أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۴۳۹۵۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۱۵ مهر ۱۳۹۴
سعودی ها با کمک رسانه های طرفدار خود کوشیدند که عدن را با ثبات نشان داده و آن را مرکزی برای حکومت دست نشانده خود معرفی کنند اما وقایع روز سه شنبه این شهر رویاهای ریاض را بر باد داد.
به گزارش پایگاه 598، سعودی ها در حالی به یورش های خود به مناطق مختلف یمن ادامه می دهند که در این میان محاصره ظالمانه ای بر یمن روا داشته اند و می کوشند در سایه این محاصره به نیروهای طرفدار خود برای پیشروی کمک کنند. یکی از مناطقی که مزدوران طرفدار سعودی ها با کمک ائتلاف تحت سرکردگی ریاض توانسته اند در آن جای پایی باز کنند عدن است.

سعودی ها پس از این که توانستند جای پایی در عدن به دست آورند کوشیدند که بهره برداری رسانه ای و نظامی و سیاسی از آن کنند. آنها کوشیدند که این شهر را امن نشان دهند اما حادثه امروز حقایق عدن را برملا ساخت. درباره این حملات اخبار متفاوتی ارائه شد برخی از شلیک موشک و گلوله توپ و برخی انفجار انتحاری سخن گفتند.

اما صرف نظر از اینکه حادثه امروز به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از اماراتی ها و نظامیان سعودی انجامید یک واقعیت مسلم را نشان داد و آن عدم امنیت عدن است.

عدن پس از این که ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها آن را بازپس گرفتند امن نیست و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن این را می داند، از همین رو است که اقامت کوتاهی در آن می کند آنهم در میان هوادارن اندک خود و سپس برای اقامه نماز عید می رود و به سازمان ملل می رود و از آنجا نیز مستقیم به عربستان می رود.

مناطق تحت اشغال ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها امن نیست. القاعده و داعش در این مناطق رخنه کرده اند.این شکستی دیگر برای سعودی ها و فرو رفتن بیشتر آنها در باتلاق اشت. اوضاع یمن شبیه لیبی و سومالی و بخش هایی از سوریه است که هرج و مرج و انبوه سلاح و کشتار و خونریزی در آن جریان دارد.

اما نکته ای که درباره حادثه امروز عدن باید به آن توجه کرد تعداد کشته شدگان اماراتی و سعودی است که فشار فزاینده ای را متوجه دو کشور می کند به طور حتم این فشارها افزایش می یابد زیرا تعداد کشته شدگان در آینده افزایش می یابد و به هر اندازه که دامنه جنگ گسترده تر شود این فشارها مضاعف خواهد شد.

با گذشت ۶ ماه از بمباران هوایی و عملیات زمینی افقی مشاهده نمی شود.نه تنها در عرصه نظامی موفقیت چشمگیری عاید سعودی ها نشده است بلکه در بُعد سیاسی نیز موفقیتی قابل تصور نیست.

دخالت نظامی در یمن مانند دیگر مناطق هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت.هزینه های انسانی و مادی و انفجارهای اخیر عدن و افزایش تعداد کشته شدگان باید به مثابه زنگ خطری باشد تا به تلاش های اسماعیل ولد الشیخ فرصت بیشتری داده شود تا آشتی ملی در یمن صورت گیرد و مقدمه ای برای راهکار سیاسی در یمن باشد.

یمن آرام آرام در حال تبدیل شدن به گردابی برای سعودی هاست که می رود آنها را در خود فرو ببرد و دست و پا زدن های آنها از جمله یورش به باب المندب نیز نمی تواند وضعیت آنها را بهتر کند.

این درحالی است که در سوریه نیز وضعیت مناسبی برای سعودی ها با توجه به حضور خرس قوی پنجه روسیه قابل تصور نیست.سعودی ها هزینه های زیادی در سوریه برای پرورش مزدوران خود کرده اند و امیدوار به بهره برداری از آنها برای تحقق رویای پنج ساله خود یعنی سقوط نظام بشار اسد بودند اما هم اکنون شاهد تار و مار شدن مزدوران خود و بر باد رفتن رویاهای خود هستند.

از سوی دیگر سعودی ها با توجه به پایین آمدن قیمت نفت از نظر اقتصادی نیز با مشکلاتی روبرو خواهند شد. جدای از آن در موضوع فاجعه منا نیز آنها در تنگنای شدید قرار دارند و اتهام بی کفایتی به آنها زده می شود اتهامی که با توجه به بی مسئولیتی و فجایع حج امسال از سقوط جرثقیل گرفته تا فاجعه منی کاملا بر حق است.

از سوی دیگر سعودی ها با مشکلات داخلی یعنی جنگ قدرت نیز روبرو هستند و هر طیفی تلاش می کند که گروه دیگر را از قدرت به زیر بکشد و در واقع می توان آنها را به گرگ هایی تشبیه کرد که منتظر دریدن یکدیگر هستند.

کشورهایی که سعودی ها هزینه زیادی برای همسو کردن مواضع آنها کرده اند از جمله مصر علاوه بر اینکه بارها به ویژه در موضوع سوریه مواضع خلاف ریاض در پیش گرفته اند در موضوع حملات روسیه نیز جانب روس ها را گرفتند و حملات آنها را اقدامی در مبارزه با تروریسم دانستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها