أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۲۲۷۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۰۵ آذر ۱۳۹۴
ثبت فداکاری آقامعلم در قلب‌ کلاس‌اولی‎ها /
معلمی یعنی ایثار و از خودگذشتگی، چنانکه حمید‌رضا نباتیان معلم فداکار ساروی از سلامتی خود گذشت تا سرمشق ایثار و فداکاری را برای سال‌ها به دانش‌آموزان چالوسی بیاموزد.

به گزارش پایگاه 598، در سیستم‌های آموزشی، افراد زیادی مشغول به‌کار هستند و فعالیت‌های آنها به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم در تربیت دانش‌آموزان و یا دانشجویان مؤثر است، اما در این میان، نقش معلمان و اساتید دانشگاه‌ها از دیگر افراد بسیار برجسته‌تر است، چنان‌که بیشتر اوقات را دانش‌آموزان در مدرسه و دانشجویان در دانشگاه زیرنظر آنها سپری می‌کنند، از این رو بسیاری از دانش‌آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل‌گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می‌دانند.

رابطه دانش‌آموز با معلم یک رابطه باطنی و معنوی است، چرا که دانش‌آموز و یا دانشجو معلم را شخصیتی محترم و ممتاز می‌داند که او را در بزرگ شدن، رسیدن به استقلال و آزادی و به‌عضویت رسمی جامعه درآمدن، کمک می‌کند.

معلم با روح و جان دانش‌آموز و یا دانشجو سروکار دارد و به‌همین دلیل به‌عنوان یک الگوی محبوب و مطاع پذیرفته می‌شود.

* نفوذ مثبت و منفی معلمان بر دانش‌آموزان

بانفوذترین و محبوب‌ترین فردی که می‌تواند در مراحل حساس زندگی دانش‌آموز را یاری کند، معلم است، به همین منظور دانش‌آموزان و یا دانشجویان معلم و استاد خود را به‌عنوان یک الگو و اسوه می‌پذیرند و از رفتار، گفتار و اخلاق خوب یا بد او سرمشق می‌گیرند و خود را با وی هم‌سان و همانند می‌کنند.

از اخلاق و رفتار معلم، از طرز اداره کلاس، از رعایت عدل و انصاف در نمره دادن، از وقت‌شناسی و رعایت نظم، از دل‌سوزی و مهربانی، از خوش‌رویی و فروتنی، از دین‌داری و التزام به ضوابط شرعی، از اخلاق خوش و ادب او، از خیر‌خواهی و نوع‌دوستی معلم درس‌ها می‌آموزند.

بنابراین، معلم فقط یک آموزگار نیست بلکه مهم تر از آن، یک مربی و یک الگوی با نفوذ است، یک‌معلم خوب که با رفتار و گفتار پسندیده‌اش دانش‌آموزان را خوب پرورش می‌دهد، بزرگ‌ترین خدمت را نسبت به اجتماع خود انجام می‌دهد و به عکس یک معلم بد‌اخلاق، بدرفتار و منحرف که با رفتار بد خود دانش‌آموزان را به انحراف و تباهی می‌کشد، بزرگ‌ترین خیانت‌ها را نسبت به اجتماع مرتکب می‌شود، بنابراین شغل و حرفه معلمی و استادی از حساس‌ترین و مسئولیت‌دارترین شغل‌های اجتماع است.

* درس عملی ایثار و صداقت

 معلم نمی‌تواند نسبت به اخلاق و رفتار خود آزاد و بی‌تفاوت باشد، زیرا محدوده اخلاقیاتش فراتر از خود اوست، او تنها مسئول خودش نیست بلکه مسئولیت تعدادی از انسان‌های معصوم را نیز به‌عهده گرفته است، جامعه تشنه چنین فداکاری‌هایی است که درس انسانیت را به دانش‌آموزان بیاموزد.

حمیدرضا نباتیان معلمی است که درس زندگی را در عمل به دانش‌آموزان خود آموخته و آنها هرگز این درس بزرگ زندگی و اخلاقی را فراموش نمی‌کنند.

این معلم دل‌سوز ساروی که در راه تعلیم به دانش‌آموزان چالوسی در مسیر مرکز استان به چالوس دچار نقص عضو شد، در این مورد در گفت‌وگو با فارس، اظهار می‌کند: زمانی‌که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌عنوان معلم ابتدایی شهرستان چالوس پذیرفته شدم، با عشق و علاقه وارد این شهرستان شدم و عشق به آموزش دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی را با جان و دل پذیرا شدم.

* مناعت طبع از شاخصه‌های مردان خدایی

وی که به‌مدت 6 سال معلم پایه اول ابتدایی دبستان پسرانه «زنده‌یاد یحیی ملا» در شهرستان چالوس است، به تشریح اتفاقی که منجر به نقص عضو وی می‌شود، پرداخت و گفت: در سال 88 که در مسیر ساری به چالوس بودم در شهرستان بابل بر اثر تصادف دچار آسیب شدم.

این معلم فداکار چالوسی بیان کرد: با وجود پی‌گیری‌های مجدانه بر حسب تشخیص پزشکان مبنی بر اینکه عارضه خاصی رخ نداد، با فراغ بال به ادامه زندگی پرداختم، در حالی‌که خونریزی ستون فقرات و سیستم عصب نخاعی بر من عارض شده بود که به‌دلیل تشخیص نامناسب پزشکان پس از گذشت سه‌سال این مشکلات عود کرده و پی به عمق فاجعه بردیم.

* گشوده‌ شدن ابواب رحمت الهی

وی عمل جراحی سیستم نخاعی و سی‌دی‌گذاری در ستون فقرات را از جمله پیامدهای مربوط به این حادثه خواند و افزود: پیچ و مهره‌گذاری در ستون فقرات و از کارافتادگی سیستم کلیوی و غددی از جمله عوارضی بود که در این چند سال حادث شد و در مدت 15 ماه مجبور به تحمل هفت جراحی سنگین شدم که با دعای خیر همکاران، دوستان و آشنایان و قلب‌های پاک این کودکان توانستم با این نقص عضو از مرگ حتمی رهایی یابم.

نباتیان که 15 ماه است که ویلچرنشین شده، با اشاره به اینکه با وجود مداوای پزشکی مدت یک‌سال است که با وضعیت کنونی مدارا می‌کنم، خاطر‌نشان کرد: از بروز این اتفاقات و حوادث ناراحت نیستم زیرا معتقد هستم که ابواب لطف و مهربانی خداوند بر من گشوده شد.

*اصرار بر پای‌بندی به تعهدات

وی با بیان اینکه با وجود اصرارهای مدیران آموزش و پرورش سابق و جدید چالوس و مدیر‌کل آموزش و پرورش مازندران مبنی بر انتقالی این‌جانب به شهرستان ساری و خدمت در کنار اعضای خانواده ترجیح دادم که در شهرستان چالوس به ایفای نقش خود بپردازم، تصریح کرد: افتخار من این است که تحت تأثیر محبت‌ها و مهربانی‌های اولیای دانش‌آموزان، مدیر مدرسه زنده‌یاد یحیی‌ ملا و شکوفه‌های این مدرسه قرار گرفتم و بر حسب انسان‌دوستی بر خود وظیفه می‌دانم که این الطاف را پاس بدارم.

این معلم نمونه با قدردانی از مدیران آموزش و پرورش و دبستان زنده‌یاد یحیی‌ ملا در مورد تأمین امکانات رفاهی و تجهیز محل اسکان که در قالب اتاقی در کنار کلاس درس برای وی تهیه شده است، افزود: تنها درخواستی که از مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی دارم این است که با خدمت بنده تا زمانی‌که بازنشسته نشدم در همین مدرسه و آن‌هم برای پایه اول ابتدایی موافقت کنند.

وی خاطر‌نشان کرد: با روحیه معصومانه و شاد کلاس‌اولی‌ها بنده نیز روحیه می‌گیرم و می‌خواهم تا پایان 30 سال خدمتم در این مکان فعالیت کنم.

*مطرح کردن فضای ظاهری کلاس در کشور

نباتیان در مورد تزیین منحصر به‌فرد کلاس درس خویش نیز گفت: درک متقابل اولیای دانش‌آموزان و روحیه بانشاط بچه‌ها سبب شد تا غلبه بر درد حاصل از این‌همه مشکلات برای بنده آسان شود، بنابراین تصمیم گرفتم تا فضای کلاس را در خور شأن آنها بیارایم.

وی اضافه کرد: اگرچه محدودیت‌هایی در زمینه آراستن فضای کلاس درس وجود دارد اما تمام تلاش خود را برای اینکه این کلاس را در سطح استان و کشور مطرح کنم، به‌کار می‌گیرم.

معلم فداکار دبستان یحیی ملا چالوس در پایان گفت: تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا آموزش فرزندان این شهرستان در بالاترین سطح انجام شود زیرا این آینده‌سازان کشور لایق بهترین‌ها هستند.

* مصداق تمام‌عیار از خودگذشتگی

امام جمعه شهرستان چالوس نیز با ابراز شعف از این همه رشادت و جان‌فشانی معلم فداکار نباتیان، اظهار کرد: اگر فرهنگ اسلامی بر جامعه حاکم باشد همه مردم باید خود را مدیون معلم بدانند.

حجت‌الاسلام محمد‌مهدی راشدی‌نوری با بیان اینکه معلمی در معنای واقعی خویش همان ایثار و گذشت است، تصریح کرد: این معلم عزیز به‌خوبی مصداق تمام‌عیار علاقه‌مندی و ازخودگذشتگی را به منصه‌ظهور رساند که لازم است مورد توجه همه قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش معلمان در تشکیل هویت نسل جدید، گفت: معلم با اخلاص و صداقت خویش می‌تواند الگوی نمونه و برجسته‌ای همراه با آثار پربرکت از خویش برجای بگذارد.

امام جمعه چالوس با تأکید بر اینکه فداکاری این معلم نمونه اخلاق‌مدار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در اختیار نهادن امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای فردی که از سلامتی خود مایه گذاشت و تحمل دوری از خانواده را با وجود شرایط جسمی نامناسب به‌ جان خرید، حداقل کاری است که در برابر این‌همه جوان‌مردی می‌توان به‌کار بست.

وی در پایان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های ما در حوزه آموزش و پرورش انتقال نیروها است، گفت: بسیاری از معلمان که از نظر وضعیت جسمی نیز سالم هستند، درخواست انتقالی به شهرهای خود را می‌دهند و آموزش و پرورش چالوس را با مشکل رو‌به‌رو می‌کنند اما این معلم فداکار و ازخودگذشته با اصرار نیز حاضر نیست از حوزه رسالت و تعهد خویش فاصله بگیرد.

* اعتقاد قلبی و روحیه بالای خدمت

فرماندار چالوس نیز اعتقادات قلبی و روحیه بالای حمیدرضا نباتیان را ستودنی خواند و اظهار کرد: این انسان وارسته و ازخودگذشته با وجود مشکلات فراوانی که در این سال‌ها بر او حادث شد، به‌راحتی با دانش‌آموزان مدرسه زنده‌یاد یحیی ملا ارتباط برقرار کرده و زحمت مسئولیت را با روحیه‌پذیری از این کودکان بر دوش کشید.

محمدناصر زندی تصریح کرد: همه ما مدیون معلمان هستیم چرا که معلم کسی است که ماده خام انسانی را به یک نیروی فعال، سازنده، جوشان، مفید، متخصص و عالم تبدیل می‌کند که این معلم ایثارگر به‌راستی برای احیای این صفات حاضر شده است و با وجود مشکلات حاد جسمی در پای کلاس درس آن‌هم فرسنگ‌ها دورتر از خانواده خویش حاضر شود.

وی با اشاره به اینکه بانفوذترین و محبوب‌ترین فردی که می‌تواند فرزندان ما را یاری کند معلم است، گفت: به‌همین دلیل دانش‌آموزان معلم خود را به‌عنوان یک الگو و اسوه می‌پذیرند و از رفتار، گفتار و اخلاق خوب یا بد او سرمشق می‌گیرند و چه سعادتی نصیب این معلم فداکار شد که با منش نیک خود الگویی بی‌بدیل از شجاعت و وارستگی را برای دانش‌آموزان این مدرسه ترسیم می‌کند.

فرماندار چالوس با بیان‌اینکه معلمان در فرهنگ‌سازی نقش به‌سزایی دارند، گفت: معلمان هستند که انسان‌سازی می‌کنند و نقش موثری در پرورش استعدادهای دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور دارند و اقدام این معلم فداکار در حقیقت درسی برای همه ما بوده و نیاز به قدردانی و تجلیل وافر دارد.

* خواسته‌ای ناچیز در برابر کاری بزرگ

مدیر اداره آموزش و پرورش چالوس نیز با قدردانی از این همه همت و ایثار حمیدرضا نباتیان، اظهار کرد: ایشان یکی از همکاران موفق در شهرستان چالوس هستند که در مدت 6 سال خدمت خویش در این شهرستان از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

سلیمان عبد‌الهی با اشاره به اینکه معلم فداکار ما اهل ساری بوده و در سال 88 در مسیر تردد به این شهرستان دچار ضایعه نخاعی شد، افزود: با وجود اینکه در مدت 15 ماه پس از تشخیص واقعی پزشکان در مورد آسیب به سیستم نخاعی تحت هفت عمل جراحی سنگین قرار گرفت اما وابستگی با کارکنان آموزشی و کودکان این مدرسه هیچ خللی برای گرفتن انتقالی او به شهر خود ایجاد نکرد.

وی با بیان اینکه با وجود اصرارهای فراوان از او خواستیم تا به شهرستان ساری برای ادامه خدمت برود و در کنار خانواده خویش به ایفای مسئولیت خویش بپردازد اما قبول نکرد، افزود: به‌دلیل وجود علاقه‌ای که نشان از وارستگی این مرد بزرگ دارد، هرگز تن به این درخواست‌ها نداد و در پاسخ به اینکه چه درخواستی از مسئولان داری نیز می‌گوید: از مسئولان می‌خواهم تا در مدت 30 سال خدمتم در حوزه آموزش و پرورش معلمی دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی مدرسه زنده‌یاد یحیی ملا را به‌من واگذار کنند.

وی صبر و حوصله و فروتنی این معلم فداکار را قابل تحسین خواند و گفت: وقتی یک معلم با صبر و حوصله کاری کند که دانش‌آموز بفهمد که تلاش معلم برای اصلاح اوست، سپس به او اعتماد می‌کند و حرفش را می‌پذیرد و این بزرگ‌ترین درسی است که همه ما می‌توانیم از این معلم فداکار ارزشی بیاموزیم.

* ضرورت تأمین و تجهیز امکانات در خور شأن

کاظم کیادلیری مدیر دبستان پسرانه یحیی ملا چالوس نیز با برشمردن فضایل نیکو  و اخلاق حسنه نباتیان، گفت: عشق و علاقه وافر و دوسویه‌ای که بین این مرد شریف و دانش‌آموزانش وجود دارد، سبب شد تا سختی‌های راه خدمت را آن‌هم با وجود شرایط جسمی خاص خویش به‌جان و دل بخرد.

وی با اشاره به وضعیت اسکان و امکانات معلم مدرسه، گفت: با بضاعت کم و امکانات ناچیز اگرچه در خور شأن و شخصیت ایشان نیست اما اتاقی را در کنار کلاس درس برای ایشان تجهیز کردیم که امیدواریم بتوانیم گوشه‌ای از ایثار و جوان‌مردی این معلم عزیز را برای مردم به‌ تصویر بکشیم تا الگویی برای همه باشد.

* بخش واژه‌های عشق و کمال بر تخته کلاس

معلم و استاد نمی‌تواند نسبت به اخلاق و رفتار خود آزاد و بی‌تفاوت باشد، زیرا محدوده اخلاقیاتش فراتر از خود اوست.

استاد و معلم باید به این مسئولیت سنگین و ارزشمند و میزان و مقدار نفوذش در دانش‌آموزان خوب بیندیشند و با اصلاح اخلاق و رفتار خویش بهترین الگوها را در اختیار دانش‌آموزان و یا دانشجویان قرار دهد.

به گزارش فارس، آری شاهد هستیم که بار دیگر نوای عشق و ایثار و هنر معلمی در آفاق طنین افکند و معلمی فداکار و عاشق، زندگی و آسایش خود را در راه ایمان به خدا و عشق به هدف والای خویش، برای تربیت دانش‌آموزان فدا می‌کند، معلمی که بر تخته سیاه کلاس واژه‌های عشق و کمال را بخش می‌کند تا چراغ راهی فراسوی دانش‌آموزان این نسل و نسل‌های آینده باشد.

باشد که این حس نوع‌دوستی و فداکارانه این معلم الگویی برای همه خدمت‌گزاران باشد.

=============

گزارش از: زهرا خطیبی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها