أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۹۷۶۶
زمان انتشار: ۱۸:۲۰     ۱۹ آبان ۱۳۹۴
اختلاف منافع و اولویت‌های عربستان و امارات متحده عربی و حامیان هریک از طرفین در یمن موجب تشدید کشمکش بین آنان شده است و در این میان حزب الاصلاح در شعله‌ور کردن این اختلافات نقش زیادی داشته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه الاخبار خبرداد: همزمان با تشدید کشمکش عربستان و امارات متحده عربی و حامیان هر یک از طرفین بر سر منافع و اولویت‌های خود در یمن نقش حزب الاصلاح در شعله‌ور کردن این اختلافات بیش از پیش آشکار شده است.

الاصلاح تحت حمایت عربستان است، در عملیات امنیتی جنوب یمن دست داشته و سر پیکان انتقادات خود را به‌سمت نقش امارات در یمن نشانه رفته و بار دیگر اختلاف کهنه بین ابوظبی و اخوانی‌ها را زنده کرده است.

در این میان نخستین عقب‌نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن بار دیگر موجب مطرح شدن موضوع کشمکش اماراتی ــ سعودی در مناطق جنوبی یمن شده است، این اختلافات در حالی دوباره آشکار شده است که چند هفته پیش نیروهای نظامی امارات در عدن و حامیان آن در هتل القصر این استان هدف قرار گرفتند.

انتقادهای رو به افزایش حزب الاصلاح (شاخه اخوان المسلمین در یمن) از مواضع و عملکرد اماراتی‌ها در یمن ادامه دارد و زمینه درگیری بین دو طرف را تشدید و علاوه بر این سؤالاتی را نیز درخصوص عملیات علیه اماراتی‌ها در عدن و سایر مناطق مطرح کرده است.

در این شرایط امارات اعلام کرده است که در پایان هفته گذشته و در پی خسارت‌های زیاد از جمله در مأرب بخشی از نیروهایش را از یمن خارج کرد.
 
خالی‌کردن زیر پای امارات در یمن

منابع محلی پیش از این اعلام کرده بودند که عامل حمله به نیروهای نظامی امارات در عدن و مقر دولت خالد بحاح، شبه‌نظامیان وابسته به داعش و همپیمانان حزب الاصلاح بود‌ه‌اند که مورد حمایت سعودی‌ها هستند و هدف از این اقدام وادار کردن بحاح و همراهانش به ترک عدن و سلب امکان تسلط نظامی اماراتی‌ها بر این منطقه بود تا به این ترتیب حضور آنان کنار نیروهای سودانی که نقش واقعی در معادله موردنظر عربستان در این استان ندارند، تضعیف شود.

نکته قابل ملاحظه اینکه از چند روز قبل رسانه‌های وابسته به حزب الاصلاح مورد حمایت سعودی‌ها، حمله‌های شدیدی را علیه اماراتی‌ها و همپیمانان یمنی آن از جمله بحاح و تیمش شروع کرده‌اند.
 
تصمیم غیررسمی منصور هادی برای برکناری خالد بحاح

این در حالی است که آتش اختلاف‌ها بین عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن وابسته به سعودی‌ها و بحاح نزدیک به اماراتی‌ها بیش از پیش شعله‌ور شده است و تا جایی پیش رفته که منصور هادی تصمیم به برکناری بحاح را هم اعلام کرده، اما تاکنون این تصمیم او رسماً اعلام نشده است.

رسانه‌های وابسته به الاصلاح ضمن بحث و بررسی گسترده این موضوع، بحاح را مزدوری برشمرده‌اند که به‌طور پنهانی با انصارالله رابطه دارد.

بنابر اعلام منابع آگاه این تصمیم اختلافات شدیدی را بین بحاح و هادی شعله‌ور کرد که همین اختلافات تصویر روشنی از کشمکش بین عربستان و امارات است.

محور این اختلافات نقش اخوان المسلمین و نفوذ آنان در جنوب یمن و بین عناصر گروههای مسلح (ائتلاف سعودی علیه یمن) در مأرب و تعز و نیز حضور نظامی آنان در جنوب و ائتلاف با هادی و شبه‌نظامیان او و گروههای افراطی تحت حمایت عربستان مقابل برخی گروههای «جنبش جنوبی» و خالد بحاح و حامیان او تحت حمایت امارات است.
 
خروج نیروهای اماراتی از یمن

این در حالی است که امارات پس از خسارت‌های فراوان نیروهای خود را در چند جبهه ــ که آخرین مورد آن در مأرب بود ـ هفته گذشته از یمن خارج کرد.

پس از آن امارات گروه دوم نیروهای خود را در حالی عازم یمن کرد که از نظر تعداد و سلاح نصف گروه اول هستند و این گروه جدید در واقع نیروهایی هستند که امارات از شرکت بلاک‌واتر اجاره کرده تا نیروهای خارجی را عازم عدن کند.

اما حزب الاصلاح با صدور بیانیه‌ای تصمیم امارات برای خارج کردن نیروهایش از یمن را مانعی در برابر تحقق شعار تجدید امیدواری عربستان در جنگ علیه یمن دانست و به‌شدت از آن انتقاد کرد.

حزب الاصلاح در این بیانیه که جمعه گذشته روی پایگاه اینترنتی آن قرار گرفت و سپس حذف شد، آورده است: برخی کشورها و دولت‌های عضو ائتلاف عربی از درون ائتلاف درصدد شکست عربستان هستند.

در این بیانیه آمده است: این کشورهای عضو ائتلاف با اقدامات مشکوک خود قصد دارند عربستان را وارد مسائل حاشیه‌ای کنند و این به‌نفع هدف کلی ائتلاف نیست و روند امور را به‌سمت شکست مفتضحانه سوق می‌دهد.

بر اساس این بیانیه کشورهای مزبور برای توجیه اقدامات خود گاه ترس از جریان اسلامی را مطرح کرده و گاه به لزوم حفظ موازنه قدرت حتی به‌نفع انصار‌الله و نفوذ آنان تأکید دارند.

به هر حال انتقادهای الاصلاح به‌طور آشکار متوجه امارات و موضع آن در قبال اخوان المسلمین است و الاصلاح شاخه یمنی آن می‌باشد.

 
اتهام‌زنی الاصلاح به امارات در جنوب یمن

بیانیه حزب الاصلاح امارات را به‌ دست داشتن در عملیات ترورها و تسویه‌حساب‌ها در عدن متهم و هدف از آن را متشنج کردن اوضاع عنوان کرده است، اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد شخصیت‌هایی که ترور شده‌اند هوادار الاصلاح یا جریان حامی هادی و عربستان نبودند، بلکه در این عملیات نشانه‌های دخالت داعش و القاعده که با الاصلاح و پسر هادی هم‌پیمان شده‌اند، دیده می‌شود.

همزمان با این اخبار پایگاه «امارات24» در گزارشی به حزب الاصلاح حمله و آن را به دروغگویی و تقلب متهم و تأکید کرد که در حالی که دلیل ترور اعضای الاصلاح تسویه‌حساب‌های داخلی آن است، کشته شدن آنان به انصار‌الله نسبت داده شده است.

جنگ و درگیری در ائتلاف تحت رهبری سعودی

 از سوی دیگر، منابع خبری دو روز قبل از انفجاری شدید در اردوگاه افراد مسلح در منطقه صحن الجن در استان مأرب خبر دادند و اعلام کردند که نیروهای اماراتی و شبه‌نظامیان طرفدار آنان در این اردوگاه مستقر بودند.

 
بر اساس آمار اولیه در این انفجار 18 نفر کشته و دهها تن دیگر نیز زخمی شدند، بر اساس این گزارش، یک روز بعداز انفجار صحن‌الجن، درگیری‌ها بین طرفداران ائتلاف علیه یمن به‌رهبری سعودی آغاز شد و تاکنون ده‌ها کشته و مجروح به‌جا گذاشته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها