يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۹۷۹۴
زمان انتشار: ۰۸:۵۷     ۲۰ آبان ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
دکتر ولایتی در مورد بازگشایی سفارت کانادا در تهران گفت : در زمان اشغال لانه جاسوسی آمریکا سفارت کانادا در تهران دست به اقدامی زد که نقض صریح حاکمیت جمهوری اسلامی بود. عذرخواهی دولت کانادا از جمهوری اسلامی ایران می تواند حداقل شرط بازگشایی سفارت کانادا در تهران و عادی شدن روابط دو کشور باشد.

رخدادهای 19 و 20 آبان 1361

چکیده

  • در سومین مرحله عملیات ظفرمند محرم رزمندگان اسلام با پیشروی در عمق 14 کیلومتری خاک عراق منطقه وسیعی از اراضی نفت خیز استان میسان عراق را در کنترل گرفتند. 

 

  • وزیر امور خارجه :ما چه نیازی داریم که فرانسه با ما روابط دوستانه داشته باشد در حالی که او با ما روابط خصمانه دارد.

 

  • در حالی که روزنامه الاهرام در شماره دیروز خود از احتمال شناسایی متقابل ساف و اسرائیل خبرداده بود ساف امروز این خبر را تکذیب کرد .

 

  • آمریکا به کمپانی های آمریکایی که در لیبی مشغول فعالیت هستند اخطار کرده است که ممکن است از ورود محصولات تصفیه شده لیبی به آمریکا جلوگیری به عمل آورند .

 

  • ارزش دینار عراق به طور ناگهانی سقوط کرد. آگاهان اقتصادی عقیده دارند که سقوط ارزش دینار عراق با پیروزی های اخیر رزمندگان اسلام بی ربط نیست .

 

  • رادیو مسکو اعلام کرد لئونید برژنف صدر هئیت رئیسه اتحاد شوروی و رهبر حزب کمونیست این کشور ساعت هشت و سی دقیقه بامداد روز چهارشنبه به طور ناگهانی درگذشت .

 

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور :   در برخورد با ضد انقلاب ما در بهترین وضع نسبت به چهار سال گذشته هستیم به این معنی که ضد انقلاب به هیچ وجه پایگاه مردمی در منطقه ندارد .

 

  • روسای شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه در اجلاس خود در بحرین درخواست مالی عراق را برای ادامه جنگ با ایران مورد بررسی قرار دادند .

 

  • به گفته منابع مطلع عراق تاکنون 30 میلیارد دلار از این شش کشور دریافت کرده و خواهان 35 میلیارد دلار دیگر شده است .

 

  • تولیدات نفتی عراق  از تعداد 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز که کل تولیدات نفتی عراق پیش از آغاز جنگ با ایران بوده است به 600 هزار بشکه در روز تقلیل یافته است .

19 آبان 1361

تصرف 50 حلقه چاه و آزادی 300 کیلومتر مربع از خاک عراق

تبادل  آتش میان نیروهای اسلام و مزدوران بعثی طی 24 ساعت اخیر در منطقه عملیات محرم به شدت ادامه داشت و رزمندگان اسلام با حفظ برتری آتش و استقرار نیروهای زرهی در مواضع جدید خود مشغول حفاظت از مناطق آزاد شده می باشند . گزارش های رسیده حاکیست نیروهای اسلام توانسته اند با تصرف 50 حلقه چاه نفت 300 کیلومتر مربع از خاک عراق را آزاد کنند . (1)

بر اساس این گزارش در سومین مرحله عملیات ظفرمند محرم رزمندگان اسلام با پیشروی در عمق 14 کیلومتری خاک عراق منطقه وسیعی از اراضی نفت خیز استان میسان عراق را در کنترل گرفته و با تثبیت مواضع جدید خود در داخل خاک عراق امنیت 50 حلقه چاه نفت و چندین مرکز مهم تاسیسات نفتی عراق را از غارت چپاولگرانصدامی تامین کردند . (2)

ولایتی : فرانسه با ایران روابط خصمانه دارد / شرط برقراری روابط با کانادا عذرخواهی از ایران

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف از جمله آینده جنگ تحمیلی ، کنفرانس غیر متعهدها و شرایط عادی شدن روابط ایران و کانادا پاسخ گفت .

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد بازگشایی سفارت کانادا در تهران گفت : در زمان اشغال لانه جاسوسی آمریکا سفارت کانادا در تهران دست به اقدامی زد که نقض صریح حاکمیت جمهوری اسلامی بود. وی افزود : عذرخواهی دولت کانادا از جمهوری اسلامی ایران می تواند حداقل شرط بازگشایی سفارت کانادا در تهران و عادی شدن روابط دو کشور باشد .

ولایتی در مورد تیرگی روابط ایران و فرانسه نیز گفت : تیرگی مناسبات میان ایران و فرانسه بستگی به برخورد این کشور با جمهوری اسلامی ایران داشته است . فرانسه تحت نام دموکراسی مخالفین جمهوری اسلامی را که اکثر آن ها جانی هستند و دستشان تا مرفق به خون انسان های بیگناه آلوده است در کشور خود جای داده است افرادی چون بنی صدر و رجوی که به اقرار خودشان در فاجعه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی شرکت داشتند و بهترین فرزندان ما را گرفتند این ها در هر دادگاه صالحه ای محاکمه شوند قطعا محکوم خواهند شد . اگر چنین اعمالی را یک گروه تروریستی در اروپا انجام می داد آیا دولت فرانسه به آن ها پناهندگی می داد؟

ولایتی همچنین گفت :ما چه نیازی داریم که فرانسه با ما روابط دوستانه داشته باشد در حالی که او با ما روابط خصمانه دارد ، به هر حال هرگاه فرانسه دست از خصومت خود با ایران بردارد روابط دو کشور عادی خواهد شد.(3)

خبری که زود تکذیب شد !

در حالی که روزنامه الاهرام در شماره دیروز خود از احتمال شناسایی متقابل ساف و اسرائیل خبرداده بود ساف امروز این خبر را تکذیب کرد .

روزنامه الاهرام در شماره دیروز خود نوشت سازمان آزادیبخش فلسطین آمادگی مشروط خود را دایر بر شناسایی متقابل و همزمان با اسرائیل به کمال حسن علی وزیر خارجه مصر ابلاغ کرده است و این مشروط بر آن است که آمریکا مشارکت سازمان مزبور را در مذاکرات آینده پیرامون صلح خاورمیانه تضمین نماید.

روزنامه مزبور می افزاید : شرط دیگری که سازمان آزادیبخش فلسطین تعیین نموده این است که آمریکا باب مذاکرات مستقیم را با این سازمان بگشاید ، موضع تازه و معتدل سازمان آزادیبخش فلسطین را کمال حسن علی وزیر خارجه مصر به هنگام دیدار رسمی اش از آمریکا که روز جمعه آغاز خواهد شد به اطلاع دولت ریگان خواهد رسانید . (4)

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد « نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین در عربستان سعودی امروز خبر مربوط به شناسایی اسرائیل از سوی این سازمان را تکذیب کرد»(5)

خبر دیگر این که روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل دیروز نوشت آمریکا در حال انجام مذاکرات غیر مستقیم با سازمان آزادیبخش فلسطین است که می تواند با دعوت از عرفات رئیس این سازمان برای دیدار از واشنگتن پایان یابد . این روزنامه به نقل از منابع عربی خاطرنشان کرد این مذاکرات از طریق میانجی های مراکشی و واسطه های دربار سعودی در حال انجام است.(6)

اخطار آمریکا به کمپانی هایی که با لیبی رابطه داشته باشند !

یونایتدپرس از نیکوزیا گزارش داد آمریکا به کمپانی های آمریکایی که در لیبی مشغول فعالیت هستند و یا از لیبی نفت خریداری می کنند اخطار کرده است که ممکن است از ورود محصولات تصفیه شده لیبی به آمریکا جلوگیری به عمل آورند .

نشریه بررسی های اقتصادی خاورمیانه دیروز ضمن اعلام این مطلب نوشت : آمریکا در مارس 1982 ممنوعیت واردات نفت خام از لیبی را اعلام کرد ولی اشاره ای به تحریم مواد تصفیه شده از نفت خام لیبی نکرد . گرچه جریان نفت لیبی به آمریکا متوقف شده است ولی محصولات ساخته شده از نفت لیبی که در تصفیه خانه های نفت در منطقه کارائیب و اروپا تولید می شود تاکنون به طور قابل ملاحظه ای وارد آمریکا شده است .  (7)

ارزش پول عراق به شدت سقوط کرد

بنا به تائید رسمی بازار ارزی لندن ارزش دینار عراق به طور ناگهانی سقوط کرد . علت این سقوط هنوز اعلام نشده است ولی آگاهان اقتصادی عقیده دارند که سقوط ارزش دینار عراق با پیروزی های اخیر رزمندگان اسلام بی ربط نیست .

در همین حال مطبوعات انگلیس پس از چند روز سکوت سرانجام دیروز در صفحات اول خود به شکست شدید ارتش صدام اعتراف کردند و این در حالیست که بنا به تائید مقامات رسمی بانک های انگلیس صدام از بانک های غربی تقاضای یک وام اضطراری به مبلغ 500 میلیون دلار کرده است.(8)

20 آبان 1361

برژنف رهبر شوروی مرد

رادیو مسکو اعلام کرد لئونید برژنف صدر هئیت رئیسه اتحاد شوروی و رهبر حزب کمونیست این کشور ساعت هشت و سی دقیقه بامداد روز چهارشنبه به طور ناگهانی درگذشت . از سوی دیگر واحد مرکزی خبر به نقل از یونایتدپرس گزارش داد رادیو و تلویزیون شوروی دیروز نیز برنامه های عادی خود را قطع کردند و تنها به پخش موسیقی کلاسیک پرداختند . (9)

ضد انقلاب اجازه خدمات رسانی به کردستان را نمی دهد

 آیت الله خامنه ای رئیس جمهور پس از جلسه هیئت دولت طی سخنانی با اشاره به حضور استانداران و مسئولان مناطق کردنشین در این جلسه اظهار داشتند : امشب در هیئت دولت راجع به مسئله حساس و مهم مناطق کردنشین استان کردستان و آذربایجان غربی بحث و گفت و گو به عمل آمد و استانداران این مناطق آمده بودند ، مسائل و نیازهایی داشتند که برای هیئت دولت تشریح کردند . حقیقت این است که انگیزه کار برای این مناطق زیاد است و هیئت دولت و همه مسئولین مایلند که برای برادران و خواهران کرد در این مناطق کار کنند اما به دلیل حضور ضد انقلاب در منطقه نصیب کمی از خدمات دولت به منطقه کردنشین رسیده است .

ایشان در باره برخورد با ضد انقلاب نیز تاکید کردند : در برخورد با ضد انقلاب ما در بهترین وضع نسبت به چهار سال گذشته هستیم به این معنی که ضد انقلاب به هیچ وجه پایگاه مردمی در منطقه ندارد و حاکمیت دولت در منطقه تثبیت شده است دو یا سه محور اساسی که ضد انقلاب از آن ها تغذیه نظامی کرده و سپس به شهرها حمله می برد در اختیار دولت قرار گرفته و در حقیقت بعضی در اختیار دولت و بعضی هم در حال پاکسازی و در اختیار دولت در آمدن می باشد که مهم ترین آن ها محور پیرانشهر و سردشت است که به زودی پاکسازی خواهد شد .(10)

فشار عربستان به کشورهای عربی برای پرداخت وام به صدام !

روسای شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه در اجلاس خود در بحرین درخواست مالی عراق را برای ادامه جنگ با ایران مورد بررسی قرار دادند . به گفته منابع مطلع عراق تاکنون 30 میلیارد دلار از این شش کشور دریافت کرده و خواهان 35 میلیارد دلار دیگر شده است .

این منابع گفتند عربستان که سهم عمده ای در تامین منابع جنگی عراق دارد دیگر کشورهای عضو یعنی کویت ، بحرین ، امارات ، قطر و عمان را برای موافقت با درخواست مالی عراق تحت فشار قرار داده است ولی کویت و عمان که با کاهش درآمدهای نفتی خود با کسری بودجه مواجه هستند میلی به حمایت مالی از عراق ندارند . (11)

گزارش فایننشال تایمز از ورشکستگی اقتصاد عراق در جنگ با ایران

روزنامه فایننشال تایمز در شماره دیروز خود اوضاع اقتصادی عراق را مورد تحلیل قرار داده و می نویسد تولیدات نفتی این کشور از تعداد 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز که کل تولیدات نفتی عراق پیش از آغاز جنگ با ایران بوده است به 600 هزار بشکه در روز تقلیل یافته است .

به گفته خبرنگار این روزنامه به نظر نمی رسد که کل درآمدهای حاصل از صدور نفت عراق در سال جاری از مرز 10 میلیارد دلار تجاوز کند . علاوه بر این به نقل از خبرنگار این روزنامه امروز ذخائر ارزی عراق که در سال 1980 مبلغ 30 میلیارد دلار تخمین زده می شد به 6 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است . (12)

پی نوشت:

1-اطلاعات ، 19 آبان 1361 ، صفحه 2

2-کیهان ، 19 آبان 1361 ، صفحه 1 و 2

3-اطلاعات ، 19 آبان 1361 ، صفحه 3

4- اطلاعات ، 19 آبان 1361 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 20 آبان 1361 ، صفحه 16

6- جمهوری اسلامی ، 20 آبان 1361 ، صفحه 3

7-  اطلاعات ، 19 آبان 1361 ، صفحه 16 

8- اطلاعات ، 19 آبان 1361 ، صفحه 16

9- اطلاعات ، 20 آبان 1361 ، صفحه 1

10- اطلاعات ، 20 آبان 1361 ، صفحه 3

11- کیهان ، 20 آبان 1361 ، صفحه 20

12- کیهان ، 20 آبان 1361 ، صفحه 20

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها