يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۰۲۱۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۲۳ آبان ۱۳۹۴
رئیس سازمان سینمایی در برنامه "شهر فرنگ" گفت: گاهی پیش آمده دو قوه نامه زده‌ و گفته‌اند نمایش یک فیلم باید متوقف شود، چه باید کرد؟‌ اگر این اسمش عقب‌نشینی است، بله ما عقب‌نشینی می‌کنیم.
به گزارش پایگاه 598، شب گذشته حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در برنامه شهر فرنگ که از شبکه خبر با اجرای محمدرضا مدقق برای مخاطبین به نمایش در می‌آید، حاضر شد و در ارتباط با مسائل و حاشیه‌های مختلف سینما صحبت کرد و بخش‌هایی از صحبت‌های وی به جداسازی دولت و حمایت آن از سینما مربوط می‌شد که وی در این رابطه گفت:‌ از همان روز اول اعلام کردیم که بخش خصوصی را وارد کار کنیم و خود سینماگرها هم به این موضوع علاقه دارند و دولت هم از این موضوع حمایت می‌کند، دولت یعنی بنیاد سینمایی فارابی.وی در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم حمایت‌ها را به پس از تولید ببریم اما باید توجه داشته باشیم که دخل و خرجمان به هم نمی‌خورد آن افرادی که دائم این شعار را می‌دهند و خواستار خصوصی‌سازی در سینما هستند خودشان به شعارشان در هنگام فیلم‌ساختن پایبند نیستند و در عمل می‌دانند که باید از حمایت دولت بهره‌مند شوند البته ما در حمایت‌هایمان شفاف‌سازی کرده‌ایم و اعلام داشتیم که چه فیلم‌هایی و چه کسانی مشمول حمایت‌های ما شده‌اند.
بنیاد سینمایی فارابی از چند نفر خاص حمایت نمی‌کند
او همچنین گفت:‌دو سال گذشته دفترچه حمایتی را ترتیب دیده‌ایم و در آن اعلام داشته‌ایم که چگونه حمایت می‌کنیم و بر اساس چه امتیاز‌بندی‌هایی این حمایت‌های شامل حال سینماگران می‌شود چتر حمایتی بنیاد سینمایی فارابی برای چند نفر خاص نیست.
وی گفت: امروز نمی‌توانند برخی بگویند دوستان ایوبی در سازمان سینمایی  و همچنین در دولت تدبیر و امید نور چشمی‌هایی دارند. در سال گذشته از  40 فیلم حمایت کردیم و به طور متوسط هم در سال 40 فیلم هم در گروه «هنر و تجربه» به نمایش در می‌آید. حمایت پس از تولید و پیش‌تولید از 80 فیلم را شاهد خواهیم بود. من این را عدالت و شفافیت می‌نامم.
رئیس سازمان سینمایی در ارتباط با اختلاف نظر اعضای شورای راهبردی مبنی بر خصوصی‌سازی سینما و صحبت‌هایش در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل رسانه‌های تصویری در ارتباط با این موضوع، گفت:‌ بسیاری از افرادی که در این شورای راهبردی حضور دارند از دوستان قدیمی من هستند گفتم دوستانی که سه بار من را خطاب قرار داده‌اند و در مطبوعات نامه‌های سرگشاده نوشته‌اند اساعه ادب است که جواب آنها را ندهم این در شرایطی است که به صورت حضوری هم همدیگر را می‌بینیم.
وی در ادامه افزود: من گفتم اگر شما واقعا پیشگام خصوصی‌سازی هستید برای حرکتی هم که آرزوی ما هم است و کسانی که هم سابقه طولانی در تهیه‌کنندگی هم دارند و طبیعی است که در طی این مدت روابط زیادی دارند که می‌توانند در بخش خصوصی از حمایت‌هایی بهره‌مند شوند با توجه به علاقه خودشان این حمایت‌ها از آنها گرفته شود و به جوان‌ترها فرصت فیلم‌سازی بدهند در نتیجه گفتند ما حاضریم از خود شما شروع کنیم شمایی که داوطلب هستید. اسم این را تحریم نگذارید.
نقدهای منصفانه را با کمال میل خواهیم شنید
حجت‌الله ایوبی در ارتباط با صحبت‌هایش درباره برخی که گفته بود خودشان را به خواب زده‌اند گفت: درست نیست در این برنامه تلویزیونی بخواهم نام فرد یا گروهی را بیاورم و آنها را متهم کنم اما همه ما می‌دانیم در سال‌های گذشته جماعتی در این باور بودند که باید این سینما را نابود کنیم و سینمای جدیدی درست کنیم. این جماعت از بسته شدن خانه سینما و بیکار کردن خیلی از افراد را باعث شدند.
وی در ادامه افزود:‌ البته این افراد کسانی هستند که جزو سینماگران نیستند و غالبا مدیران سینمایی بودند که البته رسانه‌ها و سایت‌هایی نیز در اختیار داریم آنها دعواهای سیاسی خودشان را وارد عرصه پاک فرهنگ و هنر کردند. واقعاً‌ این افراد خوابیده‌اند و خودشان را به خواب زده‌اند و نمی‌توان آنها را بیدار کرد اما در دل سینما افرادی هستند که نقد دارند به عملکرد دولت و بنده با کمال میل نقدهای منصفانه آنها را می‌شنوم.
او همچنین گفت: چندی پیش 4 بعد از ظهر کاری را از همه گروه‌های سینمایی و صنف‌ها دعوت کردیم و جمع شدند ما حرف‌های آنها را بشنویم و خیلی‌ هم این حرف‌ها را رسانه‌ای نکردیم و به نتایج و تصمیم‌هایی رسیدیم که برخی‌شان نیز عملی شد و آن هم بدون سر و صدا و رسانه‌ای کردن آن و برخی تصمیمات را نیز در آینده انجام خواهیم داد در شرایط کنونی وقتش رسیده که دو سال گذشته را نقد و بررسی کنیم و برای دو سال آینده برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشیم. ما آمده‌ایم کار کنیم نیامدیم حاشیه درست کنیم.
وی گفت:‌ اگر من به طور مثال مشکل شخصی دارم نمی‌توانم آن را به همه تعمیم بدهم و بگویم وضع همه جا خراب است اگر فیلم ساختم که نفروخته و هزینه سنگین آن را نیز دولت پرداخت کرده که نمونه‌هایش از این دست زیاد است نباید بگویم وضع سینما خراب است و فیلم هیچکس دیگری در کشور نمی‌فروشد. حرف‌های شخصی خودمان را به کل سینما گره نزنیم، باید با شاخصه‌های مشخص شده حرف زد.
رئیس سازمان سینمایی در ارتباط با تغییرات احتمالی در شورای پروانه ساخت و نمایش اظهار داشت: دو سال است که از احکام این افراد می‌گذرد و باید بعد از دو سال بازنگری در آن صورت بگیرد. البته این افراد در روزهای پر تب و تاب سینما منصوب شدند و من از همه آنها ممنونم مخصوصا از اعضای شورای پروانه ساخت که جلسات طولانی را برگزار می‌کنند.
در حمایت از "رستاخیز" تنها بودیم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تغییر بدین جهت است که مخالفین شما در این اعضا نیز حضور دارند‌، گفت: باید ترکیب بعدی این اعضا را دید و بعد این پرسش را مطرح کرد که آیا از منتقدین ما در آنجا حضور دارند یا خیر.
حجت‌الله ایوبی درباره صحبت‌های رئیس حوزه هنری در ارتباط با فیلم سینمایی «رستاخیز» و اتفاقاتی که در آن افتاده است که گفته است چنین شرایطی باعث می‌شود جرأت فیلمساز دینی گرفته شود و انگیزه‌اش از بین برود، اظهار داشت: خیلی از افرادی که امروز از رستاخیز دفاع می‌کنند در همان اولین اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر آتش‌بیار معرکه بودند و ما در حمایت از آن تنها بودیم. یادمان نرود با احمدرضا درویش چه برخوردهایی شد و منشأ آنها را همه می‌دانیم و می‌دانیم این افراد چه کسانی بودند.
وی در ادامه گفت:‌افرادی که هر چیزی را دستاویزی قرار می‌دهند که بر علیه سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کنند. البته ما تلاش کردیم تا مشکل این فیلم حل شود و در ملاقاتی که با علمای بزرگ چه در داخل و چه بعضا در خارج از ایران داشتند همین را گفتند که برای فیلمسازان دینی اگر مشکلی به وجود آید هزینه فیلمسازی دینی بالا می‌رود و خیلی‌ها جرأت نمی‌کنند وارد این عرصه شوند.
ایوبی در ارتباط با میزان بیکاری در سینما گفت: بهترین برخورد با مقوله بیکاری در سینما بیمه بیکاری است اما باید توجه داشته باشیم زمانی که ما نسبت به سال‌های گذشته پروانه ساخت بیشتری صادر کرده‌ایم بدین معنی است که تعداد افراد بیشتری در سینما مشغول به کار شده‌اند. البته بسیاری از این افراد کسانی هستند که در تلویزیون مشغول به کار بوده‌اند و فیلم‌های سینمایی با عنوان تله‌فیلم می‌ساختند همانطور که می‌دانید این چند ساختن این تله‌فیلم‌ها به حداقل رسیده است.
رسانه ملی ناقوس مرگ سینما را به صدا در نیاورد
رئیس سازمان سینمایی درباره کمک رسانه ملی در ارتباط آن با سینما گفت:‌ در تمام دنیا تلویزیون به سینما کمک می‌کند من از تلویزیون خواهش می‌کنم به سینما کمک کند در خیلی از کشورها این کمک تبدیل به یک قانون شده است برای اینکه تلویزیون یک رفیق جدی برای سینما است. چه بخواهیم و چه نخواهیم تلویزیون باید دینش را به سینما ادا کند حداقل این است که تلویزیون ناقوس مرگ سینما را به صدا در نیاورد و به مردم نگوید سینما مرده است، مقام معظم رهبری هم در صحبت‌های خود که چندی پیش عنوان کردند به مردم امید بدهید.
وی در ارتباط با این پرسش که چقدر موافق هستید که برخی می‌گویند سازمان سینمایی از فیلم‌هایی که پروانه ساخت و نمایش دریافت کرده‌اند حمایت نمی‌کنند و عقب‌نشینی می‌کنند، گفت: گاهی در مورد فیلمی موضعی گرفته می‌شود و ما نیز تحت فشار هستیم اینکه نمی‌شود انتظار داشته باشید در کشور همه فیلم‌ها اکران شود عجیب نیست اما امیدواریم روزی این اتفاق بیفتد برخی از سینماگران انتظار دارند ما از فیلم‌ها صیانت کنیم که البته انتظار درستی است.
او در ادامه گفت:‌ ما هم می‌گوییم اگر فکر می‌کنید فیلمتان در اکران دچار مشکل می‌شود از همان ابتدا بگویید به همین دلیل برخی از ممیزی‌ها برای صیانت از فیلمساز است. بنده اعلام می‌کنم که من حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها تصمیم‌گیرنده در عرصه سینما نیستیم.گاهی پیش آمده دو قوه نامه زده‌اند و گفته‌اند نمایش یک فیلم باید متوقف شود، چه باید کرد؟‌ اگر این اسمش عقب‌نشینی است، بله ما عقب‌نشینی می‌کنیم.
وی در پایان در ارتباط با سوالی درباره برخی از افراد در سینما مانند افخمی، علیرضا رئیسیان و جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی گفت: درباره دوران جواد شمقدری قضاوت نمی‌کنم و قضاوت را بر عهده سینما می‌گذارم و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم به هر حال زحمت کشیده‌اند، هر مدیری نقاط قوت و ضعفی دارد. خوشحالم که فیلم «دوران عاشقی»، به کارگردانی علیرضا رئیسیان فروش خوبی داشت.
او همچنین گفت: امیدوارم بهروز افخمی به سینما کمک کند و از فرصتی که در اختیارش است استفاده کند. حالا این فرصت چه یک سال چه چند سال است این دوران سریع می‌گذرد و این صندلی‌ها خیلی ناپایدار است اما نتیجه کار ما خواهند ماند و تاریخ معمولا ما را درست قضاوت می‌کند برایشان آرزوی موفقیت می‌کند و امیدوارم سینما یک گام پیش ببرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها