أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۴۴۲۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۱۹ مهر ۱۳۹۴
رئیس‌جمهور: سال‌۹۳ از رکود خارج شدیم
حسن روحانی که یک سال و یک ماه و یک هفته پیش خبر از خروج اقتصاد ایران از رکود داده بود، دیروز نیز ادعای خود را تکرار کرد تا تلویحا اعلام کند نامه اخیر 4 وزیر کابینه درباره شرایط بد رکود را قبول ندارد.
به گزارش پایگاه 598، از همان روزهای نیمه شهریور سال گذشته که روحانی خبر اتمام رکود را در مشهد اعلام کرد، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منتظر بودند نشانه‌های خروج از رکود را ببینند اما تا امروز این نشانه‌ها نه تنها دیده نشده بلکه به گفته کارشناسان و مطلعان رکود در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تا هفته گذشته نیز بسیاری از دولتی‌ها موضوع قرار داشتن در شرایط رکود را منکر می‌شدند اما انتشار نامه 4 وزیر اقتصاد، رفاه، صنعت و دفاع در مورد شرایط بد اقتصادی و رکودی که به بحران تبدیل می‌شود معادلات را بر هم زد. این چهار وزیر در نامه خود شرایط امروز بازار سرمایه و صنایع را بسیار وخیم اعلام کردند که اگر تصمیمات عاجلی در آن اتخاذ نشود، اقتصاد وارد بحران خواهد شد. خیلی‌ها منتظر واکنش روحانی  درباره نامه مهم این 4 وزیر بودند اما واکنش رئیس‌جمهور به این نامه بسیار ناامیدکننده بود. در حالی که 4 وزیر کابینه از روحانی دستور عاجل خواسته بودند اما روحانی به طور کل رکود در اقتصاد را منکر شد و این به معنای این است که حالا حالاها از تصمیم عاجل و ضرب‌الاجلی خبری نخواهد بود. روحانی دیروز در همایش بین‌المللی صنعت و تجارت با اشاره به اینکه هدف دولت رسیدن به تورم یک‌رقمی است، گفت: سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بودیم، بنابراین از رکود خارج شدیم اما دوباره ممکن است به رکود بازگردیم.

وی افزود: بسته سیاست‌های جدید حمایت از تولید با هدف ایجاد و تقویت رونق اقتصادی در 6 ماه دوم امسال،  نهایی شده و این می‌تواند حرکت خوبی در مسیر رونق اقتصادی ایجاد کند و جزئیات آن توسط وزیران مربوط، بزودی به مردم اعلام می‌شود. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت خود را برای هرگونه حمایت از کارآفرینان و رفع موانع اقتصادی و ارائه تسهیلات لازم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار متعهد می‌داند، اظهار داشت: بی‌تردید مسیر آینده کشور به‌خاطر برخورداری از ثبات و امنیت، وجود جوانان تحصیلکرده، سیاست‌های پایدار و حمایت‌های دولت و قوای سه‌گانه و درایت‌ رهبری معظم انقلاب، مسیری روشن و دارای رشد اقتصادی خواهد بود. روحانی گفت: برای اینکه کشور بتواند از لحاظ اقتصادی در مسیر درست قرار گرفته و شاهد ثبات در حرکت اقتصادی باشیم و از سوی دیگر برای آینده امیدآفرین بوده و مسیر آینده اقتصادی‌اش قابل پیش‌بینی باشد،‌ ضروری بود دولت گام‌های محکم و باثباتی برای رفع مشکلات اقتصادی بردارد.

رئیس‌جمهور موفقیت‌های دولت تا به امروز را در سایه امید، اعتماد و مشارکت مردم در مسائل اقتصادی دانست و تصریح کرد: دولت معتقد است در صورتی می‌توان در زمینه اقتصادی حرکت مناسب و مستمری داشت که شرایط و محیط اقتصادی، مناسب بوده و فضای کسب و کار بهبود یابد و بر همین اساس، مبنای دولت، تقویت بخش خصوصی در اقتصاد و ایجاد رقابت سالم است. روحانی تأکید کرد: اگر حمایت لازم از بخش خصوصی انجام شده و موانع تولید حذف و فضای رقابتی در کشور وجود داشته باشد، بی‌تردید می‌توان از موانع عبور کرد.

رئیس‌جمهور اهمیت توجه به فضای بین‌المللی برای حرکت‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد و بخواهد درون‌نگر باشد و به بیرون توجه نکند و اقتصادی که بخواهد به مزیت‌های اقتصادی توجه نکند و تمرکز و انحصار را در مواجهه با شرکای اقتصادی کنار نگذارد، آن اقتصاد نمی‌تواند جهشی رو به جلو داشته باشد. روحانی تصریح کرد: برای جهش در زمینه اقتصادی لازم بود مانع تحریم که دیواری مقابل فعالان اقتصادی بود، برداشته و فضای سالمی در منطقه و جهان برای فعالان اقتصادی مهیا شود.

رئیس‌جمهور گفت: وعده‌ای که از روز اول در عرصه سیاست خارجی به مردم داده بودم یعنی تعامل سازنده با جهان، امروز جامه عمل پوشیده و شرایط عمومی کشورمان با 3-2 سال قبل کاملاً متفاوت شده است و در شرایطی قرار داریم که تحریم‌ها از جلوی پای فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد. روحانی تصریح کرد: امروز در سایه اقدامات انجام شده دوران ایران‌هراسی سپری شده و شاهد دوران استقبال جهانی از فعالیت‌های اقتصادی در ایران عزیز هستیم. روحانی با تأکید بر اینکه هدف دولت یک رقمی کردن تورم تا پایان دولت یازدهم است، تصریح کرد:  هدف ما این است که تا پایان دولت یازدهم تورم تا مرز یک رقمی شدن کاهش پیدا کرده و یک رقمی شود. لذا کاهش تورم همچنان در دستور کار بوده و ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهور اضافه کرد: ممکن است نقدهایی به این سیاست یعنی کاهش نرخ تورم وارد شود و آن را سیاستی انقباضی بدانند که نمی‌تواند به خروج از رکود کمک کند در حالی که باید بدانند که سال گذشته از رکود مداومی که 8 فصل با آن مواجه بودیم، خارج شدیم و در 2 دوره 3 ماهه شاهد رشد اقتصادی بودیم و این به معنای رونق و خروج از رکود است.

روحانی افزود: سال گذشته در 3 ماه اول، دوم و سوم دارای رشد اقتصادی و در مجموع سال هم شاهد رشد 3 درصدی بودیم. روحانی تصریح کرد: تصمیم و هدف دولت، اشتغالزایی،‌ ایجاد توسعه و رونق پایدار است.  رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده و مصوبات متعددی در این زمینه داشته است، اظهار داشت: به دنبال کاهش قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای ممکن است، سوالاتی برای تولیدگران مطرح شود که آیا رقابت سالم و آزادی برای فعالیت اقتصادی وجود دارد؟ آیا سیاست‌های دولت با ثبات خواهد ماند و در کنار دولت، قوه‌قضائیه نیز دنبال سرمایه‌گذاری سالم و قوه مقننه نیز به دنبال قوانینی مناسب برای فعالیت اقتصادی خواهد بود؟ و اگر کارآفرین توانمند شد، کسی از او بازخواست نخواهد کرد چرا اینقدر سریع وضعیت مالی‌اش افزایش یافت؟ همچنین ممکن است سوال شود که دولت توان تأمین انرژی و برق و گاز لازم را برای تولید دارد؟ و فضای سالم تعامل با جهان را ادامه می‌دهد؟ و آیا دروازه‌های صادرات باز خواهد ماند؟ اینها همه سوالاتی است که دولت و رئیس‌جمهور باید به طور شفاف به آن پاسخ دهند تا به آنها اعتماد دهند.

روحانی با تأکید بر اینکه حمایت دولت و قوای سه‌گانه و مقام معظم رهبری پشت سر تولید و تولیدگران قرار دارد، اظهار داشت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شد به این معناست که تمام نظام پشت سر حمایت از تولید درون‌گرا و برون‌نگر قرار دارند. رئیس‌جمهور به تدوین بسته جدید اقتصادی اشاره کرد و گفت: ‌از ابتدای تابستان تیم اقتصادی را فراخواندم، چرا که 3 ماه اول امسال نشان می‌داد به‌خاطر کاهش قیمت نفت و تأخیر در اجرای توافق هسته‌ای ممکن است در زمینه رونق اقتصادی با مشکلاتی مواجه شویم به همین دلیل از تیم اقتصادی خواستم به منظور تدوین بسته اقتصادی برای 6 ماه دوم امسال برنامه‌ریزی کند و این کار انجام شده و طی 2 هفته گذشته جلسات مداومی در این‌باره داشتیم تا این بسته نهایی شود. روحانی گفت: سیاست‌های جدید اقتصادی برای 6 ماه دوم می‌تواند تحرک خوبی در زمینه رونق اقتصادی ایجاد کند که در روزهای آینده سرفصل‌ و تیترهای اصلی آن را به مردم اعلام خواهم کرد و اعضای تیم اقتصادی نیز جزئیات آن را مطرح می‌کنند.

خروج از رکود آری یا نه؟
روحانی نه‌تنها موضوع رکود را منکر می‌شود بلکه باز هم از تاثیر توافق بر اقتصاد سخن می‌گوید. این در حالی است که در نامه 4 وزیر به روحانی آمده بود: «براساس پیش‌بینی‌های بودجه‌ای شرکت‌ها که در بازار سرمایه موجود است و واقعیت‌های موجود در عملیات صنایع مختلف بورسی در برهه کنونی اگر به صورت ضرب‌الاجل و براساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می‌رود این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی‌اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد». روحانی در سخنان دیروز خود اعلام کرد اصلا موضوع رکود را قبول ندارد و به همین علت است که تصمیم عاجلی گرفته نشده است.

روحانی اعلام کرده برای بهتر شدن وضعیت اقتصاد لایحه‌ای را آماده کرده اما نگفت آیا این لایحه مانند لایحه خروج از رکود سال گذشته است یا خیر؟ سال گذشته نیز دولت لایحه‌ بلند بالایی برای خروج از رکود ارائه کرد اما این لایحه  هم نتوانست نسخه شفابخشی برای اقتصاد باشد. گویا رئیس‌جمهور عمق بحران رکود در نامه 4 وزیر را نادیده گرفته و اصلا قصد پرداختن به آن را ندارد. وقتی 4 وزیر که یکی از وزرا وزیر اقتصاد و دارایی است به رئیس‌جمهور درباره رکود هشدار می‌دهد و تصمیمی ضرب‌الاجلی می‌خواهد به معنای آن است که خود اختیار اتخاذ تصمیم و اجرای آن را ندارد و در این زمینه فقط رئیس دولت می‌تواند کاری بکند. وقتی سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شوکه می‌شود و به 4 وزیر کنایه می‌زند و پیشنهاد می‌کند نامه‌های مشابه باید مهر محرمانه بخورد به معنای آن است که موضوع رکود جدی است اما گویا روحانی و تیم اقتصادی منهای 4 وزیر فوق اصلا اعتقادی به رکود و وجود چالش ندارند و هنوز به برجام و اجرای آن و تاثیرش بر اقتصاد دل بسته‌اند. به همین علت است نعمت‌زاده روز گذشته می‌گوید که اجرای برجام تاثیری بر اقتصاد ندارد.

وزیر صنعت تلویحا اعلام می‌کند نباید منتظر اجرای برجام بود و باید الان یک تصمیم درست برای اقتصاد گرفت اما به نظر می‌رسد روحانی همه تلاش خود را برای اجرای برجام و اثبات این مساله گذاشته که با اجرای برجام مشکلات اقتصاد نیز حل می‌شود. دولتی‌ها به جای تصمیم عاجل و ضرب‌الاجلی هنوز منتظر روزهای اجرای برجام هستند و بدین ترتیب نباید به اتخاذ تصمیم سریع و تاثیرگذار از سوی دولت امیدوار بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها