أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۴۲۳۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۴     ۱۶ مهر ۱۳۹۴
اگرچه ما انسان ها فطرتا در پی جلب رضایت خداوند و دوری از گردنکشی و نافرمانی از او هستیم اما گاه با یک عمل به جنگ خدا می رویم.
به گزارش پایگاه 598، اگرچه سوگند خوردن یکی از عادات عرفی ما برای نشان دادن صدق گفته هایمان است اما در آموزه های دینی از این کار و قسم یاد کردن به مقدسات نهی شده است.

خداوند متعال در آیه 224 سوره مبارکه بقره می فرماید: «خدا را دستاويز سوگندهاى خويش قرار ندهيد تا از نيكوكارى و تقوى و اصلاح در ميان مردم باز ايستيد كه خدا شنوا و داناست».

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «اى على! چنانچه ضرورتى در ميان نباشد، نه به راست و نه به دروغ، به خدا سوگند مخور و خدا را دستاويز سوگند خود قرار مده؛ زيرا خداوند به كسى كه سوگند دروغ به نام او ياد كند، رحم نمى كند و از او مراقبت نمى نمايد.»

در این میان و بنابر آموزه های دینی از سوگند یاد کردن به دروغ بشدت نهی و عواقب سوئی برای آن برشمرده شده است.

در کتاب ثواب الاعمال آمده که خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «من رحمت خود را شامل حال كسى كه سوگند دروغ بخورد، نمى گردانم.»

امیرمومنان علی (ع) نیز در این باره می فرمایند: «چگونه از عذاب خدا در امان مانَد، كسى كه بى محابا سوگند دروغ مى خورد؟!»

همچنین، امام صادق (ع) فرموده اند: «هر كه سوگندى خورد و بداند كه دروغ مى گويد به جنگ خدا رفته است.»

و نیز می فرمایند: «هر كس به خدا سوگند مى خورد، بايد راست بگويد و اگر راست نگويد، نزد خداوند عزّ و جلّ هيچ جايگاه و ارزشى ندارد.»

علاوه بر این، روایات آثار سوئی را که بر قسم دروغ مترتب است را بیان کرده اند، آنچنان که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «از سوگند دروغ بپرهيزيد، كه آن، خانه ها را از ساكنانش خالى مى كند.»


منبع: عقیق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها