کد خبر: ۳۵۲۱۴۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۰۴ آذر ۱۳۹۴
سیب زمینی در هر دولتی به ماجرای طنز تلخ تبدیل شده است، اخیرا مسئولان جهاد کشاورزی به جای توزیع ۱۷۰۰ تن سیب زمینی مازاد در بازار، آن را دفن و چال کردند که همین امر حاشیه های فراوانی را برای دولت به همراه داشته است.
به گزارش پایگاه 598، براساس گزارش‌ هفتگی بانک مرکزی از متوسط قيمت خرده‌ فروشي برخي از مواد خوراکي در تهران، آخرین قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در میادین شهرداری تهران ۸۰۰تومان است. 

قیمت این ماده خوراکی در سطح شهر به‌طور متوسط ۱۶۶۰تومان بوده که نسبت به هفته گذشته  ۱.۵درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۰.۴درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت سیب زمینی در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس هفته گذشته از امحای بیش از ۱۷۰۰تن سیب زمینی خبر دادند و مدیر تعاون روستایی فارس دلیل آن را تنظیم بازار سیب زمینی اعلام کرد. 

رئیس هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران‌(امسا) در گفت‌وگو با میزان، با اظهار بی‌اطلاعی نسبت به امحای ۱۷۰۰تن سیب زمینی بیان کرد: ظاهراً این سیب زمینی ها در انبار مانده بود و با وجود اینکه دولت آنها را خرید تضمینی کرده، آنها را نبرده و این سیب زمینی ها فاسد شده است.  

محمدرحیم نیازی گفت: دولت وظیفه دارد برای حمایت از بخش کشاورزی خرید تضمینی کند تا هنگام سقوط قیمت محصولاتی مانند سیب زمینی، گندم، برنج، چغندر قند و ذرت کشاورزان خسارت نبینند.

وی افزود: به این ترتیب، دولت سیب زمینی های استان فارس را خریداری و انبار کرده است. این منطقه گرمسیر بوده و سیب زمینی های در انبار مانده فاسد شده است. 

رئیس هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران‌ درباره فرآوری و تبدیل آن به محصولاتی مانند چیپس به جای امحای آنها بیان کرد: هر نوع سیب زمینی قابلیت فرآوری ندارد و نمی توان آن را به چیپس تبدیل کرد. این سیب زمینی از نوع صنعتی و دارای شرایط فرآوری شدن نیست.

وی ادامه داد: سال گذشته قرار شد، دولت اعتباری به صادرکنندگان برای صادرات بدهد با این حال، به تعهد خود نکرده و هیمن اقدامات منجر به کاهش قیمت می شود. دولت برای حمایت خرید تضمینی می کند که تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد.       

گفتنی است؛ سخنگوی دولت روز گذشته در خصوص خبری یکی از نمایندگان مجلس در خصوص امحای ۱۷۰۰تن سیب‌زمینی گفت: این اقلام اصلا متعلق به دولت نیست، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از طریق بانک توسعه صادرات این تعهد را دارد اگر بازار صادراتی برای این محصولات یافته شد، ما درباره صادرات این محصول، کمک می‌کنیم. چه کسی می‌پذیرد سیب‌زمینی تولید و سپس امحاء شود؟

ماجرای دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی
مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس به جای توزیع سیب زمینی های مازاد استان بین افراد کم درآمد و نیازمند، ۱۷۰۰ تن سیب زمینی را چال و امحا کردند.

مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس برای تنظیم بازار اقدام به امحا کردن بیش از ۱۷۰۰ تن سیب کردند. مدیر تعاون روستایی فارس با تشریح عملکرد تعاون روستایی فارس در ۶ ماه گذشته به بهترین اقدام این سازمان اشاره کرد و گفت:‌ در این مدت سازمان تعاون روستایی در حوزه بازرگانی به منظور تنظیم بازار سیب زمینی اقدام به خرید و امحای بیش از ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در فارس کرده است.

بهجت حقیقی افزود: در این اقدام سازمان تعاون روستایی سیب زمینی‌های برداشت شده از شهرهای فسا و داراب را که دارای پایین‌ترین حد کیفیت بودند را از کشاورزان به قرار هر کیلو ۳۶۰ تومان خریداری کرده و مجموع آن‌ها را معدوم که در این اقدام ۶۲۰ میلیون تومان پول بیت‌المال به منظور تنظیم بازار سیب زمینی از دست رفته است.

به گفته وی،‌ میزان معدوم شده سیب زمینی از حدود ۹ تن تولید سیب زمینی در زمان مذکور بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها