أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۳۱۵۳
زمان انتشار: ۱۹:۰۲     ۱۱ مهر ۱۳۹۴
ناتوانی مسوولان وزارت راه وشهرسازی در به سرانجام رساندن طرح مسکن مهر، رفته رفته به مساله‌‌ای بغرنج برای دولت تبدیل می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، اخیرا مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، زمان اتمام طرح مسکن مهر را با یک سال عقب‌گرد سال 1396 اعلام کرده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر نیز ابراز داشته که مسکن مهر شاید تا سال 1395 هم تمام نشود.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در ابتدای امر بر تکمیل مسکن مهر در سال 1394 تاکید کرده بود.

پس از چند ماه و با محقق نشدن این وعده، آقای آخوندی وعده تکمیل مسکن مهر در سال 1395 را مطرح کرد، اما اکنون سال 1396 به عنوان سال پایان طرح مسکن مهر از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌شود.

پیش از این خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده بود که با روند فعلی، دولت تا سال 1400 هم نمی‌تواند واحدهای مسکن مهر را تحویل دهد.

اما در حالی که مشاهدات عینی نشان می دهد که مسکن مهر از بیماری مزمن سوء مدیریت رنج می برد، اما مسئولان راه و شهرسازی به دنبال آن هستند که با آمارها وضعیت مسکن مهر را رو به رشد نشان دهند اما آیا این آمارها با واقعیت تطابق دارد؟

پول هست ولی همت نیست!

روند تخصیص منابع مالی به مسکن مهر از ماهانه 700 میلیارد تومان در دولت گذشته، در دولت فعلی به 170 میلیارد تومان در ماه، در سال 93 رسیده است.

این درحالی است که در شرایط فعلی منابع پروژه های باقی مانده مسکن مهر از طریق اقساط بازگشتی پروژه‌های تحویل شده تأمین می شود. حتی با فرض پذیرش اثرات تورمی شیوه قبلی تأمین مالی مسکن باید عنوان داشت، این شیوه تأمین مالی مانند شیوه گذشته دارای اثرات تورمی برای کشور نیست، بنابراین محدودیتی برای تخصیص منابع به مسکن مهر وجود نداشته است بیش از 7100 میلیارد تومان از محل اقساط بازگشتی مسکن مهر در اختیار بانک مسکن است تا پایان سال نیز اقساط بازگشتی مسکن مهر به بیش از 9000 میلیارد تومان خواهد رسید و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار باید به مسکن مهر اختصاص یابد.

حال باید دید که با چه توجیهی دولت با قطع منابع مسکن مهر زمینه بیکاری بیش از 1,5 میلیون نفر شاغل در مسکن مهر و همچنین بلا تکلیفی بیش از 1 میلیون خانوار متقاضیان باقی مانده را فراهم آورده است.

مسکن مهر تعطیل و آمارهای رو به رشد

ظلم مضاعف بر مردم برای آمارسازی کاذب

از 2 میلیون 300 هزار واحد مسکن مهر که در دولت گذشته آغازشده است، همچنان بیش از 1 میلیون و 100 هزار واحد تکمیل نشده در مسکن مهر وجود دارد که در بلاتکیلفی به سر می برد.

هرچند که طبق اعلام رسمی مسئولان 1 میلیون 450 هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده است ـ به منزله صدور دفترچه اقساط ـ اما این در حالی است که طبق آمار اعلام شده توسط قایم مقام وزیر، تنها 1 میلیون 190 هزار واحد تحویل متقاضیان شده است. صدور دفترچه اقساط در حالی که واحدهای مسکونی آنها تحویل نشده و آماده واگذاری نیست، منجر به افزایش فشار اقتصادی به متقاضیان خواهد شد ـ می توان نمونه هایی از افراد را معرفی کرد که در حال پرداخت اقساط هستند، در حالی که واحد خود را هنوز دریافت نکرده‌اند ـ ، بنابراین بیش از 1 میلیون و 100 هزار واحد به متقاضیان واگذار نشده است.

وزیر راه و شهرسازی از فروش اقساطی بیش از 450 هزار واحد مسکن مهر در سال 93 خبر داده اند، در حالی که گزارش وزارت راه و شهرسازی در مورد عملکرد این وزارتخانه در سال 93 حاکی از افتتاح و تکمیل تنها 150 هزار واحد است.

این مساله باعث فشار مضاعف بر افرادی می شود که علاوه بر اجاره های سنگین باید اقساط مسکن مهر را هم بپردازند.

بازدید از مسکن مهر یا خانه هنرمندان

اتمام مسکن مهر به علت برخی از بخش های فرا بخشی آن نیازمند دخالت مستقیم وزارت راه و شهرسازی در این زمینه است که تا کنون تعداد بازدید های وزیر و سطح پیگیری‌های انجام شده نشان دهنده عدم اهتمام جدی در مورد اتمام مسکن مهر است.

واقعیت موجود نشان دهنده آن است که تعداد بازدید های وزیر از مسکن مهر به تعداد حضور در برنامه های غیر ضروری وزیر مانند بازدید از خانه هنرمندان و یا حضور در همایش عدالت آموزشی نمی‌رسد.

عدم هماهنگی لازم در بین دستگاه‌های مختلف دولتی و همچنین دستگاه های مختلف وزارت راه و شهرسازی سبب شده است که پیمانکاران، متقاضیان و مجریان مسکن مهر دچار سردرگمی شوند.

به عنوان مثال عدم تبعیت شرکت عمران شهرهای جدید به مصوبه و دستور العمل های 3 گانه افزایش قیمت مسکن مهر و درخواست آورده‌ای بیش از مصوبات دولت از متقاضیان باعث ایجاد مقاومت مردمی و سردرگمی متقاضیان شده است.

این در حالی است که شرکت عمران شهرهای جدید بارها مبالغی را به عنوان افزایش آورده متقاضیان اعلام و به علت بستر غیر قانونی آن، درخواست افزایش آورده را ملغی کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها