أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۱۳۱۴
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۳۰ آبان ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
شمس اردکانی: دفاع از تروریست ها و دزدهای ایرانی که در فرانسه گردآمده اند در راستای همان منطقی است که فرانسه از رژیم های تروریست همچون رژیم حاکم بر عراق دفاع می کند.

رخدادهای 29 و 30 آبان 1361

چکیده

  • یک دانشجوی ایرانی مسلمان به جرم استقبال از برادران روحانی اعزامی از ایران در فرودگاه پاریس دستگیر و پس از ضرب و شتم به وسیله پلیس فرانسه به 3 ماه حبس و اخراج از این کشور محکوم شد !

 

  •  4 تن از مسئولان بخش سیاسی حزب منحله دمکرات به سپاه پاسداران سنندج مراجعه و با اظهار ندامت از گذشته خویش تقاضای امان نامه کرده اند.

 

  • در سندی که به تازگی از رژیم بعث عراق به دست آمده است مشخص شد فرماندهان بعثی به زیر دستان خود دستور داده اند اسیران پاسدار را در محل اسارت اعدام کنند !

 

  • 11گروه انقلابی که در فلسطین اشغال شده عملا علیه صهیونیسم می جنگند ، نخستین نشست مشترک خود را در یکی از مناطق فلسطین برگزار کردند .

 

  • ولایتی وزیر امور خارجه : ما از هر تلاشی در جهت برپایی حکومت های عدالتخواه و مردمی و اسلامی در کشورهای مختلف حمایت معنوی و مادی می کنیم . 

 

  • سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت  در پاسخ به حمایت فرانسه از صدام :  سرزمین های خونبار آفریقا و خاورمیانه شاهد دخالت های فعلی و یا ثمرات دخالت های قبلی فرانسه بوده و هستند .

 

  • آیت الله سید جلال الدین طاهری امام جمعه اصفهان گفت : اکثریت قاطع مردم که  به امام امت نظر دارند به آیت الله منتظری نیز نظر دارند !

 

  • موسوی خوئینی ها طی سخنانی اظهار داشت : حضور در انتخابات مجلس خبرگان از شرکت در جبهه ها با اهمیت تر است .

 

  • صدام در مصاحبه با خبرنگاران آمریکایی در بغداد از آمریکا رسما برای نجات ارتش باقی مانده خود کمک خواست.

 

  • آیت الله خامنه ای در دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهور کومور : ما اگر بر روی مجازات صدام تکیه می کنیم به خاطر خود ما نیست بلکه برای منطقه است.

29 آبان 1361

دادگاه فرانسه یک دانشجوی ایرانی را محکوم کرد

یک دانشجوی ایرانی مسلمان به جرم استقبال از برادران روحانی اعزامی از ایران در فرودگاه پاریس دستگیر و پس از ضرب و شتم به وسیله پلیس فرانسه به 3 ماه حبس و اخراج از این کشور محکوم شد !(1)

4 مسئول بخش سیاسی حزب منحله دمکرات تسلیم شدند

در پی پاکسازی های اخیر در منطقه آذربایجان غربی و کردستان پریروز نیز با تلاش رزمندگان پرتوان اسلام ، متشکل از برادران پاسدار و ارتشی ارتفاعات بناویله در محور سردشت – مهاباد پاکسازی شد و رزمندگان اسلام در این ارتفاعات مستقر شدند . خبر دیگر این که 4 تن از مسئولان بخش سیاسی حزب منحله دمکرات به اسامی علی و محمد مفیائی ، محمود حاتمی و محمود مستانی به سپاه پاسداران سنندج مراجعه و با اظهار ندامت از گذشته خویش تقاضای امان نامه کرده اند.(2)

سند اعدام پاسداران اسیر توسط رژیم بعث کشف شد

علیرغم ادعای رژیم بعث عراق مبنی بر این که نیروهای اسلام اسیران عراقی را اعدام می کنند اخیرا با حمله رزمندگان اسلام به مواضع دشمن در منطقه عملیاتی محرم و تصرف چند قرارگاه فرماندهی اسنادی از جنایات هولناک صدامیان علیه اسرای جنگی ایران به دست آمد.

در این رابطه سند مستدلی دایر بر صدور فرمان اعدام اسیران جنگی ایران از سوی فرمانده سپاه چهارم عراق کشف شده است .

در بخشی از سندی به تاریخ 4/1/1981 از سپاه 4 به کلیه یگان های تابعه دستور داده شده است : از آن جایی که هنوز مشاهده می شود در پاره ای از یگان ها مجروحین سپاه پاسداران را که به اسارت در می آیند تحت معالجه و مداوا قرار می دهند لذا بدین وسیله تاکید می شود اسرای سپاه پاسداران انقلاب به عنوان مجرم جنگی شناخته شده و باید در میدان جنگ اعدام شوند . (3)

ائتلاف 11 گروه فلسطینی برای مبارزه مسلحانه با رژیم صهیونیستی

رادیو صدای انقلاب اسلامی فلسطین که صدای آن در بیروت شنیده می شود اعلام کرد 11 گروه انقلابی که در فلسطین اشغال شده عملا علیه صهیونیسم می جنگند ، نخستین نشست مشترک خود را در یکی از مناطق فلسطین برگراز کرده و موجودیت کمیته مشترک نیروهای انقلاب اسلامی فلسطین را اعلام کردند .

در بیانیه ای که روز پایانی کنگره گروه های فلسطینی صادر شد آمده است : ما فرزندان ملت فلسطین در پیشگاه خدای بزرگ با ملت خویش عهد می بندیم که تا آخرین قدم و تا آخرین نفس از آرمان های مقدس فلسطین دفاع کرده و هرگز اسلحه خود را بر زمین نگذاریم . (4)

30 آبان 1361

ولایتی : از تلاش ها برای برپایی حکومت های مردمی و اسلامی حمایت مادی و معنوی می کنیم

ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان جلسه امروز هیئت دولت در گفت و گویی با خبرنگاران مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد مبارزات ملل مسلمان را تشریح کرد.

وی گفت : مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق مجلسی است که توسط اقشار مختلف و مبارز ملت مسلمان عراق تشکیل شده و در طی این مدت که مجاهدین و مردم مسلمان عراق مبارزات خود را علیه رژیم صدام انجام داده اند حق آن ها است که برای برقراری یک حکومت صحیح و مورد دلخواه ملت مسلمان عراق تلاش کنند.

وی ادامه داد : ما از هر تلاشی در جهت برپایی حکومت های عدالتخواه و مردمی و اسلامی در کشورهای مختلف حمایت معنوی و مادی می کنیم . (5)

حمایت فرانسه از صدام از حکومتی با سابقه استعماری بعید نیست

دکتر شمس اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت دیروز با ارسال یادداشتی به سفارت فرانسه در کویت به اظهارات کلودشسون وزیر خارجه فرانسه که در یک مصاحبه مطبوعاتی در کویت عنوان شده بود پاسخ گفت .

در بخشی از این یادداشت با اشاره به سخنان شسون که در لفافه صلح طلبی تائید خود از رژیم ضد مردمی عراق را ابراز کرده آمده است : البته تائید از رژیم های غیر مردمی به وسیله دولت هایی که سابقه استعمار و استثمار دارند مطلب تازه ای نیست و در همین زمان هم سرزمین های خونبار آفریقا و خاورمیانه شاهد دخالت های فعلی و یا ثمرات دخالت های قبلی فرانسه بوده و هستند .

وی در بخش دیگری از این یادداشت آورده است : دفاع از تروریست ها و دزدهای ایرانی که در فرانسه گردآمده اند و ایشان در کنفرانس مطبوعاتی بدان اشاره کردند نیز در راستای همان منطقی است که از رژیم های تروریست همچون رژیم حاکم بر عراق دفاع می کند و شاهد بوده اند همان طور که دولت فرانسه هیچ اعتراضی به تجاوز به سرزمین های ایران از سوی عراق نکرد اعتراضی هم به تروریست های پاریس نشین ندارند.

در ادامه این یادداشت آمده است : آقای شسون مطالبی نیز راجع به آزادی رفت  وآمد دریایی در منطقه گفته اند که باعث شگفتی است مگر نه این است که دوستان مرتجع و توطئه گر شما در منطقه با توطئه جنگ و حمله به قلمرو آبی و زمینی ایران از اول می خواستند دامنه جنگ را به همه منطقه بکشانند و از جمله دولت شما هم سخاوتمندانه وسایل این کار را در اختیار آنان قرار داده و می دهد ؟ ولی این نیروهای ظفرمند جمهوری اسلامی ایران هستند که تا به حال مجال توسعه جنگ و رسیدن شمال و دیگر مستکبرین به آرزوهایتان را مانع شده اند .

وی همچنین نوشت : آیا صحبت از آزادی تردد دریایی به وسیله وزیر خارجه شما پس از تائید ایشان از متجاوز به اشک تمساح نمی ماند؟!(6)

آیت الله طاهری : اکثریت قاطع مردم آیت الله منتظری را بعد امام قبول دارند !

آیت الله سید جلال الدین طاهری امام جمعه اصفهان گفت : اکثریت قاطع مردم که  به امام امت نظر دارند به آیت الله منتظری نیز نظر دارند ! وی بدون هیچ گونه اشاره ای به این که این نتیجه را از کدامین نظر سنجی یا رای گیری استنباط کرده است گفت : با این که مردم آیت الله منتظری را بعد امام قبول دارند ولی چاره ای جز تشکیل مجلس خبرگان نداریم .(7)

موسوی خوئینی ها : حضور در انتخابات خبرگان از شرکت در جبهه ها با اهمیت تر است

موسوی خوئینی ها طی سخنانی اظهار داشت : حضور در انتخابات مجلس خبرگان از شرکت در جبهه ها با اهمیت تر است .

وی گفت : ولایت امر و امامت است که باید طبق قانون اساسی ، قوای سه گانه جمهوری اسلامی یاران زیر نظر این مقام اداره شود و این مسئله ریشه در اندیشه توحیدی اسلام دارد . زیرا بر اساس توحید خداوند تنها خالق و مالک انسان ها است و او است که حق دارد به انسان فرمان دهد و بر او امر و نهی کند و بر این اساس غیر خدا حق ندارد به هیچ انسانی فرمان دهد و اراده خود را به او تحمیل کند و هیچ انسانی نیز حق ندارد بدون اذن خداوند از اوامر دیگران پیروی کند .

وی افزود : خداوند اطاعت از پیامبران را پس از اطاعت از خود بر انسان ها واجب کرده است همچنین در زمان غیبت اطاعت از ولی فقیه جامع الشرایط که قانون اساسی شرایط آن را عدالت ، تقوا ، آگاه بر زمان ، شجاع ، مدیر و مدبر ذکر کرده است واجب است .

موسوی خوئینی ها نیز بدون ذکر دلیل و بردن اسم با این ادعا که ملت ایران چنان چه با امام بیعت کرد منتخب بعدی خود را نیز روشن ساخته است گفت : ولی با این همه ضرورت تشکیل مجلس خبرگان قابل تردید نیست .(8)

درخواست صدام از آمریکا : برای متوقف کردن جنگ وارد عمل شوید !

صدام در مصاحبه با خبرنگاران آمریکایی در بغداد از آمریکا رسما برای نجات ارتش باقی مانده خود کمک خواست. وی از آمریکا درخواست کرد که برای متوقف کردن جنگ با ایران به طور جدی تری وارد عمل شود . صدام در این مصاحبه اعدام وزیر بهداری و زندانی شدن برخی مقامات دیگر را نیز تائید کرد . (9)

آیت الله خامنه ای : تاکید ما بر مجازات متجاوز به خاطر امنیت منطقه است

فرستاده ویژه رئیس جمهور کومور در دیدار با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان پیام کتبی احمد عبدالله عبدالرحمان در خصوص مسئله تجاوز عراق علیه ایران و همچنین روابط فیما بین دو کشور را تسلیم ایشان کرد .

در این ملاقات آیت الله خامنه ای اظهار داشتند : ما اگر بر روی مجازات صدام تکیه می کنیم به خاطر خود ما نیست بلکه برای منطقه است اگر امروز این متجاوز تنبیه نشود فردا او و هر کس دیگری به خود اجازه خواهد داد تا به هر کشور دیگری هم تجاوز کند و جنگ را بر آن تحمیل نماید.(10)

پی نوشت:

1-اطلاعات ، 29 آبان 1361 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 29 آبان 1361 ، صفحه 2

3-اطلاعات ، 29 آبان 1361 ، صفحه 1

4- جمهوری اسلامی ، 29 آبان 1361 ، صفحه 3

5-  اطلاعات ، 30 آبان 1361 ، صفحه 2

6-  کیهان ، 30 آبان 1361 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 30 آبان 1361 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 30 آبان 1361 ، صفحه 4 ، سخنان آیت الله طاهری و موسوی خوئینی ها حائز نکات مهمی است که بعدها اثرات زیان بار خود را در اداره کشور نشان داد و منجر به تصمیم گیری تاریخی امام خمینی در فروردین 68 گردید . آیت الله طاهری امام جمعه وقت اصفهان به تصریح و موسوی خوئینی ها به تلویح از آیت الله منتظری به عنوان رهبر بعد از امام که مردم با وی نیز همانند بنیانگذار جمهوری اسلامی بیعت کرده اند نام برده بودند که این ادعا علاوه بر این که مستند به هیچ گونه نظر سنجی و استدلال بیرونی نبود بعدها در تصمیم گیری مجلس خبرگان خود را نشان داد . هر چند که چهره آیت الله منتظری چنان چه بعدها عیان شد آن روزها مشخص نبود ولی امام خمینی از طریق یاران نزدیک خویش عدم انتخاب آیت الله منتظری و معرفی وی به عنوان قائم مقام رهبری را به اطلاع بزرگان رسانده بودند . رجوع به خاطرات آیت الله محمدی گیلانی و نیز نامه تاریخی 6 فروردین 1368 امام این واقعیت را به وضوح عیان می سازد . با همه این مسائل تبلیغات بیرونی سبب ساز آن شد که اولین مجلس خبرگان آیت الله منتظری را به سمت قائم مقام رهبری انتخاب و معرفی کند . حرکات و مواضع آیت الله منتظری در این برهه و حمایت وی از منافقین و ضد انقلاب که قائم مقام رهبری را عملا و علنا در مقابل امام امت قرار می داد و نیز حمایت نامبرده از جنایتکارانی چون مهدی هاشمی و نامه های تلخ و گزنده به امام از سوی منتظری که ادب اسلامی میان شاگرد و استاد نیز در آن ها رعایت نشده بود و بسیاری از مسائل دیگر که بخشی از آن ها را می توان در رنجنامه حاج سید احمد خمینی مطالعه کرد زمینه ساز آن شد که امام خمینی در فروردین 68 ضمن ساده لوح خواندن آیت الله منتظری وی را از قائم مقامی رهبری برکنار کنند. از این واقعیات که بگذریم به مواضع آن روزهای افرادی چون طاهری و موسوی خوئینی ها می رسیم ، شاید در بادی امر به نظر رسد که این دو چون بسیاری از شخصیت ها که اطلاعی از چهره منتظری نداشتند آن برهه مواضعی را اتخاذ کرده بودند ولی بعد از وفات امام و انتخاب آیت الله خامنه ای به مقام امامت امت و ولایت امر حامیان دیروز آیت الله منتظری هرگز قلبشان با ولی فقیه بعد از امام صاف نشد و هر فرصتی که به دست آوردند از به زغم خود ضربه به این مقام اجتناب نکردند . دعوت مجمع روحانیون مبارز که موسوی خوئینی ها از اعضای ارشد آن است به قیام مردم علیه جمهوری اسلامی در فتنه 88 و نیز نامه سرگشاده و تلخ آیت الله طاهری اصفهانی مبنی بر استعفا از امامت جمعه اصفهان در سال 1381 را باید در این راستا ارزیابی کرد . طاهری اصفهانی در سال 81 در نامه سرگشاده استعفای خود با وجود همه تصریحات امام امت می نویسد « حصر فقیهی وزین و مجاهدی نستوه و مرجعی مبارز که ثانی اثنین انقلاب و از اساطین نظام و اوتاد حوزه و اعاظم فقه و افاخم کشور است با کدام عقل و نقل و آیه و حدیث و عرف و شرع و سیاست قابل توجیه است؟ سوابق مستحسن و مدارج علمی چه فقیه و مرجعی همسنگ حضرت آیت‌الله منتظری مدظله است؟»

این تعابیر در نامه فوق در رابطه با آیت الله منتظری و انتقاد از نظام جمهوری اسلامی به دلیل برخورد با حرکات ضد انقلابی نامبرده نشان از آن داشته که برخی شخصیت ها از ابتدا نیز خود را ملزم به اطاعت از امام امت و ولی فقیه چه حضرت امام خمینی و چه آیت الله العظمی خامنه ای نمی دیدند چرا که اگر می دیدند آن چه را که با چشمان خود دیده و با گوش های خود شنیده بودند در صفحه بی جان کاغذ تکذیب نمی کردند و در پایان این مختصر ضروری است که به پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب به نام سرگشاده آیت الله طاهری اصفهانی که از منتظری حمایت کرده بود اشاره کنیم . رهبر معظم انقلاب در این نامه تصریح کرده بودند « فساد را فقط در اشخاص دور دست نبینند، بلکه در نزدیکان خود و اشخاص ظاهراً مورد اعتماد خود هم آن را حس و با آن مبارزه کنند. بلای گرفتاری در مُشت اطرافیان نامطمئن موجب شد که یکی از یاران و شاگردان نزدیک امام در اواخر عمر آن یگانه‌ی زمان، مطرود ایشان واقع شود و او را از دخالت در امور سیاسی منع شرعی کنند و باز اگر آن شخص به این تصمیم و اخطار حکیمانه‌ی استاد و مراد خود عمل میکرد یقیناً مشکلات بعدی را برای خود و کشور به وجود نمیآورد.» رک پاسخ به نامه‌ی آیت‌الله طاهری امام جمعه اصفهان‌ ، پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب ، 20 تیر 1381

9- کیهان ، 30 آبان 1361 ، صفحه 20

10-  کیهان ، 30 آبان 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها