يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۹۵۲۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۱۸ آبان ۱۳۹۴
ضرورت امکان قابل دسترس بودن این اسناد برای عموم مردم و محققین که نخستین و مهم‌ترین موضوع در ارتباط با این اسناد است، زیرا تا این اسناد در دسترس و آنلاین نباشد نمی‌توان آنها را بازخوانی کرد .
به گزارش پایگاه 598، رهبر معظم انقلاب 12آبان امسال در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان، تامل در اسناد لانه‌ جاسوسی را ضروری، مهم و عبرت ‌آموز خواندند و خاطرنشان کردند: این اسناد به صراحت نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در دوران شکل‌گیری نهضت، در مقابله رژیم ننگین پادشاهی با مردم و همچنین پس از انقلاب، پیوسته برای ضربه زدن به ملت ایران در تلاش بوده‌اند. برخی فاتحان لانه جاسوسی و کارشناسان مسائل سیاسی درباره ضرورت بازخوانی اسناد لانه‌جاسوسی سخن گفته‌اند.

استحاله و تغییر باور‌ها؛ توطئه دشمن

فروز رجائی فر یکی از دانشجویان فعال در جریان تسخیر سفارت آمریکا بود. وی درخصوص چرایی لزوم بازخوانی اسناد به‌دست آمده از لانه جاسوسی گفت: تا به امروز هیچ کشوری به‌طور جدی نتوانسته است به اسناد جاسوسی آمریکایی‌ها به وسعتی که ملت ایران توانستند دست پیدا کنند، دسترسی داشته باشد. به همین دلیل بازخوانی آن همیشه برای ما ضرورت دارد زیرا فلسفه تسخیر لانه‌را تبیین می‌کند. وی افزود: هر انقلابی برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب صورت می‌گیرد. به همین دلیل وقتی امام تسخیر لانه جاسوسی را یک انقلاب دیگر می‌نامند ضرورری است بدانیم انقلاب دوم مردم علیه چه وضعیتی بوده است. وی تأکید کرد معلوم می‌شود دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران بعد از انقلاب شدت گرفته بوده و ضرورت مقابله با آن احساس می‌شده است که این تعبیر را از امام در آن روزگار می‌شنیدیم. رجائی فر با اشاره به مبارزه امروز مردم ایران با آمریکا افزود: آمریکایی‌ها درصدد مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند و برنامه تغییر ذائقه مردم ایران را به جد دنبال می‌کنند. وی تأکید کرد این برنامه از تغییر در باور‌ها گرفته تا تغییر در سبک زندگی مردم و حتی تغییر ذائقه مردم در پوشش را در بر دارد. این دانشجوی خط امامی با تأکید بر ضرورت هوشیاری مقابله با دشمن گفت: همیشه لازم نیست که هجوم نظامی صورت گیرد، استحاله فرهنگی و تغییر در باورها نیز می‌تواند در برنامه‌ریزی دشمن جایگاه اول را داشته باشد. به همین دلیل بازخوانی توطئه آمریکایی‌ها، واقعیت دشمنی آمریکایی‌ها را برای نسل امروز به روشنی تبیین می‌کند. اظهارات این دانشجوی فعال در روزگار تسخیر لانه جاسوسی اشاره دارد به حمایت بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی از تسخیر لانه جاسوسی. ایشان پس از تأملی در موضوع تسخیر، اقدام دانشجویان را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول و انقلاب دوم نامیدند و بر حمایت خود از تسخیر سفارت اصرار ورزیدند، در ادامه نیز این بحران را تا پایان اداره کرده و در موقع مقتضی توسط مجلس تازه تأسیس شورای اسلامی بدان پایان دادند. 

آمریکا همان آمریکاست

حسین شیخ الاسلام یکی دیگر از تسخیر‌کنندگان لانه جاسوسی است که امروز مسئولیت مشاوره در امور بین‌الملل رئیس مجلس را بر عهده دارد. وی با اشاره به ثبت دشمنی‌های دیرینه آمریکایی‌ها در اسناد به‌دست آمده، گفت: با وجود آنکه ما با آمریکایی‌ها پس از تصویب مجلس شورای اسلامی درباره آزادی گروگان‌ها و با وساطت الجزایر توافق کرده بودیم اما آمریکا پس از آن هم در امور داخلی کشورمان دخالت کرد و ما شاهدیم که هواپیمای مسافربری کشورمان را حتی منهدم کردند و به فرمانده آن ناو، مدال هم دادند. وی افزود: نسل جوان چه امروز و چه فردا، نیازمند درک واقعیت دشمنی آمریکایی‌ها در قبال ملت ایران هستند و بازخوانی اسناد به‌دست آمده از لانه جاسوسی این واقعیت را به مردم ایران نشان می‌دهد که این دشمنی‌ها تا چه اندازه عمیق و فراگیر بوده است. مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس افزود: این موارد این واقعیت را تأیید می‌کند که نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد. شیخ الاسلام با بیان اینکه امضای قرارداد آمریکا در سال 59برای آزادی گروگان‌ها با امضای این کشور درباره برجام تفاوتی نمی‌کند، تصریح کرد: نباید اشتباه کنیم، آمریکا طی این سال‌ها هیچ تغییر نکرده است و ملت ماست که هوشیارتر و قوی‌تر شده و در صحنه‌های مختلف ازجمله دیپلماسی با رهبری مقام معظم رهبری توانسته است حقوق ما را در ابعاد علمی، اجتماعی، سیاسی به پیش ببرد و از آن دفاع کند.

اسناد لانه جاسوسی باید آنلاین و در دسترس باشد

دکتر فواد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز از ضرورت مطالعه این اسناد گفت و با تأکید بر اشاره رهبر انقلاب بر تامل در این اسناد افزود: در مواردی، تجربه‌های آمریکایی‌ها در ایران نخستین تجربه آنها بود که در واقع باعث تجربه اندوزی آنها برای استفاده در آیندگان هم شد. وی افزود: تجربه کودتای 23مرداد در ایران دستمایه‌ای شد برای یک فعالیت منسجم علیه کشورهای هدف ایالات متحده. ایزدی با اشاره به انحراف در انقلاب مصر توسط آمریکایی‌ها گفت: دخالت آمریکا در انقلاب مردم مصر و خارج کردن آن از مسیر خود، برگرفته از همین تجارب آمریکایی‌ها در ایران بود. فواد ایزدی افزود: به‌نظر می‌رسد تأکید رهبر انقلاب بر مطالعه اسناد به‌دست آمده از تسخیر لانه جاسوسی، 2 موضوع مهم را برای ما مورد توجه قرار می‌دهد.

الف) ضرورت امکان قابل دسترس بودن این اسناد برای عموم مردم و محققین که نخستین و مهم‌ترین موضوع در ارتباط با این اسناد است، زیرا تا این اسناد در دسترس و آنلاین نباشد نمی‌توان آنها را بازخوانی کرد .

ب) متن این اسناد نیاز به‌کار علمی دقیقی دارد که متأسفانه باید گفت تا امروز این پژوهش‌ها انجام نشده است. امروزه بسیاری از محققین در خارج از کشور هم هستند که تمایل به واکاوی این اسناد دارند و با توجه به عدم ‌در دسترس بودن آنها تا به حال این اتفاق نیفتاده است.

لزوم تدوین یک برنامه آموزشی

منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: رهبر انقلاب با مطرح کردن 2 موضوع نفوذ و بازخوانی اسناد لانه جاسوسی یک چشم‌انداز مهمی را پیش روی جامعه آموزشی و دانشگاهی کشور ترسیم کردند که ضرورت یک تدوین همه جانبه را می‌طلبد. وی تأکید کرد: معتقدم اگر بتوانیم مجموعه‌ای اسناد را در مرحله اول موضوع بندی و طبقه بندی کنیم و براساس آن بتوانیم یکسری دستور‌العمل‌های ضد‌نفوذ را ترسیم کنیم، به وظیفه خود عمل کرده‌ایم. حقیقت پور با اشاره به قابل دسترس‌تر بودن نفوذ در موضوعات اقتصادی و فرهنگی افزود: مجموعه آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور برای مقابله با طراحی دشمن امروز می‌توانند اسناد دشمنی ایالات متحده آمریکا چه پیش از انقلاب و چه پس از آن را برای نسل جوان تبیین کنند. این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه برای هر مشکلی نمی‌توان لزوما یک نسخه شفا بخش پیچید گفت: امروز هر فرد آزاده‌ای می‌داند که ضرورت آگاهی مردم و خصوصا نسل جوان با دشمنی‌های آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود زیرا آمریکایی‌ها از بسیاری از راه‌ها بر‌ای مقابله با جمهوری اسلامی ایران مایوس شده‌اند و امروز در تدارک ضربه زدن از روش‌هایی هستند که خیلی راحت‌تر به نتیجه برسند و در عین حال برای آنها هزینه هم نداشته باشد.

* سفارت آمریکا که بعد از واقعه 13 آبان 1358 به لانه جاسوسی موسوم شد. در خیابان «طالقانی» قرار دارد. پیش از انقلاب این خیابان «تخت جمشید» نام داشت


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها