کد خبر: ۳۴۴۳۴۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۱۸ مهر ۱۳۹۴
اصرار بر نشان دادن «درِ باغ سبز» توافق پس از نامه انتقادی وزرا! و ندای متفاوت حزب ندا؛ از خرداد تا مهر از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس هستند.

به گزارش پایگاه 598، بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

ترکان:هنوز برای رکود اقتصادی کشور چاره‌ای اندیشیده نشده است!

پنجمین منتقد دولتی هم حرف‌هایش را به رسانه آورد

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور روحانی و دبیر مناطق آزاد کشور اخیراً طی گفت‌وگویی با روزنامه شرق، اظهار کرده است: به عقیده همه کارشناسان، هنوز برای رکود اقتصادی کشور چاره‌ای اندیشیده نشده است.

این صحبت ترکان در حالی است که رئیس‌جمهور روحانی یکسال قبل در مشهد اعلام کرده بود «از رکود خارج شده‌ایم»!

به تازگی نیز وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع نامه‌ای را در زمینه ضرورت توجه به برخی ارکان اقتصادی کشور برای رئیس‌جمهور نوشته و در آن به وجود رکود اشاره کرده بودند.

به گزارش سایت حزب ندای ایرانیان، ترکان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است:‌ با شرایط تحریم هیچ‌وقت نمی‌توانیم نرخ رشد بالای اقتصادی داشته باشیم!

 

*ترکان نفر پنجم از مقامات بلندپایه دولت یازدهم است که طی چند روز گذشته، انتقاد اقتصادی خود را به رسانه‌ها آورده و نه تنها نوستالژی تلخ شعار روحانی در یکسال قبل و در مشهد مبنی بر «خروج از رکود»! را با چالشی شاید ناخواسته مواجه می‌کند؛ بلکه جمله‌ای معترضه نسبت به صحبت‌های تازه سخنگوی دولت نیز بیان می‌کند.

به گزارش الف، نوبخت، قبل از اظهارات ترکان و پس از افشای نامه وزرا به خبرنگاران گفته بود: آنچه رئیس‌جمهور درباره خروج از رکود گفته با توجه به آمارها درست بود، این 4 وزیر هم (در نامه خود) این مسأله را تأیید می‌کنند!

این در حالی است که وزرای اقتصاد، دفاع، صنعت و کار در نامه اخیری که به رئیس‌جمهور نوشته بودند و در رسانه‌ها نیز منتشر شد این جمله را درباره رکود نوشته بودند: «بیم آن می‌رود که این "رکود" تبدیل به... و آنگاه بی‌اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد.»

اکنون مشخص نیست که گوش شنوای دولت در مقابل صحبت‌های صریح «طیب‌نیا، نعمت‌زاده، ربیعی، دهقان و ترکان» آیا باز هم قصد دارد صحبت‌های نوبخت را به نحوی دیگر تکرار کند یا اینکه به‌صورتی ویژه پای میز بررسی و پیگیری و قبول انتقادات کارشناسی شده بنشیند؟!

بخش دوم اظهارات ترکان اما درست نیستند زیرا جمهوری اسلامی ایران در مسئله تحریم اولاً دچار بزرگنمایی‌های یک جریان سیاسی خاص از تحریم‌هاست نه دچار تأثیرگذاری تحریم‌ها! (به گفته کارشناسان اثر تمام تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر از 30 درصد است) و همچنین پیشرفت‌های بزرگ ایران اسلامی در عرصه‌هایی همچون خودکفایی، جلوگیری از بروز بحران‌های اقتصادی، تأمین معیشت مردم، رسیدن به فناوری هسته‌ای، ساخت ماهواره و ... جملگی در حالتی رخ داده‌اند که تحریم بوده‌ایم.

بنابراین با وجود تحریم هم می‌توان به نرخ رشد بالای اقتصادی رسید که این مسئله نیاز به عزم مسئولان، توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور و دست کشیدن از امیدواری بیش از این به مذاکرات و توافق و غیره دارد.

لازم به ذکر است، در نامه 4 وزیر روحانی به روحانی درباره مسائل اقتصادی، عنوان شده است که این رکود تبدیل به "بحران"! می‌شود که البته این تحلیل به نظر صحیح نمی‌رسد.

اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به دلیل 37 سال زیست خوداتکا، برخورداری از منابع مختلف و رویکرد اقتصاد مقاومتی، هرگز در حالت بحران‌پذیری و سخت شدن معیشت و سرمایه‌گذاری قرار ندارد.

 

***

 

اکثریت مجلس آینده، وحدت اصلاح‌طلبان یا ایستادگی در مقابل هجمه‌ها؟!

ندای متفاوت حزب ندا؛ از خرداد تا مهر

سیدمحمدصادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، اخیراً در جلسه اعضای شورای مرکزی این حزب و رؤسای آن در استان‌های کشور طی سخنانی گفته است: قطعا این حزب دنباله‌رو جریان اصلاح‌طلبی است و بی‌شک مهمترین رویکرد خود را وحدت میان نیروهای اصلاح‌طلب می‌داند.

این فعال اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود نیز می‌گوید: اگر بگوئیم اعضای این حزب برابر موج‌های بی‌رحمی در طول این مدت ایستادگی کردند گزاف نگفتیم.

خرازی در ادامه نیز تصریح می‌کند: این هجمه‌ها افزایش می‌یابد اما مطمئن باشید که جریان ندا با تمام قدرت ایستادگی خواهد کرد، هویت اصلی ما به میزان وفاداری ما به جریان اصلاح‌طلبی است و آینده جریان اصلاحات را مهم‌تر از آینده ندا می‌دانیم.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان همچنین اظهار می‌دارد: اگر جریانات مختلف بخواهند از ندا عبور کنند و یا اگر بالاجبار بخواهند ندا از روی اصلاحات عبور کند قطعا بدانید که ندا از جریان اصلاح‌طلبی عبور و عدول نمی‌کند.

 

*تقلای چهره‌های حزب ندا در ماه‌های گذشته در شهادت دادن به ژن اصلاح‌طلبی این حزب سیاسی نکته‌ای محل تأمل است.

در عین حال آقای خرازی در حالی بر ضرورت وحدت اصلاح‌طلبان تأکید و حزب ندا را دنباله‌روی اصلاح‌طلبی معرفی می‌کند که در خرداد ماه گذشته و در مصاحبه با سایت جماران اینطور گفته بود که بیشترین کرسی‌های مجلس آینده به نام ندای ایرانیان خواهد بود!

بدیهیست که جمع این جمله با محتوای اخیری که در صحبت‌های خرازی مبنی بر ضرورت وحدت و یا مهم‌تر بودن آینده اصلاحات از آینده حزب ندا بیان شده، مشکل است و نیاز به شفاف‌سازی‌های بیشتری از جانب حزب ندا در ساحت افکار عمومی دارد.

صحبت‌های خرازی در اشاره به هجمه‌ها و البته در ستایش از اصلاحات نیز حاوی علامات سؤال بسیاری است.

منظور او از هجمه‌ها مشخص است. صحبت‌های چندی قبل وی در گفت‌وگو با نشریه مثلث درباره اصلاح‌طلبانی که به دشمن گرا می‌دادند؛ موجی از حملات و تهمت‌های چهره‌های مبرّز اصلاحات را به سمت وی و حزب ندا گسیل داشت و کار تا آنجا پیش رفت که محمدصادق خرازی درخواست استعفای خود را تسلیم حزب ندای ایرانیان کرد.

یکی از تحلیلگران در همین رابطه گفته بود: برخورد اصلاح‌طلبان با خرازی استالینیستی است.

در عین حال مشخص نیست خاطره تلخ آن هجمه‌ها چگونه می‌تواند با ستایش‌های بی‌بدیل خرازی از اصلاحات ممزوج و هضم شود؟!

جالب آنکه خرازی اخیرا نیز در یک مصاحبه گفته است: قبل از اینکه حزب ندا درست شود در میان اصلاح طلبان چنان آقا صادق آقا صادق می گفتند که نگو. اما بعد مطرح کردند که مگر صادق خرازی اصلاً اصلاح طلب هم هست؟ 

جدای از اظهارات خرازی، ابهامات فراوانی نیز پیرامون چیستی نگاه اصلاح‌طلبان ستادی به فعالیت‌های انتخاباتی حزب ندای ایرانیان وجود دارد.

ابهاماتی که البته صحبت‌های خرازی بر عمق آنها می‌افزاید.

گفتنیست، به تازگی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه جریان اصلاحات قصد دارد سیدمحمدصادق خرازی را بعنوان کاندیدای خود از شهر قم معرفی کند.

خرازی هنوز این خبر را تأیید نکرده است.

به نظر می‌رسد مسئله تعیین تکلیف حزب ندا با مانیفست فکری خود و اصلاح‌طلبان ستادی و پرهیز از ثنویت فکری در این حزب جدید‌الولاده یک ضرورت است که صحبت‌های متناقض‌نما، استعفا و یا تولی و تبرّی همزمان راه حل آن نیست.

 

***

 

اصرار بر نشان دادن «درِ باغ سبز» توافق پس از نامه انتقادی وزرا!

سایت حزب ندای ایرانیان گزارش داد: سیروس ناصری، از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در دولت اصلاحات اخیراً طی صحبت‌هایی در برنامه تلویزیونی ثریا اظهار کرده است: طبق توافق برجام روابط تجاری و اقتصادی با ایران به صورت عادی در خواهد آمد!

در همین راستا، علی خرّم دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت نیز به خبرگزاری ایلنا گفته است: عدم اجرایی شدن برجام تبعات منفی بسیاری برای کشورمان خواهد داشت زیرا نه تنها موجب رفع تحریم‌ها نمی‌شود بلکه موجب افزایش یافتن آنها و ایجاد بهانه برای بدخواهان ایران و انقلاب اسلامی خواهد شد.

 

*صحبت‌های این افراد در دفاع از متن برجام، مثبت جلوه دادن دستاوردهای آن و هشدار در زمینه دیر اجرا شدن این معاهده دولتی! در حالی است که اخیراً 4 وزیر کابینه رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از نامه انتقادی خود به رئیس‌جمهور با انتقاد تلویحی از بزرگنمایی دستاوردهای هسته‌ای نوشته بودند: دستاوردهای بزرگ هسته‌ای اگرچه موقعیت بسیار ممتازی برای کشور شده است و پیامدهای اقتصادی مثبت فراوانی در آتی به همراه خواهد داشت لیکن کاهش تقاضا در بازار به دلیل انتظار در کاهش قیمت کالاها مشهود است.

آنها در نامه خود همچنین خواستار اصلاح برخی تصمیمات اقتصادی از سوی دولت شده بودند که ارتباطی به مسئله تحریم‌ها نداشتند.

چندی قبل نیز سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح‌طلب طی یادداشتی با عنوان «تمام مشکلات ناشی از تحریم‌ها نیست» در روزنامه آرمان امروز از «رؤیابافی برای دوران پسابرجام» انتقاد کرد و نوشت: «در شرایط فعلی بیش از آنکه نیاز کشور به رویابافی برای روزهای پس از تحریم باشد، باید کارشناسان و صاحب‌نظران این موضوع را بررسی کنند که تحریم واقعا تا چه حد باعث مشکلات اقتصادی ایران بوده است.»

فی‌الواقع هم برخی وزرای مبرّز کابینه روحانی و هم جمعی از اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که چیزی به نام «باغ سبز توافق» نه تنها هیچگاه به واقعیت نخواهد پیوست بلکه می‌تواند آثار سوئی را شامل امروز و فردای کشور کند که در وهله اول، همین چهره‌ها در قبال محقق نشدن آنها از سوی افکار عمومی مؤاخذه خواهند شد.

درباره بزرگنمایی پیرامون دوران پساتوافق و پسابرجام اظهارات فراوانی از سوی چهره‌های جریان خاص و برخی چهره‌های دولتی طی ماه‌های گذشته ابراز شده است.

قبل از ناصری و خرّم که در بالا به صحبت‌های آنها اشاره شد، آقای هاشمی رفسنجانی نیز مدتی قبل درباره چیزی به نام «اثرات توافق» به رسانه العهد گفته بود: «اولاً در ایران وضعمان به حالت عادی برمی‌گردد؛ ما در حالت عادی مشکلی در کشور نداریم؛ منابع زیادی در کشور هست که در ارتباط با همکاری‌های خارجی می‌توانیم هم بهتر نقد کنیم؛ هم بهتر بفروشیم و تکنولوژی‌های جدیدی لازم داریم که به‌فرض می‌توانیم آنها را بیاوریم؛ روابط تجاری‌مان تقویت می‌شود؛ تولیدمان خیلی بالا می‌رود؛ ما الآن تقریباً 40 تا 50 درصد ظرفیت تولید نقد سرمایه گذاری شده‌مان راکد است؛ یک دفعه تجارتمان چند برابر و تقویت می‌شود و ارتباطات جهانی ما تقویت می‌شود...در خارج هم که روابط عادی شود زندگی راحت‌تر می‌شود و ایرانیان در داخل و خارج احساس امنیت می‌کنند؛ در مجموع فکر می‌کنم بسیار مفید است»!

گفتنیست، تأکید بر دستاوردهای توافق وین در حالی صورت می‌گیرد که اولاً هنوز تکلیف چیستی دستاوردهای توافق موقت ژنو در 2 سال قبل مشخص نیست و ثانیاً گزارش‌های مستند حاکی از آن است که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران کمتر از 30 درصد است.

امکان محقق شدن یا شکست برجام در فرایند اجرا و احتمال همسانی سرنوشت آن با سرنوشت توافقات هسته‌ای سال 83 نیز فروضی هستند که در پرونده فرجام برجام خودنمایی می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها