أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۵۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۲۰ دی ۱۳۹۰
کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر قرار داشتن نظام جمهوری اسلامی در شرایط «بدر» و «خیبر» گفت: در این دو غزوه، مسلمانان به مقابله با مشرکان قریش و یهودیان پرداخته و ضربات سختی را به آن‌ها وارد کردند.

به گزارش فارس، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته(دوشنبه 19 دی‌ماه) در دیدار هزاران نفر از علما، فضلا، طلاب و قشرهای مختلف مردم قم تأکید کردند: بر خلاف تصور و تحلیل های جبهه استکبار، نظام جمهوری اسلامی امروز نه تنها در شرایط شعب ابی طالب نیست بلکه در شرایط بدر و خیبر قرار دارد.

به همین منظور و برای درک بهتر این فرمایش رهبر معظم انقلاب با «محمدحسین رجبی دوانی» استاد دانشگاه و کارشناس برجسته تاریخ اسلام گفت‌وگو کردیم.

* سخنان حکیمانه رهبری درباره شرایط امروز نظام، تشبیهی زیبا از اقتدار آن است

رجبی دوانی در ابتدای این گفت‌وگو، سخنان حکیمانه و ارزشمند رهبر معظم انقلاب درباره شرایط امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی مقابل تهدیدات دشمن را تشبیهی بسیار زیبا از اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) به سبب آنکه به دلیل مسایل احساسی و موقعیت اجتماعی در فشار و اقلیت نسبت به حاکمیت مشرکان و استکبار قریش قرار داشتند، به ناچار در موقعیتی در شعب ابی‌طالب با نی‌هاشم گرد هم آمدند و چاره‌ای جز تحمل آن سختی ها نداشتند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این شرایط، پیامبر(ص) استقامت ورزیدند و بنی‌هاشم نیز به عنوان پشتیبانان آن حضرت، سنگ تمام گذاشتند و چون پیامبر(ص) امکان دفاع در برابر استکبار را در موقعیت مکه نداشتند در انتظار گشایش بودند.

وی افزود: اشاره رهبری معظم انقلاب این است که دشمن تصور کرده با اعمال تحریم‌ها و فشارهایی که به مردم ما تحمیل می‌کند، ما در موضع ضعف هستیم و قدرت دفاع از خود را نداریم مثل آن دوره‌ای که در شعب ابی‌طالب بر پیامبر(ص) و حامیان آن حضرت گذشت. اما به لطف خدا نه تنها در آن موقعیت نیستیم بلکه بسیار مقتدریم و چنانچه دشمن بخواهد منافع ما را تهدید کند و بر ما سخت بگیرد با پاسخ کوبنده و متقابل ما مواجه و پوزه‌اش بر خاک مذلت مالیده خواهد شد.

* حتی در شرایط شعب ابی‌طالب نیز مردم دست از ولایت بر نمی‌دارند

رجبی دوانی با اشاره به جزئیات بیشتری از 3 سال حضور پیامبر(ص) و بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب گفت: مشرکان فشار آورده بودند که یا پیامبر(ص) در برابر این هجمه سخت که در قالب تحریم ظهور و بروز پیدا کرده بود به زانو درآید و از اهداف والای خود دست بکشد یا بنی‌هاشم به عنوان مهم‌ترین پشتوانه‌های ایشان، یا پیامبر را فدا کنند یا همه، فدای پیامبر شوند. یعنی چنین طراحی شده بود که بنی‌هاشم برای نجات بقیه دست از یاری پیامبر (ص) بردارند و هنگامی که پیامبر وقتی بدون یار بماند، به ناچار از آرمانهای خود عقب نشست.

وی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: بحمدالله برخلاف تصور دشمنان و به فرموده مقام معظم رهبری حفطه الله تعالی، ما در موقعیت شعب ابی‌طالب نیستم. حتی فرضا اگر در این موقعیت هم قرار گیریم، همانطور که بنی‌هاشم حاضر نشد دست از حمایت پیامبر(ص) بر دارد، ما هم دست از ولایت بر نمی‌داریم و با این پیوند محکمی که بین امت و ولایت وجود دارد، تحریم‌های استکبار جهانی نهایتاً به ناکامی آنها و سربلندی و پیروزی ما می‌انجامد.

* پیروزی مسلمانان با وجود جمعیت 3 برابری مشرکان

رجبی دوانی به ماجرای وقوع جنگ بدر اشاره کرد و افزود: وقوع غزوه بدر به این سبب بود که اموال و دارایی‌های مسلمانان پس از هجرت به مدینه، توسط مشرکان قریش مصادره شد، از این روز پیامبر(ص) حال که با تأسیس حکومت اسلامی در موقعیت اقتدار قرار گرفته بود، در مقام مقابله برآمد و برای تصرف کاروان اقتصادی مکه که از نزدیکی چاه‌های بدر در حال عبور بود،‌ اقدام کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این حال، مشرکان قریش به سرکردگی ابوسفیان که حیثیت خود را در خطر می‌دیدند، به مصاف اسلام آمدند که البته با شکست تحقیرآمیز و مفتضحانه‌ای روبه‌رو شدند.

وی افزود: در این نبرد، با این که تعداد کفار قریب سه برابر مسلمانان بود، اما ضربه سختی خوردند، چنانچه خداوند در آیه 123 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَلَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ»؛ و یقینا خدا شما را در [جنگ] بدر با آنکه ناتوان بودید یارى کرد.

این تحلیل‌گر تاریخ اسلام با اشاره به سخنان قاطع رهبری گفت: هنگامی که ایشان می‌فرمایند در شرایط بدر قرار داریم، یعنی اگر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا بخواهد با تحریم بانک مرکزی و نفت جمهوری اسلامی ایران آن را در تنگنا قرار دهد، ما نیز مانند بدر مقابله به مثل می‌کنیم و با حربه‌های مختلف نظیر بستن تنگه هرمز، پوزه آن‌ها به خاک مالیده خواهد شد.

* تخطی صهیونیست‌ها عاقبت شوم یهودیان خیبر را برای آنان رقم خواهد زد

رجبی دوانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس به ماجرای وقوع غزوه خیبر اشاره کرد و گفت: کفار پایگاه بزرگی برای مقابله با اسلام در خیبر تشکیل داده بودند و خیبر موقعیتی است که اسلام با کفر مقابله می‌کند.

وی ضمن تشریح جزئیات وقوع غزوه خیبر گفت: پیامبر(ص) به سبب فتنه‌انگیزی‌هایی که یهودیان بنی‌نظیر در مدینه داشتند، با آن‌ها مقابله و از مدینه اخراج و تبعید کردند. اکثر این افراد که از بزرگان یهود بودند، برپاکننده جنگ آتش احزاب علیه اسلام بودند که البته در آن قضیه ناکام ماندند.

گروهی از این یهودیان به خیبر رفتند و گروهی هم راهی شامات شدند.

این کارشناس تاریخ اسلام افزود: یهودیانی که به خیبر رفتند، توانستند حاکمیت خیبر را پس از مدتی به دست آورند و پایگاه کفر را مقابل اسلام تشکیل دهند، اما پیامبر(ص) پیش از آن که آن پیمان‌شکنان، توطئه‌های خبیثانه خود را به مرحله اجرا بگذارند، بر آنها یورش برد و آنان را با رشادت‌های مولای متقیان امیر‌مؤمنان(ع) در هم کوبید و عظمت اسلام را به رخ کشید.

رجبی دوانی ضمن تبیین ماجرای خیبر با وضعیت کنونی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: مراد این است که اگر صهیونیست‌ها ـ که هر از چندگاهی با حمایت آمریکا و به امید پشتیبانی او برای نظام اسلامی خط و نشان می‌کشند ـ بخواهند برای ما مشکلاتی ایجاد کنند، همانطور که پیامبر (ص) به اجداد این صهیونیست‌های پلید در خیبر مهلت نداد که بخواهند توطئه‌‌های خود را عملی کنند، نظام مقدس جمهوری اسلامی هم در برابر فرزندان خلف یهودیان خیبر به همان صورت برخورد خواهد کرد!
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها