أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۸۴۶۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۱۱ آبان ۱۳۹۴
رئیس موسسه تحقیقات رسانه‌ای خارومیانه مدعی است ایران در نهایت برجام را اجرا نمی‌کند و رئیس‌جمهور آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه بار دیگر با تهران وارد مذاکره شود.
به گزارش پایگاه 598، «ایگال کارمون» رئیس و موسس موسسه تحقیقات رسانه‌ای خارومیانه (MEMRI) مدعی است، رسانه‌های آمریکایی متوجه نشدند که ایران نه تنها مفاد برجام را تصویب نکرد بلکه برنامه‌ای هم برای اجرای آن ندارد.


به گزارش پایگاه خبری «عاروتص شوع»، وی در این باره گفت: «حتی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هیچ گزینه‌ای ندارد جز اینکه مذاکره با ایران را از سربگیرد».

کارمون که موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه را در سال ۱۹۹۸ تاسیس کرده بود، به عنوان مشاور ضدتروریسم «اسحاق شامیر»‌ و «اسحاق رابین» نخست وزیران اسبق رژیم صهیونیستی فعالیت کرده و در مذاکرات اسرائیل با سوریه در مادرید و واشنگتن در دهه اول ۹۰ میلادی حضور داشته است.

او در مقاله اخیر خود آورده، برجام در واقع یک توافق نیست بلکه سندی است که یکسری تفاهمات و مباحث را میان ایران و کشورهایی که آن را تحریم کرده‌اند، تعیین کرده است.

کارمون در تشریح این موضوع نوشت: «به عنوان مثال، برجام می‌گوید در صورت نقض تعهدات از سوی ایران، تحریم‌ها باز می‌گردد. با این حال، موضع ایران علیه تحریم‌ها در همین سند ثبت شده است. (در برجام) ایران بیان کرده اگر کل تحریم‌ها یا بخشی از آنها باقی بماند، آن را به عنوان عاملی برای توقف اجرای تعهدات خود تحت برجام تلقی می‌کند».

وی در ادامه مدعی شد، تنها اگر گزارش آژانس تایید کند که ایران به تعهدات خود تحت برجام عمل کرده، آمریکا ۱۵ دسامبر تحریم‌های خود را لغو می‌کند. اما در واقع، همان طور که رهبر عالی‌رتبه ایران شفاف بیان کرده، ایران قصد اجرای برجام را ندارد.

ایگال کارمون سپس این سئوالات را مطرح کرد؛ «آیا دولت آمریکا اصرار دارد ایران برجام را تصویب کرده؟ نه! آیا آمریکا به این نتیجه رسیده که اختیار نهایی برای تصویب قانون با رهبر عالی‌رتبه ایران است و او هنوز برجام را تصویب نکرده؟ نه! در نتیجه، آمریکا و اروپا قصد دارند این گونه فکر کنند که آنچه ایران انجام داده، به معنای تصویب آن است».

رئیس موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه در ادامه سخنان خود مدعی شد: «تعهداتی که ایران باید تا ۱۵ دسامبر انجام دهد تا از لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود، فهرست بلندی است که با کاهش تعداد سانتریفیوژها در نطنز از ۱۶ هزار دستگاه به ۵۰۶۰ دستگاه و خارج کردن قلب راکتور اراک و غیرفعال کردن آن آغاز می‌شود. اما ایران هنوز هیچ اقدامی انجام نداده، هر چند تنها ۶ هفته فرصت باقی است». 

کارمون با بیان ادعای فوق افزود: «هیچکس در غرب درباره این فریبکاری ایران در تصویب برجام سخن نمی‌گوید. موسسات و آژانس‌های جاسوسی غربی نیز سکوت اختیار کرده‌اند. همه با حسن‌نیت این دروغ را باور کرده‌اند تا اجازه دهند برجام برای رسیدن به صلح پیش برود».

وی در پایان گفت: «هر چند افرادی هستند که می‌گویند اوباما به تسلیم شدن خود ادامه می‌دهد اما متوجه نیستند که او او بیشتر از این نمی‌تواند تسلیم شود. هفته‌ها می‌گذرد و سیاستمداران و رسانه‌ها مجبور می‌شوند که بپذیرند برجام موثر نبوده است. بنابراین به نظر می‌رسد تنها گزینه باراک اوباما - که شرم‌آور خواهد بود- از سرگیری مذاکره با ایران درباره شروط جدید رهبران آنهاست».

وی افزود: «البته این جایگزین بدی برای اوباما نیست. تمام کاری که باید انجام دهد این است که با زمان بازی کند تا با یک توافق در دست به پایان دوره ریاست جمهوری خود برسد. او این شرایط را به دولت بعدی منتقل خواهد کرد».


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها