أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۵۱۸۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۲ مهر ۱۳۹۴
طی بازدید اخیر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نعمت زاده وزیر صنعت اعلام شد که به خودروسازان به دلیل کاهش فروش و مشکلات پیش آمده یارانه تعلق می گیرد، این در حالی است که یارانه نقدی مردم هر ماه با تاخیر 5 روزه همراه است که جمع این تاخیرها اکنون به یک ماه رسیده است، اکنون این پرسش در ذهن ها ایجاد شده که آیا بخشی از یارانه مردم به خودروسازان داده شده است؟
به گزارش سرويس اقتصادي پایگاه 598، افت کیفیت خودروهای داخلی با تشدید تحریم ها در سال های اخیر آنقدر شدت یافت که دیگر هیچ تضمینی به خرید یک خودروی بدون مشکل از محصولات خودروسازان داخلی در این سال ها نبود. این در حالی است که برای این خودروهای بی کیفیت تر، مشتریان باید قیمت بالاتر می پرداختند.

به هر حال، به بهانه تعرفه بالا واردات خودرو، حمایت های دولتی یا حفظ فرصت های شغلی کارگران، خودروسازان همان سیاست های مدیریتی نادرست گذشته را پیش گرفتند. در این میان هم به اعتراض مشتریان از محصولات و به توصیه شورای رقابت برای تعدیل قیمت ها بی توجه بودند.

این روند ادامه داشت تا اینکه راه اندازی کمپین «نه به خرید خودروی صفر» تلنگری بر پیکر صنعت خودروسازی کشور زد تا آنها را از خواب غفلت در ارائه محصولات باکیفیت بیدار شود چرا که این حرکت باعث شد تولید خودرو در ماه گذشته حدود 47درصد کاهش یابد و پیش بینی می شود اگر خودروسازان به دنبال چارجویی نباشند، در آینده ای نزدیک به مرز ورشکستگی کشیده شوند.

البته خودروسازان با ارائه تسهیلات بدون بهره در تلاشند که بتوانند دوباره رضایت مشتریان خود جلب کنند، اما آنها فراموش کرده اند مشکل اصلی در کیفیت خودروهای ارائه شده است که انتظار می رود تصویب برجام از سوی مجلس شورای اسلامی بتواند گره از مشکل خودروسازان بگشاید.

کاهش 47.6 درصدی تولید خودرو در شهریورماه سال جاری نشان می دهد کمپین «نه به خرید خودروی صفر» که حدود دو ماه از راه اندازی آن می گذرد تأثیر قابل توجهی بر میزان تولید خودرو گذاشته تا تولید از 115هزار و 462دستگاه در شهریور 1393 به 60 هزار و 533 دستگاه در شهریور سال جاری کاهش یابد.

طی بازدید اخیر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نعمت زاده وزیر صنعت اعلام شد که به خودروسازان به دلیل کاهش فروش و مشکلات پیش آمده یارانه تعلق می گیرد، این در حالی است که یارانه نقدی مردم هر ماه با تاخیر 5 روزه همراه است که جمع این تاخیرها اکنون به یک ماه رسیده است، اکنون این پرسش در ذهن ها ایجاد شده که آیا بخشی از یارانه مردم به خودروسازان داده شده است؟

در حاشیه بازدید نوبخت و نعمت زاده از ایران خودرو، توافق نامه ای را در راستای کمک به تولید امضا کردند که براساس آن مقرر شد که در اولین گام حداقل 200میلیارد تومان در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت دهیم تا برای اعطای یارانه تولید اقدام کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین افزود: این 200میلیارد تومان در همین ماه در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار می گیرد تا با مدیریت وی توزیع شود.

تلاش خودروسازان خارجی برای حضور در ایران

طی روزهای گذشته خودروسازان معروف جهان از ژاپن، آلمان و فرانسه برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند.

البته ناگفته نماند که خودروسازان ایرانی نیز به دنبال مشارکت با خودروسازان خارجی هستند که اخیرا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بازارهای صادراتی خودرو باید بیشتر شود، گفت: خودروسازان در حال مذاکره با شرکت ها و برندهای معتبر جهان برای قراردادهای جدید هستند تا با سرمایه گذاری مشترک و صادرات ۳۰ درصد از تولیدات، همکاری کنند.

محسن صالحی نیا اظهار کرد: این مشارکت ها در قالب قراردادهای همکاری مشترک است و بخشی از آن سرمایه گذاری هایی است که تولیدکنندگان به اشتراک می گذارند.

صادرات 16 هزار خودرو به خارج

وی همچنین با اعلام اینکه کمتر از 16 هزار دستگاه خودرو از مجموع 70 هزار خودروی برنامه ریزی شده در نیمه نخست سال جاری به بازارهای خارج کشور صادر شده است، اضافه کرد: در مقوله صادرات خودرو، عمدتا خودروسازان بزرگ کشور به بازارهای سنتی خود صادرات دارند که براساس پلتفرم های طراحی شده و مطابق قواعد و استانداردهای کشورهای مقصد صورت می گیرد.

دولت غفلت کرد

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره کاهش حدود 47درصدی تولید خودرو در شهریور ماه سال جاری بیان کرد: دولت پروژه ها تعطیل کرده و می خواست بازار مسکن را رونق داده تا 30درصد اشتغال را افزایش دهد. با این حال، هیچ یک از این اتفاقات حاصل نشد و رکود باقی ماند.

وی ادامه داد: دولت می توانست با نوسازی تاکسی های پایتخت نقش خود را در حمایت از خودروسازان ایفا کند در حالیکه سهل انگاری کرد، بدهی خودروسازان را تسویه نکرد، به آنها تسهیلات جدید ارائه نکرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره انتقاد دبیر انجمن خودروسازان از معذرت خواهی مدیرعامل شرکت سایپا گفت: خودروسازان در مقابل کمپین «نه به خرید خودروی صفر» برخورد خوبی نداشتند و همین امر بر میزان تولید آنها تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: نعمت بخش حقوق بگیر و بازنشسته وزارت صنعت، معدن و تجارت است و به دنبال ورشکستگی ایران خودرو و سایپا هستند و هیچ تعصبی به تولید ملی و مصرف کنندگان ندارند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در توصیه به خودروسازان پیشنهاد داد: خودروسازان باید قطعات را مستقیماً از تولیدکننده بخرند نه آنکه قطعه بعد از سه چهار دست چرخیدن به دست خودروساز برسد. این امر منجر به گران تمام شدن قطعات و خودرو می شود.

اتلاف سرمایه در خودروسازی ها

قاضی پور اشاره کرد: خودرسازان وام با سود 30درصد گرفتند و آن را صرف خرید و فروش سهام کردند. به این ترتیب، با کمبود نقدینگی برای تقویت تولید مواجه شدند.

وی افزود: خودروسازان بی جهت هزینه تراشی می کند. دلیل ورود خودروسازان به بازار سهام، حوزه بانک، پدیده زمین خواری، دنیای ورزش و غیره چیست؟   

تاریخ تعیین قیمت خودرو معلوم نیست

این عضو شورای رقابت با اشاره به اینکه اعضای این شورا اخیرا مشخص شده گفت: تاکنون در شورای رقابت جدید تصمیمی برای تعیین قیمت جدید خودرو گرفته نشده است و هنوز هم برای اعلام قیمت جدید زود است.

وی افزود: پیشتر خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را داشتند که با مخالفت اعضای شورا مواجه شدند. 
منبع: میزان

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها