أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۸۱۶۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۰ آبان ۱۳۹۴
پنجمین جلسه دادگاه متهم فساد نفتی/
متهم پرونده فساد نفتی با اشاره به اینکه اینکه اعلام شده خیلی شماره حساب به من داده‌اند تا پول پرداخت کنم و نکردم گفت: من دستورات را نگاه می‌کنم و اگر برایم خطری نداشته باشد پرداخت می‌کنم.

به گزارش پایگاه 598، ب-ز متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی، صبح امروز و در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: اینکه اعلام شده خیلی شماه حسابها به من داده‌اند تا پول پرداخت کنم و نکردم، وظیفه قانون‌ام بوده، من دستورات را نگاه می‌کنم و اگر برایم خطری نداشته باشد پرداخت می‌کنم. مثلا یکسری از این دستور پرداختها برای صندوق بازنشستگی وزارت نفت بوده است، اما من آنچه صلاح کارم بوده را انجام داده‌ام.

وی با بیان اینکه بانکها در خارج از کشور به دو نوع بازرگانی و سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شوند، گفت: بانکهای بازرگانی، داخل کشورها و با وجه رایج آن کشور کار می‌کنند، مثلاً بانک ملی و ملت می‌توانند با ریال کار کنند و 12 الی 13 درصد سپرده‌های مردم را به بانک مرکزی می‌دهند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بانک‌های سرمایه‌گذاری لازم نیست در بانک مرکزی سپرده‌گذاری شوند، هر چقدر بخواهند می‌توانند کار کنند اما نه با ارز آن کشور. در واقع بانکهای سرمایه‌گذاری فقط پول مردم را سرمایه‌گذاری می‌کنند و بانکهای بازرگانی هم وظیفه‌شان دادن بانک به مردم، پرداخت تسهیلات یا کمک به تاجران است.

ب-ز در ادامه تصریح کرد: بانک مسکن و بانک مرکزی وقتی می‌خواستند در بانک من حساب باز کنند، یک برگه‌ای را امضا کردند که اگر پول‌ها سرمایه‌گذاری شود اشکالی ندارد و با علم به همین موضوع در بانک مالزی حساب باز کردند، فرض می‌کنیم که من پول شرکت اچ کی را سرمایه‌گذاری کردم که اینطور نبوده، اما اگر همین کار را به فرض مثال انجام داده باشم، وظیفه ذاتی بانک من بوده است.

وی ادامه داد: خلق پول که اشکالی ندارد، بانکها هم خلق پول می‌کنند و این خلق پول تا زمانی جرم نیست که بانک بتواند پاسخ مشتری را بدهد، اما هر زمان که نتواند پاسخگوی مشتری باشد مجرم شناخته می‌شود.

بابک زنجانی ادامه داد: متأسفانه در این پرونده مدام می‌بینیم موضوع منشأ مطرح شده و گفته شده که پول من منشأ ندارد، این در حالی است که به آن منشأ نمی‌گویند بلکه پشتوانه مالی است. در اصل، یک شخص یا یک بانک به اندازه پول، طلا و اعتباری که نزد دیگران دارد پشتوانه مالی دارد و متأسفانه بازپرس‌هایی که اطلاعات کمتری به قانون پول و تجارت دارند، منشأ پول را با پشتوانه آن اشتباه می‌گیرند.

این متهم نفتی تصریح کرد: من به آقای دکتر «پ» احترام می‌گذارم، اما با ایشان اختلاف نظر دارم و اختلاف‌نظرم را مطرح می‌کنم. ایشان باید پشتوانه مالی را دنبال کنند نه منشأ را.

وی ادامه داد: بانک مسکن و بانک توسعه برای خود واحدی به نام اطلاعات بانکی دارند که اگر بخواهند با یک بانک دیگر همکاری داشته باشند، از طریق این واحد ارزیابی می‌کنند، مثلاً بانک FIRST SLAMIC BANK را بررسی می‌کنند و می‌گویند جمعاً می‌توانیم به این بانک یک‌هزار میلیارد اعتبار بدهیم.

این متهم نفتی گفت: من تعجبم این است که در دولت قبلی هر کاری که انجام می‌شده، کسی نمی‌دانسته، و امروز که دولت تغییر کرده، فکر می‌کنند قبلی‌ها هر کاری کرده‌اند اشتباه بوده و همه هم امروز و در این دولت فهمیده‌اند که من کلاهشان را برداشته‌ام.

وی خطاب به وکلای بانک مسکن گفت: پولم من در حساب شما بوده، بد یا خوب، حساب را ریجکت کنید، شما طلبی از من ندارید که اینحا نشسته‌اید و به جان من چسبیده‌اید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها