امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۴۳۹۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۱۵ مهر ۱۳۹۴
مسولان صنعت نفت باید تدابیری اتخاذ کنند تا در صورت آزاد شدن پول‌های بلوکه شده این منابع عظیم را صرف پروژه‌های کلیدی نمایند در غیر این صورت بازهم شاهد از دست رفتن سرمایه ملی خواهیم بود.
به گزارش پایگاه 598، بحث پول‌های بلوکه شده طی سال‌های گذشته یکی از موضوعات کلیدی در بین مسولان و محافل خبری بوده است.

سرمنشاء پول‌های بلوکه شده نفتی بیشتر به موضوع تحریم کشورهای بیگانه برمی‌گردد که این امر سبب شده ایران نتواند به درآمد حاصل از فروش نفت خود دست پیدا کند، حال با مطرح شدن لغو تحریم‌ها همه چشم‌انتظار بازگشت پول‌ها به خزانه کشور هستند تا این پول مرهمی برای زخم‌های پروژه‌های آسیب دیده شود.

طبق این گزارش؛ رئیس کل بانک مرکزی چند ماه پیش حجم دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی را ۲۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۶ میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، البته بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار هم در این میان بدهی به خارج از کشور دارد.

طبق اظهارات سیف مجموع پول‌ها و دارایی‌های ایران بلوکه شده ۲۹ میلیارد دلار است که وزیر اقتصاد نیز درباره این رقم اینطور گفت: حدود ۳۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده در شرکت نفتی نیکو سرمایه‌گذاری شده که مربوط به طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت است و حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه‌های فاینانس موجود است که اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی کنید به رقمی که رییس کل بانک مرکزی عنوان کرده می‌رسیم.

بر اساس این گزارش؛ بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه تلویزیونی نگاه یک در رابطه با پول‌های بلوکه شده صنعت نفت گفته بود: بخشی از پول‌های بلوکه شده مربوط به بانک مرکزی است که از فروش نفت حاصل شده است .

در این میان جلیل جعفری بنه خلخال عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد فروش نفت ایران در کشورهای خارجی بلوکه شده است به طوری که به صورت تخمینی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در اکثر کشورهای منطقه ایران پول بلوکه شده دارد.

لازم به ذکر است که صنعت نفت در طی سال‌های گذشته به دلیل نبود منابع مالی با مشکلات زیادی روبرو بوده و براساس گفته کارشناسان با آزاد سازی پول‌های بلوکه شده و صرف آن در این صنعت افزایش تولید، صادرات و تامین کالاهای صنعتی فراهم می‌شود و این امر تقویت بنیه تولید داخل را به دنبال دارد.

مجتبی گل‌پرور کارشناس مسایل اقتصادی و انرژی طی گفتگویی  معتقد است پلول‌های بلوکه شده باید صرف پروژه‌های عمرانی شود در غیر اینصورت دچار تشدید تورم در کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اگر منابع آزادشده صرف پروژه‌های کلیدی از جمله صنایع بالادستی، اکتشاف و استخراج که تشنه سرمایه‌گذاری هستند نشود مشکل جدی در عرصه تولید و صادرات خواهیم داشت.

گل‌پرور تاکید کرد: هم‌اکنون اکثر تجهیزات صنعت نفت فرسوده و مستهلک شده‌اند باید برنامه اصولی برای به‌روزسانی این تجهیزات صورت گیرد تا بتوانیم با اقتدار در بین کشورهای همسایه حرفی برای گفتن در تولید و صادرات داشته باشیم.

صنعت نفت یکی از موتورهای محرکه اقتصاد کشور بوده و در این بین سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت‌های کشور و برداشت از میدان‌های مشترک می‌تواند به آینده اقتصاد کشور کمک کرده، چرا که آزادشدن پول‌های بلوکه شده علاوه بر افزایش ظرفیت تولید داخلی به تامین مالی مواد اولیه و قطعات کمک قابل توجهی می‌نماید و بایستی مسولان صنعت نفت تدابیری اتخاذ نمایند تا در صورت آزادسازی، این منابع عظیم مالی صرف پروژه‌های کلیدی شود در غیر این صورت بازهم باید به دنبال جذب سرمایه خارجی بود تا شاید بتوان گرهی از کمبود منابع مالی پروژه‌ها را گشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها