أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۳۴۶۸۷۰
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۰۳ آبان ۱۳۹۴
فوتبال و جامعه فعال آن، برشی از جامعه هستند که می‌شود خیلی از سنت‌ها و باورها را به شکلی منسجم در آنجا دید.
به گزارش پایگاه 598، فوتبال و جامعه فعال آن، برشی از جامعه هستند که می‌شود خیلی از سنت‌ها و باورها را به شکلی منسجم در آنجا دید. وقتی بحث مدگرایی مطرح می‌شود دیدن چهره فوتبالیست‌های یک کشور به خوبی نشان می‌دهد چه خطی از مد در آن کشور دنبال می‌شود. در ایران هم موضوع به همین منوال است. اگرچه فوتبال به‌عنوان یک رشته وارداتی حدود 80 سال  قبل توسط ملوانان انگلیسی از جنوب ایران وارد این مرز و بوم شد اما همانند خیلی از کالاهای دیگر ما آن را بومی‌سازی کردیم و حالا زیرین‌ترین لایه‌های عقیدتی و مذهبی‌مان در همین فوتبال و بازیکنانش دیده می‌شود. بازیکنان و مربیان فراوانی را در همین فوتبال خودمان داریم که علاوه بر حضور فعال در عزاداری‌های ماه محرم، خود از خادمان و مداحان دستگاه اباعبدالله به شمار می‌روند. از آنجا که خاستگاه اکثر فوتبالیست‌های ما از طبقه‌های پایین جامعه است اما باورهای مذهبی بسیار محکمی در این رشته دیده می‌شود. شاید قبل از پیروزی انقلاب با توجه به فضای آن روز جامعه، کمتر به این موضوع پرداخته می‌شد اما حالا با توجه به تغییر فرهنگ جامعه، حضور پررنگ‌تری از جامعه فوتبال را در عزاداری‌های محرم می‌بینیم. در ادامه به سرشناس‌ترین چهره‌های فوتبالی می‌پردازیم که حضور پررنگی در مراسم عزاداری دارند.

  فرهاد کاظمی و اولویتش در قرارداد

بچه جوادیه تهران یک عادت خاص در بستن قرارداد با تیم‌های فوتبال دارد. فرهاد کاظمی که یکی از معروف‌ترین هیات‌های عزاداری در منطقه جوادیه تهران را اداره می‌کند اهل مداحی هم هست. از این رو خودش عنوان می‌کند وقتی قرار باشد با تیمی غیرتهرانی قرارداد ببندم حتما در آن ذکر می‌کنم که 10 شب اول ماه محرم باید حتما در تهران باشم و اجازه نمی‌دهم مربیگری خللی به این موضوع وارد کند. او مدعی شد اگر لازم باشد هر روز پس از پایان تمرین تیم با هواپیما به تهران می‌آیم و صبح روز بعد دوباره به شهری که مربیگری می‌کنم بازمی‌گردم. هیات زینبیه جوادیه جایی است که دایی فرهاد (لقبی که دوستانش در فوتبال به او دادند) سرشناس‌ترین چهره‌اش است و به واسطه حضور او هر شب محرم می‌توانید افراد سرشناس جامعه ورزش و هنر را ببینید که به آنجا می‌آیند. کاظمی که حتی مدتی در خارج از ایران زندگی می‌کرد، گفت: آن زمان که آمریکا بودم هم کارهایم را طوری برنامه‌ریزی می‌کردم که حتما 10 روز نخست ماه محرم در جوادیه باشم. او دلیل اصلی این همه ارادت را لطفی می‌داند که از سوی ائمه به او شده تا در مربیگری فرد موفقی باشد.

 قلعه‌نویی و هیأت سیدالشهدای نازی‌آباد

برخلاف فرهاد کاظمی، امیر قلعه‌نویی مداحی نمی‌کند اما یکی از مربیان بسیار فعال ایرانی در ماه محرم است البته محل اصلی عزاداری او هیات سیدالشهدای نازی‌آباد است که خودش چندی پیش عنوان کرده بود خیلی سال قبل به همراه چند تن از بچه‌محل‌هایش آنجا را تاسیس کرد و حالا به واسطه حضور قلعه‌نویی در این هیات دوستان سرشناس او به آنجا می‌آیند. داریوش ارجمند یکی از افرادی است که حضوری همیشگی در هیات محله امیر قلعه‌نویی دارد البته مسجد هادیون واقع در میدان شوش هم از دیگر جاهایی است که گهگاه سرمربی سابق استقلال در آنجا رویت شده است. یکی از نزدیکان قلعه‌نویی می‌گوید چون می‌ترسد این کارها به حساب ریا گذاشته شود در اکثر مواقع کمک‌های بسیار زیادی را به هیات می‌کند اما می‌گوید دیگران این پول را به او دادند تا خرج دستگاه امام حسین شود. این روزها که او تیمی را در دست ندارد حضور بسیار پررنگی در هیات محله‌شان دارد؛ تنها کافی است به اینستاگرام محمد هوتن، تنها پسرش سر بزنید تا جدیدترین عکس‌های او و پدرش را در حال عزاداری ببینید.

  پروین و حضورش در هیأت محبان مهدی(عج) طرشت

علی پروین در ایام سوگواری اباعبدالله تنها در دو جا قابل رویت است.اگر خودش نذر داشته باشد مراسمش را در حسینیه خانه‌اش که در زیرزمین بنا کرده، برگزار می‌کند. در چنین مواقعی به جرات می‌توانید مهم‌ترین و سرشناس‌ترین افراد ورزشی ایران را در هیات سلطان ببینید. او همیشه سعی می‌کند در این مورد زیاد مصاحبه نکند اما عاشق مداحی حاج‌منصور ارضی است و در اکثر مواقع اگر مداحی در حسینیه‌اش نباشد این صدای حاج‌منصور است که از دستگاه پخش می‌شود اما هیات محبان مهدی(عج)  واقع در طرشت پاتوق اصلی پروین به حساب می‌آید. مهدی عرب همان فردی که همیشه در عکس‌ها کنار پروین دیده می‌شود بانی این هیات به شمار می‌رود و حضور پروین در طرشت موجب می‌شود خیلی از قدیمی‌های فوتبال ایران از جمله کلانی و بهزادی به طرشت بیایند. به گفته مهدی عرب، پروین بدون استثنا هر 10 شب محرم را خرج می‌دهد و برایش مهم نیست این نذری در لواسان پخش شود یا هیات طرشت.

  غلام پیروانی و رازی که در شیراز ماندگارش کرد

در این رزومه غلام پیروانی داستان متفاوتی نسبت به بقیه دارد. شاید باورش سخت باشد اما سرمربی سابق فجر سپاسی چند سال قبل در مصاحبه معروفی که با یکی از سایت‌ها داشت عنوان کرد: پدرم مداح بود و من از بچگی در دستگاه امام حسین بزرگ شدم. موقعیت‌های فراوانی را برای ترک شیراز به دست آوردم اما مرحوم پدرم به من نصیحت کرد تو باید تا آخر عمرت در شیراز بمانی و غلامی امام حسین و عزادارانش را بکنی. به خاطر همین نصیحت بود که پیروانی برخلاف دو برادر معروف دیگرش سال‌هاست در شیراز مانده و کمتر کسی در ایران است که از مداحی او بی‌خبر باشد.  هیات امام حسن مجتبی(ع) همان هیاتی است که غلام همیشه در آنجا حضور دارد و همانند فرهاد کاظمی خودش مداح اصلی هیات است. به خاطر حضور او افراد سرشناس استان فارس و شهر شیراز را می‌شود در هیات پیروانی پیدا کرد. یک جست‌وجوی ساده در گوگل ده‌ها فیلم مداحی پیروانی را به شما نشان می‌دهد.

محمد دادگان و هیأتی که از پدر به او رسید

پدر محمد دادگان موسس هیات محبان‌الزهرا است و بانی آن به حساب می‌آید.هیات محبان‌الزهرا در محله پامنار است و دسته عزاداری این هیات در بازار جزو بزرگ‌ترین و معروف‌ترین دسته‌های بازار محسوب می‌شود البته به همراه هیات شهید طیب حاج‌رضایی، عموی امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال. پدر دادگان تا قبل از مرگ، هر ساله در این ایام هیات محبان الزهرا را برگزار می‌کرد؛ هیاتی که محمد دادگان هم همیشه در آن حضور پیدا می‌کرد.اغلب آدم‌های هیات محبان‌الزهرا را بازاری‌ها تشکیل می‌دهند البته سال‌هاست که دیگر این هیات توسط محمد دادگان و برادرانش اداره می‌شود. او حالا یکی از بانیان این هیات به حساب می‌آید.

بازیکنان مداح چه کسانی هستند

اما بین بازیکنان افراد متعددی هستند که تقریبا به صورت حرفه‌ای مداحی می‌کنند و از قضا صوت خوشی هم دارند. سیدمهدی سیدصالحی یکی از این بازیکنان سرشناس است که شب‌های محرم به همراه هیات‌شان که در جنوب شرق تهران واقع شده پا به خیابان می‌گذارد و مداحی می‌کند. مهرداد میناوند هم که ساکن منطقه سی متری جی تهران است هم در سال‌های ابتدایی فوتبالش همانند سیدصالحی مداحی می‌کرد و ساکنان آن منطقه می‌دیدند که بازیکن سرشناس تیم ملی در خیابان به همراه هیات محله‌شان مداحی می‌کند. رضا حقیقی، هافبک سابق پرسپولیس که امسال به صبای قم پیوست و حالا گفته می‌شود به لیگ یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا نقل مکان کرده هم از مداحان بسیار سرشناس است.او اصالت مشهدی دارد اما چند سال گذشته بیشتر در یکی از هیات‌های واقع در شهر قم دیده شده که فیلم مداحی او را هم می‌توانید به‌سادگی در فضای مجازی پیدا کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها