يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۸۳۷۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۱۱ آبان ۱۳۹۴
روزنامه نیویورک‌تایمز، نزدیک به وزارت خارجه آمریکا در گزارشی به ماجرای مفقود شدن غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات ایرانی و سفیر سابق کشورمان در بیروت اشاره کرد و تلویحا فرضیه ربایش او را تقویت کرد.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه نیویورک‌تایمز، نزدیک به وزارت خارجه آمریکا در گزارشی به ماجرای مفقود شدن غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات ایرانی و سفیر سابق کشورمان در بیروت اشاره کرد و تلویحا فرضیه ربایش او را تقویت کرد. به گزارش پارس‌نیوز، نیویورک‌تایمز در این گزارش از سوءقصدهای مکرر آل‌سعود به رکن‌آبادی خبر داد و نوشت که از نگاه سعودی‌ها، رکن‌آبادی مغز متفکر ایران در حملات به جریان‌های نزدیک به سعودی‌ها در منطقه بود. متن گزارش نیویورک‌تایمز بدین شرح است:

یک ماه از فاجعه ازدحامی که حین مراسم سالانه حج اتفاق افتاد و به مرگ صدها و شاید هم هزاران مسلمان در مکه در عربستان‌سعودی انجامید، می‌گذرد و مقامات ایران، در جنگ لفظی فزاینده بین 2 کشور، مقامات سعودی را به سوءاستفاده از این رویداد برای ربودن مقامات ایران و استفاده از آنها به عنوان گروگان متهم کردند.  زمانی که این تنش بالا گرفته بدتر از این نمی‌شود، چرا که ایران و عربستان در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در سوریه شرکت می‌کنند. ایران که حامی بشار اسد است برای نخستین‌بار در این مذاکرات شرکت کرد. عربستان مخالف آقای اسد است. شاخص‌ترین شخص ایرانی که در ازدحام حج در 24 سپتامبر در مکه مفقود شده است، غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان و شخصیت کلیدی در زمینه دخالت ایران در جنگ سوریه و عرصه سیاسی در لبنان است. حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت: آقای رکن‌آبادی که تا سال 2014 در لبنان خدمت می‌کرد، آخرین بار توسط شاهدان ایرانی، بعد از حادثه ازدحام مکه دیده شده است. آقای امیرعبداللهیان گفت: «ما قضیه آقای رکن‌آبادی، سفیر سابق‌مان در بیروت را به طور جدی دنبال می‌کنیم. شاهدان تایید می‌کنند رکن‌آبادی در زمان انتقال به آمبولانس سعودی‌ها هنوز زنده بوده است». کارشناسان پزشکی قانونی ایران می‌گویند بین اجسادی که مسؤولان سعودی به آنها ارائه داده‌اند، جسد رکن‌آبادی را نیافته‌اند. در حالی که اجساد 399 ایرانی تاکنون شمارش شده است، 65 ایرانی از جمله رکن‌آبادی هنوز مفقود هستند و 29 جسد هم به گزارش تلویزیون دولتی، در عربستان دفن شده‌اند.عربستان‌سعودی اعلام کرده است در ازدحام مکه 769 نفر جان باخته‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش مستقلی، خبر داده است 2177 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. ایران مسؤولان سعودی را متهم می‌کند که مسیر اصلی را مسدود کرده‌اند تا بدین وسیله کاروان مقامات بلندپایه سعودی از آنجا عبور کند و حجاج به ناگهان با بن‌بست مواجه شده‌اند. وقتی جمعیت سعی می‌کند به عقب بازگردد، وحشت و سراسیمگی بر حجاج مستولی شده است. عربستان گفته است این حادثه را سپاه پاسداران ایران سازماندهی کرده است. مسؤولان ایرانی اینک آشکارا به این نکته می‌اندیشند که آیا آقای رکن‌آبادی و سایرین، در نتیجه بی‌اعتمادی شدید حاکم بر روابط این دو کشور رقیب، ربوده شده‌اند یا نه. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران به خبرگزاری مهر گفت: «مسؤولان کشور ما، درباره وضعیت نامشخص ناپدیدشدگان، احتمال می‌دهند آنها ربوده شده باشند یا توطئه دیگری علیه آنان صورت گرفته باشد». سوءظن‌ها در ایران در نتیجه آنچه ایرانیان، مخالفت سعودی‌ها با پخش تصاویر ویدئویی مربوط به فاجعه ازدحام– که بررسی مستقل علل این حادثه را ممکن می‌کند- می‌نامند، بیشتر شده است. سعودی‌ها از مدت‌ها پیش به خود می‌بالیدند که حداقل 5000 دوربین امنیتی در اطراف محل زیارت نصب کرده‌اند. ایران که یک کشور با اکثریت شیعه است، و عربستان، با اکثریت سنی، در چندین زمینه با هم اختلاف دارند که مهم‌ترین آنها جنگ در سوریه، عراق و یمن است. آنها همچنین برای جلب حمایت در لبنان و فلسطین با هم رقابت می‌کنند.  عربستان‌سعودی، رکن‌آبادی را مغز متفکر عملیات ایران بر ضد متحدان منطقه‌ای خود می‌داند. او از یک حادثه بمبگذاری در سفارتخانه خود جان سالم به در برد و مقامات امنیتی ایران در خلوت می‌گویند، عربستان حداقل 2 بار دیگر به جان رکن‌آبادی سوءقصد نافرجام کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها