أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۷۹۳۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۰۹ آبان ۱۳۹۴
در حالی که چند روز به زمان اجرای بسته ضد رکود دولت باقی‌مانده، کارشناسان بازار خودرو معتقدند آغاز پرداخت وام خودرو به مثابه یک دوپینگ نه‌چندان بلندمدت وضعیت فروش خودروسازان و رکود عمیق موجود در بازار را بهبود خواهد بخشید.
به گزارش پایگاه 598، شش روز دیگر پرداخت وام ۲۵میلیونی خودرو آغاز می شود و هم اکنون بانک مرکزی با فراخواندن مدیران عامل بانک ها از آنها خواسته زمینه رسیدن هر چه سریع تر و بیشتر این تسهیلات به دست متقاضیان را فراهم کنند.

در همین حال نگاه کارشناسان به اثرات این وام در رشد فروش خودروسازان و کاهش رکود موجود در این بازار مثبت مشروط است.

مثبت از آن سو که به هر حال این وام یک قدرت خرید در اختیار بسیاری از خانوارهای ایرانی قرار می دهد که وسوسه کننده خواهد بود.

از سوی دیگر خانوارهایی که قصد تعویض خودروی خود و دریافت خودروی نو را دارند با این وام به قصد خود می رسند بنابراین در هر حال بخشی از مردم به سوی استفاده از این وام خواهند رفت و فروش خودروسازان بهبود خواهد یافت.

با این حال این همه ماجرا نیست، زیرا تردیدهایی در اثر کردن بی چون و چرای وام ۲۵ میلیون تومانی وجود دارد.

یکی از این تردیدها در اقساط وام و بلند مدت بودن بازپرداخت آن است که هزینه سوار شدن خودروی نو و لذت بردن از آن را بالا برده و ممکن است برخی خریداران را دچار تردید کند.

به این صورت که ممکن است اقساط این وام سرجمع بازپرداخت آن پس از هفت سال را به۴۰ میلیون تومان نزدیک کند و جمع زدن ۱۵ میلیون تومان اضافه پرداخت، همراه افت قیمت خودرو به دلیل کهنه شدن هفت ساله آن، چندان ارزنده به نظر نرسد.

از سوی دیگر تردیدها برای افت کیفیت خودروهای داخلی و مشاهده نشدن اقدامی روشن از سوی خودروسازان، عامل دیگری درباره احتمال تردید در استفاده گسترده مردم از وام خرید خودروست. زیرا خودروهای مانده در انبار خودروسازان با همان کیفیت انتقادی قبل تولید شده اند و ممکن است مردم در انتظار تولید خودروهای نوتر، خریدشان را به تاخیر بیندازند.

این چنین است که کارشناسان، وام فعلی خودرو را یک دوپینگ برای خودروسازان توصیف کرده و به آنان هشدار می دهند که اگر فکری برای تغییر خودروهای نامطلوب فعلی و ورود مدل های کیفی (به جز چینی ها) نکنند، امکان بازگشت رکود و کمپین هایی چون نخریدن خودروهای صفر وجود خواهد داشت.

خروج از رکود خودروسازان با کمک وام

در این باره بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو به جام جم گفت: بسته ای که به عنوان رونق اقتصادی و تحریک تقاضا از سوی دولت رونمایی شد می تواند تا حدودی در اقتصاد کشور موثر باشد، اما بیشترین توجه دولت در این بسته به خودروسازان بوده و پیش بینی می شود که این توجه بی تاثیر نبوده و می تواند تقاضا را در این صنعت افزایش دهد.

وی افزود: تصویب وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو قدرت خرید خانوارها را افزایش می دهد و برآوردها این است که استقبال خوبی برای خرید خودرو انجام شود و خودروسازان از رکود خارج شوند.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: البته این یک درمان کامل برای صنعت خودرو نیست به این دلیل که تا کیفیت محصولات تولید داخل بالا نرود نمی توان امید چندانی به رشد فروش آنها داشت.

شهریاری با اشاره به موضوع رکود خودروسازان ادامه داد: عمیق شدن رکود خودروسازان ناشی از تصمیمات غیرمدیریتی کمپانی ها بود به این دلیل که در دولت گذشته افرادی بر سر کار آمدند و سکان کمپانی های خودروساز را در دست گرفتند که تجربه کافی در این زمینه نداشتند و موجب شدند تا کیفیت خودروهای داخلی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در آن زمان کمپانی های خودروساز به جای خرید قطعات تولید داخلی به منظور کاهش هزینه های خود به واردات قطعات بی کیفیت درجه ۲ و ۳ چینی روآوردند و همین موضوع باعث شد بعد از مدتی شاهد راه افتادن کمپین نخریدن خودروی صفر باشیم.

تاثیر کوتاه مدت

دکتر محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت وگو با جام جم اظهار کرد: هر بازاری متشکل از عرضه و تقاضاست و بازار خودرو هم از این موضوع مستثنا نیست. آنچه در هدف بسته تحریک تقاضای دولت به چشم می خورد، خروج خودروسازان و برخی صنایع از رکود است، اما مهم ترین بحث اینجاست که برای رشد خرید، فقط تقاضا محرک کافی نیست و نیاز به مولفه های دیگری مانند ارتقای کیفیت دارد که در این خصوص از سوی خودروسازان چیزی به چشم نمی خورد.

وی افزود: در این که دولت قصد دارد خودروسازان را از رکود خارج و مردم را صاحب خودروی نو کند، هیچ شکی نیست، اما آنچه حائز اهمیت است بازپرداخت این وام است که ممکن است افراد را بر سر دوراهی قرار دهد. دولت در این بسته بازپرداخت وام خودرو را هفت سال در نظر گرفته و همین موضوع دلیلی شده تا برخی افراد برای دریافت این وام تردید کنند و حتی امکان این که نتوانند اقساط آن را بپردازند، وجود دارد. البته اقساط آن نیز هست. چون بعد از طی هفت سال قیمت تمام شده خودرو به همراه افت طبیعی آن به خاطر مدل، ممکن است ضرر مضاعفی برای خریداران در پی داشته باشد.

یوسفی گفت: تصویب وام در روزهای اول اعلام، به خاطر رفتارهای هیجانی افزایش فروش را به دنبال دارد، اما بعد از مدتی این تب و تاب در کشور کاهش می یابد و ممکن است حتی قیمت خودرو در بازار روند رشد را پیش بگیرد و دولت در این زمینه باید تمهیداتی داشته باشد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مشکل صنعت خودروی کشور با تصویب وام ۲۵ میلیون تومانی حل نمی شود به این دلیل که تحول کمی و کیفی در تولیدات کشور به چشم نمی خورد و کیفیت محصولات تولیدی رقابت پذیر نیست.

وی تصریح کرد: اگر کیفیت خودروهای تولیدی کشور اصلاح نشود حتما منابع مردم به سمت خودروهای وارداتی سوق پیدا خواهد کرد، اما اگر بعد از تصویب برجام خودروسازان کیفیت محصولات خود را ارتقا دادند می توانند با خودروسازان خارجی رقابت کنند و از حضور آنها در کشور هراس نداشته باشند، اما اکنون این هراس وجود دارد.

تاثیر وام مثبت است

از سوی دیگر غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به جام جم گفت: اکنون رکود در بازار خودروهای داخلی بیشتر شده و اظهارنظر مردم بر این پایه استوار است که قصد خرید خودروی تولید داخل را با حداقل نقدینگی دارند و آنچه به نظر می رسد این است که تاثیر وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو مثبت است.

وی افزود: از زمانی که نخریدن خودروی صفر تولید داخل در بازار اوج گرفت، رکود بازار عمیق تر شد و افراد حتی نسبت به تعویض خودروی خود با اکراه فراوان تصمیم می گرفتند، اما اکنون همان افراد تصمیم دارند تا از این وام بهره مند شوند و نسبت به نوسازی وسیله حمل و نقل خود اقدام کنند.

این مقام صنفی ادامه داد: پیش بینی می شود این وام استقبال خوبی را در برداشته باشد، به این دلیل که افراد از مراجعه به بانک و مراحل پیچیده دریافت وام رها هستند و با مراجعه به نمایندگی می توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

اظهارات خودرویی وزیر صنعت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اینک مردم برای خرید خودروی داخلی مرددند و منتظر وضعیت بازار خودرو پس از اجرای برجام هستند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت زاده افزود: طی چند ماه اخیر با تبلیغ های مخرب صورت گرفته علیه خودروهای داخلی، مشکلاتی متوجه این بخش شده است.

وی اظهار کرد: به این موضوع پی بردیم که دولت در این زمینه نتوانست کاری انجام دهد و دلیل عمده آن نیز تبلیغ گسترده دشمنان برای نخریدن خودروی داخلی است.

وزیـــر صنعت گفت: خودرویی که در این چند ماه با تبلیغ سوء مواجه شده همان خودروی شش ماه پیش است و اگر بهتر نشده بدتر هم نشده است.

منبع: روزنامه جام جم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
GERMANY
۱۰:۵۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
دولت به فکر خودشه
چرا وام ازدواج رو زیاد نمی کنه چرا نگران ازدواج نیست
چرا چون اینجوری پول تو جیب اونا نمی ره ولی الان پول تو جیب خودروسازان میره که شبه دولتی هستن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
دولت نگران خودرو سازهاست که مال خودشان و فک و فامیاشان است که ضرر میکنند از کمین نخریدن فرغون
پاسخ
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
با همه احترامی که به سایت ارزشی 598 قلئلم ولی در مورد صنایع داخلی به امر امام خامنه ای همواره خواهان مواضع حمایتی به هر بهانه درست یا نادرست مسئولین شرکتهای خودرو ساز داخلی هستم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها