ولی هنوز هیچ برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد.


این روزنامه پس از نقل قول از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آرزوی خود را به نقل از کارشناسان سیاسی تبدیل به تحلیل کرده و نوشت: به نظر کارشناسان سیاسی، همزمانی سخنرانی روسای جمهوری دو کشور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در یک روز، احتمال انجام شدن چنین دیداری را قوی‌تر می‌کند. باراک اوباما قرار است امروز دیداری دوجانبه با ولادیمیر پوتین حول محور مسائل سوریه و دیگر موضوعات داشته باشد.


از سوی دیگر با وجودی که روحانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مشکلات میان ایران و آمریکا با دست دادن حل نمی‌شود گفته بود: «نگرش‌ها و عملکردها باید عوض شود.» زنجیره‌ای‌ها همچنان احتمال دیدار طرفین در آمریکا را دور از ذهن ندانسته و بر این طبل کوبیدند.


با جنایت عظیمی که در منا صورت گرفت و رئیس جمهور پس از پایان سفر پنج روزه خود به نیویورک دیروز به کشور بازگشت، دیدار وی با اوباما که یکی از آرزوهای نشریات دولتی بود ناکام ماند ولی این بار ظریف وارد میدان شده و با اوباما و آن هم به صورت تصادفی دست داد تا کاری کرده باشد!


جزئیاتی از دیدار تصادفی ظریف با اوباما!
بر اساس خبری که دیروز رسانه‌ها به نقل از بلومبرگ منتشر کردند «رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه ایران که برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برند، با هم دست دادند.»


پایگاه خبری غربی «بلومبرگ» ‌در این خبر آورده است: باراک اوباما با محمدجواد ظریف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دست داد.


این پایگاه خبر خود را به نقل از یک مقام دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود،‌ منتشر کرد و به جزئیات بیشتری از این خبر اشاره نکرد.


از سوی دیگر بی‌بی‌سی فارسی هم در خبری مشابه گزارش داد که «اوباما و ظریف در راهروی سازمان ملل به طور اتفاقی به هم برخورده و برای لحظاتی با هم صحبت کرده‌اند.»


یک منبع نزدیک به هیئت دولت نیز در این رابطه گفت: روز دوشنبه پس از پایان سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در حال خروج از سالن مجمع بود به طور اتفاقی با باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روبرو شد و سلام و احوالپرسی کرد و دست داد.


واکنش‌های گسترده به دیپلماسی تصادفی دولت!
در حالی که از مدت‌ها پیش سخن از دیدار دوطرفه میان مقامات ایران و آمریکا در سطح عالی و آن هم به صورت تصادفی در رسانه‌های زنجیره‌ای مطرح شده بود، دولتی‌ها دیروز از تصادفی و بدون برنامه‌ریزی بودن دیدار ظریف و اوباما خبر دادند.


در این میان کسی به این سوال پاسخ نداد که چگونه یک دیدار تصادفی از مدت‌ها قبل به صفحات اول روزنامه‌های همسو با دولت راه یافته است؟!


این دیدار هر چند که با ذوق‌زدگی شدید زنجیری‌ها مواجه شد ولی در آن سو انتقاد شدید نمایندگان ملت و کارشناسان و فعالان سیاسی را در پی داشت.


وزیر خارجه از مردم عذرخواهی کند
در این رابطه نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دست دادن با اوباما و کری توسط وزیر امور خارجه اقدام زشتی بود و او به خاطر این اقدام خود باید از ملت ایران عذرخواهی کند.


منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در گفت و گو با فارس، ضمن اشاره به دست دادن و احوالپرسی وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا گفت: دست دادن وزیر امور خارجه با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا اقدام قبیحی است و اینکه ما بخواهیم با آمریکایی‌ها دست بدهیم و با آنها نسکافه بخوریم و این باید در شرایطی اتفاق بیفتد که آنها از ملت ما عذرخواهی کرده باشند.


نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید قول دهند که در امور داخلی کشور ما دخالت نکنند و خسارات اقدامات زشت خود را در دوران بعد از جنگ جهانی دوم در ایران باید پرداخت کنند و تا زمانی که این مسائل حل نشود کار دست دادن با آنها کار زشتی است.


دیداری که بر خلاف عزت کشور بود
حمیدرضا ترقی مسئول امور بین‌الملل حزب موتلفه نیز در گفت و گو با فارس با اشاره به دست دادن ظریف و اوباما در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک اظهار داشت: اگر دیپلمات‌های ما نتوانند در شرایط خاص و در وقایع غیرمنتظره سیاسی تصمیم درستی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت کشور اتخاذ کنند، این نقص در روابط دیپلماتیک است.


ترقی ادامه داد: نباید همه چیز را به وزیر امور خارجه دیکته کرد که اشتباه نکند از این رو وقتی او می‌داند که این دیدار برخلاف عزت کشور است بر فرض قرار گرفتن در شرایط غیرمنتظره نیز وقتی با اوباما مواجه شد دلیلی نداشت با او دست بدهد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل ادب را اتخاذ مواضع جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: بنابراین وی نباید تحت تاثیر شرایط قرار می‌گرفت و همرنگ بقیه می‌شد.


وی با اشاره به نطق توهین‌آمیز اوباما علیه ملت ایران و متهم کردن جمهوری اسلامی به انواع توطئه‌ها خاطرنشان کرد: این کار آقای ظریف دیپلماسی ذلت بود، آن هم در شرایطی که مردم صحبت‌های زورگویانه، قلدرمآبانه و ظالمانه اوباما و اتهامات او علیه ایران را دیدند.


ترقی در پایان افزود: در شرایطی که آقای اوباما در نطق خود ملت ایران را تحقیر کرد، در این شرایط موضع وزیر خارجه به جای دست دادن و مصافحه باید موضع تنفر و اخم در قبال رئیس‌جمهور آمریکا می‌بود.


از سوی دیگر حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز  در گفت و گو با فارس اظهار داشت: امروز افرادی در دولت نفوذ کرده‌اند که آقای روحانی را به این سمت و سو می‌کشند. همین آقایان خودشان دیروز در دولت اصلاحات به بیراهه می‌رفتند و بعد می‌گفتند اتفاقی بوده است.


وی گفت: آنچه در نیویورک اتفاق افتاد خلاف عزت ملی و منویات مقام معظم رهبری است.


وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال دیپلماسی ذلیلانه نیستیم گفت: هیچ حکمتی در این دیدار (دست دادن وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) نیست.


شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز در نامه‌ای خطاب به ظریف در واکنش به دست دادن اتفاقی وی با اوباما، اعلام کردند: مگر نگاه گرگ و میشی آمریکا به ما تغییر کرده که امروز شاهد گپ و گفت شما با اوباما هستیم!


محمد ودود حیدری مدیرعامل بنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه ظریف با چه اجازه‌ای با رئیس‌جمهور آمریکا دست داده‌ است، گفت: کم‌ترین اقدام در این باره، استیضاح ظریف در بدو ورود به ایران است.

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها