کد خبر: ۳۵۲۱۹۴
زمان انتشار: ۲۲:۵۵     ۰۴ آذر ۱۳۹۴
بسیج دانشجویی ۱۲ دانشکده کشاورزی کشور پیرامون امحاء ۱۷۰۰ تن سیب زمینی بیانیه ای صادر کردند.

به گزارش پایگاه 598، ۱۲ بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی کشور پیرامون امحاء ۱۷۰۰ تن سیب زمینی بیانیه ای را به شرح زیر صادر کردند که متن نامه به شرح زیر است:

یا قهار

ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین و کان الشیطان لربه کفورا


همانا اسراف‌کاران برادران شیطانهایند و شیطان پروردگار خود را کفران کرد. (اسراء، ۲۷)


رهبر معظم انقلاب:


"این فریب است که کسی ادعا کند برای مردم کار می‌کند، اما کار او برای طبقات مرفه باشد، نه برای طبقات مستضعف و محروم" ۱۴/۳/۸۰

 

"در تنظیم برنامه‌های کشور اصلی‌ترین مسئله عبارت است از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنه، همه برنامه‌های اقتصادی و تولیدی و سازندگی و رونق اقتصادی باید به این هدف متوجه باشد" ۷/۳/۷۱

عدم وجود برنامه و بازاري مشخص براي توليد محصولات چه در بازارهاي داخلي و چه در بازارهاي صادراتي، مشكل هميشگي بوده است. متأسفانه به دلیل پیاده شدن مدل اقتصاد لیبرالی در کشور که نتیجه آن رکود تورمی می باشد، وجود رفتارهای غیر منطقی از سوی دولت همچون امحا مقدار فراوانی از محصولات سیب زمینی، دور از انتظار نبوده و نیست. دولت ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی را برای تعدیل بازار، یعنی حفظ قیمت بالای این کالا، امحا کرده است! با توجه به وجود تنگدستی اقشار مستضعف و محروم جامعه، دولت حجم عظیمی از سیب‌زمینی را معدوم و از بین می برد که مبادا قیمت آن در بازار پایین بیاید در حالی که شعار مبارزه با گرانی را هم سر می‌دهد. این اقدامات زشت و به دور از منطق فقط در میان برخی از سرمایه‌داران کلان پول‌پرست آمریکایی نمونه دارد.


نابود کردن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی تنها یک چیز را در ذهن تداعی میکند که این مسئله تنها به دلیل نفع شخصی و نه ملی عده ای فرصت طلب در داخل انجام می شود که سعی در حفظ قیمت آن کرده اند و این جای بحث است که اقتصاد اسلامی بر پایه انسانیت و اقتصاد لیبرال بر پایه منفعت شخصی بنا شده است و دولتمردان باید بیاندیشند که در کدام سوی جریانند. سوال اساسی این است چرا دولت موسوم به اعتدال و تدبیر و راستگویی و معتقد به چرخیدن چرخ معیشت مردم، دست به این اقدام ناپسند زده است؟! تا چه زماني به دليل عدم وجود الگوي كشت و برنامه صادراتي و به طور كلي عدم توجه به بخش كشاورزي، به خصوص زيربخش زراعت  شاهد هدررفتن منابع و اسراف محصولات توليدي کشور خواهيم بود؟


اگر بخواهیم با کمی واکاوی دلیل این امر نادرست را واگویه نماییم باید به عدم اعتماد به مهندسین کشاورزی، تا حدی که حتی از آنها به عنوان مسئول همین وزارت خانه هم استفاده نمی شود، نتیجه عدم وجود تخصص و صلاحیت علمی در بحث برنامه ریزی کشاورزی و عدم اجرای قوانین موجود برای الزام کشاورزان در استفاده از کارشناسان کشاورزی باعث این موضوع و موارد مشابه شده به طوری که یک سال سیب زمینی در بازار پیدا نمی شود و سال بعد مجبور به دفن سیب زمینی و امحای آن می شوند.


حال اگر دولتمردان به جاي برنامه‌ريزي و آينده‌نگري، با سياست‌هايي موجبات نوسان قيمت اين محصول را فراهم آورند، وضعيت از اين‌نيز وخيم‌تر مي‌شود. چرا كه در سالي مانند سال ۱۳۹۲، به علت كمبود اين محصول در بازارهاي داخلي، دولت بر صادرات محصول، تعرفه ۱۲۰ درصدي را وضع كرد كه اين امر موجب عدم صادرات اين محصول و برهم خوردن توافق تجاري بين تجار سيب‌زميني شد، بدين ترتيب كشورهاي هدف صادراتي با كشورهاي اروپايي قرار داد بسته و در سال بعد حاضر به خريد اين محصول از ايران نشدند.


این یک نمای واضح از بربریت اشرافی گری که با وجود گرسنگی بسیاری از فقرای داخلی و خارجی وقاحت اشرافیت سالاری به حدی می رسد که اینگونه بی محابا نعمت الهی را مبدل به نقمت می کنند. باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شده تا شاید وزر ووبال این نقمت جامعه ی ما را احاطه نکند. مسئولین کشور ما باید سطح زیر کشت محصولات مختلف را به طور دقیق رصد کنند تا اولاً برای کشور و بازار مصرف داخلی برنامه ریزی صحیح داشته باشند، ثانیاً از منابع و ذخایر کشورهای دیگر مطلع شده تا برای تنظیم صادرات و فروش محصولات و یا احیاناً حربه های استراتژیک و بده بستان های معمول از این اطلاعات سود کامل را ببرند.


ذکر این نکته ضروریست که براي رفع اين مشكل به برنامه ریزی بلند مدت نياز است، به گونه‌اي كه، ميزان عرضه ايران به كشورهاي هدف صادراتي محصول به صورت سالانه مشخص باشد و به بازار صادراتي مطمئن و باثباتي برسيم.


در نهایت بسیج های دانشجویی کشور به مسئولین امر هشدار داده که اگر از تکرار چنین اتفاقاتی ممانعت ننمایند قطعاً با واکنش سریع و قاطع تری مواجه خواهند شد.


بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران


بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران


بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز


بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد


بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه


بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان


بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری


بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک


واحد علمی حوزه شهید میثمی دانشگاه یاسوج


بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه هرمزگان


بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان


بسیج دانشجویی دانشگاه ولیعصر عج رفسنجان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها