يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۲۲۴۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۰۵ آذر ۱۳۹۴
حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می‌شود كه جهت درمان بعضی از بیماری‌ها بكار می‌رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله و مورد تایید و تاکید اسلام می‌باشد.
به گزارش پایگاه 598، امروزه علی رغم پیشرفت داروهای شیمیایی و تجهیزات پزشکی، همچنان شاهد گسترش بیماری‌های گوناگونی هستیم که یا به درمان‌های مدرن پزشکی جواب نمی‌دهند و یا نتیجه معالجات، عوارضی تبعأ شدید‌تر از خود بیماری برجا می‌گذارند.

از دیرباز طب سنتی با شناسایی طبایع و ارائه درمان‌هایی منحصر به فرد طرفداران بسیاری را میان اقشار مختلف جامعه به دست آورده بود اما به تدریج با پیشرفت پزشکی مدرن و حصول نتیجه درمانی سریع‌تر، راهکارهای طب سنتی در میان مردم رنگ باخت.

اما پس از گذشت چند دهه و آشکار شدن مضررات برخی داروهای شیمیایی و آسیب‌رساندن این نوع دارو‌ها به سایر نقاط بدن، تمایل مردم نسبت به درمان بیماری‌های خود از طریق دستورات طب سنتی بسیار بیشتر از گذشته شده است.

حجامت یکی از اعمال یداوی برای خروج خلط دم از بدن و کاهش اثرات ناشی از دموی بودن در بیماران می‌باشد که انجام این نوع درمان در طب اسلامی و سنتی به کررات توصیه شده است.

بعضی‌ها به خیال اینکه حجامت عفونت ایجاد می‌کند سراغ این روش از درمان همانند دکترهای امروزی نرفته و پیر داروهای شیمیایی و حتی عکسبرداری‌های مختلف را به تن می‌مالند. ولی در صورتی که این افراد بنابر تحقیقات صورت گرفته کاملاً اشتباه کرده و حجامت با عفونت قابل جمع شدن نیست. از نظر حکمای قدیم و به خصوص ابوعلی سینا و حکیم جرجانی حجامت مکرر روش مناسب و بی‌عوارض برای دردهای مختلف بدن افراد است و طب‌سنتی ضرورتی برای زندگی بوده و این مسئله در زمان‌هایی حتی از خوابیدن انسان مفید و سودمند‌تر است.

حاج محمدخانی جوان با اشاره به علل حجامت اظهار داشت: زمانی که مواد غذایی که وارد بدن شده زیاد است باید از طریق قوای طبیعی مانند استفراغ دفع شود زیرا این مواد بیشترین نیاز بدن بوده و نباید در درون بدن نگه داشته و این مسئله در مورد یبوست هم صدق می‌کند به طوری که برای از بین رفتن یبوست باید برای برطرف شدن مشکل آن را دفع کرد.

درمان با حجامت، باورهای اشتباه و توصیه‌های ناآگاهانه
وی بیان کرد: حجامت مصارف زیادی از جمله، زمانی که خون موجود در بدن بیش از مصرف بدنتان باشد برای اینکه این خون تبدیل به فساد خونی شود از منظر حکمای قدیم باید از بدن تخلیه شود و حجامت همین کار را به خوبی انجام می‌دهد.

این پژوهشگر ادامه داد: در زمانی که فساد خون تشکیل می‌شود مقدار آهن و پروتئین در بدن بالا رفته که با حجامت می‌توان این خون و سموم اضافی را از بدن خارج کرد و این کار سبب راحتی و بهبودی بیمار می‌شود.

قدمت ۷ هزار ساله دارد
حاج محمدخانی ابراز داشت: حجامت که ۷ هزار سال سابقه دیرینه دارد و این روش از سنت پیامبر اسلام است که امروزه در تمام نقاط دنیا با شکل‌ها و ابزارهای مختلف و متفاوتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: به طور مثال در ایران از شاخ گاو، در چین از ظروف مامبو و در اروپا از عود اکسنی برای حجامت استفاده می‌کردند.

این پژوهشگر ابراز داشت: حجامت این خاصیت را دارد که تعادل انرژی را در بدن نگه داشته که این در فرهنگ و زبان چینی به اسم چی و یانگ و همچنین در ایران به نام صفرا مطرح است.

مشتری حجامت کودک ۲ ساله تا سالمند ۶۰ ساله
وی با بیان اینکه حجامت برای درمان ۱۶۰ بیماری بسیار سودمند است، افزود: در نقاط مختلف از روی سر تا نوک پا امکان حجامت در نقاط مختلف از روی سر تا نوک پا امکان حجامت وجود دارد و بنابر نظر ابوعلی سینا بهترین زمان حجامت بین ۶۰-۲ سالگی است که اگر انسان سنش از ۶۰ سالگی فرا‌تر رود مگر در شرایطی اضطراری که خطر سکته قلبی و گرفتگی رگ‌های مغزی وجود دارد، حجامت مناسب نمی‌باشد.

حاج محمدخانی عنوان کرد: خونگیری سطحی را حجامت و عمقی آن قصد می‌گویند که عمق تأثیرگذاری آن بیشتر از حجامت بوده و در مواقع خیلی ضروری از این روش سنتی استفاده می‌شود.

حجامت زمان خاصی نمی‌شناسد
وی با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال خونشان حرارت بالایی دارد، افزود: در روش طب سنتی روزهای هفته معنای خاصی دارد و منتسب به سیارات منظومه شمسی است که بر همین اساس باید در بعضی از روزهای هفته و ماه قمری بهتر است حجامت انجام شود، زیرا ماه به سطح زمین نزدیک‌تر شده و خون در حرارت و حرکت بهتری در رگ‌های بدن صورت می‌پذیرد.

حاج محمدخانی عنوان کرد: بهترین زمان حجامت از کامل بودن ماه تا آخر ماه است و بدن نیز زمان حجامت که سفارش زیادی مبنی بر انجام شدن حجامت در این زمان را دارد مربوط به آخرین سه‌شنبه ماه قمری است و به طور کلی از ۲۸ هر ماه قمری تا سوم ماه بعدی بهتر است حجامت صورت نگیرد.

درمورد چه افرادی نباید حجامت کرد؟
حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست و به منظور پیشگیری از بیماری‌ها می‌توان هرسال حداقل در فصل بهار حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای حجامت از یک ماه شروع می‌شود تا سن روز فاصله یعنی چهل ساله چهل روز یک بار، پنجاه ساله پنجاه روز یکبار و... ولی حجامت درمانی اگر توسط افراد غیر مطلع انجام شود ممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.

در مورد افراد زیر نباید حجامت کرد:
-افرادی که با تعریف طب اسلامی و طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند
-کودکان از بدو تولد تا چهار ماهگی
-زنان باردار تا ماه چهارم بارداری
-زنان در مدت ایام عادت ماهیانه
-افراد دارای کمبود پلاکت خون
-افرادی که دچار فشارخون مقطعی بالا هستند (در این افراد ابتدا باید با استفاده از حجامت گرم وخشک به طریق مخصوص فشارخون راکاهش داده وسپس اقدام به حجامت کرد)

حجامت تهدیدی برای خلط سودا است
وی تأکید کرد: بنابر دستور طب سنتی در روز چهارشنبه اگر حجامت صورت بگیرد خلط سودا حرکت می‌کند و این سبب مشکل‌دار شدن روح و روان افراد می‌شود و به همین خاطر ابوعلی سینا جرجانی افراد را از حجامت در چنین روزی منع می‌کردند.

افرادی که دارای مزاج گرم بوده و در مناطق گرم سیری زندگی می‌کنند به علت بالا بودن حرارت بدنشان از حجامت غافل نشوند.

همگام با شکوفه‌ها خود را تصفیه کنیم
به علت اینکه در فصل بهار سموم بدن جمع می‌شود، حجامت صورت گرفته تا خون کثیف و مضر از بدن خارج شود، تا تعادل انرژی در بدن افراد حفظ شود، پس بنابراین فصول پاییز و زمستان بد‌ترین زمان برای حجامت است.

وی در پایان گفت: برای حجامت‌های حرکت یا اسپاسم از روغن‌های زیتون و کنجد استفاده می‌شود تا قسمت اسپاسم شده به وسیله حجامت حرکت و درد افراد تسکین یابد.

گفتنی است حجامت که روش طبی قدیمی و سنتی بوده که برای درمان انواع و اقسام امراض و بیماری‌ها استفاده می‌شود و این روش درمان کاملاً بی‌خطر و بدون عوارض خاصی است و افراد گرم مزاج، حجامت را به هیچ عنوان نباید فراموش کنند زیرا طبع بدنشان گرم و خون این گونه افراد از حرارت بالایی برخوردار است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها