يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۹۴۹۹
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۱۸ آبان ۱۳۹۴
مشروح ششمین جلسه محاکمه متهم پرونده فساد نفتی
متهم نفتی در ششمین جلسه دادگاه خود سورپرایز ویژه‌ای برای وزارت نفت و بانک مسکن داشت.

به گزارش پایگاه 598، صبح امروز ششمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

هر حرکتی می‌کنم برایم حاشیه‌سازی می‌کنند/ بین من و کارشناس بانک مرکزی اختلاف وجود داشته و دارد

بابک زنجانی امروز و در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: شاید دلیل علنی شدن دادگاه درخواست من و وکیلم از رئیس دادگاه و رئیس قوه قضائیه بود، چرا که دوست داشتم هر کسی هر قضاوتی می‌خواهد در موردم بکند این قضاوت‌ها درنهایت باید جمع‌بندی شود.

وی افزود: چون حساسیت زیاد شده، من هر حرکتی که می‌کنم حاشیه‌ساز می‌شود، مثلاً جلسه قبل، پرونده‌های خود را دسته‌بندی کرده بودم که روی یکی از آنها عنوان محرمانه و غیرقابل قرائت قید شده بود.

بابک زنجانی با بیان اینکه هیچ چیز پنهانی از دادگاه وجود ندارد، گفت: برخی از این مدارک، مصوبات مربوط به بانک من است که آن را از سایر مدارک تفکیک کرده بودم و چون محرمانه بود قرائت نکردم، اما در صورت لزوم تقدیم دادگاه می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در جلسه گذشته بر سر اینکه آیا برات‌هایی که من صادر کرده بودم ال‌سی بوده یا نه، بین من و کارشناس اختلاف‌نظر وجود داشت، به همین جهت من از چهار جا من‌جمله آی‌سی‌سی (اتاق بازرگانی بین المللی) و شرکت سوئیست استعلام کردم و مدارکی را برای امروز آورده‌ام.

متهم نفتی با بیان اینکه کارشناس می‌گوید گشایش‌های اعتباری که من انجام داده‌ام ال‌سی بانکی است اما من می‌گفتم برات شرکتی، گفت: براساس استعلاماتی که داشتم، شرکت‌ها مجاز به داشتن خط سوئیفت و استفاده از آن هستند و می‌توانند از این طریق با بانکها یا دیگر شرکت‌ها ارتباط داشته باشند.

وی تأکید کرد: شرکت‌های زیادی در داخل و خارج از کشور وجود دارد که از سوئیفت استفاده می‌کنند مثل شرکت ملی نفت که البته بعد از تحریم، خط سوئیفت به این شرکت قطع شد.

بابک زنجانی با بیان اینکه در خصوص تفاوت برات و ال‌سی باید بگویم هر دو نامه‌ای اعتباری است، گفت:‌ این برات از سوی یک شرکت یا بانک صادر می‌شود که در شرکت‌ها به آن نامه اعتباری، برات شرکتی و در بانک‌ها برات بانکی یا ال‌سی می‌گویند و حتی اگر من نام برات را هم بالای آن ننوشته باشم، ایرادی ندارد. 

سورپرایز متهم برای وزارت نفت و بانک مسکن/ زنجانی: بخواهید مرا اذیت کنید اذیتتان می‌کنم

بابک زنجانی در ادامه اظهارات خود در ششمین جلسه دادگاه گفت: کارهای ضمانت‌نامه تا حدودی انجام شده و لازم است وزارت نفت بدون اینکه حاشیه‌سازی کند برای رفع مشکل با ما همکاری کند نه اینکه حرف‌هایی را در روزنامه‌ها بنویسد که برای خودشان فقط اعتبار دارد. اگر می‌خواهند کار سیاسی کنند من خودم را کنار می‌کشم و می گویم باشد من گناهکارم و شما زور و قدرت دارید.

وی افزود: معاون وزیر نفت در مجلس می‌گوید اگر زنجانی می‌خواست پول بدهد حتی اگر ما شماره حساب ندادیم می‌توانست از قوه قضائیه شماره حساب بگیرد. آخر قوه قضائیه حساب ارزی‌اش در اروپا کجا بود؟

بابک زنجانی با بیان اینکه من می‌خواهم کار انجام شود، گفت: من اگر می‌گویم شاید قوی‌تر باشم منظورم این است که کسی که با هزاران میلیارد تومان کار می‌کند عقلش هم به اندازه هزاران میلیارد کار می‌کند. اگر بنا بر دعوا باشد، قطعا نمی‌توانید نسبت به من برنده باشید.

این متهم نفتی با بیان اینکه من امروز دو سوپرایز برای وزارت نفت و بانک مسکن آورده‌ام تا شاید با من همکاری‌ کنند، گفت: شرکت اچ‌کی مشکلی دارد که آقایان در جریانش نیستند. این شرکت به دلیل پولشویی از سوی اتحادیه اروپا برای مدیرانش حکم صادر شده چرا که پول‌های سنگینی به حسابشان آمده بدون اینکه هیچ‌گونه واردات و صادراتی انجام شود، به همین جهت هم با توجه به اینکه مستندات قطعی بوده، حکم محکومیت برای مدیران این شرکت صادر شده و در حال رفتن به پلیس بین‌الملل و دستگیری این افراد است و ربطی به من ندارد.

بابک زنجانی گفت: من هر حرفی که می‌زنم می‌گویند زنجانی می‌خواهد پول ما را ندهد، من هم مجبور شدم از طرف FIRST SLAMIC BANK از شرکت اچ‌کی شکایت کنم و 10 میلیارد خسارت خواستم و توانستم حکم توقیف اموالش را بگیرم و هر جایی که همین الان هر جایی که باشد اموالش را ضبط کنم.

وی افزود: این چوب من است، به محض اینکه نخواهید با من همکاری کنید 10 میلیارد وصول می‌کنم.

این متهم نفتی ادامه داد: در خصوص بانک مسکن هم بارها گفتم شما پولتان را ریجیکت کنید، پول تأمین اجتماعی هم ریجیکت شود و بحث تمام شود، اما آنها در پاسخ من گفتند ما جواب دندان‌شکنی برای زنجانی داریم. من هم برای آنها حکم توقیف اموال گرفتم و حتماً برای آنها هم در صورت عدم همکاری اتفاق نادرستی پیش می‌آید. منظورم این است که اگر بخواهید اذیت کنید من هم اذیت می‌ کنم.

وی گفت: لذا می‌گویند بابک زنجانی فرار رو به جلو دارد، من که سرجایم ایستاده‌ام شما به من نمی‌رسید.

وی ادامه داد: من می گویم زورگویی نکنید. پول نفت شما در حسابی که داشته‌اید واریز شده، حالا حسابتان تحریم شده، من که مقصر نیستم.

سخنگوی دولت با حرف‌هایش نشان داد یا باخبر نیست یا در پی چیز دیگری می‌گردد/ حساب‌های اعلامی محرمانه بوده و امکان انتقال وجه به آن وجود ندارد

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات امروز خود اظهارداشت: شرکت سوئیفت در پاسخ به استعلام من اعلام کرده که در سیستم سوئیفت شرکت‌ها برات را با فرمت MT700 صادر می‌کنند و بانک‌ها نیز به همین شکل اقدام می‌کنند با این تفاوت که در بانک خود بانک قائم مقام تجاری محسوب می‌شود اما در شرکت‌ها، شرکت معرفی کننده قائم مقام تجاری محسوب شده و اعتبار برات صادره توسط گیرنده مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر این اساس، هم ال‌سی و هم برات شرطی و تمرد از آن پیگرد قضایی دارد.

این متهم نفتی ادامه داد: با قرارگاه خاتم همکاری داشتم و دیدم که شرکت ملی نفت عیناً برات‌هایی را به همین شکل و با فرمت MT700 برای خرید کالاهایی صادر کرده است.

وی افزود: بنابراین حتی اگر اینها را قبول نکنید باز هم پاسخ می‌دهم که من 11 فقره گشایش اعتبار از طریق شرکت SCT به بانک مالزی خودم صادر کردم و بانک مالزی نیز اعتبارات اسنادی گشایش شده را به شرکت HK ابلاغ کرده اما هیچ عملیاتی انجام نشده و من پول نقد را نقداً به حساب وزارت نفت ریختم.

وی در ادامه با اشاره به شماره حساب‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی می‌داند که این شماره حساب‌ها قابلیت دریافت وجوه را ندارد و کاش آن را به دادگاه ارائه نمی‌کرد.

زنجانی تصریح کرد: البته من با خودم گفتم شاید در طول 2 سالی که من در بازداشت بودم معجزه‌ای شده که از آن بی اطلاع هستم، بنابراین از وکلای خارجی خودم خواستم از 3 کشور 3 مبلغ 50 یورویی به صورت جداگانه به این حساب‌ها واریز کند.

وی افزود: این شماره حساب‌ها در خارج از کشور و جاهایی که ایران به آن کشورها نفت می‌فروشد افتتاح شده و پول فروش نفت را در این حساب‌ها دریافت می‌کند و تنها اجازه واردات دارند و نمی‌تواند پولی از این حساب‌ها برداشت کند.

بابک زنجانی گفت: بنابراین پول‌های موجود در این حساب‌ها قابلیت حواله کردن به خارج از کشور یا واریز کردن به آنجا را ندارد، اینکه آقای نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده این شماره حساب‌ها قابلیت وصول دارد نشان می‌دهد که یا از موضوع مطلع نیست یا به دنبال چیز دیگری است.

زنجانی خاطرنشان کرد: من برای اثبات این موضوع از وکلای خارجی خود خواستم از 3 کشور 3 مبلغ 50 یورویی به این حساب‌ها حواله کنند اما جالب این است که بانک‌های گیرنده پاسخ دادند این حسابها محرمانه است و قابلیت وصول هیچ وجهی را ندارند.

وی افزود: من با خودم گفتم که شاید حساب‌های اعلام شده قابلیت دریافت پول‌های کلان را داشته باشد، بخاطر همین 2 پیام به صورت MT999 در ساعت 11:41:30 روز 4 نوامبر به هالک بانک ترکیه ارسال و اعلام کردیم که قصد داریم به حساب این بانک پول واریز کنیم همچنین در ساعت 15:36:10 روز 4 نوامبر به بانک کندون چین که یکی از شماره حساب‌ها مربوط به این بانک بود، ارسال کردیم.

بابک زنجانی اظهار داشت: هالک بانک ترکیه ساعت 13:49:18 روز 4 نوامبر پیام داد که این حساب‌های خاص بین ایران و ترکیه است و نمی‌توانیم وجوه را دریافت کنیم، فردای آن روز هم یعنی 5 نوامبر ساعت 10:41:12 بانک کندون چین جواب داد که امکان دریافت وجوه را ندارد.

وی گفت: بنابراین اینکه می‌گویند حساب‌های اعلام شده قابلیت وصول دارد، نادرست است، اگر قابلیت وصول داشت خودشان پول‌هایی را که در خارج از کشور داشتند، می‌گرفتند، چرا به من می‌گویند شماره حساب می‌دهیم و پول واریز کن؟

خارجی‌ها برای صدور ضمانت‌نامه 120 هزار یورو کارمزد می‌گیرند/صدور ضمانت برای یک شرکت تحریم شده سخت است

بابک زنجانی درخصوص آخرین وضعیت صدور ضمانتنامه بانکی گفت: من اعلام کرده بودم که حاضرم 1968 میلیون یورو ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط به ذی‌نفعی شرکت HK صادر کنم.

وی با بیان اینکه صدور ضمانتنامه کار راحتی نیست، گفت: من هیچ مدرکی ندارم و از طرف دیگر هم می‌خواهم یک ضمانت‌نامه برای شرکتی تحریم شده صادر کنم.

این متهم نفتی ادامه داد: با این وجود دوستان من قول دادند که این کار انجام می‌شود و اعلام کردند که 2 امضا از 4 امضای ضمانتنامه گرفته شده و فقط 2 امضا مانده که تا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته قرار بود این امضاها نیز گرفته شود.

بابک زنجانی با اشاره به مصوبه اتحادیه اروپا درخصوص تحریم خود و شرکت‌هایش از جمله بانک SIID، اویل بانک (بانک نفت)، شرکت SCT و شرکت سورینت دوبی اظهارداشت: یک بندی در این تحریم‌ها وجود دارد که براساس آن تمام مجموعه‌های من بلوکه شده و اتحادیه اروپا نامه‌ای به بانک SIID ارسال و اعلام کرده اگر بخواهم از وجوه خود استفاده کنم باید طبق قانون از اتحادیه اروپا مجوز بگیرم.

متهم فساد نفتی ادامه داد: بر این اساس 2 امضا از امضای ضمانت‌نامه گرفته شد اما 2 نفر دیگر ایراد گرفتند که این پول، پول تحریمی است و ما داریم ضمانت‌نامه‌ای صادر می‌کنیم که شرکت ذی‌نفع هرموقع اقدام کند می‌تواند وجه ضمانت‌نامه را دریافت کند.

وی افزود: براین اساس هم بانکی که قصد داشت ضمانت‌نامه را صادر کند از اتحادیه اروپا استعلام گرفت و گفتند بعد از برداشته شدن تحریم‌ها وجه ضمانت‌نامه قابل وصول باشد.

متهم نفتی تصریح کرد: متاسفانه اینها با اطلاعاتی که از ایران به دست آوردند کارمزد ضمانت‌نامه که یک یا نهایتاً 2 درصد است را 6 درصد حساب کردند که 6 درصد 2 میلیارد یورو 120 هزار یورو می‌شود و من چنین پولی نداشتم.

زنجانی خاطرنشان کرد: قرار شد ضمانت‌نامه به نام مجموعه بزرگ دیگری صادر شود که کار آن در حال انجام است و در آینده تقدیم می‌کنم.

مگر خون شرکت آمریکایی از من رنگین‌تر است که اینگونه مرا تحت فشار قرار می‌دهید؟/ چرا مبلغ 5.8 میلیارد را وصول نمی‌کنید؟

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات امروز خود با اشاره به موضوع فروش 5.8 میلیارد یورو نفت گفت: قصد تخریب ندارم اما وقتی مقایسه می‌کنم می‌بینم شما از سال‌های قبل تا سال 93، 5 میلیارد یورو به یک فرد عادی نفت فروختید و زرنگی کردید و برگه‌ای گرفتید که در آنجا 5 میلیارد یورو پول دارید.

وی افزود: رفته‌اید به ستاد تدابیر ویژه و این موضوع را مصوب کردید و معادلش را به تومان از بانک مرکزی دریافت کردید، در حالی که آن شخص 2 میلیارد یورو را وصول کرده است. آقایان آن شرکت از دوستان من هستند و اگر لازم باشد می‌گویم در دادگاه حاضر شوند. چطور شما به شرکت آمریکایی می‌گویید هرگاه تحریم‌ها برداشته شد، 5 میلیارد را بازگردان اما من را اینگونه تحت فشار قرار می‌دهید؟ مگر خون آنها از من رنگین‌تر است که به من انگ دزدی و حرام‌خواری می‌زنید؟

وی اضافه کرد: حرف من این است، اگر می‌توانید پول‌هایتان را وصول کنید چرا مبلغ 5.8 میلیارد را وصول نمی‌کنید؟

زمتهم نفتی تصریح کرد: یکی از شرایط بانک‌های اسلامی در مالزی این است که باید یک فرد معمم در بانک حضور یابد و تمام پول‌های ورودی و خروجی را چک و حلال بودن آن را تایید کند، اینکه می‌گویند منابع واریز شده از سوی من صوری است، درست نیست زیرا این مبالغ را شریعت اسلامی تأیید کرده است. 

متهم پرونده ادامه داد: وکیلم در جراید اعلام کرد که یک میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو به وزارت نفت در فاز نخست پرداخت شده، وزارت نفت دو حساب با من داشته، حساب اول یک و نیم میلیارد پولی بود که از بانک مرکزی در حساب‌های HK واریز شد و دومی نیز حساب‌های نفتی بود. 660 میلیون یورو را به آقایان پرداخت کردم و بعدها نیز بازپرس پرونده پرداخت 40 میلیون یور را تایید کرد و در مجموع 700 میلیون یورو شد.

زنجانی افزود: آقای تورک معاون دادستان تهران دو یا سه ماه پیش نزد من آمد و صورت‌جلسه سه نفره در خصوص اموال و املاک امضا شد و طبق استعلام دادگاه از وی، تاکنون دو هزار و 600 میلیارد تومان از اموالم را ارزیابی و به نفت واگذار کرده‌اند.

وی تأکید کرد: بنابراین تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون یورو را پرداخت کردم و فقط حساب‌های نفتی به مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون یورو باقی مانده که بابت آن ضمانت‌نامه می‌دهیم.

در این لحظه و با توجه به درخواست متهم، قاضی به مدت 15 دقیقه تنفس اعلام کرد.

پس از پایان زمان تنفس، رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی خطاب به قاضی گفت: آقایانی که به عنوان کارشناس در دادگاه حضور دارند بخشی از دولت و از مجموعه بانک مرکزی هستند که شاکی موکل من است.

قاضی صلواتی در پاسخ گفت: کارشناسان حاضر از مجرب ترین کارشناسان بانک مرکزی هستند و به دعوت دادگاه اینجا حاضر شده اند.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: صدور کارت‌های اعتباری که شما وارد کرده بودید نیاز به مجوز داشته است یا نه؟

بابک زنجانی گفت: کارت‌ها وسیله اعتباری من بوده‌اند و با مجوز وارد شدند.

در این لحظه قاضی صلواتی گفت: بر اساس مقررات،کارت‌های اعتباری که شما وارد کرده‌اید غیر قانونی بوده  است.

نماینده دادستان خطاب به زنجانی گفت: منشأ پول‌های خود را معرفی و اثبات کنید.

بابک زنجانی اظهار داشت: بیایید امارات از من شکایت کنید آنجا از من می‌خواهند منشأ را معرفی کنم.

معاون دادستان خطاب به قاضی گفت: آقای قاضی ایشان در جریان بازپرسی همیشه از پاسخ به این سؤال طفره می رفتند.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: آقای زنجانی در جلسه بعد دادگاه هر مدرکی از شیخ (شخصی که ادعا می شود 3 اعتبار 5 میلیارد یورویی به زنجانی داده است) و وام 15 میلیاردی دارید ارائه دهید.

وی افزود:‌ وزارت اطلاعات هر گونه ارتباط ایمیلی و یا دسترسی مشترک با شخص متهم را تکذیب کرده است.

ششمین جلسه دادگاه بابک زنجانی به پایان رسید/ جلسه بعد فردا صبح

صبح امروز ششمین جلسه دادگاه بابک زنجانی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه متهم طبق روال جلسات گذشته به ارائه دفاعیات خود پرداخت و در ساعت 10:30 دقیقه صبح و یک ساعت و نیم پس از شروع دادگاه قاضی به مدت 15 دقیقه تنفس اعلام کرد.

پس از تنفس ادامه دفاعیات متهم آغاز شد و در ساعت 12 ظهر و همزمان با اذان قاضی ختم جلسه را اعلام کرد.

هفتمین جلسه دادگاه فردا 9 صبح برگزار می‌شود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها