أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۴۳۹۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۱۵ مهر ۱۳۹۴
علی باستانی اظهار کرد: سر و صدای زیاد شکم ناشی از بلع بیش از حد هوا و افزایش تولید گاز داخل روده به علت سوء جذب موادغذایی و در مواردی عدم جذب گاز به علت انسداد روده است.
به گزارش پایگاه 598، یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان علت سر و صدای زیاد شکم را افزایش گازهای داخل روده برشمرد.

علی باستانی اظهار کرد: سر و صدای زیاد شکم ناشی از بلع بیش از حد هوا و افزایش تولید گاز داخل روده به علت سوء جذب موادغذایی و در مواردی عدم جذب گاز به علت انسداد روده است.

وی افزود: البته در برخی موارد، میزان گاز داخل شکم زیاد نبوده، بلکه تحمل فرد نسبت به میزان طبیعی گاز کاهش پیدا می‌کند که به آن سندروم روده تحریک پذیرگفته می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، تصریح کرد: جلوگیری از بلع هوا از طریق روش‌هایی مثل عدم جویدن آدامس، نکشیدن سیگار و قلیان، مصرف نکردن نوشابه‌های گازدار و همچنین عدم مصرف مایعات حین غذا خوردن از راهکارهای کاهش این عارضه است.

وی اضافه کرد: مصرف نکردن برخی موادغذایی که سبب تولید گاز می‌شوند نظیر حبوبات، سیر و پیاز، کاهو یا هر ماده غذایی دیگر که توسط خود فرد شناسایی می‌شود، روش موثر دیگری در کاهش سر و صدای شکم است. در کنار همه‌ این موارد، درمان‌های دارویی مثل استفاده از دایمتیکون و سایر داروها با نظر پزشک می‌تواند موثر باشد.

باستانی ادامه داد: در برخی موارد، عارضه سر و صدای شکم، ناشی از عدم جذب مناسب ماده غذایی خاص مثل لبنیات، گندم و برخی حبوبات است که اجتناب از مصرف این موادغذایی سبب بهبود مشکل می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در پایان یادآور شد: هر چند در بیشتر موارد افزایش گازهای داخل شکم، می‌تواند ناشی از علل تغذیه‌ای و عادات نامناسب غذایی باشد، اما اگر این مشکل، اخیرا در فردی تشدید شده است یا با سایر علائم مثل کاهش وزن، درد شکم و اسهال مزمن همراه باشد یا به درمان‌های معمول ذکر شده پاسخ نمی‌دهد، مراجعه به پزشک، ضروری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها