امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۴۸۲۰۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۱۰ آبان ۱۳۹۴
شیخ شفیق جرادی در سومین کنگره علوم انسانی اسلامی:
رئیس موسسه پژوهشی «معهد المعارف الحکمیة للدراسات الدینیة والفلسفیة» لبنان گفت: بیشترین آسیب ما این است که برای تولید علوم انسانی اسلامی به غرب چشم دوخته‌ایم، در حالی که باید حرکت در این مسیر را بدون قیمومیت غربی‌ها آغاز کنیم.

به گزارش پایگاه 598، کمیسیون‌های متعدد سومین کنگره علوم انسانی اسلامی ساعتی پیش با حضور اساتید این حوزه در سالن همایش‌های صدا و سیما آغاز شد.

در ادامه کمیسیون فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی، شیخ شفیق جرادی رئیس موسسه پژوهشی «معهد المعارف الحکمیة للدراسات الدینیة والفلسفیة» لبنان با اشاره به اینکه در مقاله خود به بحث ادیان آسمانی توجه کرده است، گفت: براساس دیدگاه دینی وحیانی که بدان بسیار علاقه‌مند هستم، انسان ها با محوریت خدایی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی در مسیحیت نیز به دلیل برخی دیدگاه‌های کاتولیک‌ها از علوم دور شده است، گفت: در حوزه علوم انسانی اسلامی نباید از انسان، وحی و خداوند غافل شویم و ارزش‌ها را باید مدنظر قرار دهیم.

جرادی با اشاره به اینکه محور بودن انسان در علوم انسانی بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: انسانی که در چارچوب علوم انسانی اسلامی مدنظر است متمایز از انسانی است که در غرب مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین هر فردی باید پیش از اینکه مباحث خود را مطرح کند مشخص بدارد که دیدگاهش نسبت به انسان و حیثیت و کرامت او چیست؟

وی در ادامه یادآور شد: ما در حوزه علوم انسانی باید تلاش کنیم دارالاسلامی را که در قرآن کریم آمده بشناسیم ولی در این مسیر باید تلاش بیشتری کنیم و چارچوب های صحیح علوم انسانی را دریابیم و در نهایت روشی برای علوم انسانی ایجاد کنیم که تجربیات معاصر و کنونی را پیدا کرده و در سطح دولت و ملت و مقاومت اسلامی و جنبش های مردمی حرکت کنیم.

این اندیشمند لبنانی اظهار داشت: با این ارتباط ما می توانیم بهترین مراکز فعال را ایجاد کرده و در عین حال ماهیت آنها را بشناسیم و با دیدگاه های مختلف آشنا شویم، بیشتر بحث های ما در حوزه علوم انسانی مقابله کردن در برابر غرب است به جای اینکه حرکت تولیدی خود را آغاز کنیم و درجهت تبلور علوم انسانی اسلامی تلاش کنیم و از قیمومیت غرب در بیایم باید هوشیار باشیم و از محققان علوم اجتماعی و فلسفی خود آغاز کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها