يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۷۹۰۱
زمان انتشار: ۰۸:۳۷     ۰۹ آبان ۱۳۹۴
از موضوعات اجتماعی و ترور تا توجه به فعالیت منافقین/
جشنواره امسال فیلم فجر امسال حاصل سیاستگذاری ایوبی و مدیرانش خواهد بود که امیدواریم تنوع ژانر در این فجر باشیم . 17 سینماگر از بزرگان سینمای ایران خود را برای ماراتن فجر آماده می‌کنند.

به گزارش پایگاه 598، سی و چهارمین  جشنواره بین المللی فیلم فجر را به صورت کامل باید به نام مدیریت حجت الله ایوبی در پست ریاست سازمان سینمایی دانست. در این دو سال اتفاقات مختلفی برای جشنواره فیلم فجر رخ داد و تصمیماتی برای این جشنواره گرفته شد که در این مجال قصد نداریم به آن ها اشاره کنیم.

پاییز فصل پر رونقی برای تولید در سینمای ایران به شمار می آید و اکثر فیلمسازان در این فصل فیلمهایشان را برای حضور در جشنواره فیلم فجر جلوی دوربین می برند تا  کارگردانان بسیاری از نسلهای مختلف کنار یکدیگر به رقابت بپردازند و شاهد جشنواره متفاوت نسبت به دوره های گذشته باشیم.

امسال هم مانند سال های گذشته شاهد فیلم هایی از دفاع مقدس و مسایل روز اجتماعی و فیلم های سیاسی خواهیم بود در جشنواره فیلم فجر فیلم حضور خواهد داشت و این تنوع مضامین و تعدد ژانرهای مختلف٬ سلیقه مخاطبان مختلفی را در بر می‌گیرد و می‌تواند نیاز مخاطبان خاص در ایام جشنواره فیلم فجر٬ و عوام را در زمان اکران عمومی این فیلمها برآورده کند.

ابراهیم حاتمی‌کیا با «بادیگارد»

ابراهیم حاتمی کیا با فیلم «بادیگارد» جشنواره سی و چهارم را تجربه خواهد کرد البته فیلم به لحاظ تولید کار سختی بودو با وسواس هایی که کارگردان در مرحله پس از تولید دارد امیدواریم به جشنواره فجر برسد. این فیلم داستان محافظ شخصی یکی از شخصیت های کشور را دارد که بعد از توجه به عملکرد آن شخص دچار تشکیک می شود و محافظت از یکی از دانشمندان هسته ای را برعهده می گیرد. در این فیلم پرویز پرستویی، مریلا زارعی، پریوش نظریه، بابک حمیدیان، شیلا خداداد و... به ایفای نقش می پردازند.

داریوش مهرجویی با «سنتوری مرد پائیزی»

داریوش مهرجویی نیز قصد دارد امسال با فیلم «سنتوری مرد پائیزی» جشنواره سی و چهارم فجر را تجربه کند. این فیلم اوایل سال پیش تولیدش آغاز شد اما مهرجویی ترجیح داد در تئاتر فعالیت کند و «غرب واقعی» را روانه صحنه کند. حال باید دید چقدر تولید فیلم برای مهرجویی دغدغه است .

ابوالقاسم طالبی با «یتیم خانه ایران»

ابوالقاسم طالبی در جدیدترین ساخته خود به سراغ بحران ایران در صد سال گذشته رفته است او فیلمش را با عنوان «یتیم خانه ایران» جلوی دوربین برد و هم اینک مراحل تدوین را سپری می‌کند.این فیلم روایت قحطی در صد سال گذشته در ایران است و به عوامل این جریان در ایران با یک درام اجتماعی می‌پردازد.در این فیلم علیرام نورایی، آهو خردمند، جعفر دهقان، قطب الدین صادقی، فرخ نعمتی و... به ایفای نقش می پردازد.

اصغر فرهادی با «فروشنده»

اصغر فرهادی امسال با فیلم «فروشنده» با موضوع اجتماعی قرار است در جشنواره فیلم فجر حاضر شود. تاکنون ترانه علیدوستی و شهاب حسینی  در لیست بازیگران فیلم اعلام شدند او تعدادی از بازیگران فیلمش را از طریق فراخوان و ارایه ویدئو دعوت کرد و از فضای مجازی برای همکاری علاقمندان به بازیگری در فیلمش بهره برد.

رضا میرکریمی با «دختر»

«دختر» ساخته رضا میرکریمی هم سوژه اجتماعی دارد .این فیلم درباره دختری است که برای شرکت در یک میهمانی از آبادان به تهران می آید و با مشکلاتی مواجه می شود. فیلمبرداری جدیدترین ساخته میرکریمی آغاز شده و گروه هم اینک مشغول فیلمبرداری صحنه های فیلم هستند. این فیلم در سکوت خبری در حال فیلمبرداری است و از بازیگران آن می توان به مریلا زارعی و فرهاد اصلانی اشاره کرد.

مسعود ده‌نمکی با «رسوایی2»

مسعود ده نمکی در جشنواره امسال با فیلم «رسوایی2» حاضر خواهد شد. این فیلم داستان جالبی دارد و هم اینک مراحل پست پرداکشن را سپری می کند. این فیلم با حضور اکبر عبدی ، محمدرضا شریفی نیا، سحر قریشی ، امیر نوری و... ساخته شد و یکی از امیدهای اکران در سال 95 به شمار می آید.

کمال تبریزی با «امکان مینا»

کمال تبریزی در سکوت خبری فیلم جدیدش را با نام «امکان مینا» جلوی دوربین برد. این فیلم پیش از این با نام «کوری» آماده شده بود. داستان در دهه 50 می گذرد. یک نیروی انقلابی مامور می شود تا درمیان منافقین رخنه کند و وارد یک خانه تیمی شود او با تغییر ظاهر توسط یک زن وارد تشکیلات منافقین می شود اما غافل ا ز اینکه همسرش یکی از اعضای آن خانه است. این فیلم اگر به درستی تصویر شود ممکن است دوباره بتواند تبریزی را به روزهای اوج خود بازگرداند . همکاری منوچهر محمدی تهیه کننده صاحب نام سینما نوید فیلمی درخور توجه را به مخاطب می دهد.

کیومرث پوراحمد با «کفش‌هایم کو؟»

پوراحمد نیز قصد دارد با ساخت فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو؟» قصد دارد موضوع مهاجرت و تبعات آن (ملودرام خانوادگی) را به تصویر بکشد. این فیلم فضایی نزدیک به شب یلدا دارد که هم اینک گروه در حال جذب سرمایه و رسیدن به مرحله تولید هستند.تاکون حضور بزرگانی نظیر رضا کیانیان،مجید مظفری،فاطمه معتمدآریا،علیرضا زرین‌دست، مجید میرفخرایی،مهرداد میرکیانی در جدیدترین فیلم پوراحمد که این‌روزها در مرحله پیش تولید به سر می‌برد،قطعی شده است.

پرویز شهبازی با «نسیم»

پرویز شهبازی پس از ساخت فیلم موفق  «دربند» اینبار به سراغ «نسیم» رفته است  این فیلم موضوع اجتماعی دارد و در آن ساعد سهیلی به همراه چهره های جدید از جمله آزاده نامداری به ایفای نقش می پردازند. شهبازی به مرحله پس تولید اهمیت زیادی می‌دهد و هم اینک فیلم در مرحله پست پروداکشن قرار دارد.

علی‌اکبر ثقفی با «هلن»

اکبر ثقفی پس از تهیه کنندگی چند فیلم برای پسرش قصد دارد فیلم «هلن» را برای جشنواره آماده سازد او که این بار اقبال خود را مورد آزمون قرار می دهد از بازیگرانی چون بابک حمیدیان برای ایفای نقش اصلی بهره برده است.

محمد رحمانیان با «سینما نیمکت»

محمد رحمانیان نیز امسال با فیلم «سینما نیمکت» به جشنواره فیلم فجر خواهد آمد.این فیلم داستان مردی است که عاشق فیلم و سینما ست و درگیر اتفاقاتی در زندگی اش می شود قصه فیلم در دهه 60 روایت می شود و در آن اشکان خطیبی و مهتاب نصیرپور به ایفای نقش می پردازند.

محمدرضا هنرمند با «خرمگس»

محمدرضا هنرمند بعد از 14 سال دوری از سینما قصد دارد با ساخت یک فیلم کمدی به صحنه بازگردد. او فیلم جدیدش را به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی می‌سازد.

به گفته پیرهادی، «خرمگس» نام موقت فیلم است و فیلمنامه آن را احمد رفیع‌زاده نوشته است. این در حالی است که مدتی گفته می‌شد هنرمند قصد دارد فیلمنامه «خواهران نازنین» را مقابل دوربین ببرد که ساخت آن منتفی شده است.

محسن عبدالوهاب با «به دنیا آمدن»

محسن عبدالوهاب هم فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» را با موضوع اجتماعی  برای حضور در جشنواره آماده می کند این فیلم  قصه زن و شوهری را روایت می کند که در میانسالی به سر می برند و با مشکلاتی رو به رو می شوند.در این فیلم  هدایت هاشمی، الهام کردا و بهناز جعفری به ایفای نقش های اصلی می پردازند.

وحید موسائیان با «قشنگ و فرنگ»

قشنگ و فرنگ اوایل خرداد امسال مقابل دوربین رفت و بعد از دوماه فیلمبرداری در تهران و کیش، بخش های ایران آن به پایان رسید.

رونمایی از جدیدترین فیلم وحید موسائیان در صورت تأیید هیأت انتخاب، جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود.

رضا کیانیان، افشین هاشمی، رعنا آزادی‌ور، منظر لشگری، امید روحانی، حسین محب اهری، نورالدین جوادیان، سحر آربین، با هنرمندی هانیه توسلی، بیتا فرهی و  احترام برومند بازیگرانی هستند که تاکنون در این اثر ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خانه‌ای قشنگ دارد و فرنگ. رویا دارد و واقعیت و عشقی که خانه را سرپا نگه می‌دارد.

فرزاد موتمن با «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»

«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» دهمین فیلم بلند فرزاد موتمن پس از آخرین ساخته او «خداحافظی طولانی» محسوب می‌شود که فیلمنامه این اثر جنایی‌پلیسی توسط امیر عربی به‌نگارش در‌آمده است. 

فیلمبرداری این فیلم سینمایی هم‌اکنون در اداره آگاهی استان تهران در حال انجام است و به‌گفته فرزاد موتمن فیلمبرداری تا 15 روز آینده در تهران به‌پایان خواهد رسید تا این فیلم برای نمایش در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آماده ‌شود. 

در این فیلم سینمایی فریبرز عرب‌نیا در نقش کارآگاه ظاهر می‌شود و علاوه بر او، سیامک صفری، ژاله صامتی، آتیلا پسیانی، محمدرضا غفاری، بهاران بنی‌احمدی، علیرضا ثانی‌فر، روشنک گرامی، عمار تفتی، شبنم فرشادجو، امیرحسین فتحی، مجتبی سلمانی، شیوا کریمی به ایفای نقش می‌پردازند. 

در خلاصه داستان فیلم آمده است: صبح است، مادری سراسیمه وارد کلانتری می‌شود و به افسر نگهبان می‌گوید دختر جوانش سحر، دیشب به خانه بازنگشته است.

مانی حقیقی با «پنجاه کیلو آلبالو» و «اژدها وارد می‌شود»

پیش از این قرار بود کارگردانی این اثر سینمایی را شهرام شاه حسینی که آخرین فیلمش با عنوان «خانه دختر» در توقیفی اعلام نشده و غیر رسمی به سر می برد «۵۰ کیلو آلبالو» که به قلم مشترک فرهاد توحیدی و مانی حقیقی نوشته شده، کارگردانی کند که بنا به دلایلی ساخت این فیلم به مانی حقیقی سپرده شده است؛ شاه حسینی از چند ماه قبل پیش تولید این اثر سینمایی را آغاز کرده بود و برخی از رسانه ها از مهرداد صدیقیان و پگاه آهنگرانی به عنوان بازیگران اصلی این فیلم یاد کرده بودند.

مانی حقیقی کارگردان این اثر اعلام کرده که فضای به شدت مغموم و عصا قورت داده فیلم های اکران شده در جشنواره فیلم فجر باعث شده تا عزمش برای تولید این کمدی رمانتیک جدی تر شود.

فرهاد آییش، سیامک انصاری، مانی حقیقی، سروش صحت، ساعد سهیلی، افسانه بایگان، امید روحانی، بهنوش بختیاری، هادی کاظمی، پژمان جمشیدی، آزاده صمدی،علی صادقی، هستی مهدوی و مونا احمدی بازیگران جدیدترین فیلم مانی هستند هستند که از داستانی کمدی برخوردار است.

همچنین احتمالا مانی حقیقی با فیلم «اژدها وارد می‌شود» با نام قبلی «شن،جن،ین» نیز متاقضی حضور در جشنواره فجر خواهد بود.

بازیگران اصلی این فیلم، امیر جدیدی، همایون غنی‌زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری و کیانا تجمل هستند.

بهنام بهزادی با «وارونگی»

بهنام بهزادی کارگردان آثاری همچون «تنها دوبار زندگی می کنیم» و «قاعده تصادف» در سکوت خبری کامل سومین اثر سینمایی خود را با نام «وارونگی» مقابل دوربین بهرام بدخشانی برد و بازیگرانی همچون علی مصفا و سحردولت شاهی به بازی در این فیلم سینمایی پرداختند.

در ارتباط با داستان «وارونگی» شنیده می‌شود که قصه فیلم مربوط به بیماری تنفسی و ریوی مادری است که بنا به توصیه پزشک باید به علت آلودگی هوا، مابقی عمر خود را  خارج از شهر تهران سپری کند، همین امر سبب مشکلاتی بین دو دختر وی می‌شود.

در میان فیلمسازانی که امسال فیلم‌هایشان را برای جشنواره آماده می کنند علاوه بر فیلمسازان اول کارگردانانی چون مجید برزگر،علیرضا امینی،تینا پاکروان،رامبد جوان ،نرگس آبیار، محمد حسین فرح بخش، سعید سهیلی، هاتف علیمردانی، هومن سیدی،افشین هاشمی،جلال دهقانی اشکذری،امید بنکدار و کیوان علیمحمدی ، منوچهر هادی،بیژن میرباقری نیز دیده می‌شود.

به نظر می‌رسد هرچند در حال حاضر سکوت عجیبی در ستاد جشنواره فجر حاکم است اما در سوی مقابل هیاهوی زیادی از طرف بزرگان سینما و فیلمسازان معتبر برای حضور در جشنواره فجر و ربودن سیمرغ بلورین آغاز شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها