أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۵۲۷۲۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۰۸ آذر ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، نشریه عبری زبان یدیعوت آحارانوت به قلم "الیکس فیشمن" در خصوص آخرین تحولات مربوط به سرنگونی جنگنده روسی از سوی ترکیه و پیامدهای ناشی از این امر در نبرد سوریه نوشت: سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه و استقرار سامانه اس ۴۰۰ از سوی روسیه در داخل خاک سوریه باعث تغییر در قواعد نبرد و بازی شده است و این تحولات همه دست به دست هم دادند، تا آزادی عمل از نیروی هوایی اسرائیل در داخل خاک سوریه گرفته شود و این امر بیانگر این واقعیت است که از این پس تفاهم‌های صورت گرفته بین پوتین و نتانیاهو را باید از دست رفته دانست.
 
* قواعد درگیری و جنگ در سوریه تغییر پیدا کرده است
 
الیکس فیشمن تحلیلگر مسائل نظامی از نزدیک ترین افراد به سیستم تصمیم گیری در تل آویو به شمار می‌آید. نوشته ها و تحلیل‌های وی بیانگر گفته‌ها و مواضع مقامات عالی رتبه اسرائیلی در مسائل امنیتی و نظامی تل‌آیو است.
 
وی در یدیعوت آحارانوت نوشت: استقرار سامانه موشکی و دفاعی اس ۴۰۰ روسیه در داخل خاک سوریه آزادی عمل را از نیروی هوایی اسرائیل می‌گیرد.
 
فیشمن همچنین اعلام می‌‌کند که تفاهم‌های صورت گرفته بین اسرائیل و روسیه در خصوص فعالیت‌های هوایی در سوریه بعد از این رویارویی و تقابل پیش آمده بین ترکیه و روسیه در حکم تفاهم‌های برباد رفته است، چرا که پوتین بعد از سرنگون شدن جنگنده کشورش توسط دولت ترکیه دیگر تحمل تکرار چنین مساله ای برضد نیروهای موجود روسی در داخل خاک سوریه را ندارد، از این رو تصمیم گیرندگان در تل آویو باید این مساله را به صورت جدی مدنظر قرار دهند.
 
در همین راستا این تحلیگر مسائل امنیتی به نقل از منابع امنیتی اسرائیلی که آنها را مقامات عالی رتبه توصیف کرده است، می‌گوید: سامانه موشکی روسی اس ۴۰۰ آزادی عمل را از جنگنده های اسرائیلی خواهد گرفت، از این رو باقی ماندن این سامانه موشکی روسی در داخل خاک سوریه خطری بسیار بزرگ برای منافع اسرائیلی است.
 
* پوتین جواب یک ضربه را با دو ضربه می‌دهد
 
همین منابع همچنین بر این باورند که در صورت تکرار چنین رویارویی در آینده بین جنگنده‌های روسی و جنگنده‌های ترکیه، روس‌ها بدون هشدار قبلی جنگنده‌های ترکیه را سرنگون خواهند کرد و همین منابع اسرائیلی در توصیف ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته‌اند: وی شخصیتی بسیار لجباز است و هرگز حاضر نیست جواب یک ضربه را با کمتر از دو ضربه بدهد، اما همین منابع همچنین تأکید کرده‌اند: پوتین شخصیتی بسیار صبور است و بسیار تحمل می‌کند تا تصمیم خود را ضد ترکیه از گفتار به عمل تبدیل کند، در آن صورت این پاسخ می‌تواند خطر بسیار بزرگی برای منافع اسرائیل به‌دنبال داشته باشد.
 
همچنین می‌توان گفت و البته می‌توان یقین حاصل کرد که تحولات اخیر میدانی در سوریه اکنون برای تل‌آویو مایه نگرانی جدی شده است، تنش بین روسیه و ترکیه و موفقیت‌ها و پیروزی‌های ارتش سوریه و همپیمانانش در میدان‌ نبرد، بر پیچیدگی‌های میدانی اوضاع می‌افزاید و برای جریان‌ها و گروه‌های همسو با اسرائیل دردسرساز شده و دشمنان اسرائیل را پیروز کرده است.
 
همچنین باید گفت: هم‌اکنون تل‌آویو با نگرانی هرچه تمام‌تر منتظر اعلام دولت روسیه درباره نحوه استقرار سامانه موشکی اس۴۰۰ است، چراکه تل‌آویو به‌طور حتم می‌داند، استقرار این سامانه موجبات تغییرات میدانی را در میدان نبرد سوریه به‌وجود خواهد آورد و اسرائیل را زمین‌گیر می‌کند و این اقدام می‌تواند به زیان منافع و برنامه‌های اسرائیل در سوریه تمام شود.
 
هم‌اکنون دیگر برکسی پوشیده نیست که در داخل اسرائیل (رژیم صهیونیستی) توصیه‌ها و دستوراتی صادر و از تمام مقامات و مسئولان خواسته‌ شده درباره سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه اظهارنظر نشود و از آنها قویاً خواسته شده تا در این زمینه و درباره پیامدهای آن هیچ‌گونه موضع‌گیری‌‌ای نداشته باشند، اما با وجود این، تحلیلگران اسرائیلی نمی‌توانند از بیان و اظهارنظر در این خصوص خودداری کنند، همچنین منابع امنیتی و سیاسی نمی‌توانند مطلبی را در این زمینه بیان نکنند و این مسئله مملو از اظهارنظر و نگرانی برای اسرائیل است.
 
پایگاه خبری " النصدر" اسرائیلی در این باره به بیان موضع تل آویو از تحولات اخیر در رابطه با سوریه پرداخته است، این پایگاه بیان داشته که از نظر اسرائیل تصمیم روسیه مبنی بر استقرار سامانه موشکی اس ۴۰۰ برای حمایت از حریم هوایی سوریه می تواند باعث محدود شدن آزادی عمل و فعالیت جنگنده های اسرائیلی بر فراز آسمان سوریه شود، چرا که این جنگنده‌ها از این آسمان و حریم هوایی سوریه برای انجام حملاتی برضد گروه‌ها و سازمان هایی که از آن برای آسیب رساندن به امنیت اسرائیل خواند، استفاده می‌کرده است.
 
این پایگاه تحلیلی اسرائیلی همچنین افزوده است، ارسال این سامانه به سوریه می تواند باعث پیچیده شده اوضاع برای فعالیت نیروی هوایی اسرائیلی شود، چرا که این نیروی هوایی برای ممانعت از رسیدن سلاح به حزب الله در لبنان از این طریق فعالیت می نماید و همچنین برای مقابله با برنامه ریزی هایی که برضد امنیت تل آویو از جولان صورت می گرفته از آسمان سوریه استفاده می‌کند.
 
این پایگاه خبری- تحلیلی اسرائیلی در ادامه نوشت: هم اکنون تل آویو در موضع بسیار دشواری قرار گرفته است و در قبال آن چه بین روسیه و ترکیه روی داده موضع تل آویو سخت و دشوار شده است، بخصوص درباره آن چه در داخل سوریه می گذرد، گفتنی است که اسرائیل موضعش در قبال مساله بقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت با روسیه مختلف است و نمی خواهد محور شیعی تقویت شود، اسرائیل نمی‌خواهد نیرو و توان حزب الله در لبنان هم تقویت شود، از این رو از اقدامات و تلاش های عربی صورت گرفته برای ایستادگی در برابر آن چه آن را توسعه نفوذ ایرانی در منطقه می خواند اظهار خرسندی کرده است.
 
یک منبع سیاسی اسرائیلی به پایگاه والا عبری زبان گفته است، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ثابت کرد از قدرت ایستادگی و پایداری فوق العاده ای برخوردار است، قدرتی که هیچ کسی توقع آن را هم نداشته است.
 
وی افزود: برخلاف آن چه در گذشته در خصوص بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفته می شد، بشار اسد تنها نمی خواهد به شهرهای ساحلی بسنده کند و در مذاکراتی که صورت می گیرد، وی حتی حاضر از چشم پوشی از یک وجب از خاک سوریه هم نیست، از این رو وی هرگز از دمشق هم چشم پوشی نخواهد کرد، و حومه دمشق را به کسی نمی دهد، بلکه وی اکنون سعی دارد تمام خاک سوریه را بازپس گیرد.
 
* بشار اسد در اتحاد و یکپارچگی ارتش سوریه موفق عمل کرد
 
این پایگاه خبری - تحلیلی اسرائیلی به نقل از منابع غربی نوشته است، سخنان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه عملا تمام محافل اطلاعاتی غربی را شگفت زده کرده است، بخصوص این که وی در حفاظت از وحدت و یکپارچگی ارتش سوریه بسیار موفق عمل کرده است، از این رو وی از پیمان خود با جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان هم محافظت کرده و حتی توانسته است کمربند امنیتی را در اطراف دمشق و شهرهای ساحلی سوریه ایجاد نماید.
 
البته کانال شماره ۱۰ تلویزیون عبری از وجود گزارشی در تل آویو حکایت دارد که مضمون آن این است، هم اکنون آنکارا از خود سوال می‌کند، پاسخ مسکو بعد از حمله به جنگنده روسی چگونه خواهد بود، یعنی اکنون پرسش ترکیه مربوط به پاسخ دادن روس‌ها یا عدم آن نیست بلکه اکنون نگرانی ترکیه مربوط به این می‌شود که روس‌ها چگونه و چه زمانی پاسخ خواهند داد؟
 
درست است که تاکنون روسیه درباره سرنگونی جنگنده‌اش پاسخ نظامی نداده است اما این پاسخ می‌تواند بخش‌های اقتصادی و توریستی ترکیه را به صورت بسیار جدی نابود سازد.
 
این پایگاه در پایان افزود: سرنگونی این جنگنده حامل پیام‌های فراوانی است و معانی بسیاری هم در بر دارد و این رویداد می تواند باعث تنش راهبردی خطرناکی بین دو کشور باشد، از این رو پیش بینی اقدام شخصی همچون پوتین در این راستا هم کار بسیار دشواری است، به همین دلیل حدس زدن نوع پاسخ و شیوه آن امری سخت و دشوار است، اما هنوز هم احتمال‌ها مبنی بر امنیتی بودن این پاسخ با وجود نشانه های موجود احتمالی قوی‌تر است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها