يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۱۷۶۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۰۲ آذر ۱۳۹۴
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، 60 حزب جدید در خراسان رضوی در حال دریافت مجوز قانونی هستند.
به گزارش پایگاه 598، مسعود محولاتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس در بیان تمهیدات و اقدامات صورت گرفته از جانب مدیریت سیاسی استانداری خراسان رضوی در مورد انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: انتخابات مهم و با اهمیتی 7 اسفند ماه سال جاری پیش رو است که جدیت همه مسئولان و عوامل اجرایی را می‌طلبد.

وی برپایی این انتخابات را افزوده شدن برگ زرینی به تاریخچه نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: این دوره از انتخابات، نخستین دوری است که در دولت یازدهم برپا می‌شود که یکی از ویژگی‌های آن برپایی دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است که هر دو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

محولاتی افزود: آراء مردم که به پای صندوق‌های رای می‌آیند حق الناس است، به‌همین منظور باید مسئولان و متولیان امر انتخابات، توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی در بیان اهداف دولت در برپایی انتخابات گفت: رقابتی‌شدن انتخابات از جمله اهدافی است که دولت درصدد است آن را با قوت دنبال کند؛ هدف آن است که با ایجاد رقابت سالم و سازنده، به‌واسطه آراء مردم، افرادی مطمئن، معتمد و متخصص که صلاحیت لازم را دارند وارد مجلس شوند.

وی با اشاره به مشارکت حداکثری به عنوان هدف دیگر دولت اظهار داشت: دولت بر آن است که در رقابتی سازنده، مشارکت حداکثری در انتخابات و حضور همه‌جانبه مردم را پای صندوق‌های رای را داشته باشد.

محولاتی تمکین از قانون و قانون‌گرایی را اصلی مورد تاکید به فرمانداری‌های شهرستان دانست و تصریح کرد: تنها قانون باید مبنای کار باشد؛ اگر به سمت و سوی قانون‌گرایی در حرکت باشیم می‌توانیم زمینه افتخار برای این کشور را فراهم کرده و از هر شائبه‌ای دوری کنیم.

وی بیان کرد: ستاد انتخابات مدتی است که شکل گرفته و تاکنون 16 جلسه ستاد انتخابات در سطح استان برپا شده است؛ علاوه بر آن 7 کمیته که زیر مجموعه ستاد انتخابات فعالیت می‌کنند در سطح استان شروع به فعالیت کرده‌اند که این کمیته‌ها شامل اخبار، اطلاعات، امنیتی، استعلامات، حقوقی، فناوری و پشتیبانی است.

محولاتی به برگزاری 60‌جلسه در کمیته‌ها اشاره کرد و افزود: ستاد انتخاباتی و کمیته‌ها در شهرستان‌ها نیز شکل گرفته که فرمانداری‌ها مسئولیت آن را در سطح شهرستان‌ها عهده‌دار شده‌اند.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی در بیان جزئیات حوزه‌های انتخابی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: 12 حوزه انتخابات اصلی و 60 حوزه فرعی در سطح استان داریم؛ مشهد مقدس به عنوان حوزه اصلی و شهرستان کلات به عنوان حوزه فرعی، شهرستان نیشابور به عنوان حوزه اصلی و شهرستان فیروزه به عنوان حوزه فرعی و شهرستان سبزوار به عنوان حوزه اصلی و شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب و داورزن به عنوان حوزه فرعی شناخته شده‌اند.

وی افزود: شهرستان تربت حیدریه به عنوان حوزه اصلی و شهرستان‌های محولات و زاوه به عنوان حوزه فرعی، شهرستان قوچان به عنوان حوزه اصلی و شهرستان فاروج به عنوان حوزه فرعی، شهرستان تربت جام به عنوان حوزه اصلی و شهرستان‌های تایباد و باخرز به عنوان حوزه فرعی و شهرستان خواف به عنوان حوزه اصلی و شهرستان رشتخوار به عنوان حوزه فرعی در نظر گرفته شده‌اند.

محولاتی خاطرنشان کرد: فریمان به عنوان حوزه اصلی و شهرستان‌ سرخس و دو بخش احمدآباد و رضویه به عنوان حوزه فرعی، شهرستان کاشمر به عنوان حوزه اصلی و شهرستان‌های بردسکن و خلیل آباد به عنوان حوزه فرعی، شهرستان گناباد به عنوان حوزه اصلی و بجستان به عنوان حوزه فرعی و درگز به عنوان حوزه اصلی و بدون داشتن حوزه فرعی شناخته شده‌اند.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: براساس جدول زمان بندی ارائه شده، از تاریخ 28 خرداد تا سوم تیرماه امسال، داوطلبان کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی باید در صورت داشتن مسئولیت، از آن استعفا داده و کاندیداتوری خود را اعلام کنند؛ به همین واسطه 10 نفر از مسئولان استانی و سه نفر از مسئولان کشوری که خواهان نماینده شدن در این استان بودند از سمت خود استعفا دادند.

وی زمان ثبت نام داوطلبان شرکت در مجلس شورای اسلامی را حد فاصل میان 28 آذرماه سال جاری لغایت 4 دی ماه دانست و تاکید کرد: داوطلبان باید در این فاصله زمانی به حوزه‌های اصلی مراجعه و یا در صورت عدم حضور در استان به وزارت کشور مراجعه کنند.

محولاتی بنا به پیش‌بینی‌ها، 60هزار نفر را عوامل اصلی بر روند برگزاری انتخابات دانست و تصریح کرد: این تعداد شامل هیئت اجرایی انتخابات، نمایندگان فرمانداری‌ها، عوامل انتظامی و به طور کل افرادی هستند که در پای صندوق رای حضور دارند؛ در این میان تعداد عوامل انتظامی در سطح استان با هدف برقراری امنیت 13 هزار نفر است.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی تعداد شعبه‌های اخذ رای در استان را چهار هزار شعبه دانست و افزود: هشت هزار صندوق اخذ رای در این چهار هزار شعبه در سطح استان نصب می‌شود که سهم مجلس شورای اسلامی، چهار هزار صندوق و مجلس خبرگان رهبری نیز چهار هزار صندوق است؛ سهم مشهد مقدس در تعداد شعب اخذ رای، هزار و صد شعبه است.

محولاتی گفت: از مجموع 6 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت استان، چهار میلیون و 200 هزار نفر واجد شراط رای در سطح استان هستند که از این میزان 268 هزار و 205 نفر رای اولی هستند؛ 130‌هزار و 884 نفر پسر و 137 هزار و 321 نفر دختر مجموع رای اولی‌ها را شامل می‌شوند.

وی فعالیت احزاب و تشکل‌ها را در روند برپایی و داغ‌کردن تنور انتخابات لازم دانست و تاکید کرد: احزاب می‌توانند در یک رقابت سازنده، کاندیدای خود را مطرح و تبلیغات خوبی داشته باشند؛ حضور احزاب و جناح‌ها در عرصه انتخابات می‌تواند در آوردن مردم پای صندوق رای نقش موثری را ایفا کند؛ تمامی جناح‌ها در حال حاضر در حال مطالعه و بررسی شرایط موجود هستند که کاندیدای خود را معرفی کنند.

محولاتی تعداد احزاب و تشکل‌ها در استان را 107 مورد دانست و خاطرنشان کرد: تعدادی از این احزاب دارای مجوز رسمی هستند و مابقی در حال تشکیل پرونده و گذر از مراحل قانونی برای گرفتن مجوز هستند؛ به طور کلی، 68 حزب اصول گرا، 29 حزب اصلاح طلب و 10 حزب معتدل و مستقل در سطح استان وجود دارد که از این میزان 23 حزب اصلاح طلب و 24 حزب اصول گرا مجوز دارند و 60 حزب در حال گرفتن مجوز و گذراندن مراحل قانونی آن هستند.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی در بیان انتظار خود از احزاب و تشکل‌ها گفت: تمامی احزاب و تشکل‌هایی که مجوز رسمی دارند باید در انتخابات کاندیدای خود را معرفی کنند، این عمل می‌تواند هر‌چه بیشتر به باشکوه برگزار شدن انتخابات کمک کند.

وی تاکید کرد: توصیه ما به تمامی احزاب این است که تبلیغات قانون‌مند خود را در زمان مقرر، در سطح استان و دفاتر فرعی که در شهرستان‌ها برپا می‌شود، داشته باشند؛ این در حالی است که تعدادی از احزاب به منظور ایجاد دفاتر فرعی در شهرستا‌ن‌ها به فرمانداری‌ها مراجعه کرده‌اند.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی با اشاره به برپایی جلسات آموزشی برای فرمانداران و دست اندرکاران اجرایی گفت: هیئت نظارت بر انتخابات استان نیز جلساتی را متولیان امر نظارت بر انتخابات برپا کرده است.

وی در مورد برپایی انتخابات به صورت الکترونیک اظهار داشت: وزارت کشور به دنبال آن است که انتخابات الکترونیک در 9 مرکز استان برپا شود اما تاکنون نامه‌ای به صورت کتبی تحت عنوان برپایی انتخابات به صورت الکترونیکی در مشهد مقدس ارسال نشده است؛ مشهد مقدس این آمادگی را دارد که انتخابات الکترونیک در این شهر برپا شود و تنها منتظر اعلام رسمی وزارت کشور است.

محولاتی گفت: ما این آمادگی را داریم که در صورت اعلام وزارت کشور در این باب، وسایل و تجهیزات مورد نیاز را فراهم آوریم؛ بدان جهت که این شیوه ازبرپایی انتخابات نوین است.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی در مورد برخورد با جرایم مرتبط با انتخابات گفت: بنا به تاکید شورای عالی استانداری، هرگونه استفاده از ابزار‌ها و امکانات دولتی در ورای تبلیغات انتخاباتی ممنوع اعلام شده و هیچ فردی در نهاد‌های اداری نمی‌تواند له یا علیه فردی تبلیغ کند.

وی تاکید کرد: مرجع قضایی، ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی را تشکیل داده که با فعالیت مثبت خود در زمینه جلوگیری از تخلفات انتخاباتی بر طبق موارد قانونی عمل می‌کند.

محولاتی به تعامل مثبت و سازنده میان ستاد انتخابات استان با هیئت نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: در جلسات برگزار شده، نظرات در مورد برپایی انتخابات به هم نزدیک شده و امیدواریم این تعاملات مثبت زمینه هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات را فراهم کند.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی مشهد مقدس را پایگاه اصلی فعالیت اصول‌گرایان، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان دانست و گفت: به طور حتم مشهد مقدس می‌تواند فعالیت بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها داشته باشد ولی نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه جزو شهرستان‌هایی است که بعد از مشهد مقدس، کانون فعالیت به حساب می‌آیند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها