امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۴۴۲۷۴
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۱۷ مهر ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی: آن بی‏ حیثیت‌ ها که خودشان را میزبان مسلمانها می‌‏دانند-و باید باشند و حاجی‏ها را «ضیوف الرّحمن» می‏‌دانند، وقتی مسلمان‌های ما در قبرستان‏ بقیع جمع شدند که شب جمعه دعای کمیل بخوانند، آیا باید شرطه ‏های شان بریزند آنجا و ایرانی ها را بزنند، مجروح کنند، آمبولانسها را خرد کنند، در مطبها را ببندند؟

رخدادهای 16 و 17 مهر 1361

چکیده

  • مهدی کروبی رئیس بنیاد شهید: اگر دشمن خدای نکرده موفق شود نیروهای پیشتاز انقلاب را در هم بشکند ، دیگر آزادی و نعمتی هم برای نیروهای لیبرال وجود نخواهد داشت.

 

  • [نهضت آزادی ] در جزوه منتشر شده نوشته اند که آزادی مطبوعات نیست. انتظار دارید که دوباره منل 30 خرداد منافقین برادران مسلمان ما را بکشند؟ این آزادی را میخواهید؟

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی : در داخل کشورمان ما یک مشت لاشخور داریم که منتظرند یک‏چیزی پیدا کنند .

 

  • نیروهای پلیس سعودی در مدینه منوره مجهز به تمام امکانات به ساختمان بعثه امام حمله کرده و اقدام به شکستن شیشه ها و لوازم طبقه هم کف کردند .

 

  • مهندس بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین : خود این ملعونها [منافقین] تحلیلی دارند که بر اساس آن می گویند که کل نظام ، حکم هرمی را دارد که سال 60 راس آن را از بین بردیم و سال 61 پایه های آن را باید نابود کنیم .

 

  • مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر: وابستگان آمریکا تلاش وسیعی را نیز در مدارس آغاز کردند ، ولی انجمنهای اسلامی توانستند تمامی این حرکت ها را خنثی سازند و خط امام را برمدارس حاکم گردانند.

 

  • آیت الله سید کاظم شریعتمداری در نامه ای به تاریخ 5 مهر که امروز در روزنامه ها منتشر شد ضمن اظهار ندامت خواستار آزادی داماد خود شد .

16 مهر 1361

اگر حزب الله شکسته شود برای لیبرال ها نیز آزادی وجود نخواهد داشت

نماز جمعه امروز تهران با حضور انبوه نماز گزاران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در محل دانشگاه تهران برگزار شد .

مهدی کروبی رئیس بنیاد شهید پیش از خطبه های نماز جمعه طی سخنانی با اشاره به توطئه های عناصر لیبرال و ملی گرا برای به انحراف کشاندن انقلاب اسلامی گفت: در کشورهائی که انقلاب می شود ، شیطان بزرگ آمریکا استعمار و قدرت هائی که منافعشان به خطر افتاده با نیروهای پیشتاز و پیشگام و انقلابی درگیر می شوند و تلاش می کنند نیروهای مقاوم و انقلابی را در هم بشکنند ، زیرا می دانند تنها افرادی که مقابل استعمار و شیطان بزرگ و آن هائی که منافعشان در پرتو انقلاب به خطر افتاده می ایستند و پایداری می کنند همان نیروهای انقلابی و پیشرو هستند .

وی افزود : اگر دشمن خدای نکرده موفق شود نیروهای پیشتاز انقلاب را در هم بشکند ، دیگر آزادی و نعمتی هم برای نیروهای لیبرال وجود نخواهد داشت و آنها یا باید مزدور بیگانه شوند و یا اینکه خانه نشین گردند . تجربه تلخ نهضت ملی و قیام های قبلی ، این واقعیت را به ما نشان داده است، اما با کمال تاسف نیروهای لیبرال نه در گذشته و نه در حال حق شناسی نکردند و به جای اینکه با دشمن ستیز کنند ، به مقابله با نیروهای مقاوم می پردازند و تلاش می کنند با سمپاشی و ایجاد اختلاف ، جامعه را به سازش بکشانند .

مگر شما نبودید که با ولایت فقیه و خبرگان مخالف بودید؟

کروبی در ادامه سخنان خود با اشاره به تفرقه افکنی های دشمنان انقلاب اسلامی گفت: مگر شما نبودید که سعی در منحرف کردن داشتید و با مجلس خبرگان و ولایت فقیه مخالفت می کردید و به گروهک های محارب آزادی می دادید ؟ مردم انقلاب اسلامی کرده بودند و شما با شعارهای ملی می خواستید انقلاب را منحرف کنید ،  یکی از وزرای دولت موقت به یکی دیگر از وزرا در تاریخ 12 خرداد 1358 یعنی درست پنج ماه پس از انقلاب ، طی نامه ای ضمن معرفی فردی برای کسب شغل می نویسد : اکنون که انقلاب ملی ایران به ثمر رسیده... و در جای دیگر می نویسد : « اکنون که انقلاب ملی ایران به ثمر رسیده ... این فرد ، فردی ملی و میهنی است ...» آیا شما واقعا صداقت دارید ؟ مردم شعار اسلام داده اند و رای  به جمهوری اسلامی داده اند ، حال شما نام ملی بر روی آن می گذارید؟

کروبی در ادامه گفت : آیا شما نبودید که برای تضعیف رهبری جمعیتی را به احمد آباد بردید ، در حالی که در در همان روزها سالگرد مرحوم کاشانی بود و شهید دکتر حسن آیت سخنرانی کرد و شما نگذاشتید که مراسم پخش شود . در روز 16 شهریور 57 که راه پیمائی عظیمی به راه افتاده بود ، یکی از همین چهره ها پیداشد و اطرانیانش وی را به بالای اتومبیلی که از داخل آن شعارها داده می شد ، بردند. اما برادران هوشیار انقلابی وی را از بالای اتومبیل به پائین کشاندند . مردم آگاه هستند و به قول امام عزیز آنقدر رشد کرده اند که جلو هر کسی را که بخواهد انقلاب را منحرف کند ، بگیرند . بسیاری از بدبختی هائی که ما داریم از شماست .

هی می گویند انقلابی بودیم ، شما کدام مبارزه را کرده اید؟!

کروبی افزود: نکته دیگری در این جزوه نوشته شده  است که انسان را خشمگین می کند. نوشته اند که عده ای علی رغم و جود مشکلات دفاع می کنند و می گویند که امروز مساجد پراز جمعیت است و دیگر بی حجابی و جود ندارد و نماز جمعه و مراسم دعاها با حضور گسترده مردم برگزار می شود. آنگاه آنها پاسخ می دهند: این عبادت هائی که از روی اجبار باشد، در پیشگاه خدا به یک پول هم نمی ارزد. مردمی که در زیر این باران به نماز جمعه می آیند و در گرمای تابستان در خیابان ها با زبان روزه بر روی آسفالت می ایستند و نماز به جا می آورند، مردمی که تا نیمه شب جمعه در دعای کمیل حضور دارند ، مردمی که سحرگاه در بهشت زهرا برای برگزاری دعای ندبه گرد هم می آیند ، آیا این کارها را از روی اجبار انجام می دهند؟ عبادتی که با این اخلاص انجام می شود ، ارزش ندارد؟ هی می گویند ما انقلابی بودیم. شما چه مبارزه ای کرده اید؟ شما یک مبارزه قبل از سال 41 داشتید و در آن موقع هم هروقتی حرفی علیه رژیم می زدید ، یک نیش به روحانیت می زدید. در سال 41 هم مبارزه شما این بوده که نامه هائی به داخل خانه امریکائی ها می انداخته اید. مگر شما نبو دید که در سال 42 موقع رفراندوم شاه می گفتید رفراندوم آری ، اصلاحات آری ، دیکتاتوری نه. تنها امید داشتید که امریکا علی امینی را کنار می گذارد و شما را بر سر کار می آورد. آقای مهندسی بازرگان در سال 46 از زندان آزاد شد و مستقیما رفت به دیدار [آیت الله ] شریعتمداری و در دارالتبلیغ سخنرانی کرد .  یعنی درست مقابل  نیروهای مقاوم و درگیر با شاه ایستاد. در سال ۵۷ هم آمدید سازمان «حقوق» را تاسیس کردید و با حقوق دانان می رفتید منزل شریعتمداری و تحصن می کردید. رهبرتراشی می کردید. چرا هرروز خبرنگاران خارجی را آنجا می بردید؟ چرا منزل آقای گلپایگانی و نجفی نمی رفتید؟ مگر آنها مبارزه نمی کردند؟ [آیت الله ] شریعتمداری کسی است که تمام کارهای او زیرنظر ساواک بوده است. حدود دو سال قبل در روزنامه میزان نو شنند که انقلاب به بن بست رسیده است. امام پاسخ دادند: تو به بن بست رسیده ای و دیدید که این طور هم بود.

می گویند آزادی مطبوعات نیست ؛ بله امروز برای ضد انقلاب برای زدن ریشه نظام آزادی نیست

کروبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در جزوه منتشر شده نوشته اند که آزادی مطبوعات نیست. انتظار دارید که دوباره منل 30 خرداد منافقین برادران مسلمان ما را بکشند؟ این آزادی را میخواهید؟ بله امروز این آزادی نیست که گروههای محارب به خیابان بیایند و ریشه انقلاب را بزنند. دیگر مردم چنین اجازه ای نخواهند داد. شما می گفتید که هویدا نباید اعدام شود. شما میخواستید که به ناصر مقدم رئیس ساواک شغل بدهید.(1)

یهودی ها رباخوارترین مردم

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در خطبه اول نماز جمعه با برشمردن مکاسب محرمه و در مورد ربا گفت : یکی از راههای بسیار زشت و منفور و ضدّانسانیِ تحصیل ثروت، از قدیم،ربا بوده که یهودیها - و امروز صهیونیسم بیشترین حرکت را در این‏جهت داشتند و سیستم بانکداری امروز دنیا هم ظالمانه‏ترین سیستم اقتصادی‏جهان است .

وجدان دستگاه های تبلیغاتی دنیا سقوط کرده است

 خطیب جمعه تهران اظهار داشت : واقعاً انسان گاهی که می‏نشیند فکر می‏کند و می‏بیند که وجدان دستگاههای‏تبلیغاتی دنیا تا این حد سقوط کرده، برای این دنیا و مردم آن که فکر و ذهنشان‏را به دست این بلندگوها داده‏اند، تأسف می‏خورد. اینها و این دستگاهها بایدافکار عمومی دنیا را بسازند. اینها چه فکری کرده‏اند و ما چه باید با اینها بکنیم؟!

هاشمی با اشاره به جنایات صدام در شهرهای اشغال شده ایران از جمله خرمشهر گفت : این مطالب را هزار بار ما گفته‏ایم و رفته‏اند و دیده‏اند؛ باز این بی‏آبروهامی‏نشینند آنجا و می‏گویند که ایرانیها خشن‏اند، جنگ طلب‏اند و صدّام صلح‏طلب است! چقدر دنیا باید بی‏فرهنگ باشد و جریان تبلیغاتی چقدر باید دروغ‏و بی‏محتوا باشد! ما امروز در برابر دشمنی قرار گرفته‏ایم که هیچ یک از اصول‏اخلاقی و انسانی را قبول ندارد؛ در این طرف، ما می‏خواهیم همه اصول‏اخلاقی و انسانی را ملاحظه کنیم.  

آل سعود بی حیثیت هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با حمله شدید به آل سعود گفت : در عربستان سعودی، دیشب با زُوّار ما چه‏کردند! آن بی‏حیثیت‏ها که خودشان را میزبان مسلمانها می‏دانند - و باید باشند و حاجی‏ها را «ضیوف الرّحمن» می‏دانند، وقتی مسلمانهای ما در قبرستان‏بقیع جمع شدند که شب جمعه دعای کمیل بخوانند، آیا باید شرطه‏هایشان وسربازهایی که از عراق یا جاهای دیگر گرفته‏اند بریزند آنجا و ایرانی ها را بزنند،مجروح کنند، آمبولانسها را خرد کنند، در مطبها را ببندند؟

وی ادامه داد : این چه جریان کثیفی است که امروز در دنیا در مقابل یک جریان حق که این‏قدر معصوم است و از خاک خودش دفاع می‏کند، در خاک خودش می‏جنگد،برای گرفتن تپّه‏های مِلکی خود بهترین جوان هایش را شهید می‏کند و می‏رود تا متجاوز را بیرون کند، توطئه می‏کند؟! آیا این می‏شود جنگ طلب و آن صلح ‏طلب؟!

یک عده در ایران مثل لاشخور هستند که برای خود سابقه مبارزه قائلند

هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت : از طرفی، در داخل کشورمان ما یک مشت لاشخور داریم که منتظرند یک‏چیزی پیدا کنند؛ مثل مگسی که اگر یک بدن تازه از حمّام بیرون آمده و نظیف‏مثل بلور را ببیند کاری ندارد امّا اگر یک زخم کوچک و یک تعفّن مشاهده کند، به سراغ آن می‏رود. کسانی در این مملکت هستند که برای خودشان سابقه‏مبارزه قایل‏اند تا وقتی در اثر جنگ - مثلاً - یک کمبود پیدا شود، بگویند که‏انقلاب شما غیر از گرانی چه آورد؟! تروریست هایی هستند که مردم را منفجر وتکّه پاره می‏کنند و وقتی که اعدامشان کنیم ، همین ها می‏آیند و می‏گویند که‏انتقامِ دو طرفه! (2)

حمله وحشیانه آل سعود به حجاج ایرانی در دعای کمیل

به دنبال حمله وحشیانه مامورین امنیتی و گارد ویژه رژیم سعودی به همراه عده ای مزدور به اجتماع مراسم دعای کمیل حجاج ایرانی در کنار قبرستان بقیع در آخرین ساعات شب جمعه نیروهای پلیس سعودی در مدینه منوره مجهز به تمام امکانات به ساختمان بعثه امام حمله کرده و اقدام به شکستن شیشه ها و لوازم طبقه هم کف کردند .

در این تهاجم نیروهای سعودی به طور وحشیانه حجاج ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار داده و آن ها را به شدت زخمی کردند . به دنبال این اقدام حجاج ایرانی به عنوان اعتراض شعارهای مرگ بر آمریکا و نیز تکبیر سر دادند.

نیروهای سعودی همچنین با حمله به آمبولانس هایی که مجروحین را حمل می کرد زخمی ها ، پرستاران و نیز هر کسی که در این آمبولانس ها بوده اند را دستگیر کردند . مامورین سعودی همچنین اموال زائران و پول های نقد آنان را نیز به سرقت برده اند . (3)

 

17 مهر 1361

بهزاد نبوی : مردم شهید پرور اجازه بازگشت نظام اقتصادی پیشین را نخواهد داد

مهندس بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که آیا کارخانه داران بازخواهند گشت گفت :  به هیچ وجه هیچکس قصد ندارد که سرمایه داران و طاغوتیان قدیمی را مجدداً به کارخانه ها بازگرداند. سرمایه دارانی که به طور نامشروع و طرق دیگر با همکاری با رژیم گذشته در مملکت ما بر منابع اقتصادی حاکم شده بودند، به هیچ وجه به کارخانه ها و غیره بازگردانیده نخواهند شد و امت شهید پرور و حزب اللهی ما که بخاطر حفظ انقلاب در جبهه ها جان خود را می دهند، حاضر نخواهند شد که دوباره همان نظام اقتصادی سابق به جامعه مابازگردد و هیچ کدام از مسئولین و دست اندرکاران مملکت هم تمایل و گرایشی به این سمت ندارند.

تحلیل بهزاد نبوی از دو مرحله از ترورهای منافقین

بهزاد نبوی در مورد بمب گذاری های اخیر نیز گفت : به اعتقاد من سازمان منافقین و گروه های محارب ضد انقلاب که از تیر ماه سال 60 محاربه خود را با نظام جمهوری اسلامی آغاز کردند ، شاید بزرگترین و نیرومندترین مجموعه گروههای چریکی در سراسر جهان و در طول تاریخ بودند و امروز خیلی خوشحالم که همان پیش بینی هایی که در ابتدای کار می شد، حتی خود من بارها در مصاحبه های خود گفته بودم، به تحقق انجامید و این گروه های به آن نیرومندی ، به گروههای بسیار ضعیف و مافیائی تبدیل شده اند که قدرتشان نسبت به روزهای اول قابل مقایسه نیست .

بهزاد نبو در مورد عملیات اخیر منافقین نیز گفت : خود این ملعونها تحلیلی دارند که بر اساس آن می گویند که کل نظام ، حکم هرمی را دارد که سال 60 راس آن را از بین بردیم و سال 61 پایه های آن را باید نابود کنیم . یعنی مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی را راس هرم می دانند و امت و حزب اللهی ها را که در بقالی ها و سبزی فروشی ها ترور می کنند، پایه هرم می نامند. البته سازمان برای عاملین و هوادارانش توضیح نمی دهد که چرا سال 60 سال ضربه زدن به راس هرم و 61 سال ضربه زدن به بدنه هرم است. به عقیده من این تحلیل سازمان منافقین ناشی از ضعف آنهاست. زیرا نمی توانند بگویند که موفقیت کاملی در زدن راس هرم نداشته اند و به همان خاطر نظرشان متوجه بدنه هرم شده است . اگر اینها واقعا دستشان به تمام ابعاد راس هرم می رسید و برسد، از آن غافل نخواهند شد ، ولی بدلیل تضعیف شدیدی که سازمان شده است قدرت ضربه زدن به راس را تقریبا از دست داده اند .

وی گفت : اما این که بمب گذاری ها کارچه کسی است ؟ از طرف مسئولین و مامورین مورد بررسی است. آنچه مشخص است ، کلیه این عملیات ، کار جبهه متحد ضدانقلاب می باشد که منافقین محور اصلی این جبهه را تشکیل می دهند. ولی طبیعی است که به دلیل نتایج غیر مطلوبی که این نوع انفجارها و بمب گذاریها حاصل کرده و نفرت و انزجاری که در جامعه ایجاد می کند ، حاضر نیستند مسئولیت آنرا به عهده بگیرند. (4)

میرحسین موسوی : امسال سال استقرار حزب الله در مدارس خواهد بود

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر پیش از ظهر دیروز در دیدار با گروهی از مسئولین انجمن های اسلامی دانش آموزان ، برنقش حساس این نهاد جوشیده از متن توده های میلیونی تاکید کرد.

موسوی گفت : وابستگان آمریکا تلاش وسیعی را نیز در مدارس آغاز کردند ، ولی انجمنهای اسلامی توانستند تمامی این حرکت ها را خنثی سازند و خط امام را برمدارس حاکم گردانند. وی امسال را سال استقرار حزب الله در مدارس اعلام کرد .(5)

آیت الله شریعتمداری با اظهار ندامت ؛ دامادم را آزاد کنید !

آیت الله سید کاظم شریعتمداری در نامه ای به تاریخ 5 مهر که امروز در روزنامه ها منتشر شد ضمن اظهار ندامت خواستار آزادی داماد خود شد .

در بخشی از نامه وی خطاب به آیت الله ری شهری رئیس دادگاه انقلاب ارتش آمده است : چنان چه می دانید اینجانب به جمهوری اسلامی رای علنی آری داده ام و رهبریت آیت الله العظمی آقای خمینی دامت برکاته را پذیرفته بوده و هستم و اینجانب با افراد ضد انقلاب و گروه های آن ها در داخل و خارج هیچ نوع ارتباطی ندارم و رفتار و گفتارهایی که از آن ها منتشر می شود را تکذیب می کنم و خیانت می دانم و اشخاصی از قبیل مسعود رجوی ، رضا پهلوی ، بنی صدر ، حسن نزیه ، مقدم مراغه ای و گروه ها و سازمان هایی امثال منافقین خلق ، کومله ، فدائیان خلق ، توده ای ها ، سلطنت طلبان ، دموکرات ها ، جبهه ملی و حزب منحله خلق مسلمان را محکوم نموده و خائن می دانم و وابسته به شرق و غرب می دانم .

وی افزوده است : از جنابعالی تقاضا می کنم که داماد اینجانب آقای احمد عباسی را که به نظر من فردی متدین و با ایمان است چنان چه گول افراد خائن و بی وطنی از مربوطین به قطب زاده معدوم را خورده مورد عفو قرار دهید و در این خصوص قبلا از آیت الله العظمی آقای خمینی دامت برکاته برای وی تقاضای عفو و بخشودگی نمودم که امیدوارم مورد قبول واقع شود.

وی همچنین نوشته است : اینجانب نیز در رابطه با قضیه قطب زاده که مطالبی از سید مهدی مهدوی گوش کرده بودم و در اطلاع دادن آن به مقامات مربوطه مسامحه نموده ام نادم بوده و از ملت دلیر و مبارز ایران عذر خواسته و از درگاه خداوند متعال طلب عفو و آمرزش می نمایم.(6)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 17 مهر 1361 ، صفحه 5 ، اظهارات مهدی کروبی در روز 16 مهر 1361 و پیش از خطبه های نماز جمعه تهران درس عبرتی است برای امروز خود وی و دیگر فتنه گران 88 ؛ این سخنان از جهات مختلفی قابل عبرت گیری است که در ادامه به برخی از این نکات اشاره می شود .1- کروبی در آن برهه مرزهای جبهه انقلاب را با گروه ها و گروهک هایی چون جبهه ملی ، نهضت آزادی و ...علنی می سازد گروه هایی که در سال 88 از حامیان وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و فتنه گری هایش پس از انتخابات بودند . 2- کروبی از نق زدن های نهضت آزادی می گوید که نوشته اند در ایران آزادی مطبوعات وجود ندارد و می گوید آری در ایران برای زدن ریشه های انقلاب و جمهوری اسلامی که بر آمده از خون هزاران شهید است آزادی وجود ندارد و این سوال را می شود از خود وی پرسید که آیا در سال 88 چنین آزادی به فتنه گران داده شده بود یا اصول انقلاب دچار دگرگونی گشته بود؟3- کروبی به بخشی از اظهارات نهضتی ها می پردازد که می گویند حضور مردم در مساجد از سر اجبار است و می گوید آیا شرکت مردم در نماز جمعه ها زیر باران شدید و یا گرمای سخت تابستان از سر اجبار است یا اخلاص ؟ و همین سوال را از وی و دوستانش می توان پرسید که سال 88 حضور میلیونی مردم در یوم الله نه دی را از سر رذالت حماسه ساندیس خوانده و از سر اجبارش تحلیل کردند ! چه تفاوتی است بین آن ادعای نهضت آزادی و این سخن کروبی ها ؟! 4 – کروبی می گوید اگر حزب الله شکسته شود برای لیبرال ها نیز آزادی وجود نخواهد داشت . این سخن حق از زبان کروبی امروز نیز صحت دارد و اگر خدای نکرده اتفاقی برای حزب الله و جمهوری اسلامی بیفتد لیبرال ها نیز آزادی نخواهند داشت و قدر عافیت را خواهند دانست ، عافیتی که هر چه می خواهند می گویند و هر چه می خواهند می کنند.

2- جمهوری اسلامی ، 17 مهر 1361 ، صفحه 8

3- اطلاعات ، 17 مهر 1361 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 17 مهر 1361 ، صفحه 2

5- کیهان ، 17 مهر 1361 ، صفحه 15

6- اطلاعات ، 17 مهر 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
۰
۰
این حرفها ما قبلا است اما حالا عربستان هم مودب است می بینیم که کارگزاران و اصلاح طلبها چگونه رگ گردن نشان می دهند و یقه پاره می کنند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها