امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۴۸۲۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۱۰ آبان ۱۳۹۴
لاریجانی در سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی؛
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علوم انسانی اسلامی یکی از نیازهای مهم فکری جامعه را تشکیل می‌دهد.
به گزارش پایگاه 598، علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که صبح امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: امروز انسان پیش‌روندگی حرکت مهم علوم انسانی را در دنیا احساس می‌کند از دانشمندان و اساتید در حوزه که به این امر مهم پرداخته و توجه کرده‌اند تشکر می‌کنم چرا که علوم انسانی به عنوان یکی از نیازهای مهم فکری جامعه به شمار می‌رود.

 

وی افزود: از دیرباز یکی از دغدغه صاحبنظران این بود که در علوم انسانی نیازمند تحول بوده‌اند و این تحول این است که علوم انسانی حاصل کنش انسان‌ها از سر فکر وارده به مختصات فرهنگی دینی و عمومی کشور است.

 

لاریجانی در ادامه تاکید کرد که لازم است شناخت بیشتری نسبت به پیشینه مساحت‌های علمی داشته باشیم شهیدانی بزرگواری مانند مطهری و صدر در زمینه علوم انسانی اسلامی لابه‌لای آثار خود نظر داده و گاهی نیز کتاب نوشته‌اند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از زمان قبل از انقلاب نیز دغدغه تحول و رشد علوم انسانی و اسلامی نزد صابحنظران وجود داشت خاطر نشان کرد: اکنون دغدغه‌ای که بین عده‌ای از صاحبنظران وجود دارد همین مسئله است این دغدغه تصنعی نیست بلکه یک دغدغه اصیل است. بیانات مقام معظم رهبری نیز در این خصوص این دغدغه را برجسته‌تر می‌کند.

 

وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: همه علوم انسانی دارای یک اصول متعارف هستند ولی اصول موضوعه بدیهی نیست انتخاب این اصول موضوعه همیشه اینگونه نیست که یک امر جامع بین همه افراد باشد، بنابراین یک انتخاب است.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنای هندسه‌ها نیز برهانی بوده است عنوان کرد: لذا این انحصار را در علوم انسانی ندارد و همه علوم اعم از علوم انسانی می‌تواند براساس برداشت‌هایی از کنش انسان‌ها باشد.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه دو بخش اصلی در علوم انسانی وجود دارد گفت: یکی از این اصول امور فرازمانی و مکانی است. اصول موضوعه می‌تواند مسیرها را در پرتوافکنی متفاوت کند حتی در فلسفه نیز این اصل وجود دارد ممکن است در فلسفه بگوییم درمورد وجود حرف می‌زنیم و روش‌مان برهانی است ولی در مجموع علمی انسانی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها