أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۴۳۳۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۱۸ مهر ۱۳۹۴
روحانی:
رئیس‌جمهور افزود: امروز دوران ایران‌هراسی سپری شده/ مشکل حضور کارآفرینان آمریکایی در ایران از طرف ایران نیست/ هیچوقت ایران مانع حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران نبوده/ هدف دولت رسیدن به تورم تک رقمی است
به گزارش پایگاه 598، حسن روحانی در نخستین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال که در مرکز همایش‌های صدا وسیما در حال برگزاری است گفت: بنای دولت بر تقویت بخش خصوصی در اقتصاد و ایجاد یک رقابت سالم در اقتصاد است که اگر این دو محقق شود ما  می توانیم حمایت لازم را از بخش خصوصی انجام بدهیم موانع تولید را برداریم و فضای ما فضای رقابتی باشد.

وی ادامه داد: در کشور می‌توانیم از موانع عبور کنیم البته یک مسئله بسیار مهم از روز اول فضای بین المللی برای حرکت‌های اقتصادی داخلی ما بود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: بی تردید اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد اقتصادی که بخواهد درون نگر باشد و به بیرون توجه نداشته باشد اقتصادی که بخواهد به مزیت‌های اقتصادی توجه نکند اقتصادی که تمرکز را نخواهد و همه این انحصار را در شرکای اقتصادی‌اش کنار بگذارد آن اقتصاد نمی‌تواند اقتصاد جهشی و حرکت رو به جلو باشد به این دلیل ما لازم بود مانع تحریم را که دیواری پیش روی فعالان اقتصادی بود برداریم و فضای سیاسی را در منطقه و جهان فضای مناسبی قرار بدهیم و قولی که از روز اول به مردم در سیاست خارجی داده شده بود یعنی تعامل سازنده به این قول جامه عمل بپوشانیم.

روحانی با بیان اینکه امروز شرایط ما با دو سال پیش با سه سال پیش کاملاً متفاوت است، گفت: امروز در شرایطی هستیم که تحریم‌ها به زودی از جلوی پای فعالان اقتصادی ما برداشته خواهد شد امروز دوران ایران‌هراسی سپری شده است امروز دورانی است که از فضای سودآور فعالیت اقتصادی در ایران عزیز ما شاهد استقبال در سطح جهان هستیم در آسیا، اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای جهان.

وی خاطرنشان کرد: من در سفر اخیرم برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل جلسه ای که با فعالان اقتصادی آمریکایی داشتیم آنها را دعوت کردم به حضورشان در ایران و سرمایه‌ گذاری در ایران البته در صورتی که خودشان بتوانند موانع داخلی خودشان را بردارند.

رئیس جمهور ادامه داد: در بعضی از رسانه‌ها از مشکلات حضور کارآفرینان آمریکایی در ایران سخن گفته می‌شود و ممکن است مشکل داشته باشند اما از این طرف نیست اگر مشکلی هست از آن طرف هست و اتفاقاً یکی از کارآفرینان معروف اقتصادی آمریکا از من می‌خواست دولت ایران دولت آمریکا را تشویق کند برای اینکه موانع پیش روی آنها را بردارد تا بتوانند در ایران حضور داشته باشند.

روحانی تاکید کرد: هیچوقت ایران مانع حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران نبوده هر زمان بوده تحریم از طرف آنها شروع شده؛ امروز هم اگر آنها بتوانند موانع را بردارند راه پیش پای همه باز هست.

وی یادآور شد: آنچه ما به دنیا گفتیم این است که در شرایط جدید ما آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کارآفرینان خارجی هستیم در صورتی که سرمایه و تکنولوژی وارد ایران شود، بخشی از بازار 80 میلیونی در اختیار آنها قرار بگیرد و بازار صادراتی مشترک برای هر دوی ما ایجاد شود.

رئیس جمهور ادامه داد: هر کسی می‌خواهد حضور پیدا کند چه سرمایه‌گذاران داخلی ما، چه ایرانی‌های خارج از کشور و چه سرمایه‌گزاران خارجی دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت سالم باشد؛ البته ما در کشورمان نیاز به تحرک جدید برای تجارت خارجی، برای صادرات غیر نفتی و در پی اشتغال هستیم که این هر سه برای ما حائز اهمیت است؛ امروز یک فرصت بسیار مناسبی در اختیار ملت ایران و در اختیار همه علاقه‌مندان به کار در ایران وجود دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما از آغاز دولت چند هدف را در بخش اقتصادی دنبال می‌کردیم، ایجاد ثبات و آرامش در بازار در بازارهای متنوع اقتصادی، برداشتن موانع متعدد برای تولید و صادرات غیر نفتی، و چارچوبی که در اقتصاد کلان بتواند برای آینده کشور امیدبخش باشد یعنی انضباط پولی و مالی تحرک در زمینه فعالیت بانک‌ها، کنترل پایه پولی مهار تورم و ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود.

وی افزود: در همه این زمینه‌ها قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده شما می‌بینید که از ابتدای دولت موضوع مهار تورم و کاهش مستمر تورم در دستور کار قرار گرفت. این هم برای تولید اهمیت دارد و هم برای مردم اهمیت دارد و هم برای ارزش پول ملی اهمیت دارد و هم برای پیش بینی آینده و برنامه‌ریزی برای آینده بسیار مهم است.

رئیس جمهور یادآور شد: هدف دولت این است که تا پایان این دولت تورم تا مرز یک رقمی کاهش پیدا کند، ممکن است قبل از پایان این زمان ما به این هدف دست پیدا کنیم حتی ممکن است نقطه به نقطه ما تا پایان امسال به یک رقمی برسیم برنامه این آن چیزی که اعلام شده به مردم اینکه کاهش تورم ادامه خواهد یافت هم در سال 94 و هم در سال 95 و هم در سال 96 تا پایان دولت یازدهم تا تورم تک رقمی بشود. البته نقدهایی ممکن است به این سیاسی بعضی‌ها وارد کنند و بزرگترین نقدشان این باشد که این سیاست انقباظی و این سیاست نمی‌تواند برای خروج از رکود کمک کند.

روحانی ادامه داد: ما در سال گذشته از رکود مستمری که 8 فصل به طور مداوم با آن مواجه بودیم خارج شدیم بعضی می‌پرسند واقعاً خارج شدیم؟ خروج از رکود و رونق یکت عریفی دارد و رکود هم یک تعریفی دارد اگر در دو دوره سه ماهه ما شاهد رشد اقتصادی باشیم این می شود رونق و خروج از رکود. ما در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی در سه ماهه اول و دوم و سوم بودیم و در مجموعه سال هم 3 درصد رشد داشتیم پس ما از رکود خارج شدیم.

وی افزود: شرایط ما شرایطی است که باید حواسمان جمع باشد و باید بتوانیم مشکلات تولید را حل و فصل کنیم به هر حال ما امروز می‌دانیم که تولیدگران جامعه ما با مشکلاتی مواجه هستند از یک طرف در زمینه تسهیلات مالی و پولی و شرایط بانکی ما به همه تقاضاهای آنها پاسخ مثبت نمی‌دهد. از طرفی به خاطر کاهش تقاضا برخی از جنس‌های تولید شده در انبارها مانده و به فروش نرسیده از طرفی مسائلی که در حوالی ما در همسایگان ما نا امنی‌هایی که بوده مشکلاتی که کشورهای همسایه ما با آنها مواجه بودند و از طرف دیگر کاهش قیمت نفت.

رئیس جمهور گفت: شما می‌دانید که کاهش قیمت نفت همیشه در کشور ما برای اقتصاد ما برای بخش دولتی برای بخش خصوصی مخصوصاً بخش خصوصی که وابستگی شان به نفت و گاز بیشتر است و بسیاری از صنایعی که وقتی فراز و نشیب فراوانی در قیمت نفت ایجاد می‌شود آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما از تابستان پارسال با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم، آن هم کاهش 50 درصدی و 60 درصدی قیمت نفت ما از نفت 110 دلار آمدیم به حدود 45 و 50 دلار و پیداست این فشار اقتصادی وارد می‌کند بسیاری از کشورهایی که درآمد اصلی‌شان از نفت بود هم دچار تنش در بازار ارز شدند و هم تورم بسیار بالایی داشتند.

روحانی ادامه داد: ما در کشورمان نه تنش در بازار داشتیم و نه تورم ما بالا رفته؛ اما در عین حال با مشکلاتی مواجه هستیم به هر حال وزارتخانه‌های ما برای دادن خدمات به جامعه به خاطر درآمد کم با مشکلاتی مواجه هستند بخش‌های تولیدی ما با مشکلاتی مواجه هستند اما در عین حال علیرغم همه مشکلات دولت توانسته مسیری که داشت را با مشکلاتی، همان مسیر را ادامه بدهد البته وقتی ما بحث اشتغال می‌کنیم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

وی گفت: اساساً مذاکرات هسته‌ای ما به خاطر این بود که شرایط جدیدی را در روابط بین الملل و منطقه بوجود بیاوریم، توافق هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و در تاریخ دیپلماسی جهان است؛ در یک مسئله پیچیده مهم بین المللی کشوری مثل ایران با 6 قدرت جهانی مواجه بوده، و بعد از دو سال تلاش و مذاکره به همان نقطه‌ای رسیده که از روز اول این دولت اعلام کرد و گفت هدف ما در مذاکرات یک نتیجه برد- برد هست و ما به این نتیجه دست یافتیم.

رئیس جمهور افزود: میز دیپلماسی برای اولین بار در دهه‌های اخیر نشان داد که قدرت منطق می‌تواند بر قدرت تهدید و فشار به خوبی پیروز شود و موفق شود. جز یک رژیم غاصب در منطقه هیچ کشوری در دنیا نیست که نسبت به این توافق اظهار خوشحالی نکرده باشد و به این 7 کشور تبریک نگفته باشد البته یک گروه‌های کوچک افراطی هستند که آنها هیچوقت از تعادل و اعتدال و آرامش خوشحال نیستند؛ آنها نانشان در دعوا است؛ آنها یک تعداد اندکی هستند و باید تحمل شان کرد. این شرایط برای آنها آسمان تپیده و خیلی شرایط سختی‌است که ببینند ایران روابطش با جهان یک روابط احترام‌آمیز هست.

روحانی ادامه داد: ما دنبال توافق هسته‌ای نبودیم که مشکل هسته‌ای را حل کنیم البته می‌خواستیم حل شود دنبال مذاکره و توافق بودیم برای ایجاد فضای جدید در منطقه و جهان؛ این فضا هست که برای ما اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: البته در کنار مشکلات کاهش نفت ما با یک مشکل دیگری مواجه شدیم که زمانش را قبلاً کوتاه‌تر پیش بینی می‌کردیم و آن زمان بین توافق و اجرای توافق بود، در واقع در لوزان در فروردین ماه در چارچوب ها به توافق رسیدیم و بعد ادامه راه در تیرماه به توافق رسیدیم و انتظار این بود که در تیرماه بعد از توافق بعد از چند هفته ما شاهد اجرا باشیم البته پیش بینی همه این بود افراطیون آمریکا یک سنگی انداختند جلوی این راه، و آن موضوع هسته‌ای که یک موضوع بین المللی برای کشورها و یک موضوع ملی بود در آمریکا به خطا این را تبدیل کردند به یک موضوع حزبی و این یکی از خطاهای بزرگ در سیاست خارجی آمریکا است که یک موضوع ملی و بین المللی تبدیل می‌شود به یک دعوای حزبی. البته انتخابات دردسرهایی در همه کشورها به همراه خود می‌آورد در آمریکا به خاطر قرار گرفتن در آستانه انتخابات دچار فراز و نشیب شدند در ایران هم اگر فراز و نشب مختصری هست باز هم موضوع انتخابات است و این موضوع باعث شد که در آمریکا این مسئله تبدیل به یک مسئله حزبی شود و بعد این توافق به کنگره ارجاع شود در حالی که ربطی نداشته و این توافق در سازمان ملل به تصویب رسیده و وقتی موضوع در دستور کار شورای امنیت قرار می‌گیرد یعنی این موضوع بین المللی است و داخلی نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: به هر حال به هر دلیلی این داستان باعث شد که چند ماه موضوع به تاخیر بیفتد آنها بردند کنگره و جاهای دیگری نیز گفتند ما هم ببریم کنگره و  ما در این فراز و نشیب معطل شدیم و فاصله زیاد شد بین روزی که ما در تیرماه به توافق رسیدیم تا روزی که این توافق بخواهد اجرا شود و این فاصله زمانی برای اقتصاد دردسرآفرین است برای اینکه خریدار ممکن است بگوید یک کمی صبر کنیم وضع بهتر می‌شود و توافق اجرا می‌شود و تحریم برداشته می‌شود و شرایط بهتر می‌شود و ممکن است تقاضا را در بازار دچار مشکل کند و از طرف دیگر برنامه‌ریزی‌هایی که برای ورود سرمایه و برای قراردادها برنامه ریزی شده؛ بنابراین دو انتظار به وجود آمده یکی برای خریدار داخلی و یکی برای روابط ما با فعالان اقتصادی دنیا و این دو انتظار تاثیرگذار بوده بر بازار و تولید و تحرک ما در بازار سرمایه ما و این همه تقاضا الآن از کارآفرینان خارجی برای ورود سرمایه و بورس ایران وجود دارد همه منتظرند که روز اجرای توافق برسد تا وارد بورس شوند و این انتظار باعث می‌شود که مشکلاتی را ما در ماه‌های پیثش رو داشته باشیم.

روحانی گفت: ان شاء الله بی تردید ما شاهد یک جهش در حرکت اقتصادی، رونق اقتصادی، تعامل با دنیا، حضور سرمایه‌گزاران خارجی در ایران و ورود فناوری خواهیم بود.

وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که در این چند سال گذشته فناوری کمتر وارد کشور شده امروز این دروازه باز می‌شود و فناوری‌های نو حرکت جدید می‌تواند ایجاد کند؛ اما نکته‌ای که راجب اشتغال داشتم همه این مسائل یکی از اهداف مهمش مسئله اشتغال است شما می‌دانید که در دهه 60 در ایران نرخ رشد جمعیت بالا رفت، یعنی نوزادانی حضور پیدا کردند که تقریباً دوران کودکی و یا حتی سال‌های اول دبستانشان را در شرایط جنگ تحمیلی گذراندند و همه این عزیزان آماده می‌شدند برای نیمه دهه 80 برای ورود به بازار کار پس نیمه 80 شرایطی می‌بایست فراهم شود که نیروهای کار جدید ما جذب بازار کار شوند. خوشبختانه در آن دوران درآمد نفتی ما هم بیش از حد انتظار افزایش پیدا کرد یعنی یک زمانی نفت شد 143 دلار و یک درآمد بسیار عظیم در سایه صادرات نفت میعانات به دست آمد و درست در سال‌هایی که آن نیروها می‌خواستند وارد بازار کار شوند و بهترین فرصت بود برای اینکه ما بتوانیم اشتغال درست کنیم و جوانان ما صاحب شغل شوند متأسفانه در آن دهه در نیمه دوم دهه 80 که وضع درآمد نفتی ما بسیار خوب بود اشتغال خالص ما تقریباً صفر است یعنی از سال 85 تا 90 اشتغال خالص ما صفر است در حالی که می‌بایست یک حرکت بسیار خوبی انجام می‌گرفت.

رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم که آمد از یک طرف تورم و از یک طرف رکود و از یک طرف خیل بیکاران و از یک طرف هم ترکیب نیروی کار ما کاملاً عوض شده یعنی بخش بزرگی در دانشگاه بوده و بخشی بانوان و شرایط و ترکیب نیروی کار تغییر کرده و ما باید برای ترکیب جدید بتوانیم اشتغعال بی آفرینیم و تصمیم ما این بود که رونق پایدار و توسعه پایدار باشد و این راه اشتغال است و حتی در برخی از صنایع ما دنبال صنایع پایین دستی بودیم و به وزرای مربوطه هم توصیه کردم که اگر پتروشیمی بزرگ داریم برویم روی صنایع پایین دستی تا اشتغال بیشتری فراهم شود و در سال 92 و 93 برای خروج از رکود و رونق لایحه مربوطه به مجلس داده شد و مصوبات متعدد گذرانده شد اما ما با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای و فاصله‌ای که به وجود آمد تا زمان برداشتن تحریم مواجه شدیم اما علیرغم این تلاش دولت بر این است که مسیری که بوده همان مسیر را ادامه بدهد هم برای رونق اقتصادی و هم برای اشتغال و هم برای صادرات غیر نفتی در این کشور.

روحانی ادامه داد: البته ممکن است تولیدگر این سوال را بکند که آیا واقعاً یک رقابت سالم و آزادی وجود دارد رقیب ما فقط قدرت‌های اقتصادی هستند یا دیگران هم رقیب ما هستند؟ ممکن است این سوال برای کارآفرینان ما مطرح شود که آیا سیاست‌های دولت با ثبات می‌ماند؟ آیا در کنار دولت قوه قضائیه همیشه مدافع سرمایه گذاری های سالم است؟ آیا قوه مقننه همواره دنبال قوانینی است که مشکلی برای ما ایجاد نکند؟ آیا اگر من در کشور کارآفرین شدم وضع من بسیار خوب و معروف شدم کسی نمی آید به من بگوید که چرا اینقدر زود و سریع وضع مالی‌ات بالا رفت؟ من کاملاً امنیت دارم برای توسعه اقتصادی؟ ممکن است سوال کند و بگوید که آیا انرژی لازم من همیشه هست؟ یا تابستان به من می‌گویید برق کم داریم تولید را متوقف کن و زمستان می‌گویید گاز کم داریم تولید را کاهش بده ؟دولت توان تأمین انرژی را دارد برای تولید؟ دولت فضای سالم تعامل با جهان را ادامه می‌دهد؟ به گونه‌ای که اگر منابع مالی داخلی نتوانست به من کارآفرین کمک کند بتوانم از منابع خارجی استفاده کنم؟ دولت موظف هست به این سوالات شفاف پاسخ بدهد و ئیس جمهور موظف است به وعده‌هایی که به مردم داده به این سوالات پاسخ دهد و به کارآفرینان این اعتماد را بدهد که حمایت دولت و حمایت قوای سه گانه و حتی حمایت مقام معظم رهبری پشت سر تولید هست؛ و این دولت متعهد هست برای هرگونه حمایت و کمک و تسهیلات لازم و رفع موانع برای اینکه ما بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم.

وی افزود: البته من از ابتدای تابستان تیم اقتصادی را فرا خواندم به دلیل اینکه 3 ماهه اول به ما می‌گفت که به خاطر کاهش قیمت نفت و همچنین تاخیر در اجرای توافق هسته‌ای ممکن است ما در زمینه رونق اقتصادی با مشکلاتی جدید مواجه باشیم به همین دلیل من از آنها خواستم در زمینه یک بسته سیاستی جدید برای 6 ماهه دوم امسال برای رونق اقتصادی کار کنند و این کار به حمد الله انجام گرفته است و در ظرف دو هفته گذشته ما جلسات مداومی داشتیم برای اینکه این بسته را نهایی کرده و ابعاد مختلف این بحث را ادامه بدهیم.

رئیس جمهور گفت: ان شاء‌الله در روزهای آینده تیترهای اصلی‌ سیاست‌های جدید برای 6 ماهه دوم امسال که می‌تواند حرکت خوبی در زمینه رونق اقتصادی ایجاد کند را اعلام خواهم کرد و توسط تیم اقتصادی جزئیات به اطلاع مردم می‌رسد و با اجرای آن ما شاهد تحرک مثبتی خواهیم بود.

روحانی اظهار داشت: برای اینکه ما بتوانیم رشد اقتصادی مثبت را ادامه بدهیم کشور ما به خاطر امنیتش به خاطر انرژی‌اش به خاطر جوانان تحصیلکرده‌اش به خاطر سیاست پایدارش به خاطر درایت رهبر معظم انقلاب، مسیر آینده ما مسیر روشنی خواهد بود مسیر آینده ما مسیر رونق اقتصادی و رشد اقتصادی، صادرات غیر نفتی و توسعه آن، جذب سرمایه خارجی و سرمایه داخلی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور و در نهایت اشتغال برای نسل تحصیلکرده جوان ما خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها