کد خبر: ۳۵۱۹۸۸
زمان انتشار: ۱۸:۵۵     ۰۳ آذر ۱۳۹۴
پوتین با انتقاد شدید از عملکرد دولت ترکیه گفت: آنکارا از پشت به ما خنجر زد. این اقدام آنها پیامد بسیار وخیمی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد گذاشت. ما همواره به ترکیه نه تنها به عنوان یک همسایه بلکه به عنوان یک دوست نگاه می‌کردیم و ارتباط بسیار خوبی با آنها داشتیم اما این تغییر خواهد کرد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با عبدالله دوم پادشاه اردن از اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگده این کشور با عنوان جنایت نام برد. ولادیمیر پوتین گفت: این حادثه تبعات سنگینی برای روابط بین روسیه و ترکیه خواهد داشت.

پوتین با اشاره به تماس گرفتن مقامات ترکیه با ناتو گفت: ترکیه به جای اینکه با ما ارتباط بگیرد و دلایل این اقدام خود را توضیح دهد به سمت هم پیمانانش رفته و با ناتو تماس داشته است.

پوتین گفت: آنها طوری رفتار می کنند که انگار ما بوده ایم که جنگنده ترکیه را سرنگون کرده ایم. آنها دنبال این هستند که پای ناتو را برای خدمت به داعش به میان بکشند. هر دولتی منافع منطقه ای خود را دارد طبیعتا ما هم این مسئله را محترم می شناسیم. اما این جنایت امروز را تحمل نمی کنیم.

همچنین رئیس جمهور ترکیه به روسیه درباره حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه هشدار داد و با لحنی تهدید آمیز گفت اگر روس ها دوستی ترکیه را از دست بدهند بیشتر از این زیان خواهند کرد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به هرگونه حمله ای پاسخ خواهد داد.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه روزنامه اینترنتی رأی الیوم که از انگلیس به روز می شود اعلام کرد رجب طیب اردوغان به مسکو درباره نقض حریم هوایی ترکیه و از دست دادن دوستی با آنکارا هشدار داد و گفت ناتو که ترکیه عضو آن است به هرگونه حمله به خاک این کشور پاسخ خواهد داد.

اردوغان در کنفرانس خبری در بلژیک گفت ناتو «در قبال نقض حریم هوایی ترکیه توسط روسیه» موضع گیری کرده است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، دیمیتری پسکف، سخنگوی کرملین گفت که هنوز زود است که در باره تیره شدن روابط روسیه و ترکیه بر سر سرنگون شدن هواپیمای روسیه سخن گفت. او همچنین حاضر به تأیید این شایعه نشد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد داشته دستور برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت روسیه را صادر کند. آقای پسکف البته گفت که آقای پوتین احتمالا موضوع را امروز در شهر سوچی در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن مطرح خواهد کرد.

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به وزارت امور خارجه این کشور دستور داده است که با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سازمان ملل و کشورهای مرتبط تماس بگیرد و مشورت کند. همزمان یک سخنگوی ناتو هم گفته‌ است که این سازمان با مقامات ترکیه در تماس است، اما فعلا بنا ندارد در این مورد اظهارنظری کند.

خبرگزاری فرانسه از نشست فوق‌العاده ناتو خبر داد. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به درخواست ترکیه، امروز نشستی اضطراری را برگزار می‌کند. این نشست ساعت پنج امروز به وقت محلی در بروکسل برگزار می‌شود.

وزارت خارجه ترکیه در پی تنش بوجود آمده میان دو کشور، سفیر روسیه در آنکارا را فراخواند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها