أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۲۴۵۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۰۷ آذر ۱۳۹۴
سراب به عنوان یکی از قطب‌های سیب‌زمینی کشور محسوب می‌شود اما مدت‌هاست که در فصل برداشت بیم و نگرانی از عدم‌فروش سیب‌زمینی دامن زارعان منطقه را گرفته است و مسئولان وعده‌های رنگارنگی می‌دهند اما مثل اینکه گوش کشاورزان به اینگونه وعده‌ها عادت کرده است.

به گزارش پایگاه 598، در روزهای اخیر انتشار خبری درباره دفن 1700 تن سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان در استان فارس با هدف تنظیم بازار! موجبات بهت و حیرت هموطنان‌مان را فراهم آورده است.

سراب یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی با وسعت 345 هکتار در قسمت شرق استان واقع شده است خاک حاصل‌خیز و منابع غنی دامنه‌های سبلان و بزقوش و دشت‌های فراخ سراب امکان ایجاد یک قطب قوی در زمینه کشاورزی و دامداری را فراهم ساخته است.


به گفته ابراهیم فرقانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان سراب 113 هزار هکتار وسعت اراضی آبی و دیم  این شهرستان بوده و از این میزان 50 هزار هکتار اختصاص به کشت آبی دارد.


سیب زمینی عمده‌ترین محصول کشاورزی منطقه بوده و سراب به تنهایی با تولید بیش از 125 هزار تن سیب زمینی در مجموع 37 درصد تولید سیب‌زمینی استان را به خود اختصاص داده است.


همواره در فصل برداشت بیم و نگرانی در بین زارعان منطقه به خاطر به فروش رفتن دسترنج یک ساله‌شان وجود دارد.


غلامرضا اقبالی سیب‌زمینی کار شهرستان سراب معتقد است که تاکنون تمام برنامه‌های دولت‌های مختلف برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا و ثبات قیمت عادلانه برای محصول سیب‌زمینی مقطعی و اکثرا ناکام بوده است.


وی با اشاره به قیمت تضمینی سیب‌زمینی گفت: این قیمت کارشناسی شده و عادلانه نیست.


باقری سیب‌زمینی کار دیگر شهرستان اصلاح الگوی کشت را یادآور شد و افزود: متولیان کشاورزی کشور باید شرایط اقلیمی را در کشت محصولات رعایت کنند.

دفن محصول به بهانه تنظیم قیمت‌ها کار عقلانی نیست
مهناز بهمنی نماینده سراب به خبرنگار فارس گفت: نگرانی و دغدغه کشاورزان منطقه قابل درک است.


وی افزود: به عنوان نماینده مردم سراب بارها در قالب تذکر، سئوال و درخواست‌ها و مکاتبات مختلف با وزرا و مسئولان مربوط در مورد اقدام ریشه‌ای برای رفع نگرانی‌ها و اضطراب کشاورزان منطقه تلاش کرده است.


بهمنی با غیرعقلانی توصیف کردن دفن محصولات کشاورزان و سیب‌زمینی کاران یادآور شد: در حالی که بسیاری از هموطنانمان زیر خط فقر زندگی می‌کنند دفن محصول غذایی به هر بهانه‌ای قابل توجیه نیست.


نماینده مردم سراب اصلاح الگوی کشت را مهم‌ترین راهکار تنظیم بازار سیب‌زمینی عنوان کرد و گفت: قیمت‌های تضمینی باید عادلانه و بالاتر از هزینه تمام شده باشد و دولت باید به جد نسبت به خرید تضمینی دسترنج کشاورزان که وسیله اصلی تامین معاش آنها است اقدام اساسی صورت دهد. 


عضو کمسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: کشاورزان مناطق سردسیری فقط یک نوبت زراعت می‌کنند و امید خانواده‌های زیادی در سراب فروش محصول سیب زمینی است.

دولت به جای صادرات، دفن محصول را انتخاب کرد
حجت‌الاسلام علی‌‌اکبر اکرمی امام جمعه سراب با انتقاد از اقدام اخیر برخی تعاونی‌های روستایی در امحاء و دفن محصول سیب زمینی اظهار داشت: متاسفانه دولتمردان به جای تلاش برای بازکردن بازار مصرف در کشورهای همجوار و صادرات محصول آسان‌ترین و زیان‌بارترین راه را انتخاب کردند.


وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان سرابی با مراجعه به دفتر وی در مورد نگرانی از به فروش نرفتن محصول سیب زمینی دغدغه خود را بیان می‌کنند و مطالبه آنها از مسئولان بجاست.


یک کشاورز سرابی با بیان اینکه استرس و نگرانی در فصل برداشت محصول سیب‌زمینی در وجود او نهادینه شده یادآور شد: در حالی که کشاورزان مناطق گرمسیری در یکسال زراعی جشن برداشت چند نوع محصول از زمین زراعی خود را برگزار می‌کنند، در منطقه سردسیر سراب تنها امیدمان به سیب‌زمینی است و اگر این محصول هم روی دستمان بماند شرمنده اهل و عیال خود خواهیم شد.

سیب‌‌زمینی‌کاران شهرستان سراب این‌گونه گلایه‌های خود را مطرح و بیان کردند: در حالی که بذر سیب زمینی را بالای 2 هزار تومان خریداری کردیم ولی متاسفانه نمی‌توانیم در موقع برداشت این محصول را حتی به قیمت 700 تومان بفروشیم. تلاش زیادی را برای تولید این محصول انجام دادیم که چندین سال است به دلیل هزینه‌های بالای تولید و قیمت پایه این محصول ضرر زیادی را متحمل شدیم و سبب بدهی‌های کلان برای کشاورزان شده است.

به هرحال انتظار می‌رود دولت با گسترش صنایع تبدیلی، خرید تضمینی و عادلانه محصول و اصلاح الگوی کشت و نیز برنامه‌ریزی برای بازاریابی جهانی و تنظیم عرضه و تقاضا نسبت به رفع دغدغه و نگرانی کشاورزان منطقه تدبیری بیندیشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها