أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۴۴۳۹۱
زمان انتشار: ۱۶:۰۵     ۱۸ مهر ۱۳۹۴
رئیس کمیسیون برجام خانه ملت در نشست خبری امروز (شنبه) خود با اصحاب رسانه، به متن گزاش کمیته سیاسی کمیسیون برجام اشاره و دلایل خود درباره واکنش منفی به این گزارش را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه 598، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برجام خانه ملت در نشست خبری امروز (شنبه) خود با اصحاب رسانه، به متن گزاش کمیته سیاسی کمیسیون برجام اشاره و دلایل خود درباره واکنش منفی به این گزارش را تشریح کرد.

متن کامل این گزارش که از سوی عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون برجام تهیه و ارائه شده به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیرو تحمیل یکی از سخت ترین تحریم‌ها علیه ایران، با ایستادگی خود در این میدان توانست دولت آمریکا را وادار کند که برای گفتگو با دولت ایران در تاریخ تقاضای مذاکره نماید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) پس از دریافت پیام دولت آمریکا و بعد از مشورت با مسئولین کشور، با مذاکرات در مسقط موافقت فرمودند مشروط بر آنکه دولت ایالات متحده آمریکا ابتدا باید حق غنی سازی ایران را بپذیرد و سپس مذاکرات ادامه پیدا کند.

وزیر امورخارجه وقت جناب آقای دکتر علی صالحی مسولیت پیگیری مذاکرات را بر عهده گرفتند. ایشان با اعزام هیات دولت به مسقط با هیات آمریکایی وارد گفتگو شدند که در آن مرحله پیشرفتهایی بدست آمد. پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران مذاکرات ابتدا در مسقط و سپس در اروپا با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد.

این مذاکرات با هدایت و نظارت مقام معظم رهبری و سیاستگذاری کمیته هسته ای توسط دولت جمهوری اسلامی ایران طی مدت دو سال ادامه پیدا کرد که ابتدا با توافق ژنو و سپس توافق لوزان و در نهایت توافق وین معروف به «برجام» خاتمه یافت.

دهها جلسه در محضر رهبری، قریب بیست جلسه در کمیته هسته ای و صدها جلسه کارشناسی در بخشهای مختلف نظام برای پیشبرد مذاکرات صورت گرفت.

مجلس شورای اسلامی حسب وظیفه خود با تشکیل کمیسیون ویژه به برسی برجام پرداخت. کمیته سیاسی این کمیسیون با بهره‌گیری از دیدگاه صاحبان اندیشه تلاش کرد تا نسبت به دریافت سیاسی آثار برجام سیاسی این کمیسیون با بهره گیری از دیدگاه صاحبان اندیشه تلاش کرد تا نسبت به دریافت سیاسی آثار برجام به نتیجه برسد. آنچه می‌توان به صورت کلی گفت این است که نوع نگاه صاحبنظران به دو دسته تقسیم می‌شود:

1-    کسانی که نگاه تهدیدی به برجام دارند.

2-    افرادی که نگاه فرصتی به برجام دارند.

گروه اول باتوجه به پیشینه آمریکا و برخی از قدرتها در خبائث علیه مردم ایران، نگران سوء‌استفاده از برجام توسط این کشورها هستند.

گروه دوم برجام را فرصتی برای شکستن تحریمها و محدودیت هایی که ظالمانه بر کشور تحمیل شد دانسته و اجرای برجام را در شرایط جدید برای ایجاد آمادگی در راستای مقابله با ترفندهای احتمالی دشمنان و بوجود آمدن وضعیتی برای پیشرفت کشور و رفع عقب ماندگی ها دریافته اند.

فصل سیاسی

الف- فرصت های برجام در حوزه سیاست خارجی:

1- برجام نشان داد که جمهوری اسلامی ایران از نظر دیپلماتیک دارای توانمندیهایی است که می تواند در برابر همه قدرتهای بزرگ جهان به تنهایی حاضر شود و منافع ملی و احقاق حقوق ملت ایران دفاع کند.

2- برجام توانست نقشه جنگ طلبان منطقه ای و بین المللی را خنثی کند که از برکات وجود رهبری هوشمند و مدبر نشأت می‌گیرد.

3- برجام توانست اتحاد نامشروعی که علیه ملت ایران توسط قدرتهای تأثیرگذار جهان شکل گرفته بود را از هم بپوشاند.

4- برجام رژیم صهیونیستی را در انزوا قرار داد و ماهیت ضدانسانی و جنگ طلبانه آن رژیم برای دنیا شناخته تر شود.

5- برجام موجب شد حق غنی سازی در سرزمین ایران را مورد اجماع و حمایت بین‌المللی قرار دهد و آن چیزی که عامل تحریمهای ظالمانه چندسال اخیر بود از جانب دولت های تحریم کننده به صورت رسمی پذیرفته شد.

6- برجام باعث گردید که اکثر رهبران و دولتهای کشورهای جهان از موضع تکریم و احترام بیشتری با جمهوری اسلامی ایران روبرو شود.

ب- تمهیدات برجام در حوزه سیاست خارجی

1- زمینه های نفوذ آمریکا در منطقه و کشور : آمریکا که مورد تنفر ملت ایران است همواره قصد داشته و دارد که اولا منفذهای نفوذ خود را باز کند و ثانیا با دخالت در مسائل منطقه ای تحولات منطقه را در جهت منافع خود تعییر دهد.

2- راهبرد شخصی نظام که توسط مقام معظم رهبری تبیین گردیده است هر گوشه مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب هسته ای غیر موجه است چرا که هزینه های سنگینی را تحمیل کرده و فرصت طلبی در عدول از گفتمان انقلاب اسلامی و  استکبار ستیزی را در پی دارد در عین حال امکان تضعیف جبهه مقاومت و همچنین از دست دادن متحدان منطقه ای و بین المللی متصور است.

پیشنهادات:

1- بر عدم امکان گفتگو با آمریکا در سایر حوزه ها و مسائل دیگر غیر هسته ای تاکید شود

2- برگفتمان استکبار ستیزی جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته تاکید شود

3- بر حفظ جبهه مقاومت و حمایت همه جانبه از گروه های ضد صهیونیستی به ویژه حزب اله لبنان تاکید شود.

4- بر ادامه همکاری گرم و صمیمانه با متحدان و کشورهایی که در دوران تحریم با ایران تاکید داشتند تاکید شود.

5- بر مبارزه با تروریسم و حمایت از همه گروه ها و کشورهایی که به طور واقعی با تروریسم مبارزه می کنند تاکید شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها