أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۳۳۹۰
زمان انتشار: ۲۰:۱۱     ۱۲ مهر ۱۳۹۴
ظهور یکباره طرح جدید هسته ای از فراکسیون رهروان:
امروز گزارش مفصل کمیسیون برجام تک خروجی مجلس نبود و طرحی دو فوریتی هم به صحن آمد تا پیش بینی‌ها درباره "نقش برجسته لاریجانی" درست از آب در بیاید؛ طرحی که کمترین اثر از گزارش مفصل کمیسیون برجام در آن مشاهده می‌شود./ ناظران سیاسی معتقدند طرح ضعیف مجلس می تواند پازل ضعف های برجام را تکمیل کند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بعد از حدود 40 روز از مهمترین واکنش عملی مجلس نهم به توافق هسته ای ایران و  1+5 که به "برجام" نام گرفته است صبح امروز بالاخره گزارش نهایی کمیسیون بررسی برجام در صحن علنی قرائت شد.

کمیسیون برجام به ریاست علی زاکانی در طول 40 روز اخیر با مسئولین فعلی و قبلی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و کارشناسان حوزه های مختلف جلسات زیادی برگزار کرد، حتی آمانو رئیس سازمان جهانی انرژی اتمی هم به مجلس رفت و با کمیسیون ویژه صحبت کرد، جلساتی که در متن و حاشیه آن اتفاقات زیادی افتاد.

نسیم نوشت: مناظره دورادور سعید جلیلی و جواد ظریف که برخی رسانه ها به شدت به آن علاقه نشان دادند در کنار نحوه پخش جلسات کمیسیون در شبکه خبر صدا و سیما مهمترین اظهارات پیرامون موضوع را شامل می شود هر چند ترکیب کمیسیون در نگاه اول وزن بیشتری به منتقدان روش دولت در سیاست خارجی می داد اما توانایی بالای رئیس مجلس برای تعدیل خروجی احتمالی کیمسیون هم مدنظر بود.

امروز گزارش مفصل کمیسیون تک خروجی مجلس نبود و طرحی دو فوریتی هم به صحن آمد تا پیش بینی ها درباره "نقش برجسته لاریجانی" درست از آب در بیاید، هرچند در متن گزارش کمیسیون نشانه های زیادی از ضعف های برجام اعلام شده است اما در طرحی که رئیس مجلس به شدت از آن دفاع کرد، کمترین اثر از گزارش مفصل کمیسیون دیده می شود.

به نظر می رسد علاوه بر کمیسیون ویژه برجام، اقدامات ویژه رئیس مجلس هم در جریان بوده است و مقایسه مفاد گزارش کمیسیون با طرح پیشنهادی مجلس نشان می دهد قدرت رئیس مجلس از ساعت ها تلاش کمیسیون برجام قوی تر بوده است.

لاریجانی تمام بندهای کمیسیون برجام را "داهیانه" نامید اما همزمان در طرحی که تمام قد از آن دفاع کرد به صورت حداکثری اثر گزارش کمیسیون را محدود کرده است، آن گونه که خبرگزاری مجلس تحت مدیریت ریاست خانه ملت گزارش داده است طرح امروز مجلس که البته از طرف نمایندگان برای دو فوریت رای نیاورد از سوی رئیس مجلس (در قالب فراکسیون راهروان و اصولگرایان) تنظیم شده است، لاریجانی در صحن علنی مجلس در پاسخ به انتقادها می گوید: این طرح در دو روز پنجشنبه و جمعه در جلسه‌ای تنظیم شد. در این جلسه این آقایان نیز حضور داشتند. آقایان بذرپاش، زارعی و توکلی در این جلسه حضور داشتند. همچنین آقایان جلالی، حقیقت‌پور و بروجردی در نشست حاضر شدند.

رئیس مجلس نهم سعی کرد با نام بردن از افرادی از فراکسیون اصولگرایان جلوی انتقادات بیشتر را بگیرد.

خانه ملت صراحتا نوشته است: به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی دو جلسه گذاشته شده و بررسی کردند و دیروز با حضور ایشان جمع‌بندی صورت گرفت و طرح آماده شد.

دفاع امروز رئیس مجلس از طرح دو فوریتی برای مسئله هسته ای تردیدها درباره نظر لاریجانی در خصوص نحوه مدیریت واکنش مجلس به برجام را به واقعیت نزدیک کرد، نگاهی کوتاه به اسامی نمایندگان امضا کننده طرح که به گفته رئیس مجلس پنج شنبه و جمعه اخیر تهیه شده است هم معانی خاصی دارد، لیستی بلند بالا از تمام افرادی که در 26 ماه اخیر همراهی های زیادی با دولت یازدهم داشته اند، افراد شاخص فراکسیون رهروان که فراکسیون رئیس مجلس است.

شاید حالا که بررسی دو فوریت طرح مذکور رای نیاورد و مجلس وقت بیشتری برای بررسی طرح دارد روزهای به شدت مهمی باشد تا بررسی دقیقی صورت گیرد و میزان زاویه زیاد طرح مجلس با گزارش کمیسیون معلوم شود.

در گزارش کمیسیون درباره تحریم ها، داوری بین المللی برجام، بازرسی ها و ... گزاره های صریحی وجود دارد که نشان می دهد مجلس باید طرحی به مراتب قوی تر از طرح مورد حمایت رئیس مجلس ارائه می داد.

ناظران سیاسی معتقدند طرح ضعیف مجلس می تواند پازل ضعف های برجام را تکمیل کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها