أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۶۸۲۱
زمان انتشار: ۱۷:۱۷     ۰۱ آبان ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی: حال دیگر کیست که نداند اگر در دنیا یک کشوری به شدت ضد امریکائی باشد ، ما هستیم و کیست که نداند اسرائیل کاملا در اختیار آمریکا است.

رخدادهای 1 آبان 1361

چکیده

  • فاضل هرندی نماینده مجلس شورای اسلامی عصر دیروز به همراه دانشجویان آزاد شده از زندان های آلمان فدرال با آیت الله خامنه اى رئیس جمهوری کشورمان دیدار کردند.

 

  • آیت الله خامنه ای: حیثیت ابرقدرتی مثل آمریکا در مقابله بـا انقلاب عظیم اسلامی ایران با تصمیم این ملت بر خاک ریخت آنچه او می خواست نشد و آن چه ملت می خواست انجام گرفت .

 

  • فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع): جنگل های الواتان که یکی از مراکز تدارکاتی دشمن بود در جریان عملیات اخیر به تصرف نیروهای اسلام در آمد.

 

  • رزمندگان پرتوان اسلام روز 28 مهر ماه سال جاری طی یک عملیات موفقیت آمیز در محور پیرانشهر سردشت شش روستا را از لوث وجود ضد انقلابیون پاکسازی و آزاد کردند.

 

  • حسن پادشاه مغرب و پنج تن از وزیران امور خارجه کشورهای عربی از رونالد ریگان ریاست جمهوری آمریکا درخواست کردند که موجب تسریع شناسائی سازمان آزادیبخش فلسطین شود.

 

  • آمریکا شرط مذاکره برای حل اختلاف بین اعراب و اسرائیل را  این دانست که کشورهای عربی حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسند!

 

  • مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای در رابطه با برقراری آتش بس فوری میان ایران و عراق و عقب نشینی نیروهای دو طرف تا مرزهای بین المللی شناخته شده تصویب کرد.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به شایعه خرید اسلحه از اسرائیل : چطور می شود که ما با این مخالفت شدیدی که با اسرائیل و آمریکا داریم ، او می تواند بیاید و به ما اسلحه بدهد؟

 

  • سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان طی گفتگوئی در ارتباط با فرار یکی از خلبانان به خارج از کشور اظهار داشت : این گونه افراد ازبقایا و پس مانده های وابسته به رژیم طاغوت هستند.

ملت ایران پیکره ای است که همه جای آن نبض است و مغز و قلب ...

فاضل هرندی نماینده مجلس شورای اسلامی عصر دیروز به همراه دانشجویان آزاد شده از زندان های آلمان فدرال با آیت الله خامنه اى رئیس جمهوری کشورمان دیدار کردند.

 در این دیدار ابتدا آقای فاضل هرندی گزارشی از مقاومت ها، ایثارگری ها و تعهدهای اسلامی این برادران عزیز در زندان های آلمان به اطلاع رئیس جمهوری رساند و آنگاه آیت الله خامنه ای با اشاره به حرکات شجاعانه دانشجویان ایرانی آزاد شده از بند گفتند  : این رفتار شما دشمنان را در همه سطوح با هویت جمهوری اسلامی و ملت ما آشناکرد.

چشم انداز آینده

آیت الله خامنه ای با اشاره به همفکر بودن مسئولان دولتی و ملت گفتند  : آن چیزی که این توده های عظیم مردم را به حرکت و ادار می کند ، حاکمیت مسئولین نیست بلکه هم فکری این مسئولین با مردم است و در واقع مردم پیرو عقیده و ایمان خود هستند، وقتی تعریف یک نظام اینچنین باشد، این یک پیکره عظیم و مقاومتی است که چشم انداز آینده آن سرشار از امید و پیروزی است .

ایشان افزودند :  حیثیت ابرقدرتی مثل آمریکا در مقابله بـا انقلاب عظیم اسلامی ایران با تصمیم این ملت بر خاک ریخت آنچه او می خواست نشد و آن چه ملت می خواست انجام گرفت . ما با انقلاب خود و این حرکت عظیم مردم  راه نویی در پرتو تعالیم اسلام در دنیا آغاز کردیم .

رئیس جمهور گفتند : این راهی است که بر پیشانی او موفقیت نوشته شده و نور رستگاری در جبهه این انقلاب وجود دارد . دشمنان ما و دشمنان انقلاب ما محکوم به شکست هستند . این شکسست لزومی ندارد که حتما یک شکست نظامی باشد ، در آینده هم در مقابله هایی که با ما دارند ، محکوم به شکست هستند ، ما به این معتقدیم و این بستگی به دو عنصر ایمان و مقاومت دارد . (1)

ابعاد گسترده عملیات نظامی نیروهای اسلام در مناطق غرب کشور تشریح شد

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت : تشکیل قرارگاه مرکزی حمزه سیدالشهدا (ع) و ارتقاء آگاهی های همه جانبه مردم مسلمان منطقه غرب کشور، نقطه عطفی در حل مسائل مردم مسلمان مناطق کردنشین غرب کشور است.

این مقام مسئول در مورد ابعاد گسترده عملیات گفت: در نتیجه عملیات پیابی و هماهنگ نیروهای اسلام در کلیه عملیات غرب کشور، توان رزمی دشمن با تحمل تلفات و ضایعات غیر منتظره به حداقل ممکن کاهش یافته است.

وی افزود: آزادسازی ۵۰ کیلومتر از بخش عمده جاده استراتژیک پیرانشهر به سردشت ، توسط رزمندگان اسلام نیز که بعنوان مجرای تنفسی ضد انقلاب در منطقه به شمار می رفت، از نظر استراتژیک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

این فرمانده در بخش مهمی از سخنانش در مورد اقدامات عمرانی منطقه گفت: نیروهای اسلام در ادامه عملیات نظامی خود قصد دارند بمحض ریشه کن کردن ضد انقلاب از منطقه غرب کشور ، بلافاصله فعالیتهای عمرانی گسترده ای را توسط دولت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به اجرا بگذارند.(2)

۹۰ تن از ضد انقلابیون به هلاکت رسیدند

رزمندگان پرتو ان اسلام روز 28 مهر ماه سال جاری طی یک عملیات موفقیت آمیز در محور پیرانشهر سردشت شش روستای سوستان پائین ، شیواشان، علاعوان، نیزه پائین، دیدبه لینک و نشیوش را از لوث وجود ضد انقلابیون پاکسازی و آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از فرماندهی مشترک قرارگاه حمزه سیدالشهدا در این عملیات بیش از ۷۰ تن از ضدانقلابیون از جمله یکی از سران آنها به هلاکت رسیده و چندین قبضه سلاح - مقادیر معتنابهی وسایل تخریبی و مواد منفجره و اسناد درون گروهی به دست نیروهای اسلام افتاد.

در این عملیات رزمندگان اسلام ضمن به هلاکت رساندن بیش از ۲۰ تن از ضد انقلابیون و منهدم کردن یک دستگاه خودروی نظامی تعدادی از اشرار را مجروح و چندین دستگاه بیسیم و مقادیری اسلحه و مهمات آنان را به غنیمت گرفتند .(3)

خشنودی بی سابقه مقامات آمریکا از مذاکره با هیئت اتحادیه عرب

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس از واشنگتن  « ریگان رئیس جمهوری آمریکا دیروز در کاخ سفید با اعضای کمیته هفت نفره عرب جهت مذاکره پیرامون پیشنهادهای «صلح» برای خاورمیانه ملاقات کرد.

 ریاست کمیته ویژه اتحادیه عرب را که در جریان کنفرانس سران عرب در فاس تشکیل شد حسن شاه مراکش عهده دار است . جرج شولتز وزیر امور خارجه آمریکا در کاخ سفید از اعضای این کمیته استقبال کرد. قرار است رونالد ریگان پس از مذاکره با اعضای این کمیته امشب به طور جداگانه با شاه حسن نیز گفتگوهائی انجام دهد .

خبر دیگر این که حسن پادشاه مغرب و پنج تن از وزیران امور خارجه کشورهای عربی روز جمعه از رونالد ریگان ریاست جمهوری آمریکا درخواست کردند که موجب تسریع شناسائی سازمان آزادیبخش فلسطین شود و این سازمان را به عنوان نماینده رسمی مردم فلسطین به رسمیت بشناساند.

اما کشورهای عربی با درخواستی از سوی آمریکا روبرو شده اند مبنی بر اینکه اولین اقدام برای مذاکره بین اختلافات اعراب و اسرائیل این است که کشورهای عربی حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسند!

آمریکا دلگرم شده است !

حسن دوم شماه مغرب در پایان دیدار یک ساعت و نیمه هیئت نمایندگی اتحادیه عرب با جرج شولتز در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرده بود گفت : این مذاکرات تنها گفتگوی اتحادیه عرب با آمریکا نخواهد بود و امیدواریم در مذاکرات آینده نیز همین محیط احترام متقابل حکمفرما باشد !

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که مذاکرات با نمایندگان شش کشور عربستان سعودی، سوریه، اردن، تونس، الجزایر و  مراکش مرحله مهمی در جستجوی یک هدف مشترک صلح عادلانه وشرافتمندانه در خاورمیانه به وجود می آورد !

گفتنی است آمریکا از پذیرفتن نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین که جزو هیئت هفت نفری بود خودداری کرده است . ریگان نیز پس از دیدار با هیئت نمایندگی عرب اظهار امیدواری کرد که مذاکرات درباره جنک اسرائیل و اعراب در آینده خیلی نزدیک از سر گرفته شود .

خبر دیگر این که جمله کوتاهی که حسن دوم قبل از ترک کاخ سفید برزبان آورد موجب دلگرمی رهبران آمریکا شده است. شاه مغرب گفت که: قطعنامه های 242 و ۳۳۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین طرح های صلح آمریکا و اعراب چهارچوب مناسبی برای رسیدن به هدف اصلی که برقراری صلح و همزیستی مسالمت آمیز در خاورمیانه است به وجود آورده است .

 یک کارمند بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا نیز اظهار داشت: اشاره رئیس هیئت نمایندگی اتحادیه عرب به قطعنامه های 242 و ۳۳۸ شورای امنیت و اصل قراردادهای کمپ دیوید و همزیستی مسالمت آمیز کشور های خاورمیانه حادثه بسیار دلگرم کننده ای بود.(4)

ایران به قطعنامه سازمانی ملل درموردخاتمه جنگ رای مخالف داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جلسه دیشب خود قطعنامه ای در رابطه با برقراری آتش بس فوری میان ایران و عراق و عقب نشینی نیروهای دو طرف تا مرزهای بین المللی شناخته شده تصویب کرد ، تنها ایران به این قطعنامه رای مخالف داد.

در این قطعنامه که اکثریت ۱۱۹ رای موافق در برابر پانزده رای ممتنع یک رای مخالف (ایران) به تصویب رسید تصریح شده است که برقراری آتش بس و عقب نشینی نیرو ها به مرزهای بین المللی یک مرحله مقدماتی به منظور حل اختلاف های دو طرف از راه های مسالمت آمیز برپایه اصول عدالت و حقوق بین المللی به وجود می آورد.

نمایندگان پانزده کشور سوریه ، ترکیه ، بنگلادش، بوتان، بولیوی ، کوبا، گرنادا، هند، مالزی، زلاند جدید، نیکاراگوئه، پاکستان، تایلند، زامبیا و زیمبابوه از دادن رای به این قطعنامه خودداری کردند.

در این قطعنامه که از سوی نمایندگان 13 کشور (از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات عربی متحده، اردن، کویت، عمان، قطر، سودان و یمن) تسلیم شده آمده است که جنگ بین ایران و عراق ، ادامه و گسترش اخیر آن که تلفات سنگین جانی و زیان های مالی در منطقه ای که از لحاظ سیاسی و اقتصادی و استراتژیک حایز اهمیت است به بار می آورد صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند.

یادآوری می شود: اولاف پالمه که نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد برای میانجیگری در جنگ ایران و عراق بود، پس از رسیدن به نخست وزیری سوئد قبول کرده است که پست نمایندگی ویژه دبیرکل را حفظ کند.

در قطعنامه ، اصولی که براساس آن هیچ کشوری نباید با توسل به زور خاک کشور دیگر را به دست بیاورد یا اشغال کند و سرزمینی که با توسل به زور به دست آمده باشد باید به صاحب اصلی آن بازگردانده شود ، بار دیگر مورد تائید قرار گرفته است .

 سعید رجائی خراسانی نماینده ایران اظهار داشت: در قطعنامه ای که به مجمع عمومی تسلیم شده مسئله اصلی که این عراق بوده که جنگ علیه ایران را آغاز کرده درنظر گرفته نشده و ایران را از حق دفاع قانونی خود محروم می کند.(5)

به ریاست آیت الله خامنه ای ؛ شورای عالی دفاع تشکیل جلسه داد

اوضاع جبهه های جنگ تحمیلی، نتایج عملیات مسلم بن عقیل و عملکرد قرارگاه حمزه سیدالشهدا از جمله مسائلی بود که در جلسه پریشب شورای عالی دفاع به ریاست آیت الله خامنه ای ، رئیس جمهوری و رئیس این شورا مورد بررسی قرار گرفت .

در پایان این جلسه که با شرکت آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورای عالی دفاع ، مهندس موسوی نخست وزیر، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران ، سرهنگ سلیمی وزیر دفاع ، محسن رضائی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حضور حجت الاسلام سیداحمد خمینی، دکتر ولایتی وزیر امور خارجه ، سرهنگ صیاد شیرازی و ناخدا افضلی فرماندهان نیروهای زمینی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، شمخانی ، قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کمال خرازی مسئول تبلیغات جنگ تشکیل شد ، هاشمی رفسنجانی پیرامون مسائل مطروحه در این جلسه گفت : در بخشی از جلسه طولانی (پریشب) گزارشی از اوضاع جبهه ها و آمار نهایی نتایج عملیات مسلم بن عقیل و اخبار مربوط به حرکات و فعالیت های قرارگاه حمزه در آذربایجان غربی و کردستان به جلسه ارائه شد که بسیار جالب بود .

رابطه ضد انقلاب با عراق در حال قطع کامل است

هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورای عالی دفاع گفت: یکی از کارهای بسیار مهم انجام شده در غرب این است که رابطه ضد انقلاب در کردستان با عراق تقریبا دارد قطع می شود و خطوط مواصلاتی و راه های گرفتن امکانات و فرارشان به دست نیروهای ما می افتد و باقیمانده شان در مناطق مختلف کردستان و آذربایجان غربی در محاصره قرار می گیرند. از نقاط مهمی که نیروهای ما گرفته اند میرآباد است. جایی که فرانسوی ها آمده بودند و با ضدانقلاب مصاحبه کرده بودند و تلویزیون های اروپایی خیلی سرو صدا راه انداختند و از این منطقه به عنوان منطقه آزاد شده کردها نام بردند روی هم رفته بچه های ارتش و سپاه در کردستان ضربات محکمی به ضدانقلاب می زنند و به سرعت هم موفق می شوند .

وی ادامه داد : مسئله جالب ، خوشحالی مردم کردستان است. هر روستایی که آزاد می شود مردمش احساس آزادی واقعی می کنند و ما هم موفق میشویم که امکانات را به آنها برسانیم.

سازمان ملل و توطئه های دیگر

هاشمی رفسنجانی در این مورد که در پیش نویس قطعنامه ای که به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد ، از مسئله ای به نام ابراز تمایل عراق به همکاری در اجرای قطعنامه های سازمان ملل استقبال شده است ، گفت : ما از اینکه سازمان ملل هم آلت دست گروه متجاوز دنیا شده و کاملا در جهت تحقق اهداف استعماری ملعبه شده است، متاسفیم و اینگونه حرکتها سوء ظن شدیدی را به وجود  می آورد .

سخنگوی شورای عالی دفاع ادامه داد : به هرحال ما لااقل مایل بودیم سازمان ملل این نیمه جانی را که دارد بیخود از دست ندهد و همین که بارها آزمایش کردند و فهمیدند که هم دنیا دست آن ها را می خواند و هم اثری ندارد، بگذارند جریان به طور طبیعی انجام شود و حقوق مظلومین پرداخت و ظالم هم تنبیه شود.

ادعای خرید اسلحه از رژیم صهیونیستی

هاشمی رفسنجانی آنگاه در مورد تکرار ادعای پوچ خرید اسلحه از رژیم صهیونیستی توسط ایران که این بار سفیر اسرائیل در آمریکا آن را مجددا مطرح کرده است گفت : قضایای اخیر در مورد اخراج اسرائیلی ها از بعضی مجامع بین المللی و حمایت شدید ما از این امر و حمایت مالی ما، اسرائیلی ها را عصبانی کرده و دارند به ما جواب می دهند. اما در این مسئله جدی هستیم و فکرمی کنیم در مقابل این تهدیدهائی که امریکائی ها کردند که از سازمان بیرون می روند، یا کمکشان را قطع می کنند، ما و چند کشور مسلمان دارای نفت و دارای امکانات ارزی می توانیم به آسانی آنرا جبران کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه این گونه کمک های ما کسر ناچیزی از غارتگری های سابق آمریکا در ایران است گفت: ما می توانیم این کمک ها را بدهیم و این فتح بزرگ را به دست آوریم و شر آمریکا را از این مجامع بین المللی کوتاه کنیم.

همه می دانند اگر یک کشور ضد آمریکایی در دنیا باشد آن هم ایران است

وی افزود: حال دیگر کیست که نداند اگر در دنیا یک کشوری به شدت ضد امریکائی باشد ، ما هستیم و کیست که نداند اسرائیل کاملا در اختیار آمریکا است. چطور می شود که ما با این مخالفت شدیدی که با اسرائیل و آمریکا داریم و این برای هیچ کس قابل انکار نیست ، او می تواند بیاید و به ما اسلحه بدهد؟ این راتا به حال مکررا گفته اند و هرو قت هم لازم ببینند دو باره فریاد می کنند ، مسئله مسخره است و احتیاج به دفاع ندارد. آنها احساس کردند ماجدی هستیم و موجی در دنیا راه انداختند برای اینکه ما را مشغول کنند . همان حرف های کهنه و قدیمی شان را تکرار می کنند و شاید فردا منافقین و لیبرال ها و سلطنت طلبها هم در رایو هایشان این را علم کنند، ولی ملت ما رشد دارد و می فهمد و ما احتیاج به دفاع در مقابل این حرفها نداریم .

واکنش وزارت خارجه به فرار یک خلبان وابسته

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان طی گفتگوئی در ارتباط با فرار یکی از خلبانان به خارج از کشور اظهار داشت : این گونه افراد ازبقایا و پس مانده های وابسته به رژیم طاغوت هستند که در زمان شاه برخورداراز امتیاز های نامشروع ، بی بند و باری ها و حاتم بخشی های بی مورد از بیت المال بوده اند و اکنون که از این گونه تبعیضات ناروا خبری نیست ، به دامن اربابان سابق خویش پناه می برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین افزود: اینگونه حرکات بیانگر تجمع همه عناصر ضدانقلاب اسلامی در زیر چترامپریالیسم آمریکا است . (6)

خبر نماینده صلیب سرخ از شهادت دو اسیر ایرانی به دست رژیم بعث

نماینده صلیب سرخ جهانی در ملاقات با نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در دفتر اروپائی سازمان ملل متحد در ژنو ضمن اظهار تاسف شدید، یادداشتی مبنی بر به شهادت رسیدن دو نفر از اسرای ایرانی در زندان های عراق و مجروح شدن دوازده نفر دیگر را به وی ارائه داده است . نماینده صلیب سرخ همچنین در این دیدار اظهار داشته است که صلیب سرخ جهانی رسما مشغول تحقیقاتی در این زمینه است . (7)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 1 آبان 1361 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 1 آبان 1361 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 1 آبان 1361 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 1 آبان 1361 ، صفحه 11

5- اطلاعات ، 1 آبان 1361 ، صفحه 11

6- کیهان  ، 1 آبان 1361 ، صفحه 3

7- کیهان ، 1 آبان 1361 ، صفحه 19

پژوهشگر:‌سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها