أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۴۷۵۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۰۶ آبان ۱۳۹۴
جنگنده‌های برتر دنیا بر پایه مشخصاتی همچون جنگ افزار، سرعت، قدرت مانور و ... انتخاب می‌شوند و نقش مهمی در میدان‌های نبرد دارند.
به گزارش پایگاه 598، جنگنده‌های برتر هوایی دنیا بر پایه مشخصاتی همچون جنگ افزار، سرعت، قدرت مانور و فن آوری انتخاب می‌شوند و نقش بسیار مهمی در برتری در میدان‌های نبرد دارند. این گزارش ابر جنگنده قدرتمند و ویرانگر دنیا را معرفی می‌کند که دارای توانمندی نظامی بیشتری نسبت به رقبای خود هستند.
 
 ابرجنگنده‌های برتر جهان
 
بی-2 اسپیریت (آمریکا)
 
بی-2 اسپیریت ( B-2 Spirit، به‌معنای شبح)، نام بمب‌افکن رادارگریز چندمنظوره شرکت نورتروپ گرومن با کمک شرکت بوئینگ است که توانایی پرتاب جنگ‌افزارهای هسته‌ای و متعارف را دارد. این هواپیما قابلیت حمل هشتاد بمب هوشمند 230 کیلوگرمی JDAM با سیستم جی‌پی‌اس یا 16 بمب هسته‌ای 1100 کیلوگرمی کلاس D83 را دارد.
 
B-2 با سوخت گیری اولیه بیش از 11 هزار کیلومتر را طی می‌کند و اگر سوخت‌گیری هوایی کند، می‌تواند به هر نقطه در کره زمین سر بزند. این بمب افکن در ارتفاع 50000 پایی به دور از چشم رادارهای دشمن می‌تواند بمب‌های زیادی را رها کند.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
پروژه تولید بمب‌افکن بی2 در دوران حکومت کارتر آغاز شد. این بمب افکن همچنان گران‌قیمت‌ترین هواپیمایی است که تا حالا ساخته شده و هزینه تولید هر فروند آن بر اساس قیمت‌های سال 1997 حدود 737 میلیون دلار بود. هزینه فروش با توجه به قیمت قطعات یدکی، تجهیزات، و پشتیبانی نرم‌افزاری در سال 1997 به 929 میلیون دلار می‌رسید. در صورتی که هزینهٔ کل پروژه تولید این بمب‌افکن شامل تحقیقات، پیشرفت، مهندسی و آزمایش‌ها هم منظور شود، هر فروند از این هواپیما با بهایی معادل 2٫1 میلیارد دلار ساخته شده و هزینه کل پروژه بر اساس دلار سال 1997 معادل 44 میلیارد و 750 میلیون دلار است.

 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای بسیاری بالای این هواپیما موجب شد که پروژه بی2 در کنگره آمریکا و ستاد مشترک وزارت دفاع بسیار بحث‌انگیز باشد. در ابتدا سفارش تولید 132 فروند از این بمب‌افکن به نورتروپ داده شده بود، اما پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی نیاز به این هواپیما را که برای نفوذ به فضای هوایی شوروی و بمباران مراکز حساس آن طراح شده بود، به شدت کاهش داد و در نهایت تنها 21 فروند از این بمب‌افکن تولید شد. سانحه سال 2008 یکی از آن‌ها را نابود کرد و 20 فروند دیگر همچنان در خدمت نیروی هوایی ارتش قرار دارند. ارتش آمریکا نخستین بار از این بمب‌افکن در سال 1999 در جنگ کوزوو استفاده کرد و سپس در جنگ افغانستان، جنگ عراق و جنگ 2011 لیبی نیز از آن‌ها بهره برد. این هواپیما در مقایسه با دیگر بمب افکنهای عمده آمریکایی مانند بی 52 و بی 1 بی، قابلیت انعطاف‌پذیری بسیاری را با خود به همراه دارد و قابل‌ترین گونه در میان بمب افکن‌های سرنشین دار است.

 مهمترین ویژگی این بمب افکن، مخفی بودن آن از دید رادار است که توانایی بی نظیری در انهدام ارزشمندترین پایگاه‌های دشمن حتی در قلب پدافندهای هوایی بسیار سنگین به این هواپیمای بمب افکن می‌دهد. این ویژگی‌ها، تماماً موجب شده‌اند که بی 2 به عنوان تنها بمب افکن رادار گریز قرن بیست و یکم شناخته شود. ویژگی‌های پنهان کاری، آیرودینامیکی و توانایی حمل مقدار زیادی تسلیحات، این بمب افکن را از سایر بمب افکن‌های موجود در خدمت متمایز و جدا می‌سازد. بدین وسیله، این هواپیما قادر است به دور از ترس از شناسایی به وسیله رادار دشمن، در ارتفاعات بالا به عملیات و تجسس پرداخته و آزادی عمل فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشد.
 
بمب افکن B-2 اسپیریت با قیمت تقریبی 2 میلیارد دلار آمریکا با احتساب هزینه‌های پروژه تولید این هواپیما هم اکنون به عنوان گران‌قیمت‌ترین هواپیمای جهان شناخته می‌شود. این قیمت برابر با قیمت یک کشتی جنگی بزرگ آمریکایی است.
 
 
اف-22 (آمریکا)
 
 اف-22 رپتور هواپیمای جنگنده نسل پنجم ساخت شرکتهای لاکهید و بوئینگ است که از فناوری رادارگریزی (Stealth) استفاده می‌کند. ایالات متحده تنها کشوری است که دارای این هواپیما است. در اصل اف-22 به عنوان یک جنگنده برای برتری هوایی طراحی شده بود، اما دارای قابلیت‌های اضافی است که شامل حمله به زمین، جنگ الکترونیکی و اطلاعات سیگنال می‌باشد. لاکهید مارتین پیمانکار اصلی طرح است و تولید بیشتر بدنهٔ هواپیما، سیستم‌های سلاح و مونتاژ نهایی اف-22 را به عهده دارد. برنامه بوئینگ شامل بال، بدنه، ادغام آویونیک، و تمامی سیستم آموزش خلبان و نگهداری سیستم است. بهای هر فروند اف-22، 140 میلیون دلار برآورد شده است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
 
چنگ‌دو جی 10 (چین)
 
جنگنده J-10 اولین جنگنده چینی توسعه یافته است که از لحاظ عملکرد و قابلیت شبیه هواپیماهای جنگی غربی است. این هواپیما به منظور مقابله با خطر هواپیماهای شوروی از جمله میگ 29 و سوخو 27 ساخته شد. این هواپیما در ابتدا به گونه‌ای طراحی شده بود که در جنگ‌های هوایی برتری داشته باشد، اما با سقوط شوری و تغییر نیازهای کشور چین، به یک جنگنده چندکاره تبدیل شد. این هواپیما شباهت‌های بسیاری به جنگنده‌های آمریکایی دارد و از تکنولوژی قابل توجهی بهره می‌گیرد. قیمت این هواپیما در حال حاضر در حدود 27 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
اف-15 ایگل (آمریکا)

 اف-15 ایگل (عقاب) جنگنده آمریکایی است که برای برتری هوائی به سفارش دولت آمریکا (برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و گارد ملی هوائی) طراحی و ساخته شده‌است. این هواپیما را شرکت مک‌دانل-داگلاس که اکنون بخشی از شرکت بوئینگ است می‌ساخت. اف-15 جنگنده اصلی آمریکا برای مراقبت از مرزهای هوائی این کشور است. استفاده از دو موتور قدرتمند توربوفن با قدرت 29000 پوند کشش (13154) در ثبت اوج گیری و شتاب و دارا بودن یک سازه هوایی قوی که حاصل هزاران ساعت مطالعه و بررسی‌های و انجام آزمایش‌ها تونل باد بوده و نیز استفاده از سطوح فرامین پروازی قوی که قابلیت پرواز را در این هواپیما خارق العاده ساخته است؛ همچنین استفاده از سامانهٔ هوایی دیجیتال و نصب یک رادار با برد بلند حدود100مایل (160کیلومتر) در اف-15و به کار گیری آخرین نوع رادار برد متوسط و استفاده از موشکهای هوا به هوای اسپارو و برد بلند حرارتی سایدوایندر و مجهز شدن این جنگنده به توپ سرعت بالا، از آن یک عقاب با سرعت بالا ساخته‌است. بهای هر فروند29/9 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
 ساب 39 گریپن (سوئد)
 
ساب گرپین (گریفین) یک هواپیماهای جنگی چند منظوره بسیار سبک وزن و با طراحی نسل چهارم است. این جنگنده با استفاده از آخرین فن‌آوری تجهیز شده و می‌تواند ماموریت‌های مختلف، مانند دفاع هوایی، رهگیری، و حمله زمینی و شناسایی را انجام دهد. این جنگنده با توجه به طرح آیرودینامیکی پیشرفته خود برای مبارزه نزدیک بسیار سریع  است. ادعا شده است که گرپین دارای پایین‌ترین هزینه‌های عملیاتی نسبت به هر جنگنده دیگر است. این هواپیما هسته اصلی نیروی هوایی سوئد در قرن 21 را تشکیل می‌دهد. این هواپیما به کشورهای جمهوری چک، مجارستان، آفریقای جنوبی، تایلند و انگلستان صادر می‌شود. قیمت هر یک از این هواپیماها در حدود 40 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
اف-16 فالکون (آمریکا)
 
جنگنده F-16 جایگزین ارزان‌تر و سبک‌تر F-15 بود. بر خلاف F-15 که به طور کلی یک جنگنده برتری هوایی است، F-16 چند منظوره است و قادر به حمله به اهداف هوایی و زمینی است. F-16 از جمله جنگنده‌هایی است که به تعداد زیاد تولید و در درگیری های متعددی شرکت داشته است. این هواپیما به طور گسترده‌ای صادر و در حال حاضر در 26 کشور در سراسر جهان عملیاتی است. این هواپیما کوچک است، اما قدرت مانور بسیار بالایی دارد. F-16 دارای یک حباب شیشه‌ای است که در طول نبرد هوایی برای دید خلبان بسیار عالی است. F-16 هنوز هم در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است  و تا 2025 عملیاتی باقی خواهد ماند و پس از آن توسط هواپیماهای جدید F-35-II جایگزین خواهد شد. قیمت هر یک از این هواپیماها در حدود 14 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
 
اف/ای-18 (آمریکا)

-مک دانل داگلاس اف/ای-18 هورنت (به انگلیسی: McDonnell Douglas F/A-18 Hornet) جت جنگنده چندمنظوره فراصوت دوموتوره و تک سرنشینه‌ای است که در اواخر دهه 1970 بر اساس جنگنده آزمایشی و ای‌ اف-17 توسط شرکت مک‌دانل داگلاس و نورتروپ برای استفاده در نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا طراحی شد. این هواپیما هم توانایی نبردهای هوایی و هم قابلیت حمله به اهداف سطحی را دارد و مهم‌ترین ماموریت‌هایی که برای آن تعریف شده شامل دفاع هوایی از ناوگان‌های دریایی، اسکورت جنگنده‌های دیگر، سرکوب پدافند هوایی دشمن، حملات ضربتی و بمباران اهداف زمینی و دریایی، ماموریت‌های برتری هوایی، رهگیری جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها و موشک‌های دشمن، پشتیبانی نزدیک هوایی، و شناسایی هوایی می‌شود. اف-18 برای انجام ماموریت شبانه‌روزی در هر نوع شرایط آب‌وهوایی طراحی شده و قابلیت سوخت‌گیری در هوا و فرود و پرواز از ناوهای هواپیمابر را دارد. بهای هر فروند بیش از60 میلیون دلار است.

 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
سوخو–27 (روسیه)
 
سوخو سو–27 (به روسی: Сухой Су-27) جت جنگنده دوموتوره سنگین و دوربرد برتری هوایی است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و ساخته شده‌است. این جنگنده در سازمان ناتو با نام «فلانکر» شناخته می‌شود.این جنگنده، در اصل برای ایجاد توان مقابلهٔ نیروی هوایی اتحاد شوروی در برابر نسل جدید جنگنده‌های آمریکایی به خصوص اف-15 ساخته شد. سوخوی27 دارای برد پروازی استثنایی، قابلیت حمل مهمات بالا و چابکی فوق العاده‌است. جنگندهٔ سوخوی27 اغلب در نقش «ماموریت‌های برتری هوایی» به کار گرفته می‌شود، اما قادر است در اغلب ماموریت‌های رزمی دیگر نیز شرکت کند.جنگندهٔ سوخوی27، حاصل یک مناقصهٔ انجام شده جهت تولید جنگنده بین شرکت‌های میکویان گورویچ و سوخو در دهه 1970 و ماحاصل این مناقصه، منجر به تولید سوخوی 27 و میگ 29 شده‌است که ظاهری شبیه به هم دارند.قیمت هر فروند 35 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
میگ 31 (روسیه)
 
جنگنده‌های MiG-31 به عنوان بخشی از یک برنامه کلی برای دفاع هوایی از شوروی در پاسخ به تهدید ناتو ساخته شد.این جنگنده صرفاً برای نبرد هوایی ساخته شده است و یکی از قدرتمندترین هواپیماها در این نوع است. این هواپیما قادر به رهگیری همزمان 24 هدف و درگیری با 8 هدف است و از جمله می‌تواند با موشک کروز نیز مقابله کند. همچنین این جنگنده قادر است هواپیماهای دیگر را در فاصله 280 کیلومتری منهدم کند. این هواپیما جزو سریع‌ترین جنگنده‌های جهان می‌باشد. مدل جدیدتر این هواپیما MiG-31BM است که تولید آن در سال 2010 شروع شد قیمت این هواپیما در حدود 57 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
 
 
 
 سوخو 35 (روسیه)
 
سوخو 35 یک جنگنده چند کاره و مدل توسعه یافته سوخو 27 است. سوخو 35 یک جنگنده نسل چهارم است که در درجه اول برای برتری هوایی ساخته شده است با این حال دارای قابلیت ثانویه حمله هوا به زمین است. این هواپیما می‌تواند مقدار زیادی مهمات حمل می‌کند. این هواپیما موتورهای بزرگ و قدرتمندی دارد که به آن اجازه می‌دهد بدون استفاده از پس سوز به سرعت‌های مافوق صوت دست یابد. قیمت هر یک از این جنگنده‌ها 40 تا 65 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
داسو رافائل (فرانسه)
 
رافائل در خدمت نیروی هوایی و نیروی دریایی فرانسه است. این جنگنده چند کاره مجهز به آخرین سیستم‌های هوایی است و هم در جنگ هوایی و هم در جنگ هوا به زمین بسیار قدرتمند است. این هواپیما تاحدودی رادارگریز و بسیار مانور پذیر است. رافائل می تواند 40 هدف را رهگیری نماید و با چهار هدف درگیر شود. این جنگنده بدنه نیروی هوایی فرانسه در قرن 21 را تشکیل می‌دهد و به نوعی شبیه F-16 آمریکا است. قیمت هر یک از این هواپیماها در حدود 101 میلیون دلار است.
 
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
 
یوروفایتر تایفون (اتحادیه اروپا)
 
در سال 1986 کنسرسیومی به منظور توسعه یک هواپیمای جنگی چند کاره متشکل از کشورهای اروپایی آلمان، ایتالیا، انگلستان و بعدها اسپانیا تشکیل شد. هدف اصلی از ساخت این هواپیما طراحی یک جنگنده با خصوصیت برتری هوایی بود و قابلیت ثانویه آن نیز توانایی در جنگ هوا به زمین بود. این هواپیما حامل موشک‌های پیشرفته اروپایی است. برخی کارشناسان نظامی عقیده دارند که این هواپیما تنها به اندازه نصف F22 رپتور قدرت دارد اما قدرت بیشتری نسبت به F-15، رافائل، سوخو و بسیاری دیگر از جنگنده‌ها دارد. یوروفایتر تایفون سنگ بنای قدرت هوایی اروپا  در قرن 21 را تشکیل می‌دهد. قیمت این هواپیما در حدود 80 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
سوپر هورنت (آمریکا)
 
سوپر هورنت موثرترین جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده و یک جنگنده چند کاره است. اصلی‌ترین قابلیت این هواپیما این است که به سادگی در ناوهای هواپیمابر مستقر می‌شود و می‌تواند هر دو اهداف سطحی و هوایی را مورد حمله قرار دهد. سوپر هورنت به عنوان جنگنده اصلی در خدمت نیروی هوایی استرالیا نیز قرار دارد. سوپر هورنت با موتورهای جدیدی مجهز شده است و جایگاه حمل سلاح‌های اضافی در اختیار دارد که می‌تواند موشک‌های بیشتری را حمل کند. از جمله توانمندی‌های این هواپیما رادارهای بسیار قدرتمند، سیستم رهگیری قوی و توانایی حمل سلاح‌ها و مهمات پیشرفته به میزان زیاد است. قیمت هر یک از این جنگنده‌ها در حدد 67 میلیون دلار است.
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
 
 
 اف-22 رپتور (آمریکا)
 
جنگنده F-22 رپتور را باید فرمانروای تمامی جنگنده‌ها دانست. این هواپیما که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است، تقریباً به صورت کامل رادار گریز است و بنابراین آن را هواپیمای نامرئی می‌نامند. این هواپیما پیشرفته‌ترین و گران‌ترین جنگنده تولید شده تا به امروز است. بسیاری از سنسورها و اطلاعات این هواپیما محرمانه باقی مانده است. این هواپیمای پیشرفته هرگز صادر نشده است و حتی متحدان ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو نیز به آن دسترسی ندارند. تا به امروز 187 عدد از جنگنده‌های F-22 رپتور ساخته شده است و بدنه اصلی نیروی هوایی آمریکا در سال‌های آینده را تشکیل خواهد داد. این جنگنده ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. برای مثال در نبردهای هوایی قبل از اینکه هواپیمای دشمن بتواند آن را شناسایی کند، اقدام به شلیک می‌کند و بدون هیچگونه دردسری هرنوع جنگنده‌ای را نابود می‌کند. قیمت هر یک از این هواپیماها در حدود 150 میلیون دلار است.
 
 
آسمان نوردان بی‌رقیب
منبع:باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ابوالفضل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴
۷
۸
ایران هم داره رو نمی کنه ...
پاسخ
ناشناس
ROMANIA
۱۵:۰۷ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴
متوهمید تو همه چیز
بهمن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴
۵
۶
ایران نداره حالا حالا هم نخواهد داشت. اما در مقابل چیزهایی دیگر برای دفاع داریم. در مورد بی 2 مدل شبه که رادار گریز است. باید به ضعف ان هم پرداخته شود اینکه در صورت بارندگی قابل کشف اس 2 با وجود سقف بالای پرواز و مرطوب و خیس شدن باز قابل کشف است. پیکر پهن ان از دیگر نقص ان است که در برابر پدافند زمینی اسیب پذیر است.
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۳:۵۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴
۳
۳
اینها همه فیلم است. نیروی هوایی تنها برای ترساندن دشمن به کار می آید والا در سالهای اخیر نشان داده که کمترین بازدهی و بیشترین هزینه را دارد. نگاه کنید به حملات بسیار قدرتمندانه روسیه به تروریستها در سوریه که با وجود شدت فراوان و استفاده از بمبهای پیشرفته چندان نتیجه ای نداشته و پیشروی نیروهای دولت سوریه همچنان بسیار کند و مذبوحانه بوده است. تازه اگر به اخبار نگاه کنید می بینید که تلفات نیروهای ایرانی افزایش چشمگیری داشته است.
در جنگهای امروز نبرد شهری و تونل سازی به همراه تکنیکهای پارتیزانی و ایضا قدرت رسانه ای حرف اول را می زند. نیروی هایی فقط به عنوان ابزار تبلیغاتی به درد می خورد و بس.
پاسخ
برهان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴
۲
۰
یک نکته خیلی مهمه و آن توجه به هزینه های تولید و نگه داری سخت افزار این چنین هواپیماها و تربیت خلبان های این گونه جنگنده-بمب افکن هایی است
درست است که این هواپیما ها از تکنولوژی های بسیار بالایی بهره برده اند و توانایی های فوق العاده ای دارند که می توان به فیلم های موجود در رزمایش های هوایی آنان توجه نمود، ولی امکان ساخت و بهره برداری از آنان برای هر کشوری مقدور و میسر نیست.
در ضمن استفاده از سیستم های رو به پیشرفت مخابراتی و موشکی که نیاز به سرمایه گذاری اولیه و تحقیق-توسعه مناسبتر و قیمت تمام شده پایین تری می باشند و توانایی ساقط نمودن هواپیما های گران قیمت را دارند، چرا باید سرمایه گذاری عجیب را انجام داد...!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴
۱
۱
عکس ای اف 18 اشتباه قرارداده شده است.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴
۱
۰
غلط داری زیاد ناراحت نشو انشاالله بزرگ میشی یاد می گیری
پاسخ
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
دانش و علم مساوی با قدرت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها