کد خبر: ۳۵۲۷۹۳
زمان انتشار: ۰۸:۵۱     ۰۹ آذر ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
ولایتی وزیر خارجه پیرامون طرح فیلیپ حبیب برای خروج همزمان نیروهای سوری و اشغالگران صهیونیست از لبنان گفت: طرح های آمریکایی همواره فریبکارانه و غیر قابل اعتماد بوده و جز در جهت سلطه بیشتر صهیونیسم اشغالگر و شکست و ذلت برای امت اسلام و عرب نخواهد بود .

رخدادهای 8 و 9 آذر 1361

چکیده

  • دکتر ولایتی وزیر امور خارجه: ما طرح خروج همزمان نیروهای اسرائیلی و سوری از لبنان را محکوم نموده و معتقدیم که نیروهای سوری باید تا بیرون راندن کامل اشغالگران فلسطین و لبنان در این کشور انجام وظیفه نمایند .

 

  • در اولین ساعات بامداد دیروز دشمن شکست خورده در منطقه عملیاتی محرم اقدام به پاتک کرد که با دفاع ایثارگرانه لشکریان اسلام روبرو شد و ضربه سخت دیگری متحمل گردید .

 

  • یاسر عرفات: با نادیده گرفتن حقوق ملی و مشروع ما که بازگشت به وطن و تعیین سرنوشت و برقراری کشور مستقل فلسطین هیچ راه حلی امکان تحقق نخواهد یافت .

 

  • آیت الله خامنه ای : دولت جمهوری اسلامــی ایران بنابه جوهر و خصیصه ضد ظلم و ضد استکبار خود با تمام امکانات خود از مبارزات بر حق و مشروع ملت فلسطین قویا حمایت می کند .

 

  • محمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی  : با کمال تاسف هنر قربانی مظلوم همین بخش از برنامه گذاری استعمار بوده و ابزاری بوده برای اشاعه ولنگاری اخلاقی در جامعه .

 

  • 750تن از کارکنان موسسه کیهان با ارسال نامه ای برای مهندس موسوی نخست وزیر مخالفت خود را با پیش نویس قانون جدید کار اعلام داشته و آن را غیرقابل اجرا دانستند .

 

  • حسنی مبارک رئیس جمهور مصر دیروز سازمان آزادیبخش فلسطین را به قبول طرح ریگان برای صلح در خاورمیانه و شناسایی اسرائیل ترغیب کرد .

8 آذر 1361

ولایتی : طرح های آمریکایی همواره فریبکارانه و غیر قابل اعتماد است

وزیر خارجه کشورمان در گفت و گویی پیرامون طرح فیلیپ حبیب برای خروج همزمان نیروهای سوری و اشغالگران صهیونیست از لبنان گفت : این طرح نیز مانند دیگر طرح های آمریکایی و اسرائیلی یک توطئه حساب شده در جهت حذف موانع حضور رژیم صهیونیستی در لبنان است و ما مطمئن هستیم که سوریه تسلیم چنین توطئه ای نخواهد شد .

وی افزود : حمله صهیونیست ها به لبنان در تابستان گذشته و اشغال بیروت غربی علیرغم توافق های حاصله پس از خروج فلسطینی ها برای همگان روشن کرد که طرح های آمریکایی همواره فریبکارانه و غیر قابل اعتماد بوده و جز در جهت سلطه بیشتر صهیونیسم اشغالگر و شکست و ذلت برای امت اسلام و عرب نخواهد بود .

وی همچنین اظهار داشت : حضور سوریه در لبنان به عکس حضور نیروهای رژیم صهیونیستی یک حضور تحمیلی و تجاوزکارانه نیست زیرا سوریه ها بنا به درخواست دولت وقت لبنان و مصوبه اتحادیه عرب و به منظور پشتیبانی از مردم لبنان در برابر تجاوزات صهیونیست ها وارد خاک این کشور شده اند . (1)

حمله سه تیپ زرهی عراق در منطقه عملیاتی محرم شکست خورد

در اولین ساعات بامداد دیروز دشمن شکست خورده با آتش سنگین پشتیبانی در 5 کیلومتری غرب پاسگاه شرهانی عراق در منطقه عملیاتی محرم اقدام به پاتک کرد که با دفاع ایثارگرانه لشکریان اسلام روبرو شد و ضربه سخت دیگری متحمل گردید .

در این پاتک دشمن با سه تیپ پیاده و پشتیبانی زرهی شرکت کرده بود رزمندگان اسلام موفق شدند ضمن دفاع از مواضع پدافندی ضربات و ضایعات سنگینی بر ارتش فریب خورده بعثی صهیونیستی عراق وارد کرده و بیش از 450 تن از صدامیان را به هلاکت رسانیده و یا زخمی کنند.(2)

عرفات : مسئولیت جنایات اسرائیل بر عهده آمریکا است

یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و فرمانده کل نیروهای انقلاب فلسطین به مناسبت روز جهانی همبستگی با مبارزات خلق فلسطین پیامی خطاب به رئیس کمیته اعمال حقوق خدشه ناپذیر خلق فلسطین ارسال کرد .

در بخشی از این پیام آمده است : هر کس در صدد یافتن راه حلی برای مسئله خاورمیانه باشد ، موظف است که ابتدا راه حلی برای مسئله مرکزی آن یعنی مسئله فلسطین پیدا کند با نادیده گرفتن حقوق ملی و مشروع ما که بازگشت به وطن و تعیین سرنوشت و برقراری کشور مستقل فلسطین به رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی ما هیچ راه حلی امکان تحقق نخواهد یافت .

وی ادامه داد : من در اینجا جز این نمی توانم که مسئولیت کامل هر آن چه در بیروت غربی بعد از خروج نیروهای انقلاب از آن رخ داده به عهده آمریکا بگذارم . وی افزود : اگر هیئت حاکمه آمریکا از آن چه رخ داد واقعا متاثر است واکنش کاملا متفاوتی نشان می داد و به اظهار چند کلمه گزنده که جز خاکستر در چشم ها پاشیدن و جز برای تخدیر نیست اکتفا نمی کرد .

عرفات همچنین در این پیام خاطر نشان کرده است : طرح ریگان جز فرونشاندن خشم امت عرب و افکار عمومی جهان نسبت به جنایاتی که اسرائیل در لبنان مرتکب شد هدف دیگری ندارد.(3)

9 آذر 1361

آیت الله خامنه ای : هر کجا دفاع از فلسطین باشد ما در آن جا حضور خواهیم داشت

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیروز پیامی به مناسبت روز همبستگی با مردم فلسطین صادر کردند . در بخشی از این پیام آمده است :  و جدان عمومی جهان از قساوت و سنگدلی صهیونیست های غاصب در کشتارگاههای صبرا و شتیلا همچنان جریحه دار است . خیانت و سازش برخی از رژیم های غیرمردمی و وابسته منطقه موجب گردید که امپریالیسم و صهیونیسم موفق گردند رزمندگان فلسطینی را از بیروت اخراج و آنها را در کشورهای مختلف پخش سازند. تجربه تلخ بشریت از سلطه غاصبانه ۳۵ ساله صهیونیزم در فلسطین نشان داده است که تجاوز خصیصه ذاتی اسرائیل است و مماشات کردن با چنین عنصری با هیچ منطقی سازگار نیست.

ایشان ادامه دادند : قتل عام مردم فسطین و مسلمین غرب بیروت پس از اخراج رزمندگان سازمان آزادیبخش فلسطین ، حقانیت موضع ما را در مخالفت با توطئه اخراج ، آنها به اثبات رسانید.

ایشان افزودند :  هدف آنها این است تا کشورهای منطقه را متقاعد سازند که طرح های کمپ دیوید و تحت حمایت امریکا قرار گرفتن ، تنها راه حل بحران خاورمیانه می باشد ، ما معتقدیم  اخراج مبارزان فلسطینی از لبنان نه تنها پایان کار نبوده ، بلکه آغاز مرحله جدیدی از مبارزات طولانی ملتهای عرب و مسلمانان خواهد بود .

ایشان افزودند : دولت جمهوری اسلامــی ایران بنابه جوهر و خصیصه ضد ظلم و ضد استکبار خود و سیاست حمایت از ملل مستضعف که از تعالیم عالیه قرآن نشات می گیرد ، بار دیگر اعلام می دارد که با تمام امکانات خود از مبارزات بر حق و مشروع ملت فلسطین به منظور بازگشت به سرزمین غصب شده شان و اخراج غاصبان این سرزمین و برچیدن بساط اشغالگران صهیونیست که رژیم خود را بر اساس نژاد پرستی صهیونیستی بنا نهاده اند قویا حمایت می کند .

ایشان همچنین تاکید کردند : جمهوری اسلامی ایران طرح های تسلیم طلبانه ای که با ظاهر فریبنده و با شعارهای به اصطلاح انسان دوستانه در صدد نابودی آرمان ملت فلسطین و پایمال کردن اساسی ترین حقوق این ملت می باشد را رد می کند و سازش ابرقدرت ها را درباره جنایات اسرائیل در لبنان محکوم می سازد و معتقد است که تنها با تحقق همبستگی واقعی و عملی ملل جهان با مردم محروم فلسطین و مقابله با اعمال غیر انسانی صهیونیست های متجاوز و قطع دست های حامیان امپریالیست آن ها عدالت واقعی برقرار خواهد شد . (4)

هنر ابزاری برای اشاعه ولنگاری های اخلاقی در جامعه شده بود

وزیر ارشاد اسلامی بعد از ظهر دیروز در جمع کارکنان این وزارتخانه حضور یافت و در رابطه با مسئولیت مهمی که وزارت ارشاد اسلامی در امر تبلیغ و ارشاد در مقطع کنونی انقلاب اسلامی بر عهده دارد و اصولا رسالت عظیمی که بر دوش یکایک دست اندرکاران متعهد و دلسوز در این مورد نهفته است سخنانی گفت .

وزیر ارشاد گفت : با کمال تاسف هنر قربانی مظلوم همین بخش از برنامه گذاری استعمار بوده و ابزاری بوده برای اشاعه ولنگاری اخلاقی در جامعه ، برای ادای دین به هنر به عنوان یکی از مقدس ترین پدیده های هستی و به عنوان یکی از ارکان معجزه خدا و برای نجات این پدیده مقدس از چنگال استعمارگران و غربزدگان باید پالایش عظیمی در صفحه و سطح هنر پدید آید .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : این جامعه هویتی و فرهنگی جز اسلام ندارد ، اگر استقلال و آزادی و مقابله با قدرت طلبان روزگار یک ارزش است گرایش به اسلام و بازگرداندن جامعه به اسلام جدا از یک ارزش ، یک رسالت آزاد مردی و آزاد اندیشی هم هست .

خاتمی در مورد توطئه های امپریالیزم خبری نیز هشدار داد و گفت : امپریالیزم خبری در خدمت منافع محافل قدرت در دنیای غرب و یا در خدمت منافع موسمی و موضعی قدرتمندان شرق است و ما اکنون به وسیله آن احاطه شده ایم.

وزیر ارشاد اسلامی همچنین گفت : خط فرهنگ و تبلیغ در این مملکت می بایست در خدمت انقلاب اسلامی و آن چه مردم مسلمان ما می خواهند قرار گیرد اکثریت مردم ما این همه پایمردی را به خاطر اسلام می کنند پس احترام به افکار عمومی ایجاب می کند که خط تبلیغ ما در خدمت به خواست توده مردم که همانا اسلام است باشد . (5)

خاتمی همچنین در سخنان خود گفت : در غرب و شرق انسان ها خدا را گم کرده و مسخ فرهنگی و هویت شده اند بزرگترین رسالت تبلیغی و انسانی برگرداندن انسان ها به هویت اصلی خودشان است ، مهمترین عامل مسخ کننده فرهنگی غرب زدگی است که در بعدهای سیاسی اجتماعی فرهنگی و ...متظاهر می شود.(6)

نامه کارکنان موسسه کیهان به نخست وزیر ؛ با پیش نویس قانون جدید کار مخالفیم !

750 تن از کارکنان موسسه کیهان با ارسال نامه ای برای مهندس موسوی نخست وزیر مخالفت خود را با پیش نویس قانون جدید کار اعلام داشته و آن را غیرقابل اجرا دانستند .

در قسمتی از این نامه آمده است : ضمن پشتیبانی از اعضای شورای مرکزی خانه کارگر اعلام می داریم که پیش نویس قانون جدید کار را غیر قابل اجرا می دانیم و خواهان آن هستیم قانونی منطبق با فقه و قانون اساسی به تصویب برسد .

نویسندگان این نامه درخواست کرده اند « در پیش نویس قانون کار از نظرات آیت الله منتظری ، آیت الله مشکینی و نیز شهید آیت الله بهشتی استفاده شود و در جنبه های غیر فقهی آن از نظرات شوراها و انجمن های اسلامی که وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به اثبات رسانده اند استفاده گردد»(7)

درخواست حسنی مبارک از فلسطین ؛ اسرائیل را به رسمیت بشناسید !

حسنی مبارک رئیس جمهور مصر دیروز سازمان آزادیبخش فلسطین را به قبول طرح ریگان برای صلح در خاورمیانه و شناسایی اسرائیل ترغیب کرد . مبارک گفت : تنها راه حل در برابر سازمان آزادیبخش فلسطین قبول طرح ریگان و شناسایی اسرائیل است !

وی ادامه داد : شناسایی اسرائیل خط مشی آمریکا را به نفع فلسطینی ها  تحت تاثیر قرار خواهد داد و ساف خواهد توانست در صورتی که اسرائیل از شناسایی آن خودداری کند شناسایی خود را پس بگیرد ! مبارک گفت : طرح صلح ریگان که خواستار خودمختاری فلسطینی های ساحل غربی و غزه با همکاری اردن است دارای امتیازات زیادی برای اعراب می باشد.(8)

پی نوشت:

1-اطلاعات ، 8 آذر 1361 ، صفحه 16

2-  اطلاعات ، 8 آذر 1361 ، صفحه 16

3- کیهان ، 8 آذر 1361 ، صفحه 16

4- جمهوری اسلامی ، 9 آذر 1361 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 9 آذر 1361 ، صفحه 3

6- کیهان ، 9 آذر 1361 ، صفحه 17 ، اظهارات محمد خاتمی درباره رسالت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و این که مهم ترین عامل مسخ فرهنگی غرب زدگی است و باید به خویشتن خویش بازگشت و ...همه و همه را باید با عملکرد وی در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز دوره ریاست جمهوری نامبرده منطبق و بازخوانی کرد . نیازی به آن نیست که در این زمینه کنکاش های وسیعی انجام داد ، واضح و مبرهن است و به محض تصور مسیری که دولت اصلاحات در پی آن بود می توان این گزاره را تصدیق کرد که یکی از اصلی ترین مجرمین رواج غرب گرایی در بخش هایی از جامعه پس از پیروزی انقلاب شخص محمد خاتمی و دولت اصلاحات بوده است . عملکرد عطاء الله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نخست خاتمی هنوز از یادها نرفته است ، ابتذال گسترده در سینما ها و حمله به مقدسات در مطبوعات در این دوره روی داد و حال با آن عملکرد این سخنان چگونه می تواند سازگار باشد ؟ جز نفاق و دو رویی گوینده آن چه می توان گفت ؟ کسی که معتقد است « این جامعه هویتی و فرهنگی جز اسلام ندارد ، اگر استقلال و آزادی و مقابله با قدرت طلبان روزگار یک ارزش است گرایش به اسلام و بازگرداندن جامعه به اسلام جدا از یک ارزش ، یک رسالت آزاد مردی و آزاد اندیشی هم هست .» چگونه می تواند اسباب رواج فرهنگ منحط غرب در کشور را فراهم و مردم را در برابر هجمه فرهنگی دشمنان خلع سلاح کند ؟! در این زمینه گفتنی های زیادی است که به صورت مستند در روزها و ماه های آینده و به فراخور بازخوانی بخشی از اظهارات خاتمی در دهه 60 به آن ها اشاره خواهیم کرد .

7- اطلاعات ، 9 آذر 1361 ، صفحه 3

8- اطلاعات ، 9 آذر 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها