أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۴۷۹۰۴
زمان انتشار: ۰۸:۴۱     ۰۹ آبان ۱۳۹۴
در نخستین نشست جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار عنوان شد
در نخستین نشست جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار مهمترین مسئله برای بازی‌های رایانه‌ای مسئله توزیع عنوان شد و اعلام شد که یکی از موضوعاتی که در جشنواره پیگیری می‌شود این است که عقبه پشتیبانی بازی‌های رایانه‌ای قوی شود.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه 598، نشست خبری نخستین جشنواره مردمی بازی‌های رایانه‌ای عمار با حضور حسن عباسی و وحید جلیلی در حسینیه هنر برگزار ‌شد.

بنابر این گزارش در ابتدای این نشست خبری، سول منفرد دبیر اجرایی جشنواره عمار گفت: برای جلوگیری از قرار گرفتن جشنواره بازی‌های رایانه‌ای زیر سایه جشنواره فیلم عمار تصمیم بر این شده تا این جشنواره به صورت جداگانه و در اردیبهشت ماه سال آتی برگزار شود.

وی افزود: لذا بازی‌نویسان و بازی‌سازان می‌توانند تا 15 اسفندماه آثار خود را در 6 موضوع استقلال‌خواهی و استقلال‌ستیزی، بیداری اسلامی، تحولات منطقه و مسئله فلسطین، فناوری هسته‌ای، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی - اسلامی و بازی‌های اقتباسی ارسال کنند و قالب‌های بازی‌ها شامل بازی‌نامه‌نویسی، بازی‌های اندروید و بازی‌های تک مرحله و چند مرحله PC است.

حسن عباسی، دبیر نخستین جشنواره مردمی بازی‌های رایانه ای عمار نیز با اشاره به اهداف جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار، گفت: این جشنواره تنها یک پدیده هنری و فناوری نیست و به دنبال ضریب نفوذ و تأثیرگذاری در میان مخاطبان و همچنین شناسایی استعدادها و توانایی‌های جوانان در عرصه بازی‌سازی است.

وی نقش بازی‌های رایانه‌ای به عنوان نظام‌سازی در جامعه و تعلیم‌پذیری نسل آینده را یادآور شد و افزود: بازی‌های رایانه‌ای در آینده آموزش و پرورش و آموزش عالی ما را متحول می‌کند و بسیاری از آموزش‌ها در آینده از بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود.

عباسی با بیان اینکه رسانه‌های یک طرفه مانند سینما، رادیو و تلویزیون در 15 سال آینده با بحران مخاطب روبرو می‌شود، تاکید کرد:در این بین بازی‌های رایانه‌ای به‌دلیل ویژگی تعاملی آنها با مخاطبان مورد توجه بیشتر قرار خواهد گرفت چراکه بازی‌های رایانه‌ای 3 ویژگی را دارند که در سایر رسانه‌ها نیست اول اینکه نقش اول بازی را مخاطب آن بازی خواهد داشت و دوم اینکه در اثر سینمایی و فیلمنامه نمی‌توان هیچ دخل و تصرفی داشت ولی مخاطب می‌تواند در بازی کامپیوتری سناریوهای مختلف را اعمال کند و در کنار این دو ویژگی کارگردانی کار در بازی‌های رایانه‌ای نیز به دست مخاطب است.

وی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار به خاطر امنیت نظام‌سازی این رسانه است، با اشاره به دگردیسی در جامعه در 5 مرحله صنعتی، اطلاعاتی، دانش‌پایه و مجازی گفت: جامعه مجازی بر مبنای اصالت و کاراکتری است که مخاطب خلق می‌کند که برای اولین بار فرد در قالب آواتار اسطوره خودش را می‌سازد و این کنشگری در طول تاریخ بشری سابقه نداشته است لذا جامعه الحاقی در کمتر از 10 سال آینده فراگیر خواهد شد و ثقل آن در بازی است.

عباسی با بیان اینکه بازی فقط یک پدیده هنری،‌ رسانه‌ای و سرگرمی نیست، اهمیت بازی را در سیاستگذاری فرهنگی عنوان کرد و افزود: مهمترین جهت‌گیری این است که جامعه نگاه جدی به مقوله بازی پیدا کند و اینکه مسئولان بازی را به عنوان پدیده نوظهور و گران بپذیرند و حمایت‌های جدی کنند لذا در جشنواره عمار تلاش داریم ارزش‌گذاری‌های مناسبی در آثار صورت بگیرد تا زیرساخت‌های فنی بازی‌های کامپیوتری فراهم شود ضمن اینکه هنرمندان حوزه گرافیک و هنر باید ورود جدی به این حوزه داشته باشند.

وی به فضای داخلی بازی‌های رایانه‌ای نیز اشاره و تاکید کرد: مهمترین مسئله برای بازی‌های رایانه‌ای مسئله توزیع است و اکثر بازی‌هایی که در کشور تولید می‌شوند بیشترین صدمات مالی و اقتصادی را از این حوزه می‌خورند لذا یکی از موضوعاتی که در جشنواره پیگیری می‌کنیم این است که عقبه پشتیبانی بازی‌های رایانه‌ای قوی شود.

وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار نیز در این نشست خبری گفت: در شرایطی که بازی‌های رایانه‌ای ضد ایرانی و اسلامی ساخته می‌شود این جشنواره می‌تواند در خنثی کردن این شبیخون فرهنگی نقش بسزایی داشته باشد لذا جشنواره مردمی عمار در کنار فیلم و گرافیک برای تکمیل چرخه تولید محصولات فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ورود به عرصه بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان دنباله بسیار مهمی از سینما در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به سه رویکرد مواجهه با جهان غرب افزود: برخی از ابزار فرار استفاده می‌کنند و گروهی فقط نقد می‌کنند اما رویکرد سوم بنا به تعبیر شهید آوینی این است که حجاب تکنیک را در اختیار بگیریم و ابزارها را به نفع آرمان‌های ملکوتی مصادره کنیم.

جلیلی با بیان اینکه امروز بچه‌های انقلاب در عرصه بازی‌های رایانه‌ای رویکرد سوم را انتخاب کرده و فرصت‌های خوبی به دست آورده‌اند، افزود: این در حالی است که فضای بازی ابعاد فلسفی و منطقی دارد و جامعه ایرانی با همان عقبه فرهنگی و فلسفی خود می‌تواند قابلیت‌های چشم‌گیری را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای گنجینه بسیار بزرگی در اختیار داریم، تاکید کرد: جشنواره بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند این بستر را فراهم کند که بازی‌سازان و مهندسان جوان کشور نظریه‌پردازان و هنرمندان به هم نزدیک شوند.

جلیلی در مورد حمایت‌های مالی که از ساخت بازی‌های رایانه‌ای نیز گفت: من از سمت مدیریت فرهنگی مشهد این وعده را می‌دهم که پروژه‌ها و موضوعاتی که در مورد واقعه مسجد گوهرشاد ساخته شود، حمایت مالی کنیم و از کسانی که در موضوع واقعه مسجد گوهرشاد و 7 سال دفاع مقدس (سال‌های 1313 تا 1320 از زمان صدور فرمان کشف حجاب تا کنار رفتن دیکتاتوری رضا خان) حمایت مالی می‌کنیم و در کنار این، به نظرم سنت وقف، این امکان را هم برای ساخت آثار و بازی‌های کامپیوتری فراهم می‌کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها