کد خبر: ۳۴۹۲۸۳
زمان انتشار: ۰۸:۴۸     ۱۷ آبان ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی در مورد رابطه با آمریکا گفت : آمریکا هر چه زهر داشته به ما ریخته و به آسانی این عداوت ها و ظلم هایی که به ما شده را نمی توان فراموش کرد.

رخدادهای 17 آبان 1361

چکیده

  • در پی آغاز سومین مرحله عملیات موفقیت آمیز محرم که با رمز یا زینب (س) آغاز شد نیروهای اسلام با موفقیت کامل در اهداف تعیین شده خود در جنوب پاسگاه چمسری مستقر شدند .

 

  • هاشمی رفسنجانی: شرایط ما برای پایان جنگ از اول مشخص شده بود که عبارتند از خروج بی قید و شرط متجاوزین عراقی ، پرداخت غرامت و تنبیه متجاوز .

 

  • آیت الله خامنه ای : اگر همه ابرقدرت ها و سلطه های وابسته به آن ها علیه ما موضع بگیرند آن وقتی که ما در مواد اولیه غذایی نیازی به دنیای خارج نداشته باشیم غمی نخواهیم داشت .

 

  • به دنبال شهادت 12 پاسدار بومی پاوه به دست ضد انقلابیون منطقه روز گذشته شهر پاوه یکپارچه تعطیل شد و هزاران نفر در مراسم تشییع پیکرهای پاسداران شهید شرکت کردند .

 

  • نمایندگان مجلس در نامه ای خطاب به امام خمینی رهبر انقلاب آمادگی خود را برای اعزام به جبهه ها اعلام کردند .

سومین مرحله عملیات محرم آغاز شد

در پی آغاز سومین مرحله عملیات موفقیت آمیز محرم که از ساعت 11 و 15 دقیقه پریشب با رمز یا زینب (س) آغاز شد نیروهای اسلام با موفقیت کامل در اهداف تعیین شده خود در جنوب پاسگاه چمسری مستقر شدند .

از سوی دیگر صبح دیروز دو گردان دشمن که در محورهای چمسری قصد محاصره رزمندگان اسلام را داشتند با اتخاذ تاکتیک نظامی بموقع از جانب نیروهای اسلام خود به محاصره و اسارت رزمندگان اسلام درآمدند .

بر پایه این گزارش تا ظهر دیروز در منطقه عملیاتی چمسری حدود هزار تن از فریب خوردگان صدامی به اسارت در آمدند . فرمانده عملیات منطقه زهاب قصر شیرین گفت : به رغم تمام داعیه های صلح خواهی و رفت و آمدهای هیئت های صلح هنوز بخش مهمی از ارتفاعات سوق الجیشی منطقه عملیاتی زهاب و قصر شیرین از جمله بخش مرزی خسروی ، روستاهای دامنه و آقداغ ، منطقه باباهادی ، تنگه های هووان و شوان و پیشگامان در اشغال نیروهای متجاوز عراقی است.(1)

هاشمی رفسنجانی : آمادگی پیشروی تا بغداد را داریم

هاشمی رفسنجانی سخنگوی شورای عالی دفاع در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت : شرایط ما برای پایان جنگ از اول مشخص شده بود که عبارتند از خروج بی قید و شرط متجاوزین عراقی ، پرداخت غرامت و تنبیه متجاوز که از این شرط تفسیرهای متفاوتی شده و متجاوزی که این همه ظلم کرده و به دنیای اسلام خسارت وارد آورده است استحقاق حکومت ندارد و کمترین تنبیه اش سقوط او است .

وی ادامه داد : البته این همه گفته شده که اگر صدام برود و در عراق حکومت اسلامی روی کار بیاید ما غرامت نمی خواهیم ، این حرف شورای عالی دفاع نبوده ولی کسی هم با آن مخالفت نکرده است.

هاشمی در ادامه با اعلام این خبر که نیروهای ایرانی در روزهای گذشته ده کیلومتر در داخل خاک عراق پیشروی کرده اند گفت : ما بارها اعلام و اتمام حجت کرده این که اگر تسلیم شرایط حق ما نشوند ما این آمادگی را داریم که تا بغداد پیش برویم .

وی در مورد نحوه اخذ غرامت از عراق اظهار داشت : ما غرامت را از حزب بعث عراق می خواهیم و حاضر نیستیم که از کشورهای دیگری بگیریم ، البته آن ها اگر بخواهند به حزب بعث کمک کنند که او غرامت را بپردازد ما حرفی نداریم ولی غرامت را باید عراقی ها بپردازند البته ما در این مورد پرونده دیگری باز خواهیم کرد .

هاشمی در ادامه درباره صلح نیز گفت : ما کلمه صلح را به کار نمی بریم ، مکررا گفته شده به نظر ما تا حقوق ایران داده نشود متارکه جنگ هم مقدور نخواهد بود و ما تا گرفتن حقوقمان هیچ حدی را نمی شناسیم .

هاشمی در مورد کمک کشورهای منطقه به صدام نیز گفت : اگر کشورهای منطقه بخواهند بر علیه ما وارد عمل بشوند وضع آن ها نیز مثل عراق می شود البته آمریکا دشمن سرسخت انقلاب اسلامی است و در رابطه با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هر کاری که توانسته کرده ولی به نظر من آمریکا جرات نمی کند مستقیما وارد عمل بشود و غیر مستقیم نیروی زیادی ندارد و ما از آمریکا نمی ترسیم .

هاشمی درباره شایعاتی پیرامون کمک اسرائیل به ایران نیز گفت : این حرف از دروغ های شاخدار دشمنان ما است و ما در این مدت ثابت کرده ایم که بیش از تمام کشورهای منطقه با اسرائیل دشمن هستیم و هر وقت که یکی از دول همسایه اسرائیل آماده باشند که با اسرائیل بجنگند ما به آن کشور کمک می کنیم و اسرائیل هم همیشه خصومت خودش را نسبت به ما ابراز کرده .

وی گفت : اسرائیل همیشه خصومت خودش را نسبت به ما ابراز کرده آن ها به ما نسبت دادند که معادل 27 میلیون دلار از اسرائیل اسلحه خریدیم ، ما در همین عملیات دو روز گذشته شاید بیش از یک میلیارد دلار غنیمت گرفتیم و وقتی که چنین منبع اسلحه ای در نزد خود عراقی ها داریم خود را به 27 میلیون دلار اسلحه اسرائیل آلوده نمی کنیم این دروغی است که اسرائیل می گوید و دیگران نقل می کنند .

هاشمی در مورد رابطه با آمریکا نیز گفت : آمریکا هر چه زهر داشته با ما ریخته و به آسانی این عداوت ها و ظلم هایی که به ما شده را نمی توان فراموش کرد البته ما اکنون با اروپا روابط اقتصادی و سیاسی داریم البته ما دیگر به آن ها اجازه نخواهیم داد که روابط استعماری برقرار شود اگر آن ها بخواهند می توانند با ما روابط سالمی داشته باشند هم اکنون فرانسه بیشتر از دیگران با ما دشمنی می کند و به رژیم متجاوز عراق و تروریست های فراری ایران کمک می کند .

هاشمی گفت : فرانسه بیش از یک میلیارد دلار ما را بر خلاف رای دادگاه خودشان ضبط کرده است و مقداری مشکل است که رابطه ما با فرانسوی ها نزدیک تر شود البته روابط ما با بقیه کشورهای اروپایی زیاد تیره نیست . (2)

آیت الله خامنه ای : اولویت برنامه های دولت کشاورزی است

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در دیدار نمایندگان شوراهای اسلامی روستاها اظهار داشتند : اگر همه ابرقدرت ها و سلطه های وابسته به آن ها علیه ما موضع بگیرند و هر کاری که از دستشان در مورد معامله ، مبادله و سیاست و تبلیغات بر می آید علیه ما انجام دهند آن وقتی که ما بتوانیم تغذیه این ملت را تامین کنیم و در مواد اولیه غذایی نیازی به دنیای خارج نداشته باشیم غمی نخواهیم داشت .

آیت الله خامنه ای روستائیان را در انقلاب و جنگ دارای سهم عمده ای دانسته و افزودند : دولت جمهوری اسلامی اولویت نخستین برنامه ای خود را بر محور کشاورزی قرار داده است و در درجه اول به صنعتی که در خدمت کشاورزی باشد اهمیت می دهد .

ایشان خطاب به حاضران گفتند : شما وقتی به روستاها برگشتید به مردم بگوئید که جمهوری اسلامی برای آن ها احترام و ارزش قائل است و پیشرفت خود را تا امروز به میزان زیادی مرهون آن ها می داند ، به آن ها بگوئید در جنگ تمام نشدنی ما با استکبار جهانی و ابرقدرت ها بخشی از نیروی عظیم ما روستائیان بوده و هستند و به آن ها اتکا کرده ایم و حضور آن ها در صحنه های گوناگون مایه سربلندی مسئولین جمهوری اسلامی است.(3)

12 پاسدار در پاوه توسط ضد انقلاب به شهادت رسیدند

به دنبال شهادت 12 پاسدار بومی پاوه به دست ضد انقلابیون منطقه روز گذشته شهر پاوه یکپارچه تعطیل شد و هزاران نفر در مراسم تشییع پیکرهای پاسداران شهید شرکت کردند . خلیلی فرماندار پاوه گفت : صبح روز گذشته ضد انقلابیون با اتصال چاشنی یک بمب قوی به یک دستگاه بی سیم شکسته باعث شهادت 12 پاسدار بومی پاوه و مجروح شدن 5 پاسدار دیگر شدند.(4)

اعلام آمادگی نمایندگان مجلس برای حضور در جبهه ها

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی نامه نمایندگان مجلس را که به امام امت و رهبر انقلاب فرستاده شده است قرائت شد . در این نامه آمده است : نمایندگان مجلس شورای اسلامی ندای آن رهبر بزرگ را لبیک گفته و با توجه به فتوای تاریخی معظم له و وجوب تقدم جبهه بر هر کاری اطاعت خود را اعلام داشته در اولین فرصت اسلحه به دست گرفته راهی جبهه جنگ حق علیه باطل و صدامیان خواهند شد.(5)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 17 آبان 1361 ، صفحه 2

2-جمهوری اسلامی ، 17 آبان 1361 ، صفحه 12

3-اطلاعات ، 17 آبان 1361 ، صفحه 3

4-کیهان ، 17 آبان 1361 ، صفحه 2

5- کیهان، 17 آبان 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها