أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۲۳۳۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۰۵ آذر ۱۳۹۴
در گفت‌وگو پایگاه ۵۹۸ با کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح شد:
وی درباره محکوم نکردن این حادثه توسط باراک اوباما بیان داشت: ترکیه سعی می کند از نابودی گروهک های تروریستی جلوگیری کند و از سوی دیگر پشتیبانی دولت باراک اوباما از دولت ترکیه نشان می دهد که این کشور بدون هماهنگی با آمریکا این هواپیما را سرنگون نکرده است بلکه سرنگونی این هواپیما به درخواست آمریکا صورت گرفته و هدف آمریکا این است که روسیه را واردار کند تا از سوریه خارج شود. این گونه مسائل اوضاع سوریه و منطقه را پیچیده تر می کند و ممکن است که یک اقدام نسنجیده به بروز جنگ جهانی منجر شود.
دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل پایگاه 598 در رابطه با سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه اظهار داشت: اقدام اخیر دولت ترکیه در سرنگونی هواپیمای جنگی سوخو 24 روسیه در فراز آسمان سوریه یک اقدام ماجرا جویانه از سوی این کشور برای وارد کردن روسیه به یک جنگ نابرابر با ناتو تلقی می شود. از آنجا که طبق ماده 8 از اساس نامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هر کشور عضو ناتو مورد تعرض قرار گیرد به مثابه تعرض به همه کشورهای عضو این پیمان تلقی می شود، ترکیه با اتکا به این قانون سعی می کند که روسیه را وارد یک عکس العمل شتاب زده کرده و جنگی را در منطقه برپا کند.

وی ادامه داد: اگر چه دولت روسیه با تدبیر و عقلانیت لازم با این مسئله برخورد کرد و  به نظر می رسد اگر این اقدام تکرار شود قطعا دولت روسیه اقدامات تنبیهی در قبال ترکیه انجام خواهد داد و برگهای برنده مهمی نیز برای تنبیه دولت ترکیه در اختیار دارد.یکی از برگ های برنده روسیه مسئله تنبیه نظامی و قطع کمک های نظامی است  و دیگری قطع صادرات گاز به ترکیه است و اگر ترکیه به این ماجراجویی ها ادامه دهد ممکن است که روسیه عکس العمل تندی در برابر ترکیه داشته باشد.

ایشان درباره محکوم نکردن این حادثه توسط باراک اوباما بیان داشت: ترکیه سعی می کند از نابودی گروهک های تروریستی جلوگیری کند و از سوی دیگر پشتیبانی دولت باراک اوباما از دولت ترکیه نشان می دهد که این کشور بدون هماهنگی با آمریکا این هواپیما را سرنگون نکرده است بلکه سرنگونی این هواپیما به درخواست آمریکا صورت گرفته و هدف آمریکا این است که روسیه را واردار کند تا از سوریه خارج شود. این گونه مسائل اوضاع سوریه و منطقه را پیچیده تر می کند و ممکن است که یک اقدام نسنجیده به بروز جنگ جهانی منجر شود.

هانی زاده با اشاره به اینکه صبر دولت روسیه حدی دارد افزود: این کشور بزرگ، ظرفیت ها و توانمندی های نظامی بالایی دارد که می تواند ترکیه را تنبیه کند اما از آنجایی که روسیه در صدد دست زدن به اقدام نسنجیده نیست لذا تلاش می کند که از طریق اقدامات دیپلماتیک تنبیه های خود را در قبال ترکیه انجام دهد و اکر عملیات سرنگونی جنگنده روسیه در خاک سوریه ادامه پیدا کند قطعا روسیه دست به عمل نظامی تندی علیه ترکیه خواهد زد.



این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در صورتی که این گونه اقدامات از سوی ترکیه ادامه یابد  و روسیه پاسخ نظامی به این کشور دهد، قطعا بازنده اصلی ترکیه خواهد بود زیرا ترکیه در آن حد نیست که بتواند به تنهایی در مقابل روسیه قد عمل کند و ورود ناتو به قضیه به معنای آغاز یک جنگ جهانی خواهد بود.

ایشان در پایان با اشاره به دیدار مهم و سرنوشت ساز پوتین با رهبر انقلاب خاطر نشان ساختند: این دیدار نشان از اهمیت نقش روسیه در منطقه دارد و لذا این امر نشان می دهد که همکاری های ایران و روسیه در آینده گشترش پیدا خواهد کرد و دو کشور در حوزه های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و فناوری همکاری های بیشتری خواهند داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها