أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۵۲۲۲۳
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۰۵ آذر ۱۳۹۴
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تهیه طرح‌هایی برای قشربندی مشمولین دریافت کننده سهام عدالت و مدیریت سود سهام عدالت به سمت تحقق خدمات اجتماعی مشمولین این سهام خبر داد.
به گزارش پایگاه 598، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در خصوص وضعیت سهام عدالت اظهار داشت: با بررسی وضع موجود، فرآیند توزیع سهام عدالت و نحوه آزادسازی آن و همچنین چگونگی ورود آن به بازار بورس پیش‌بینی می‌شود که در آینده، افق روشنی برای این جریان پیش رو نبوده و پیامدهای آن، آثار سوء و مخربی را در ابعاد اقتصادی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بنابراین برای رفع این پیامدها و آثار سوء می‌توان دو ایده "قشربندی مشمولین دریافت کننده سهام عدالت" و "مدیریت سود سهام عدالت" را عملیاتی کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: قشربندی مشمولین دریافت کننده سهام عدالت سبب می‌شود، اقشار سهام‌دار با تعهد و درایت بیشتری اقدام به مدیریت سرمایه در اختیار خود کرده و از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری شود. این اقدام می‌تواند با حفظ شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به صورت قشری و اختصاصی و قرار دادن این‌گونه تعاونی‌ها در قالب  یک هلدینگ در سطح کشور، تمام اقشار سهام‌دار در هر استان و شهرستان را تحت پوشش قرار داد.

" با این اقدام می‌توان به یکی از مهمترین اهداف سهام عدالت که مشارکت دادن همه آحاد مردم در اداره امور اقتصادی کشور است، جامه عمل پوشاند تا افراد مستقیماٌ وارد کار شده و در نتیجه انگیزه سهامداری و حضور در بورس افزایش یابد".

کاتب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مدیریت سود سهام عدالت بعد از آزادسازی آن گفت: با عنایت به آزادسازی سهام عدالت در آینده نزدیک و تهدیدهای پیش رو، مهندسی دقیق مدیریت سود سهام عدالت بسیار ضروری است. تورم حاصل از افزایش نقدینگی پرداخت سود سهام عدالت می‌تواند، آسیب‌های گسترده اقتصادی را به دنبال داشته باشد. در صورتی که با طی شدن مراحل قانونی، امکان هدایت سودهای حاصله از سهام عدالت به سمت ارائه خدمات رفاهی ایده آل، وجود دارد.

وی ادامه داد: فرصت اعطای سود سهام، موقعیت مناسبی است تا دولت با ارائه خدمات رفاهی مورد نیاز و اساسی به مردم آرامش نسبی را در جامعه به ارمغان آورد. همچنین می‌توان با دسته‌بندی مخاطبان دریافت کننده سهام عدالت و بررسی و مطالعه اولویت‌های مورد نیاز رفاهی آنها، بسته‌هایی را برای هر قشر تدوین و با تصویب مجامع عمومی، شرکت‌های تعاونی قشری سهام عدالت و با مدیریت منابع حاصل از سود سهام، وجوه نقدی حاصله را به سمت نیازهای اساسی سوق داد و از تورم‌های کاذب جلوگیری کرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برهمین اساس تصریح کرد: با وجود بودجه‌های انقباضی و دغدغه‌های تأمین اعتباری دولت، طرح پیشنهادی مذکور، قدرت آن را دارد تا مشکلات رفاهی را بیش از پیش رفع کرده و علاوه بر گسترش حس رضایت‌مندی آحاد مردم، شعار دولت تدبیر و امید را ملموس و دریچه‌های امید بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی معیشت قشر ضعیف را ایجاد کرد.

کاتب خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در قانون تجارت، معامله و خرید و فروش سهام و بهره مندی از سود، جزو حقوق سهام‌داری محسوب می‌شود ولی می‌توان با مصوبه مجلس مراحل قانونی طرح را طی کرد.

وی در پایان از تهیه طرح‌هایی برای هر دو ایده قشربندی مشمولین دریافت کننده سهام عدالت و مدیریت سود سهام عدالت به سمت تحقق خدمات اجتماعی مشمولین خبر داد و گفت: در حال حاضر بررسی‌های لازم برای تهیه این طرح در دست اقدام است تا این طرح هرچه زودتر آماده شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها