کد خبر: ۳۴۸۲۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۱۰ آبان ۱۳۹۴
انتقادات تند کارشناس مسائل اقتصادی از وضعیت این روزهای دولت
اقتصاددان و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه بسته دوم خروج از رکود دولت تنها به صنایع خودروسازی، پتروشیمی و بانک‌ها توجه دارد، گفت: بانک‌ها خودشان بیشترین و مهم‌ترین عامل تزریق سرمایه به بخش‌های غیر تولیدی و دلال‌ها هستند.

به گزارش پایگاه 598، ابراهیم رزاقی اقتصاددان و مدرس دانشگاه درخصوص بسته دوم خروج از رکود دولت گفت: این بسته نشان دهنده آن است که مسائل واقعی اقتصاد ایران در ذهن مسئولان انعکاس ندارد؛ در واقع این بسته در جهت نامه 4 وزیر است.

وی افزود: در این بسته مسائل اقتصاد ایران در صنایع خودرو سازی، پتروشیمی و بانک ها خلاصه شده است، درصورتی که بانک‌ها خودشان بیشترین و مهم‌ترین عامل تزریق سرمایه به بخش‌های غیر تولیدی و دلال‌ها هستند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه این تزریق پول، باعث ضرر مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌شود گفت: صنعت پتروشیمی ما هم خام فروش است و با تمام حمایت‌هایی که از آن‌ها می‌شود هنوز هم نفت خام می‌فروشند.

رزاقی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ما هنوز در مراحل اولیه خود باقی مانده است اظهار داشت: با صادر کردن یک میلیون تن از مواد پتروشیمی تنها برای 500 نفر شغل ایجاد می‌شود ولی اگر این یک میلیون تن را تبدیل کنیم به کالای نهایی تبدیل به 200هزار شغل خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما سالانه 15 تا 20 میلیون تن مواد پتروشیمی را خام فروشی می‌کنیم و ساختار صنعت پتروشیمی‌ ما با همه‌ی حمایت هایی که دولت می‌کند در همین حد باقی مانده است و حتی اگر خارجی‌ها هم بیایند می‌خواهد ما درهمین فضا باقی بمانیم.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه با اشاره به صعنت خودرو سازی کشور گفت: خودرو سازها خودشان وارد کننده هستند و سرمایه‌هایی که دارند را در خودرو سازی به کار نمی‌گیرند چون سود آن‌ها کم است و به سراغ کار‌های بانکی می‌روند.

رزاقی گفت:  بیشترین سهم واردات خودروهای گران قیمت خارجی برای خودروسازان داخلی است.

وی در خصوص مبارزه با فساد بانکی در کشور ما گفت: مبارزه با فساد بانکی در کشور ما به خوبی انجام نشده است؛ به همین دلیل بانک‌ها صرفا به دنبال سود هستند و خیلی کم به سراغ حمایت از تولید داخلی می‌روند.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه با اشاره به بسته دوم خروج از رکود دولت اظهار داشت: در بسته دوم خروج از رکود دولت هیچ انعکاسی از مسائل واقعی اقتصاد کشور مثل بیکاری، فقر، بی‌خانمانی و... دیده نمی شود.

رزاقی با بیان اینکه دولت هزینه‌های بسیار گزافی را در زمینه واردات انجام می‌دهد گفت: درسال گذشته 16 میلیارد دلار گندم وارد کشور شده است در صورتی که ما می‌توانیم بسیاری از وارداتمان را داخل تولید کنیم و هیچ نیازی به به واردات نداشته باشیم.

وی افزود: دولت فکر می‌کند این روندی که در پیش گرفته است بهترین و شایسته‌ترین روش برای خروج از رکود است، اما دولت در اشتباه است؛ تنها راه‌کاری که میتواند مشکلات کنونی را حل کند این است که دولت از تولیدات داخلی حمایت کند.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه دولت باید از فعالیت‌های غیر تولیدی مالیات دریافت کند عنوان کرد: یک عده که به آن‌ها دلال گفته می‌شود؛ می‌آیند و با خرید و فروش کالاهای مختلف، قیمت‌ها را بالا می‌برند و در همان نقطه حساس می‌فروشند و تعداد زیادی از مردم عادی وسوسه می‌شوند و سرمایه‌ای را که یک عمر برای آن تلاش کرده‌اند از دست می‌دهند.

رزاقی گفت: تنها با یک تفکر می‌توان بسته پیشنهادی دولت را قبول کرد؛  آن هم این است که فکر کنیم این بسته پیشنهادی دولت یک برنامه موقت و به اصطلاح سرکاری است تا آن موضوعی که رئیس جمهور وعده داده است اتفاق بی‌افتد و خارجی‌ها بیایند و ایران را آباد کنند؛ چرا که رئیس جمهور گفته بود تمام مشکلات ما با رفع تحریم‌ها حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت هزینه های سنگینی را در برجام به ملت تحریم کرده است اظهار داشت: دولت در برجام امتیازات زیادی را به غربی‌ها داد تا آن‌ها بیایند و مشکلات کشور ما را حل کنند؛ و بسته پیشنهادی خروج از رکود تنها یک شیوه‌ای برای فریب مردم است تا بگویند ما داریم کاری می‌کنیم.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه تصریح کرد: کشورهای خارجی هیچ کاری برای ما نخواهند کرد و تنها به فکر منافع خودشان هستند و این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه ما از زمان پهلوی و پیش از آن هم شاهد سود جویی‌های دولت‌های غربی و آمریکا در کشور خودمان بوده‌ایم.

رزاقی با اشاره به صحبت‌های نعمت زاده وزیر صنعت در خصوص وارد کردن مدیر اقتصادی از خارج گفت: این توهین به ملت ایران است؛ در دوره کاپیتولاسیون هم اوضاع به این شدت نبود که مسئولان ما بگویند باید مدیر وارد کنیم.

وی افزود: دولت مدیریت خودش را میبیند و می‌گوید باید مدیر وارد کنیم، اگر مدیران دولت لایق نیستند این دلیل بر بی‌لیاقتی همه نیست.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه عنوان کرد: مدیران دولت یازدهم خیلی به استقلال اقتصادی اعتقاد ندارند چون نظام لیبرالی اقتصادی را به کار گرفته‌اند و نظام لیبرال اقتصادی ما از آمریکا هم بدتر است چون آمریکا از تولید داخلی حمایت می‌کند ولی دولت تدبیر و امید این کار را هم انجام نمی‌دهد.

رزاقی خاطر نشان کرد: اگر وضع موجود ادامه پیدا کند بسته خروج از رکود دولت تبدیل به یک بسته تورمی خواهد شد.

وی گفت: تورم در کشور ما به درستی محاسبه نمی‌شود و اگر به درستی محاسبه شود خیلی بیشتر از شرایط موجود خواهد شد و همین تورم باعث شده تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند ولی دولت بگوید تورم کاهش یافته است.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه درخصوص حمله ترکان به وزرای منتقد به دولت گفت: از زمان دولت سازندگی تا امروز، مسئولان حرف‌هایی را رسانه‌ای می‌کنند که مسائل واقعی جامعه نیست، از جمله این افراد آقای ترکان و وزرای دولت یازدهم هستند و رئیس جمهور که در صدر این لیست قرار دارد.

رزاقی با بیان اینکه در خصوص ثروت نعمت‌زاده هم نمی‌توان به این راحتی صحبت کرد چرا که وی در تمام دولت‌ها در زمینه پتروشیمی مسئولیت داشته عنوان کرد: اینگونه صحبت کردن در خصوص چهار وزیر درست نیست و این حرف‌ها به معنای حمایت از وزرا نیست بلکه به معنای حمایت از حیثیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: این حرف‌های مشاور رئیس جمهور حیثیت نظام را در منطقه از بین می‌برد و باید از ترکان پرسید اگر مستنداتی در خصوص رانت خواری وزرا دارد چرا آن را با رئیس جمهور در میان نگذاشته است یا مستندات خود را به مقامات قضایی ارائه نکرده است تا با 4 وزیر "مفت خور" و "رانت خوار" برخورد قانونی صورت بگیرد.


منبع : راه دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
سيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
سلام خوب با توجه به فرجام برجام خدمت وزير محترم بايد گفت كه بايد ميگفتن: حالا وقت اينه كه مدير درتمام بخشها وارد كنن مثلا اگه وزير يا حتي رييس جمهور ويا حتي سخنگو و ... وارد كنن چرا كه تجربه زيادي دارن و ايران كشور گل وبلبل ميشه اخ چه كيفي ميده با اونها عكس يادگاري گرفتن راستي چرا صبر كنيم همين الان جك استراو نقدا حضور دارن و اقاي اوباما هم جند وقت ديگه هم بازنشست ميشن و حتي نمايندگان سنا و .. ديگه چرا اينهمه تو سر هم بزنيم كه فلاني نماينده يا فلاني رييس جمهور بشه اي خدا چه كيفي داره صبح بلند ميشي ميبيني همه چيز سر جاشه و لازم نيست ديگه 150سال صبر كني تامثلا تكنولوژي جراحي گوش وارد ايران بشه ويا احتمالا ايران بهش برسهو... اي واي مرديم از اين همه ....
پاسخ
توكلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
سلام اين دولت تدبير وامید بيچاره بدبخت تازه فهمید که تو تنه دولتش مدیر وجود ندارد و حالا به فکر وارد کردن مدیر از خارج افتاده زیاد هم ناراحت نباشید مگر شهر داری مدیر خارجی وارد نکرد چه اشکالی دار این بد بختت تازه شدن مثل پهلوی آب و میخواست بخوره از آمریکا اجازه ميگرفت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها