أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۵۲۷۲۲
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۰۸ آذر ۱۳۹۴
وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه یونان گفت: امیدواریم گزارش آژانس به بسته شدن پرونده فعالیت‌های گذشته ایران بینجامد.
به گزارش پایگاه 598، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با نیکولاس کوزیاس همتای یونانی که امروز یکشنبه برگزار شد،‌ضمن ابراز خوشحالی از حضور وزیر خارجه یونان در ایران گفت:‌ در طول 2 سال گذشته این دومین بار است که با وزیر خارجه دیدار می‌کنم و اولین باری است که وزیر در این سمت به ایران آمده است.

وی افزود: ایران و یونان دو کشور با دو تمدن کهن هستند که می‌توانند به عنوان پلی برای گفت‌وگو و تعامل فرهنگی در این دوره به گرایش‌های افراطی که به تخاصم و درگیری دامن می‌زند، فعالیت‌های خود را انجام دهند.

ظریف ایران و یونان را دارای روابط نزدیک سیاسی و دیدگاه‌های مشترک در موضوعات مختلف خواند که ارتباطات گسترده‌ای بین دو کشور در چارچوب روابط دو جانبه و نیز اتحادیه اروپا وجود دارد و یادآور شد: در سفر اخیر وزیر خارجه یونان که به همراه معاونان وزیر صنعت و تجارت در ایران هستند، یک هیأت عالیرتبه از بخش خصوصی آمده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران و یونان زمینه‌های مختلف همکاری اقتصادی دارند، اظهار داشت: از برقراری پروازها گرفته تا همکاری‌های مالی و بانکی و نیز نفتی و صنعتی و همچنین حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی می‌توان گفت‌وگو و تعامل داشت که در سفر 2 روزه این هیأت به ایران انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همکاری در حوزه انرژی که به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بود با سرعت بیشتری می‌تواند دنبال شود.

ظریف با ذکر این نکته که ایران و یونان همکاری و همفکری در زمینه‌های منطقه‌ای نیز دارند، افزود: برای گفت‌وگوهای مستمر توافق نظر داریم. وضعیت در سوریه و افراط‌گرایی که به پناهندگی مردم این منطقه به اروپا انجامیده زمینه را برای همکاری بین ایران و یونان فراهم کرده که همکاری‌های سیاسی، فرهنگی،‌اقتصادی و نیز مشورت‌های منطقه‌ای را در برمی‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک میزبان نخست‌وزیر یونان باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص گزارش آمانو درباره PMD گفت: همواره اعلام کردیم که موضوعات مربوط به ادعاهای گذشته برنامه هسته‌ای ایران از اعتبار برخوردار نبوده و در قالب نقشه راه توافق کردیم که یک بار برای همیشه به سؤالات پاسخ داده شود و آژانس تائید کرده که همه سؤالات خود را گرفته است.

وی مهمتر از گزارش آمانو را تصمیم شورای حکام برای بستن پرونده فعالیت‌های گذشته ایران خواند که به غلط PMDخوانده می‌شود و یادآور شد: فعالیت‌های ما هیچ بعد نظامی ندارد و در برجام نام آن را مسائل گذشته و حال آورده‌اند.

ظریف ادامه داد: در قطعنامه شورای حکام که ظرف 2-3 هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد این پرونده باید بسته شود و امیدواریم گزارش آمانو به بسته شدن موضوع کمک کند که اگر گزارش وی واقعی باشد با توجه به همکاری تائید شده، آژانس باید به آن سمت برود.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نامه مقام معظم رهبری که در آن ذکر شده بسته شدن پرونده فعالیت‌های گذشته ایران لازمه ادامه برجام است، خاطرنشان کرد: در برجام نیز این موضوع وجود دارد که پرونده باید خاتمه یابد و تاکید مقام معظم رهبری تاکیدی بر اجرای صحیح برجام است.

ظریف توقع ایران از کشورهای 1+5 را عمل به تعهد خود خواند و آن را یک پایه محکم برای تقویت همکاری‌ها در آینده و ورود به موضوعاتی دانست که نیاز به همکاری دارد مانند تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص نتایج بررسی حقوقی نامه‌های صادر شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا برای اجرای برجام گفت: نامه مقام معظم رهبری ضرورت اقداماتی که آمریکا و اتحادیه اروپا باید در روز تصمیم اتخاذ کنند را یادآور شدند که باید تمام تحریم‌ها برداشته شود. برای اینکه ما اقدامات خود را شروع کنیم آمریکایی‌ها باید تصمیماتی اتخاذ کنند که اتحادیه اروپا این اقدامات را به اشکال مختلف انجام دادند و به همین دلیل اقدامات ما شروع شد اما این بدان معنی نیست که اقدامات آنها کافی می‌باشد.

ظریف با بیان اینکه برای شروع اجرای اقدامات تا روز اجرایی شدن، آمریکا باید اقدامات بیشتری داشته باشد که از جمله آنها دستورالعمل‌هایی به نهادهای مختلف و برداشته شدن مزاحمت‌ها برای بانک‌ها می‌باشد گفت: اوباما در دستوری که روز تصمیم به وزرای خارجه، انرژی و خزانه و بازرگانی صادر کرد به آنها دستور داد کلیه اقدامات را انجام دهند و تضمین داد تمام تصمیم‌ها بلافاصله بعد از اجرایی شدن به طور خودکار انجام گیرد.

وزیرخارجه کشورمان گفت:‌اقدامات وزرای خارجه و خزانه‌داری باید حتما تا قبل از اجرایی شدن عملیاتی شود که در این خصوص هنوز در حال مذاکره هستیم تا تعهدات‌شان را اجرایی کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی اقدامات احتیاطی لازم برای مطمئن شدن از عدم خلف وعده آمریکا را داشته و امیدواریم آنها خلف وعده نکنند چرا که مردم ایران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب خواهند داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها